Reklama

Jasna Góra

Wystawa 'W służbie sacrum' otwarta w Poznaniu

[ TEMATY ]

wywiad

nagrobek

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wystawa „W służbie sacrum. Z kultury muzycznej Jasnej Góry i Poznania w XVIII wieku” czynna jest w Muzeum Narodowym w Poznaniu.

Główną ideą tej wyjątkowej wystawy jest zaprezentowanie barokowego instrumentarium na przykładzie dwóch wybitnych zespołów muzycznych tego czasu – kapeli klasztoru Ojców Paulinów na Jasnej Górze oraz poznańskiej kapeli Kościoła św. Marii Magdaleny.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Uroczyste otwarcie wystawy odbyło się 30 grudnia 2012 r. Ekspozycja czynna będzie do 10 marca br. Od 1 maja do 31 sierpnia 2013 r. wystawa będzie prezentowana również w klasztorze Ojców Paulinów na Jasnej Górze.

„Jest to wystawa o tyle ważna, że ma na celu przypomnieć znaczenie kościelnych zespołów muzycznych funkcjonujących zarówno przy kościołach katedralnych, kolegiackich, jak i kościołach parafialnych, i że działalność tych zespołów była płaszczyzną, na której rozwijała się niejednokrotnie wysokich lotów kultura muzyczna” – wyjaśnia o. Dariusz Cichor, definitor generalny Zakonu Paulinów.

Reklama

„Zostały wyeksponowane nie tylko instrumenty muzyczne ze zbioru jasnogórskiej kapeli, instrumenty najbardziej cenne w tym zbiorze, ale również wyeksponowano pewne istotne materiały archiwalne, które pokazują pewien fragment dużego zasobu, jakim dysponuje Jasna Góra w zakresie zabytkowych muzykaliów, a więc zarówno instrumenty, na których mistrzowie wykonywali przed 200-tu, 250-ciu, 300-tu laty muzykę podczas liturgii w sanktuarium jasnogórskim, ale także partytury muzyczne, które były najczęściej bądź spisywane, bądź kopiowane właśnie w pracowni jasnogórskiej” – kontynuuje paulin.

Wystawa prezentuje także instrumentarium oraz zabytkowe partytury dotyczące kapeli Kościoła św. Marii Magdaleny w Poznaniu. „Jakkolwiek instrumentarium tej kapeli nie zachowało się do naszych czasów, niemniej instrumentarium to, w oparciu o inwentarze, zostało odtworzone z zasobów, ze zbiorów muzeum instrumentów w Poznaniu. Dzięki temu w części poświęconej muzyce kościoła farnego możemy zobaczyć instrumenty z epoki, które były w użyciu przez muzyków tamtego okresu – opowiada o. Cichor - Oczywiście nie są to instrumenty tożsame z używanymi przez kapelę farską w Poznaniu, niemniej ten zbiór doskonale odzwierciedla, czym ta kapela była, i jakimi siłami dysponowała. Ale jest bardzo ciekawa rzecz związana z dużym zasobem archiwaliów muzycznych po tejże kapeli poznańskiej zachowanych obecnie w muzeum archidiecezjalnym w Poznaniu. Podobnie jak zbiór jasnogórski, ów zbiór poznański podlega teraz solidnym analizom, badaniom ze strony muzykologów”.

Reklama

Jak wyjaśnił definitor Jasnej Góry, wystawa przyjęła nowoczesną formę: „My przyzwyczajeni jesteśmy do oglądania eksponatów w gablotach ustawionych przy ścianie lub też pośrodku sali, w tym wypadku możemy się przechadzać wokół tych instrumentów, oglądać je z każdej strony, podziwiać także ich piękno, walory techniczne i inne. Myślę, że właśnie ta ogromnie ciekawa, nowoczesna forma ekspozycji powinna zarówno w Poznaniu, jak i w późniejszym czasie na Jasnej Górze przyciągać osoby, które są zainteresowane problematyką, której dotyczy ta wystawa”.

„To jest bardzo istotne, byśmy dzisiaj, gdy wręcz w sposób oficjalny zabija się kulturę wysoką, a promuje się w społeczeństwie kulturę niskich lotów, tym bardziej tego rodzaju ekspozycje, którym zresztą w Poznaniu, a myślę także że na Jasnej Górze będą towarzyszyły odpowiednie prelekcje, przypomną jakiemuś gronu spośród polskiego społeczeństwa, jak ważną rzeczą jest kultywowanie historii, kultywowanie pamięci, nie tylko w formie wspomnieniowej, ale także z perspektywą na przyszłość, żebyśmy również i w dzisiejszych czasach myśleli o takim tworzeniu kultury, które pozostawi również po nas świadectwo tym, którzy w przyszłości będą badać nasz dorobek” - zaznaczył kapłan.

Podczas otwarcia wystawy miał miejsce koncert zespołu Sine Pulvere z Holandii, który wykonał muzykę z zachowanego repertuaru obu kapel zgodnie z ówczesną praktyką wykonawczą. W programie znalazły się XVIII-wieczne kompozycje pochodzące z klasztoru Ojców Paulinów na Jasnej Górze oraz z Archiwum Archidiecezjalnego w Poznaniu (m.in. utwory: M.J. Żebrowskiego, F. Perneckhera, J. Zeidlera, F.X. Brixiego).

Współorganizatorem wystawy, obok Muzeum Narodowego w Poznaniu i Archiwum Archidiecezjalnego w Poznaniu, jest Klasztor Ojców Paulinów na Jasnej Górze. Kuratorami ekspozycji są: Patryk Frankowski i Alina Mądry. Patronatem medialnym wystawę objęło m.in. Biuro Prasowe Jasnej Góry.

2013-01-11 08:33

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kościelne nekropolie Rzeszowa

Niedziela rzeszowska 45/2012, str. 1

[ TEMATY ]

Kościół

nagrobek

Arkadiusz Bednarczyk

Zbiorowy nagrobek Rzeszowskich – warsztat Santi Gucciego (fara rzeszowska)

Zbiorowy nagrobek Rzeszowskich – warsztat Santi Gucciego (fara rzeszowska)
W starych rzeszowskich kościołach chowano kolatorów i dobroczyńców oraz duchownych. Rzeszowska fara znajduje się na terenie, gdzie w średniowieczu znajdował się cmentarz. Na szczególną uwagę zasługują nagrobki potomków rodziny Rzeszowskich umieszczone w lewej ścianie prezbiterium rzeszowskiej fary. Dwa nagrobki mają szczególną wartość, gdyż pochodzą z warsztatu florenckiego artysty Santi Gucciego znanego m.in. z nagrobka króla Stefana Batorego w katedrze wawelskiej. Pochodzący z końca XVI wieku późnorenesansowy nagrobek z wapienia, dwukondygnacyjny, przedstawia prawdopodobnie postacie zmarłych: Mikołaja Rzeszowskiego (zm.1574), jego syna Adama, Urszuli z Kocmyrzowa matki Mikołaja i Elżbiety Kormanickiej, żony Adama. W nagrobku tym nie trudno odnaleźć analogie do podobnego obiektu sztuki sepulklarnej - piętrowego nagrobka wojewody krakowskiego Wawrzyńca Spytka Jordana - dziada Mikołaja Spytka Ligęzy (właściciela Rzeszowa z XVII wieku), z krakowskiego kościoła Augustianów na Kazimierzu, dzieła Santi Gucciego. Nagrobek z rzeszowskiego kościoła jest jedynym znanym w Polsce zbiorowym nagrobkiem rycerskim ukazującym zmarłych w popiersiach z przełomu XVI i XVII wieku. Nagrobek ten zamyka symbolicznie dzieje rodu Rzeszowskich. Prawdopodobnie więc współfundatorem nagrobków był właściciel Rzeszowa wspomniany już Mikołaj Spytek Ligęza wraz ze swoją żoną Elżbietą Kormanicką.
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Jubileusz Krucjaty Modlitwy w Obronie Poczętych Dzieci

2025-11-02 20:27

Karolina Podlewska

„…Wasza modlitwa w obronie najsłabszych, pozbawionych głosu istot jest wyrazem nie tylko głębokiej wrażliwości na los najmniejszych, ale również jest wyrazem podziwu i szacunku dla samego Boga i prawa, które ustanowił…” – napisał abp Marek Jędraszewski.

W poniedziałek, 27 października 2025 r. o godz. 18.00 w kościele Niepokalanego Serca Maryi przy klasztorze Sióstr Felicjanek w Krakowie została odprawiona Msza św. z okazji 45-lecia Krucjaty Modlitwy w Obronie Poczętych Dzieci. Koncelebrowali ją ks. dr Paweł Gałuszka, dyrektor Wydziału Duszpasterstwa Rodzin Kurii Metropolitalnej w Krakowie i Diecezjalny Duszpasterz Rodzin, ks. Jacek Kurzydło, rektor kościoła sióstr felicjanek i dyrektor Muzeum Archidiecezjalnego Kardynała Karola Wojtyły w Krakowie, ks. prof. Edward Staniek, wieloletni rektor kościoła sióstr felicjanek, i ks. Seweryn Puchała, duszpasterz Krucjaty Modlitwy w Obronie Poczętych Dzieci.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję