Reklama

Parafia Wszystkich Świętych w Bełdowie

Niedziela łódzka 43/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Janusz Szeremeta

Na temat Bełdowa w zapiskach z XIX w. czytamy: "Bełdów, Bałdów, wieś z przyległościami (...) na lewo ode drogi z Aleksandrowa do Poddembic, o 21 wiorst od Łodzi, we wzgórzystem położeniu nad Bałdówką, posiada kościół parafialny drewniany, urząd gminny, sąd gminny, szkołę gminną, gorzelnię i młyn wodny. W 1827 r. było tu 27 domostw i 373 mieszkańców. Parafia Bełdów dekanatu łódzkiego ma 2471 dusz". Miejscowość ta była gniazdem rodowym familii Bełdowskich, będąc przez długie lata w ich posiadaniu. W 1765 r. przeszła na własność rodu Wężyków. Pamiątką pozostałą po tej rodzinie jest kaplica Przemienienia Pańskiego, znajdująca się na miejscowym cmentarzu parafialnym - zwana kaplicą Wężyków. W tej miejscowości, około 1416 r., arcybiskup gnieźnieński Mikołaj Trąba erygował przy drewnianym kościółku parafię. Z nieznanych nam już powodów erekcja parafii szybko wygasła. Powtórnej erekcji parafii dokonał w 1526 r. arcybiskup gnieźnieński Jan Łaski. Wspomniany wyżej drewniany kościółek, wystawiony z fundacji arcybiskupów gnieźnieńskich, przetrwał do roku 1525 - kiedy to został rozebrany. Na jego miejscu wystawiono następną, drewnianą świątynię, ufundowaną przez właściciela wsi - Bełdowskiego. Świątynia ta została poświęcona przez sufragana gnieźnieńskiego, bp. Sebastiana Żydowskiego 13 listopada 1547 r. W 1897 r. - po 450 latach użytkowania - została rozebrana. Obecny kościół Wszystkich Świętych został wybudowany w latach 1897-1901 według projektu warszawskiego architekta Stanisława Adamczewskiego. Ufundował go właściciel Bełdowa - Jan Wężyk. Jest to świątynia murowana, wybudowana w stylu neorenesansowym i konsekrowana w 1901 r. przez bp. Kazimierza Ruszkiewicza. Do zabytków miejscowej parafii należy wspomniana wyżej kaplica Wężyków, wybudowana w 1854 r. przez Jana Wężyka jako mauzoleum rodzinne, w kształcie świątyni greckiej z czterokolumnowym portykiem. Zabytkiem jest także ołtarz główny barokowy, z rzeźbą Boga Ojca i obrazem Ukrzyżowania oraz dwa boczne, barokowe ołtarze z obrazami - Matki Bożej z Dzieciątkiem i Świętej Rodziny. Ponadto - kamienna chrzcielnica i kropielnica z przełomu XV i XVI w., feretron rokokowy z figurką Matki Bożej, kielich, kapa oraz m.in. obrazy: Chrystus dźwigający krzyż, Matka Boża Szkaplerzna, nieznana Święta. Przy tutejszej świątyni odnotowano istnienie następujących bractw: Matki Bożej Szkaplerznej i Żywego Różańca. Obecnie parafia Wszystkich Świętych w Bełdowie należy do dekanatu aleksandrowskiego. Od 1975 r. jej proboszczem jest ks. Kazimierz Marczak.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jezus z miłości oddał nam swoje Ciało i Krew

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Grażyna Kołek

Rozważania do Ewangelii Łk 21, 1-4.

Poniedziałek, 24 listopada. Wspomnienie świętych męczenników Andrzeja Dung-Lac, prezbitera, i Towarzyszy.
CZYTAJ DALEJ

Rozważanie do Słowa Bożego: Tylko Bóg jest ostatecznym „miejscem” człowieka

2025-11-24 21:00

[ TEMATY ]

Ks. Krzysztof Młotek

Glossa Marginalia

Jerozolima – Kościół św. Piotra in Gallicantu[/fot. Grażyna Kołek

Sny Nabuchodonozora są sceną teologii dziejów. Król widzi ogromny posąg. Głowa ze złota, piersi i ramiona ze srebra, brzuch i biodra z brązu, nogi z żelaza, stopy z żelaza zmieszanego z gliną. Daniel, natchniony przez Boga, tłumaczy, że złota głowa to sam Nabuchodonozor. Po nim przyjdą kolejne królestwa, coraz twardsze, ale coraz bardziej kruche. Ostatni etap, żelazo z gliną, to mieszanina siły i niestabilności. W tym momencie „kamień odłączony nie ręką ludzką” uderza w posąg, kruszy go, a sam staje się górą, która wypełnia ziemię. Tradycja widziała w tym kamieniu Mesjasza i królestwo Boga.
CZYTAJ DALEJ

Dykasteria Nauki Wiary: małżeństwo otwiera na nieskończoność

2025-11-25 12:05

[ TEMATY ]

Watykan

małżeństwo

Vatican Media

Opublikowana Nota doktrynalna „Una caro. Elogio della monogamia” (Jedno ciało. Pochwała monogamii) ukazuje małżeństwo jako wyłączną i wzajemną przynależność, w której pełny dar z siebie staje się przestrzenią wolności i otwarciem na nieskończoność. Dokument akcentuje znaczenie miłości małżeńskiej i wrażliwości na ubogich, a zarazem jednoznacznie potępia wszelką przemoc - fizyczną i psychiczną - przypominając, że „małżeństwo nie jest posiadaniem”.

W czasach indywidualizmu i konsumpcjonizmu Dykasteria wzywa do wychowywania młodych do miłości rozumianej jako odpowiedzialność i nadzieja pokładana w drugim człowieku.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję