Reklama

Budować miasto godne człowieka(2)

Niedziela łomżyńska 9/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Koncepcja społeczności ludzkiej

Właściwe pojmowanie i traktowanie człowieka jest warunkiem poprawnego rozumienia i przeżywania społeczności ludzkiej. W nauczaniu Kościoła społeczność (societas) rozumiana jest jako zjednoczenie ludzi dla wspólnego działania, odznaczające się celowością i pewnym porządkiem. Celem społeczności jest dobro wspólne (bonum commune), które stanowi tę przyczynę formalną powstania społeczności. W teologii katolickiej - zwłaszcza tomistycznej - wyróżnia się też specyficzny cel społeczności, jakim jest pokój społeczny (concordia ordinata). Porządek społeczności charakteryzuje się organicznością i hierarchicznością, które to cechy występują w naturalnym porządku stworzenia. Organiczny charakter społeczności wyraża analogię do budowy organizmu ludzkiego, jak też całego porządku świata. Jest to stosunek części do całości na zasadzie podporządkowania. Człowiek jest częścią społeczności, ale zachowuje swą odrębność bytową i kompletność. Społeczność jawi się więc jako communio personarum, co wynika z rozumienia człowieka jako bytu sui generis i alteri incommunicabilis. Owo zaś podporządkowanie jednostki organizmowi społecznemu zakłada własny cel i autonomię działania każdemu z członków. Tak rozumianą organiczność cechuje: jedność całości oraz wielość członków i różnorodność funkcji. Hierarchiczność zaś wyraża wielostopniową budowę społeczności, np. jednostka - rodzina - wieś/miasto - naród. Społeczności niższe są podporządkowane wyższym, podlegają ich władzy, ale tylko w zakresie dążenia do dobra wspólnego, które jest wspólnym celem. W innych zakresach dążeń i działań są autonomiczne. Władza jest rozumiana jako konsekwencja społecznej natury człowieka. Ponieważ zaś porządek natury został ustanowiony przez Boga, toteż i władza pochodzi od Boga.
Zasada podporządkowania części całości ma swe uzasadnienie w hierarchii dóbr. Dobrem najwyższym jest godność osoby i jej integralny rozwój. W zakresie zaś dóbr będących środkami do tego rozwoju najwyższym jest dobro całej społeczności, które jest wyższe od dobra jednostki; dobro zaś społeczności niższej jest podporządkowane dobru społeczności wyższej, np. dobro rodziny - dobru narodu. Hierarchia ta dotyczy porządku doczesnego. W porządku zaś nadprzyrodzonym dobrem najwyższym jest osobowe dobro jednostki. Społeczność bowiem nie ma samodzielnego osobowego bytu. Stąd w porządku moralnym dobro jednostki ma pierwszeństwo przed dobrem społecznym, gdyż dobro społeczności (doczesnej) może być tylko doczesne. Nie ma jednak sprzeczności między dobrem jednostkowym a dobrem społecznym. Człowiek jako istota społeczna nie może osiągnąć swego dobra wbrew czy poza dobrem społecznym, gdyż nie może żyć poza i bez społeczności. W porządku zaś doczesnym dobro społeczne nie może być osiągnięte ze szkodą czy z pominięciem dobra jednostki lub społeczności niższych, gdyż te ostatnie są genetycznie wcześniejsze: człowiek, rodzina, państwo. Dobro społeczności państwowej powstało dzięki i poprzez dobra jednostkowe i rodzinne, stąd nie może się bez nich obejść. Inaczej mówiąc: warunkiem dobra społecznego jest ochrona i rozwój dobra osoby ludzkiej.

Cdn.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: bł. Carlo Acutis jest wiarygodnym wzorem do naśladowania dla młodych ludzi

2025-07-23 13:04

[ TEMATY ]

bł. Carlo Acutis

Agata Kowalska

Carlo Acutis

Carlo Acutis

Na kilka tygodni przed kanonizacją bł. Carlo Acutisa, Watykan opublikował teologiczny tekst , który przedstawia młodego Włocha jako wiarygodny wzór do naśladowania dla nowego pokolenia wierzących. W komentarzu opublikowanym przez portal Vatican News, jezuita ks. Arturo Elberti, teolog i konsultant Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych, wspomina o głębokim związku między jego zainteresowaniem technologiami, życiem codziennym i duchowością chrześcijańską. „Nie jest doktorem Kościoła, ale wiarygodnym świadkiem” - powiedział jezuita. Poprzez jego kanonizację Kościół nie chce uhonorować teologa, ale raczej pokazać, „że młodzi ludzie dzisiaj również mogą poważnie traktować przesłanie Ewangelii i konsekwentnie nią żyć”.

Ks. Elberti spotkał Carlo raz osobiście - w 2006 r. w jezuickim Kolegium Leona XIII w Mediolanie, gdzie ówczesny 15-latek został mu przedstawiony przez księdza jako „duchowo zaangażowany chłopak o pogodnym usposobieniu”. Wkrótce potem, w październiku tego samego roku, zmarł z powodu agresywnego nowotworu.
CZYTAJ DALEJ

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.

CZYTAJ DALEJ

LN siatkarek - Polki kontra mistrzynie olimpijskie w grze o finał

2025-07-26 07:56

[ TEMATY ]

sport

PAP/Marian Zubrzycki

Polskie siatkarki w walce o finał Ligi Narodów w łódzkiej Atlas Arenie w sobotę o godz. 16 zmierzą się z mistrzyniami olimpijskimi z Paryża - Włoszkami. Rywalki, triumfatorki rozgrywek w poprzednim roku, nie przegrały z rzędu 27 ostatnich oficjalnych spotkań.

W sobotę poprzeczka zostanie zawieszona jednak znacznie wyżej, bowiem po drugiej stronie siatki staną mistrzynie olimpijskie z Paryżu, które wygrały ostatnie 27 oficjalnych spotkań. Doświadczony argentyński trener Julio Velasco stworzył prawdziwą maszynę do wygrywania, a wartość włoskich siatkarek zna ich rodak, szkoleniowiec reprezentacji Polski Stefano Lavarini.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję