Reklama

Modlą się od 118 lat

W pierwszy piątek marca na całym świecie kobiety różnych wyznań modlą się o pokój. W tym roku, po raz pierwszy, liturgię dla przedstawicielek 170 państw przygotowały panie z Polski.

Niedziela warszawska 9/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tradycja ekumenicznej modlitwy ma już 118 lat. Protestantki, katoliczki, prawosławne a także kobiety innych wyznań uczestniczą w jednej liturgii. Co roku przygotowywana jest ona przez inny kraj. W ubiegłym roku uroczystości przygotowała Panama.
Spotkanie rozpoczyna informacja o kraju, który przygotował liturgię. Dzięki temu uczestnicy modlitwy odbywającej się równocześnie w 170 krajach świata mogą dowiedzieć się o kulturze danego państwa, tradycjach a także o sytuacji żyjących w nim kobiet. Na liturgię składa się czytanie Słowa Bożego połączone z modlitwami dziękczynnymi i błagalnymi. Treść tych wypowiedzi odzwierciedla zwykle uwarunkowania kraju, w którym żyją autorki liturgii. Nabożeństwo kończy się agapą.
W Polsce przygotowania do tegorocznego nabożeństwa rozpoczęły się w kwietniu 2002 r. W pracę zaangażowały się chrześcijanki z 9 Kościołów: ewangelicko-augsburskiego, ewangelicko-reformowanego, ewangelicko-metodystycznego, polskokatolickiego, Starokatolickiego Mariawitów, Chrześcijan Baptystów, rzymskokatolickiego, greckokatolickiego i Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego. Hasło tegorocznej liturgii brzmi Niech nasza światłość świeci. Logo jest graficzną interpretacją 14. wersetu z V rozdziału Ewangelii wg św. Mateusza: „Wy jesteście światłością świata, nie może się miasto ukryć na górze leżące...”. Trójkąt na plakacie symbolizuje górę, ale także „Oko Opatrzności” z wmontowanym symbolem współczesnego miasta. Rozjaśniona przestrzeń nad trójkątem to światłość, sacrum i tajemnica. Przez ziemską bryłę trójkątnej góry przenika światłość Boska. Łączy ona i wspomaga wysiłki ludzi, udzielając swojej świętości.
Wspólną modlitwę kobiet zainicjowała w 1887 r. Mary Ellen James z Kościoła prezbiteriańskiego. Intencjami modlitwy objęła biednych, bezrobotnych i pokrzywdzonych na skutek wojny domowej w Ameryce Północnej oraz zmuszonych do emigracji z krajów Europy i Azji. W 1890 r. Helen Barret Montgomery i Lucy Peabody z Kościoła baptystów wezwały do obchodzenia Dnia Modlitwy w intencji misji zagranicznych. Obydwa dni modlitwy kobiet zostały połączone w jeden w roku 1919 r. Wtedy wspólne nabożeństwo odbyło się w pierwszy piątek Wielkiego Postu. Osiem lat później obchodom nadano nazwę Światowy Dzień Modlitwy Kobiet.
W Polsce pierwsze nabożeństwo Światowego Dnia Modlitwy Kobiet odbyło się 4 marca 1927 r. w kościele baptystycznym w Łodzi. W 1948 r. miało miejsce w kościele metodystycznym w Warszawie. Po 13 latach przerwy idea Światowego Dnia Modlitwy Kobiet ponownie trafiła do Polski przez Kościół ewangelicko-reformowany i Kościół metodystyczny. Ekumeniczne nabożeństwa Światowego Dnia Modlitwy odbywają się w Polsce od 1962 r. Organizowały je przedstawicielki Kościołów należących do Polskiej Rady Ekumenicznej. Polskie katoliczki włączyły się w tę inicjatywę w latach 60., po Soborze Watykańskim II. Obecnie w pracach przygotowawczych czynny udział ze strony katolickiej biorą Polski Związek Kobiet Katolickich, Stowarzyszenie Pokoju i Pojednania „Effatha”.
Światowy Dzień Modlitwy jest obecnie ruchem ekumenicznym, który ma na celu wspólną modlitwę i działanie na rzecz pojednania chrześcijan oraz niesienie pomocy duchowej i materialnej ludziom potrzebującym. Wspiera inicjatywy zmierzające do poprawy ekonomicznej i społecznej sytuacji kobiet na całym świecie. Dla koordynowania działalności w 1968 r. utworzono Międzynarodowy Komitet ŚDM. Jedną z dwóch przedstawicielek Komitetu z naszego kontynentu jest Ewa Walter z Kościoła ewangelicko-augsburskiego w Polsce, jednocześnie przewodnicząca Komitetu Krajowego.
Dzień Modlitwy nie jest inicjatywą zarezerwowaną wyłącznie dla kobiet. Do uczestnictwa w modlitwie zaproszeni są także mężczyźni. Dlatego od ubiegłego roku spotkania nie noszą już nazwy Światowy Dzień Modlitwy Kobiet. Nabożeństwo w Warszawie rozpocznie się 4 marca o godz. 17.00 w kościele ewangelicko-augsburskim Trójcy Świętej przy pl. Małachowskiego. Osobną liturgię przygotowano dla dzieci.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Najświętsza Maryja Panna Krzeszowska, Matka Łaski Bożej

Niedziela legnicka 4/2013, str. 7

[ TEMATY ]

sanktuarium

Krzeszów

Autorstwa Januszk57 - Praca własna, commons.wikimedia.org

Ikona Matki Bożej Łaskawej w Krzeszowie

Ikona Matki Bożej Łaskawej w Krzeszowie

Krzeszów to mała miejscowość w Kotlinie Kamiennogórskiej na Dolnym Śląsku, położona tuż przy czeskiej granicy. Jest znana nie tylko w swoim regionie, ale także w całej Polsce, a nawet w Europie i na świecie. Stało się to za przyczyną znajdującego się tu sanktuarium Matki Bożej Łaskawej oraz barokowego zespołu obiektów sakralnych tworzących kompleks zabytków klasy zerowej.

Cudowny obraz Bogarodzicy jest od wieków czczony w Krzeszowie. Ikona datowana jest na XIII wiek, co czyni ją najstarszym obrazem maryjnym w Polsce. Jest ona o ok. 200 lat starsza od ikony Matki Bożej Częstochowskiej. Została napisana na desce o wymiarach 60 na 37 cm i przedstawia Maryję z Dzieciątkiem na prawym ramieniu, które zwrócone jest twarzą do Matki. W dłoni trzyma Ono pergamin Bożej tajemnicy. Głowę i ramiona Bogarodzicy okrywa pofałdowana chusta w kolorze czerwonym. Ta najcieplejsza z barw, najsilniej wpływa na zmysły modlących się. Symbolizuje żarzące się światło i ogień, który zawsze był symbolem obecności Boga (krzew gorejący); posiada działanie oczyszczające i jest atrybutem świętości. Tak samo krzeszowska Bogarodzica, dzięki swemu wstawiennictwu u Boga, pomaga oczyścić grzeszników i prowadzić ich ku świętości. Maryja została przeniknięta Boskim ogniem, nie spala się od niego i nadal zachowuje swoją ludzką naturę, łącząc w sobie dwie sprzeczne cechy: dziewictwo i macierzyństwo. Tunika Matki Bożej jest zielona. Barwa ta oznacza świat roślinny i ludzki. Symbolizuje odrodzenie i nadzieję duchowej odnowy oraz życie wieczne. Ikona nie posiada światłocienia, gdyż wszystko na niej jest światłością zespoloną z barwą. Światłość symbolizowana jest przez złote tło, wyrażające niezniszczalność, wieczność i Boskość. Ikona przedstawia tzw. typ Hodigitria (gr. Przewodniczka, Wskazująca Drogę). Maryja swoją dłonią wskazuje na Dzieciątko i jednocześnie na swoje serce, jako źródło łaski. Taki typ ikonograficzny obrazuje dogmat wcielenia Syna Bożego w aspekcie jego Boskości. Łaciński tytuł ikony to Gratia Sanctae Mariae (Łaska Świętej Maryi). Jest on jednocześnie najstarszą (wymienioną w 1291 r.) nazwą opactwa krzeszowskiego.
CZYTAJ DALEJ

Ewangelia nie jest dla ludzi kryształowych

2025-06-02 11:43

[ TEMATY ]

spotkanie

Kaplicówka

ks. Marek Studenski

mat. prasowy

Przykład z mitologii greckiej, przedstawiający Prokrustesa, pokazuje, jak ważne jest, aby nie dopasowywać rzeczywistości do własnych, wygodnych norm. „Sumienie to nie zbiór reguł. To waga, która waży całego człowieka.” Zapraszam Was w podróż do najgłębszych zakamarków serca – do wnętrza sumienia.

Zaczynamy od wspomnienia z dzieciństwa – o aptece mojej cioci, gdzie jako chłopiec zrozumiałem, jak niewielkie rozregulowanie wagi może kosztować ludzkie życie. Dziś – jako ksiądz z 30-letnim doświadczeniem – wiem, że jeszcze delikatniejszą wagą jest... nasze sumienie. W dzisiejszym świecie, gdzie informacje i wpływy zewnętrzne mogą rozmagnesować nasz moralny kompas, kluczowe jest, abyśmy dbali o swoje sumienie. To, czym karmimy nasze serca i umysły, wpływa na naszą zdolność do podejmowania etycznych decyzji. Dlatego ważne jest, aby być świadomym wpływu, jaki otaczający nas świat ma na nasze sumienie, i starać się nie zagłuszać jego głosu. „Ewangelii nie trzeba dopasowywać do życia. To życie trzeba podciągać do Ewangelii.”
CZYTAJ DALEJ

400-lecie obecności Obrazu Matki Bożej Pocieszenia

2025-06-03 09:00

[ TEMATY ]

bernardyni

archidiecezja łódzka

Archiwum bernardynów

- Oblicze Matki – Pani Piotrkowskiej, skupia dziś na sobie nasze spojrzenia i porusza nasze serca, wypełniając je radością i szczerą wdzięcznością. 400 lat bowiem mija od chwili, gdy Matka Boża została ponownie uroczyście wprowadzona do tego świętego miejsca - duchowego centrum tej ziemi, tej wspólnoty, a także naszej historii – powiedział bp Krzysztof Nykiel w Piotrkowie Trybunalskim.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję