Reklama

Wychowanie do uczestnictwa we Mszy św. (VIII)

Struktura Mszy świętej

Niedziela w Chicago 11/2005

Fot. Archiwum Redakcji

Fot. Archiwum Redakcji

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nowe Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, cytując Konstytucję o Liturgii Soboru Watykańskiego II, mówi, iż Msza św. składa się z dwóch części: Liturgii Słowa i Liturgii Eucharystycznej, które „tak ściśle wiążą się ze sobą, że stanowią jeden akt kultu”. Zostały one poprzedzone obrzędami wstępnymi i zakończenia. Stąd też wyłonił się następujący plan:
- Obrzędy wstępne,
- Liturgia Słowa,
- Liturgia Eucharystyczna,
- Obrzędy zakończenia.
Pochylmy się teraz, w wielkim skrócie, nad znaczeniem poszczególnych zagadnień.

Obrzędy wstępne

Śpiew na wejście. Jest to tzw. antyfona na wejście, zaczerpnięta z mszału i połączona z psalmem, albo stosowna pieśń wyrażająca charakter przeżywanej uroczystości. Celem jego jest: zapoczątkowanie celebry, zespolenie wiernych w jedną wspólnotę i z obecnym wśród nich Chrystusem, wyrażenie charakteru przeżywanej uroczystości.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pozdrowienie ołtarza. Dokonuje się przez pocałunek, który jest symbolem miłości, czci i oddania, zobowiązujący do wierności. „Całując ołtarz, powierzamy Bogu chwiejną ludzką wolę i nasze kruche postanowienie i wyrażamy pragnienie, by nasz akt był zawsze znakiem wierności Chrystusowi”.

Reklama

Znak krzyża. W znaku krzyża zawiera się wyznanie: to Chrystus odkupił świat przez krzyż i w krzyżu jest zbawienie. Równocześnie wyznajemy, że dzieło odkupienia jest wspólnym dziełem Trójcy Świętej. „Przez krzyż Chrystus uświęca człowieka w całości, aż do ostatniej tkanki jego jestestwa”.

Pozdrowienie wiernych. Liturgia przewiduje w mszale trzy formuły. Bazują one na tekstach biblijnych i wyrażają, że „w pozdrowieniu płynącym z serca kryje się coś z błogosławieństwa i modlitwy”. Kiedy kapłan wypowiada pozdrowienie, chce wyrazić, że traktuje zebranych jako bliskich mu i drogich, dla których chce uprosić u Boga wszelkie dobro. Wierni, odpowiadając „I z duchem twoim”, odwzajemniają się tą samą życzliwością i miłością.

Reklama

Akt pokutny. Po wezwaniu kapłana następuje chwila ciszy i refleksji nad sobą. Krytyczne spojrzenie w głąb siebie znajduje swój wyraz we wspólnotowym śpiewie lub odmówieniu formuły pokutnej. Trzeba dodać, że modlitwa kapłana o przebaczenie ma charakter wstawienniczy, a nie sakramentalny. Oprócz trzech formuł zwartych w mszale Kościół dopuszcza także formuły okolicznościowe, które w określonych warunkach mogą lepiej wyrażać potrzeby modlącego się ludu. Spośród formuł pokutnych mszał eksponuje jako modlitwę wzorcową: „Spowiadam się”. Podkreślmy niektóre tylko momenty tej modlitwy. Wyznajemy swoje grzechy nie tylko „Bogu Wszechmogącemu”, ale także „braciom i siostrom”. Liturgia akcentuje w ten sposób społeczny wymiar grzechu, który „rozrywa, kaleczy i zuboża Ciało Chrystusowe”. Formuła ta kończy się prośbą skierowaną do Maryi, aniołów, świętych i wiernych Kościoła o modlitwę w naszej intencji. Jest to świadectwo wiary w communio sanctorum.

„Chwała na wysokości Bogu”. Jest to starochrześcijański hymn śpiewany lub recytowany. Jego treścią jest uwielbienie Boga i dziękczynienie za Jego miłosierdzie. Wyróżniamy w nim trzy zasadnicze części:
- śpiew aniołów przy narodzeniu Chrystusa,
- uwielbienie Boga w Trójcy Świętej,
- hołd oddawany Chrystusowi - Odkupicielowi wszechświata.

Modlitwa dnia - kolekta. Jest to modlitwa, która zbiera poszczególne intencje wiernych i czyni je przedmiotem prośby całego Kościoła. Z tego powodu jest zwięzła, oszczędna w słowach i ujęta tak ogólnie, by każdy miał świadomość, że jego konkretne potrzeby i troski zostały włączone w prośbę całej wspólnoty i powierzone Bogu. Modlitwę dnia kapłan recytuje lub śpiewa w postawie oranta - człowieka modlącego się. Wyraża ona gotowość otwarcia się na przyjęcie łaski i hołd składany Bogu. Wezwanie celebransa „Módlmy się” podkreśla, że modlitwa dnia nie jest tylko sprawą kapłana, ale całej wspólnoty. Po tym następuje chwila milczenia, podczas której każdy uświadamia sobie obecność Boga i formułuje intencje. Pod koniec modlitwy kapłan składa ręce. Gest ten jest „deklaracją wierności Bogu i obietnicą pracowitego wykorzystania łask”.

W następnym artykule zatrzymamy się nad Liturgią Słowa.

2005-12-31 00:00

Oceń: +4 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

NFZ: od wtorku zmiany w dostępie do świadczeń opieki zdrowotnej dla obywateli Ukrainy

2025-09-30 05:57

[ TEMATY ]

NFZ

Ukraina

Adobe Stock

Narodowy Fundusz Zdrowia przypomina, że od wtorku wchodzą w życie zmiany w dostępie do świadczeń opieki zdrowotnej dla obywateli Ukrainy w związku z wejściem w życie nowelizacji specustawy. Pełnoletni pacjenci tracą m.in. prawo do refundacji leków.

NFZ przypomniał w komunikacie, że we wtorek 30 września 2025 r. wejdą w życie zmiany w dostępie do świadczeń opieki zdrowotnej dla obywateli Ukrainy. Dotyczą one tych obywateli Ukrainy, którzy nie są ubezpieczeni w Polsce, ale na mocy ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy (tzw. specustawa), ich pobyt w naszym państwie jest uznawany za legalny i mają oni prawo do korzystania m.in. ze świadczeń opieki zdrowotnej.
CZYTAJ DALEJ

Włochy: wraca święto narodowe w dniu wspomnienia św. Franciszka

2025-09-30 07:52

[ TEMATY ]

Św. Franciszek z Asyżu

flickr.com

4 października Asyż ponownie stanie się duchowym sercem Włoch. Tegoroczne obchody ku czci św. Franciszka nabierają szczególnego znaczenia – parlament zatwierdził bowiem ustawę ustanawiającą dzień patrona Italii nowym świętem państwowym.

Premier Giorgia Meloni, wraz z ministrem kultury Alessandro Giulim, przybędzie do Asyżu, aby uczestniczyć w liturgii i uroczystościach cywilnych. Do wizyty dojdzie zaledwie kilka dni po tym, jak Izba Deputowanych przyjęła ustawę ustanawiającą 4 października nowym dniem wolnym od pracy na cześć patrona Włoch. Teraz projekt czeka na zatwierdzenie przez Senat, a wejście w życie przepisów zaplanowano na 2027 rok.
CZYTAJ DALEJ

Ty też możesz odbudować Kościół

2025-09-30 19:50

Marcin Cyfert

Odpust w parafii św. Franciszka z Asyżu we Wrocławiu

Odpust w parafii św. Franciszka z Asyżu we Wrocławiu

Św. Franciszek każdego dnia musiał walczyć o wiarę z gorliwością godną najwyższych pochwał. Nigdy nie ustał. Zobaczcie, jakie dziedzictwo pozostawił, choć żył tylko 45 lat – mówił ks. prof. Sławomir Stasiak w parafii św. Franciszka z Asyżu we Wrocławiu.

Rektor Papieskiego Wydziału Teologicznego przewodniczył Mszy św. i wygłosił homilię podczas parafialnego odpustu. Nawiązał do Ewangelii o bogaczu i łazarzu, zaznaczając, że obraz ten jest mocno wpisany w kulturę naszego kontynentu. – Jednak zadajemy sobie pytanie, szczególnie w kontekście święta św. Franciszka z Asyżu, czy bycie biednym gwarantuje zbawienie. Trzeba tutaj dotknąć pewnej fundamentalnej kwestii społecznej, aktualnej 2800 lat temu, 800 lat temu i obecnie – mówił ksiądz profesor, przytaczając słowa proroka Amosa: „Biada beztroskim na Syjonie i dufnym na górze Samarii”. Powodem owego „biada” jest: „Nic się nie martwią upadkiem domu Józefa”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję