Reklama

Pokuta i nawrócenie drogą ku spotkaniu ze Zmartwychwstałym

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Historia ludzkości, a tym samym każdego z nas jest historią człowieka, który błądzi na pustyni zła, oschłości i samotności. Tragizm grzechu przerwał niewysłowioną harmonię stworzenia, którą u zarania ustanowił Pan Bóg. Pomimo dotykających nas konsekwencji grzechu, Bóg nie oddalił się od swego stworzenia, lecz z nim pozostał, i ze szczególnym uporem i miłością poszukuje synów marnotrawnych, którzy uciekają sprzed Jego oczu. Stwórca wyszedł naprzeciw grzesznego ludzkiego życia w Słowie Wcielonym. Jezus Chrystus jawi się na scenie historii jako „Baranek Boży, który gładzi grzechy świata”. Pierwsze słowa, które wypowiedział publicznie są aktualnym do dziś przesłaniem: „Nawracajcie się, albowiem bliskie jest królestwo niebieskie” (Mt 4, 17). Nawoływanie do nawrócenia zachęca nie tylko do zmiany postępowania, ale i radykalnej przemiany myślenia i serca. Odwrócenie się od zła, to wejście na drogę wiodącą do Królestwa sprawiedliwości, miłości i prawdy. Podejmując trud nawrócenia, człowiek powraca, jak syn marnotrawny, do domu Ojca, który nigdy o nim nie zapomniał i nie opuścił. Spotkanie z Chrystusem jest szansą zmiany życia i umożliwia, po zakończeniu doczesnej pielgrzymki, stanięcie u wrót Królestwa Bożego.
Ziemską misję Chrystusa kontynuowali Apostołowie, również nawołując do nawrócenia: „Nawracajcie się i niech każdy z was ochrzci się w imię Jezusa Chrystusa na odpuszczenie grzechów waszych” (Dz 2,37-38). Uniwersalność ewangelicznego nauczania pozwala na nieustanne odkrywanie na nowo sakramentu pokuty, w jego najgłębszym znaczeniu - jako spotkania z Bogiem, który przebacza za pośrednictwem Chrystusa w Duchu Świętym. Ustawiczna refleksja nad tym sakramentem uwarunkowana jest przede wszystkim głoszeniem miłości Ojca, jako fundamentu życia i chrześcijańskiej aktywności w kontekście współczesnej rzeczywistości, w której etyczna wizja ludzkiej egzystencji jest marginalizowana. Zagubienie sensu wyznania grzesznej sfery własnego życia wynika z utraty poczucia grzechu (odróżnienia dobra i zła). Pojęcie winy interpretuje się często w kategoriach psychologii i socjologii. Życie ludzkie bez walorów duchowych i praktycznych (bez sakramentu pokuty) systematycznie podlega erozji i jałowieje. Biblijne przesłanie do pokuty w życiu chrześcijańskim realizuje się jako nieustanne dążenie do nawrócenia. Podejmowanie i realizacja dzieł pokutnych jest stymulatorem przemian w świadomości, należy odczytywać je jako owoc Bożej łaski. Z wezwaniem do nawrócenia związane jest również przebaczenie grzechów: „Pokutujcie więc, i nawracajcie się, aby grzechy wasze zostały zgładzone” (Dz 3, 19). Nawrócenie jest wymogiem ostatecznego przymierza z Bogiem oraz niezmienną postawą tego, kto przyjmuje ewangeliczne nauczanie, stając się cząstką Bożego Królestwa w jego dynamizmie historycznym i eschatologicznym. Pojednanie z Bogiem nie kończy się w momencie liturgicznego sprawowania sakramentu pokuty, ale winno prowadzić do przeżywania postawy pokutnej jako ustawicznego wymiaru doświadczenia chrześcijańskiego życia. Sakrament pokuty toruje drogę wiodącą ku świętości życia oraz umożliwia odnalezienie prawdy, zakłóconej i naruszonej przez grzech. W duchowości człowieka autentycznie przeżywającego pojednanie z Bogiem umacnia się radość, jaką niesie ze sobą perspektywa zbawienia i życia wiecznego. Owa radość przez wielu ludzi naszych czasów jest często mało odczuwana, czasem niezrozumiała, a nawet nieznana. Jednak dla wszystkich grzesznych zawsze jest otwarta brama wiodąca ku zbawieniu. Człowiek bowiem nie jest pozostawiony sam sobie, albowiem zawsze obok jest Jezus Chrystus. Ostoją grzesznego człowieka jest zatem Słowo Wcielone, które napełnia boskością chore serce ludzkości, aby prowadzić ją drogą świętości ku życiu wiecznemu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Sorrentino: nie jest prawdą, że ciało Carla Acutisa pozostało nienaruszone

[ TEMATY ]

beatyfikacja

bł. Carlo Acutis

Vatican Media

Nie jest prawdą, że ciało przyszłego błogosławionego Carla Acutisa pozostało w stanie nienaruszonym – oświadczył ordynariusz diecezji Asyż-Nocera Umbra-Gualdo Tadino abp Domenico Sorrentino. Beatyfikacja włoskiego nastolatka odbędzie się 10 października w Asyżu.

Hierarcha wyjaśnił, że podczas ekshumacji na cmentarzu w Asyżu 23 stycznia 2019 roku, dokonanej w związku przeniesieniem trumny z ciałem Acutisa do sanktuarium Ogołocenia, stwierdzono, że znajduje się ono „w stanie transformacji właściwej zwłokom”. Ponieważ upłynęło niewiele lat od pochówku (Acutis zmarł w 2006 roku), różne części ciała, choć poddane zmianom, znajdowały się nadal w swym anatomicznym połączeniu.
CZYTAJ DALEJ

Jezus zwraca uwagę w dzisiejszej Ewangelii na fakt słuchania Słowa Bożego

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 6, 43-49.

Sobota, 13 września. Wspomnienie św. Jana Chryzostoma, biskupa i doktora Kościoła.
CZYTAJ DALEJ

Pierwsza sesja plenarna synodu

2025-09-13 19:08

Tomasz Lewandowski

W spotkaniach plenarnych bierze udział około 200 osób reprezentujących różne stany archidiecezji.

 W spotkaniach plenarnych bierze udział około 200 osób reprezentujących różne stany archidiecezji.

– Nie jesteśmy tu po to, by coś przegłosować i rozejść się do domów. Prace na sesjach plenarnych są kolejnym etapem rozeznawania – mówił do członków plenum bp Maciej Małyga.

Pierwsza sesja plenarna II Synodu Archidiecezji Wrocławskiej miała charakter duchowo-merytoryczny, by przygotować członków plenum do ich ważnej misji. Był czas na adorację Najświętszego Sakramentu, dzielenie się Słowem Bożym w małych grupach, wprowadzenie teoretyczne i praktyczne w metodologię sesji plenarnych. – Pierwsza sesja plenarna nie ma charakteru roboczego, ale chodzi w niej o wspólną modlitwę, poznanie swoich zadań, zbudowanie komunii i poznanie siebie nawzajem – tłumaczy Adriana Kwiatkowska, sekretarz generalny synodu. W spotkaniach plenarnych bierze udział około 200 osób reprezentujących różne stany archidiecezji. – Wiele z tych osób wskazuje już kodeks prawa kanonicznego, z urzędu wchodzą do obrad księża dziekani, Rada Kapłańska, po jednym prezbiterze z każdego dekanatu, wikariusze biskupi, kanonicy gremialni, oczywiście księża biskupi – to duchowni, którzy tworzą plenum. Poza osobami duchownymi do plenum zaproszeni są także świeccy: każdy dekanat ma swojego świeckiego przedstawiciela, dodatkowo przedstawiciele komisji synodalnych, które opracowywały dokument, w większości są osobami świeckimi, plus kandydaci Diecezjalnej Rady Duszpasterskiej. To przedstawiciele różnych wspólnot, ruchów, osoby, które od lat są zaangażowane w życie Kościoła i będą stanowili jedną trzecią plenum. Mamy także w plenum duża grupę osób konsekrowanych – siostry zakonne, które pracowały w zespołach lub komisjach synodalnych i przedstawicielki zgromadzeń, które posługują w naszej archidiecezji – mówi Adriana Kwiatkowska.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję