„Ponieważ celebracja Eucharystii jest Ucztą Paschalną, wypada, aby zgodnie z nakazem Pana wierni należycie usposobieni przyjmowali Jego Ciało i Krew jako duchowy pokarm. Zmierzają do tego łamanie Chleba oraz inne obrzędy przygotowawcze, które bezpośrednio prowadzą wiernych do Komunii św.”.
(Ogólne wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, 80)
Obrzędy Komunii św. to ciąg znaków - obrzędów, które mają nas należycie przygotować i usposobić nasze serce do przyjęcia Komunii św. Do obrzędów przygotowawczych należą:
1. modlitwa Pańska (składająca się z następujących elementów: zachęta, modlitwa Ojcze nasz, embolizm i doksologia);
2. Obrzęd pokoju;
3. Łamanie chleba i zmieszanie postaci;
4. Komunia św.;
5. Modlitwa po Komunii św.
Samo słowo „komunia”, pochodzące od łacińskiego communio, oznacza połączenie, wspólnotę. Obrzęd Komunii św. ma więc znaczenie wspólnototwórcze. Prowadzi on do budowania jedności braterskiej1 i jedności z Bogiem. Ten podwójny wymiar Komunii św. ukazuje nam naturę Kościoła i chrześcijaństwa. Wiara w Trójjedynego Boga nie może bowiem być oderwana od wiary we wspólnotę Kościoła2. Dlatego sam obrzęd Komunii św. musi także w zewnętrznych znakach podkreślać swój charakter wspólnotowy3.
Warto również uświadomić sobie, że Komunia św. stanowi integralną część Mszy św. Nie jest czymś przypadkowo do niej dołączonym, lecz wypływa z samej istoty Eucharystii, która jest ucztą, na wzór Ostatniej Wieczerzy. Pamiętam swoje zdziwienie, gdy w czasie rekolekcji w jednej z toruńskich parafii zauważyłem, że do Komunii św. przystąpili prawie wszyscy obecni w kościele, w ławkach zostały tylko pojedyncze osoby! Wtedy uświadomiłem sobie, jak bardzo przyzwyczailiśmy się do tego, że częsta Komunia św. jest czymś wyjątkowym, że jest udziałem tylko nielicznych osób. A przecież powinno być dokładnie odwrotnie - zdziwienie powinna budzić parafia, w której znaczna część wiernych nie przystępuje do Komunii św. Częste przyjmowanie Komunii św. jest wypełnieniem nakazu Jezusa: „To czyńcie na moją pamiątkę”.
Może więc warto zadać sobie pytanie: czy należyte przygotowanie serca do częstego przyjmowania Komunii św. jest naprawdę zbyt wielkim poświęceniem?
1 Wyrazem tego jest choćby przekazywany sobie w czasie Mszy św. znak pokoju.
2 Przypomina nam o tym wyznanie wiary, zarówno katechizmowe - Skład Apostolski, jak i mszalne: „Wierzę w jeden, święty, powszechny i apostolski Kościół”.
3 Jednym z elementów podkreślających wspólnotowość jest śpiew. Dlatego zarówno przed przyjęciem Komunii św. jak i po niej powinniśmy włączyć się we wspólny śpiew (o ile nie wykonuje go sam chór czy schola). Czas na modlitwę osobistą przyjdzie później, służyć ma temu chwila ciszy po Komunii św. Napiszemy o tym szerzej, omawiając samą Komunię św.
Autorstwa Jarosław Wąsowicz/commons.wikimedia.org/
Ks. Jarosław Wąsowicz
Politycy mogliby się wiele nauczyć od kibiców pielgrzymujących na Jasną Górę, chociażby tego, że możemy się nie zgadzać, ale istnieją wartości ważne dla wszystkich Polaków, obojętnie po której stronie sporu politycznego stoją – powiedział PAP kapelan prezydenta Karola Nawrockiego, ks. Jarosław Wąsowicz.
PAP: Wielokrotnie współorganizował ksiądz pielgrzymki środowiska kibiców na Jasną Górę. Dlaczego zdecydował się ksiądz objąć duchową opieką właśnie to środowisko?
Ateista, a może człowiek głębokiej wiary – kim naprawdę był Fryderyk Chopin? W najnowszym numerze „Niedziela. Magazyn” (nr 10 – październik-grudzień 2025) staramy się rozwikłać tę jedną z największych tajemnic historii muzyki. Odpowiedź na nią może na nowo zdefiniować nasze wyobrażenie o Chopinie.
W „Magazynie” nr 10 znajduje się więcej sensacyjnych artykułów. Przyglądamy się np. celibatowi na przestrzeni dziejów, pytając o to, kto i dlaczego wymyślił celibat. Znane powiedzenie głosi, że w każdej legendzie znajduje się ziarenko prawdy. Idąc za tą myślą Grzegorz Gadacz okiem historyka spogląda na kościelne legendy, które legły u podstaw naszej tożsamości narodowej. Jasna Góra jest wciąż niezgłębioną tajemnicą, a jednym z jej słabo zbadanych sekretów jest funkcja więzienia, którą klasztor pełnił w minionych wiekach. Kto i dlaczego był więziony na Jasnej Górze? Na to pytanie odpowiada Ireneusz Korpyś. Profesor Grzegorz Kucharczyk demaskuje mit założycielski reformacji, a Bogdan Kędziora rozprawia się z czarną legendą krucjat. Matka Boża z Guadalupe wciąż rozpala wyobraźnię wiernych na całym świecie, ale co tak naprawdę wiemy o Jej objawieniach? Pogłębionej analizy tego, jak doszło do objawień maryjnych w Meksyku i jak przebiegały, podejmuje się Grzegorz Kaczorowski.
W węgierskim Opactwie Benedyktyńskim Pannonhalma trwa V Międzynarodowa Konferencja Ekumeniczna, której hasłem są słowa z Księgi Izajasza (Iz. 51,3) „Uczyni swoją pustynię ogrodem Pana”. W międzynarodowej konferencji - odbywającej się w dniach 26-27 września br. - biorą udział duchowni z całego świata, wśród których są: kardynał Grzegorz Ryś - arcybiskup łódzki; bp Hiob Getcha - metropolita pizydyjski; światowi przywódcy Kościoła luterańskiego i reformowanego, a także liczni wybitni przedstawiciele ruchu ekumenicznego z całego świata.
Jak wskazują organizatorzy głównym tematem konferencji jest „ogród”. Zwracają uwagę, że obraz ogrodu może wydawać się nietypowy, ale historia ogrodów utraconych, zapomnianych, ponownie odkrytych lub odtworzonych przewija się przez Pismo Święte oraz starożytną i średniowieczną refleksję chrześcijańską. Znajduje ona również liczne echa we współczesnej refleksji teologicznej, filozoficznej i duchowej.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.