Reklama

Poczuć atmosferę tolerancji

Niedziela bielsko-żywiecka 3/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Renata Jochymek: - Osoba Księdza stanowi książkowy wręcz przykład na to, że pojednanie między narodami polskim, niemieckim i żydowskim jest możliwe, mało tego, że pojednanie między chrześcijanami a żydami też jest realne. Jak Ksiądz to robi, że zarówno najbardziej zagorzali katolicy, np. słuchacze Radia Maryja, jak i szczególnie ortodoksyjni żydzi, chcą Księdza słuchać?

Ks. dr. Manfred Deselaers: - Miejmy nadzieję, że tak jest. Oświęcim jest miejscem, które głęboko dotyka wielu ludzi, ale w różny sposób. Staram się rozumieć każdego, choć wiem, że to do końca nigdy nie będzie możliwe. Na tej ziemi podstawowym wezwaniem staje się poszanowanie tajemnicy tożsamości drugiego.

- Czym jest Centrum Dialogu i Modlitwy?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Jest to instytucja katolicka, założona przez kard. Franciszka Macharskiego w 1992 r., w porozumieniu z biskupami całej Europy i przedstawicielami organizacji żydowskich. Intencją Centrum, istniejącego w pobliżu obozu Auschwitz, jest stworzenie miejsca spotkań, rozmów, edukacji, refleksji i modlitwy dla wszystkich odwiedzających Auschwitz i poruszonych tym, co tu się dokonało. Centrum ma być formą uczczenia pamięci ofiar i ma przyczyniać się do budowania w świecie wzajemnego szacunku, pojednania i pokoju.

- Co było bezpośrednią przyczyną powstania tej instytucji?

- Idea funkcjonowania CDiM zrodziła się z przemian w Polsce, kiedy to powstawały napięcia pomiędzy katolikami a żydami, gdyż w czasach komunistycznych środowiska te były pozbawione możliwości wypowiedzenia się. Gdy sytuacja polityczna się zmieniła, ważne stało się podjęcie rozmów, dialogu. Ta idea zrodziła się z potrzeby słuchania drugiego człowieka, bycia z nim w jego opiniach i przedstawiania mu własnego stanowiska, szanując jego godność i odmienność. Projekt stworzenia takiego ośrodka w Oświęcimiu istniał już wcześniej, ale jego realizacja nie była wówczas możliwa.

Reklama

- Jakie są główne cele działalności Centrum?

- Na pierwszym miejscu stawiamy stworzenie miejsca gościnności, aby pomóc każdemu wsłuchać się w głos ziemi oświęcimskiej. Tym samym oddajemy cześć ofiarom i chcemy budować lepszy świat przez czynną miłość między narodami i religiami. Zapraszając do dialogu i modlitwy, próbujemy poszukiwać odpowiedzi na najtrudniejsze pytania: „Gdzie był Bóg?”, „Dlaczego człowiek człowiekowi...?”. Nasza wiara w Bożą miłość daje nam nadzieję, że pojednanie jest możliwe.

- Kto ma być najważniejszym odbiorcą tego ośrodka?

- Każdy, kto przyjeżdża tu na czas refleksji i zadumy nad tym, co się stało, zaczynając od przypadkowych turystów. CDiM jest instytucją katolicką, zatem umożliwiamy tu rekolekcje, rachunek sumienia dla katolików, chcemy ich przygotować do dialogu z każdym. Szczególny wymiar u progu Auschwitz ma dialog chrześcijańsko-żydowski. Jest on trudny, lecz jego potrzeba jest oczywista. Te spotkania są swoistym probierzem otwartości. Próbujemy spotykać się także z Niemcami, Romami, Rosjanami i innymi przedstawicielami narodów, dla których to miejsce ma znaczenie.

- Jan Paweł II podkreślał ważność tego Centrum jako ośrodka badań nad Shoah oraz martyrologią narodu polskiego i innych narodów europejskich. Jakie najważniejsze inicjatywy w tym zakresie zostały ukończone?

- Jan Paweł II wyraził pragnienie powołania CDiM jako wzoru dla innych narodów w swojej działalności, chciał, aby był owocem soborowego ducha otwarcia Kościoła. Tu każdy nieuchronnie styka się ze śladami martyrologii, co powoduje wewnętrzną, duchową konfrontację. CDiM ma za zadanie pomóc w pracy nad tego rodzaju problemami. Nie chodzi nam tylko o pojedyncze projekty, ale o stałą posługę. Umożliwiamy spotkania z byłymi więźniami, współpracujemy z Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau, organizujemy seminaria i konferencje tematyczne. Jeszcze nie jesteśmy samodzielnym ośrodkiem badań naukowych, ale współpracujemy z wieloma instytucjami, które się zajmują podobną tematyką, np. Centrum Edukacji Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau, Centrum Kultury Żydowskiej w Krakowie, Międzynarodowym Instytutem Ekumenii i Dialogu Papieskiej Akademii Teologicznej, Instytutem Badań im. Edyty Stein Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Pax Christi, International Counsil of Christian and Jews, Instytutem Kard. Bea Uniwersytetu Gregoriańskiego w Rzymie. Organizujemy międzynarodowe i międzyreligijne Dni Studyjne „U progu Auschwitz”, w których biorą udział księża, rabini oraz profesorowie i ich studenci z Polski, Niemiec, USA i Izraela. Obecnie przygotowujemy się do wizyty Ojca Świętego Benedykta XVI, który zapowiedział swoją wizytę w Oświęcimiu w maju.

- Gdyby przyjechała do Centrum wycieczka młodzieży francuskiej, co byście im zaproponowali?

- Przede wszystkim zwiedzanie z przewodnikiem obozu Auschwitz, gdzie znajdują się dowody rzeczowe dokonanych zbrodni, wystawy narodowe oraz nowo otwarta wystawa francuska, wizytę w Birkenau, spotkanie z byłym więźniem, oprowadzanie po Oświęcimiu, Krakowie i Wadowicach. Proponujemy też nabożeństwo oraz rozmowy w wymiarze religijnym.

- W Oświęcimiu mieszka kilkadziesiąt tysięcy ludzi. Jak do swojej inicjatywy pojednania i tolerancji przekonujecie miejscową młodzież?

- Staramy się przygotować młodzież do dialogu, a poprzez to do zrozumienia roli własnego miasta. Wraz z młodymi z Oświęcimia pisaliśmy listy do byłych więźniów, z nich stworzyliśmy Orędzie młodzieży oświęcimskiej do młodzieży świata, z którym pojechaliśmy na Światowe Dni Młodzieży w Kolonii. Tuż przed wyjazdem mieliśmy okazję spotkać się z Haliną Birenbaum, byłą więźniarką Birkenau. Naszym wkładem w uczestnictwo w to święto młodzieży był także spektakl o Edycie Stein pt. Droga do świętości, przygotowany przez uczniów Liceum im. Konarskiego pod kierunkiem państwa Toczków. Nawiązaliśmy kontakty z wieloma ludźmi, które trwają do dzisiaj. Organizujemy rekolekcje adwentowe oraz wielkopostne, dni skupienia Pax Christi, na których rozważamy Orędzie Ojca Świętego na Światowy Dzień Pokoju oraz 9 sierpnia każdego roku zapraszamy na modlitwę w rocznicę męczeńskiej śmierci Edyty Stein.

- Gdyby któryś z naszych czytelników chciał się zaangażować w działalność Centrum, w jaki sposób mógłby to uczynić?

- Przede wszystkim powinien tu przyjechać, by poczuć atmosferę działalności naszego domu, może wziąć udział w jednej z propozycji programowych. Jesteśmy wdzięczni za każdą pomoc i modlitwę.

- Dziękuję za rozmowę.

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

8 maja - wielkie pompejańskie święto

2024-04-15 14:24

[ TEMATY ]

Matka Boża Pompejańska

Adobe Stock

8 maja to wyjątkowe święto dla czcicieli Matki Bożej Pompejańskiej i odmawiających nowennę pompejańską. To dzień poświęcenia Sanktuarium Królowej Różańca Świętego.

Przywędrowaliśmy na ziemię włoską, do Pompei, gdzie w 1872 r. nowo nawrócony Bartolomeo Longo, przyjechawszy do Pompei „wędrował po okolicy, przechodząc w pobliżu znajdującej się tam kapliczki, usłyszał wyraźnie jakiś głos, który powiedział do niego: "Kto szerzy różaniec, ten jest ocalony! To jest obietnica samej Maryi".

CZYTAJ DALEJ

79 lat temu zakończyła się II wojna światowa

2024-05-07 21:53

[ TEMATY ]

II wojna światowa

Walter Genewein

Wrzesień 1939, zdjęcie wykonane przez niemieckiego oficera gdzieś we Wrocławiu we wrześniu 1939 r. Przedstawia pojazdy niemieckich sił powietrznych przed wyjazdem do Polski

Wrzesień 1939, zdjęcie wykonane przez niemieckiego oficera gdzieś we Wrocławiu we wrześniu
1939 r. Przedstawia pojazdy niemieckich sił powietrznych przed wyjazdem do Polski

79 lat temu, 8 maja 1945 r., zakończyła się II wojna światowa w Europie. Akt kapitulacji Niemiec oznaczał koniec sześcioletnich zmagań. Nie oznaczał jednak uwolnienia kontynentu spod panowania autorytaryzmu. Europa Środkowa na pół wieku znalazła się pod kontrolą ZSRS.

Na początku 1945 r. sytuacja militarna i polityczna III Rzeszy wydawała się przesądzać jej los. Wielka ofensywa sowiecka rozpoczęta w czerwcu 1944 r. doprowadziła do utraty przez Niemcy ogromnej części Europy Środkowej, a straty w sprzęcie i ludziach były niemożliwe do odtworzenia. Porażka ostatniej wielkiej ofensywy w Ardenach przekreślała niemieckie marzenia o zawarciu kompromisowego pokoju z mocarstwami zachodnimi i kontynuowaniu wojny ze Związkiem Sowieckim. Wciąż zgodna współpraca sojuszników sprawiała, że dla obserwatorów realistycznie oceniających sytuację Niemiec było jasne, że wykluczone jest powtórzenie sytuacji z listopada 1918 r., gdy wojna zakończyła się zawieszeniem broni. Dążeniem Wielkiej Trójki było doprowadzenie do bezwarunkowej kapitulacji Niemiec oraz ich całkowitego podporządkowania woli Narodów Zjednoczonych.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję