Reklama

Katechety uwag kilka

Święty Mikołaj ery informacji

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zbliża się 6 grudnia, a po nim święta Bożego Narodzenia. Już teraz doświadczamy świątecznej reklamowej wrzawy, która od lat przysłania wartości chrześcijańskie kiczem i komercją. Zapewne znów pojawią się czerwone, rubaszne, wyrośnięte krasnale z Laponii, na saniach zaprzężonych w renifery. Wykreowanemu przez mass media czerwonemu superkrasnalowi (Dziadek Mróz) towarzyszyć będzie kształtowanie nowego człowieka - "komercyjnego żarłoka". Wartości cywilizacji chrześcijańskiej posłużą po raz kolejny do uwypuklenia reklamowego sloganu: "Musisz to mieć!". Dzieciom w okresie przedświątecznym (z winy nas, dorosłych) będzie towarzyszył fałszywy dylemat, czy wierzyć w św. Mikołaja, czy nie?

W sytuacji tworzonego przez komercję chaosu wartości i informacji szczególne zadanie przypada szkolnej edukacji. Ustawa o systemie oświaty podkreśla, że jednym z jej celów jest wychowanie, które respektuje chrześcijański system wartości. Tak więc uczniowie powinni obok wiedzy naukowej (ścisłej, przyrodniczej i humanistycznej) poznać również świat wartości chrześcijańskich i mieć możliwość kształtowania zgodnych z nim postaw. Uczniowie powinni poznać własną tradycję narodową, przejawiającą się także w symbolice i obyczajach. Prawo oświatowe w Polsce zobowiązuje nauczycieli także do tego, aby tworzyli uczniom warunki m.in. do "poszukiwania, porządkowania, i wykorzystania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną" .

Powyższe cele szkolnej edukacji z powodzeniem mogą być realizowane na szkolnej katechezie. Technologia informacyjna (TI) stanowi tutaj skuteczne narzędzie kształtowania dociekliwości poznawczej i budowania właściwej hierarchii wartości. Szum informacyjny powstały wokół postaci św. Mikołaja i świąt Bożego Narodzenia niejako prowokuje, aby zastosować TI w celu dotarcia do prawdy historycznej, znaczenia symboli chrześcijańskich i, co najważniejsze, odsłonięcia i realizacji w życiu świata wartości chrześcijańskich. Takie zadanie szkolnej katechezy współbrzmi z Dyrektorium Ogólnym o Katechizacji, w którym podkreśla się, że "tym, co nauczaniu religii w szkole nadaje szczególną cechę, jest fakt, że jest ono wezwane do przeniknięcia na obszar kultury oraz wejścia w relacje z innymi dziedzinami wiedzy. Jest więc konieczne, by nauczanie religii w szkole jawiło się jako przedmiot, który wymaga takiej samej systematyczności i organizacji, jak inne przedmioty" (DOK 73).

Jak można wykorzystać na lekcji religii TI? Jak to zrobić, aby osiągnąć zarysowane wyżej cele nauki religii w szkole? Próbą zastosowania TI w szkolnej katechezie jest lekcja zatytułowana: Święty Mikołaj postacią historyczną. Lekcja ta była przeprowadzona w ramach realizacji Ogólnoszkolnego projektu KONTYNENTY, opracowanego i wdrażanego przez szkolnego koordynatora TI - Marię Perlak. Istotą lekcji jest ukazanie prawdy o św. Mikołaju mimo szumu informacyjnego, jaki powstał w wyniku działań komercyjnych, nasilonych zwłaszcza przed świętami Bożego Narodzenia. Przy wydobywaniu prawdy historycznej o znanej na całym świecie postaci św. Mikołaja posłużyliśmy się technologią informacyjną. Okazała się ona tutaj skutecznym narzędziem, za pomocą którego były realizowane nie tylko cele poznawcze i kształcące umiejętności, ale przede wszystkim cele wychowawcze (natury religijnej i moralnej) . Wszystkich zainteresowanych scenariuszem lekcji odsyłam do strony internetowej www.wsip.com.pl/serwisy/ti/011-3.htm. Opisana tam lekcja może być lekcją religii przeprowadzoną w szkolnej pracowni komputerowej lub lekcją wychowawczą, języka polskiego czy informatyki.

Inną propozycją zastosowania TI w odkrywaniu i realizowaniu świata wartości związanych ze Świętami Bożego Narodzenia jest Ogólnopolski Konkurs Kartek Świątecznych, organizowany w Polsce już po raz trzeci. W regulaminie konkursu jest podkreślone, że "kartki świąteczne mają odzwierciedlać prawdę historyczną i autentyczną symbolikę związaną ze świętami Bożego Narodzenia". Wszystkich zainteresowanych udziałem w konkursie odsyłam do strony internetowej, gdzie znajduje się pełny tekst regulaminu - www.snti.wroc.pl (w dziale aktualności).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Premiera hymnu tegorocznego spotkania młodych Lednica 2000 już za nami

2024-05-15 09:15

[ TEMATY ]

o. Jan Góra

Lednica 2000

Mat. prasowy

XXVIII Ogólnopolskie Spotkanie Młodych Lednica 2000 zbliża się wielkimi krokami. Odbędzie się ono 1 czerwca 2024 r. na Polach Lednickich. Trwają przygotowania do tego corocznego wydarzenia.

LEDNICA 2000 to ogromne dzieło ewangelizacyjne, które pomaga młodym odkrywać wiarę na nowo i nawiązywać żywą relację z Chrystusem. Zainicjował je w 1997 roku, wraz ze świeckimi wolontariuszami, duszpasterz akademicki, dominikanin o. Jan W. Góra OP, zainspirowany nauczaniem św. Jana Pawła II, gromadząc młodych wokół symbolicznej Bramy Ryby odwołującej się do początków chrześcijaństwa. Co roku, w pierwszą sobotę czerwca na Polach Lednickich odbywa się Ogólnopolskie Spotkanie Młodych, które gromadzi dziesiątki tysięcy osób. Wiele z nich, zarażonych entuzjazmem wiary, dzięki Lednicy odmieniło swoje życie.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Uczniowie klas VIII piszą egzamin z matematyki - drugą część egzaminu ósmoklasisty

2024-05-15 09:28

[ TEMATY ]

egzamin ósmoklasisty

Magdalena Pijewska/Niedziela

W środę o godzinie 9 rozpoczął się pisemny egzamin z matematyki – druga część egzaminu ósmoklasistów. We wtorek uczniowie pisali egzamin z języka polskiego, w czwartek czeka ich pisemny egzamin z języka obcego.

Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik w środę przed rozpoczęciem egzaminu z matematyki powiedział PAP, że wszystko przebiega spokojnie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję