Reklama

Niedziela Częstochowska

Muzyka w Świątyniach

Trzy koncerty, trzy kościoły i trzy wieczory z kojącymi dźwiękami sakralnej muzyki a cappella. Od 23 do 25 września trwa w Częstochowie cykl „Muzyka w Świątyniach”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

– W naszym mieście mamy wspaniałe świątynie, obok których przechodzimy czasem bezwiednie. Pomyślałem, że warto pokazać ich architekturę i zapoznać mieszkańców ze wspaniałą historią tych kościołów – powiedział w rozmowie z „Niedzielą” Janusz Siadlak, dyrygent Chóru Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum” i pomysłodawca cyklu „Muzyka w Świątyniach”. W 2018 r., podczas debiutu, impreza cieszyła się olbrzymim zainteresowaniem, więc Janusz Siadlak postanowił iść za ciosem.

Pierwszy koncert tegorocznego cyklu, na który dyrygent ze swoim chórem zaprosili do sanktuarium św. Józefa w Częstochowie, rozpoczął się od wykonania utworów Juliusza Łuciuka. Chór Filharmonii Częstochowskiej zaśpiewał „O ziemio polska”, „Ave Maria”, „Kyrie” i „Hymnus de caritate”. Później uszy słuchaczy cieszyły dźwięki utworów Pawła Łukaszewskiego (m.in. „Memento mei, Domine”), Francisa Poulenca i Edwarda Elgara.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– To muzyka tworzona z pełną świadomością na potrzeby sacrum. Myślę, że repertuar pomoże poszerzyć świadomość i dojrzeć coś, czego jeszcze nie widzieliśmy – przyznał Janusz Siadlak.

Reklama

Nieodłączną częścią każdego z koncertów są opowieści historyczne. Zadbał o nie dr Juliusz Sętowski, dyrektor Ośrodka Dokumentacji Dziejów Częstochowy. – Sanktuarium św. Józefa to kościół w stylu polskiego baroku i neorenesansu. Wyjątkową architekturę zawdzięcza znakomitym Stefanowi Szyllerowi i Wiesławowi Kononowiczowi. Na wyróżnienie zasługują również freski okalające ołtarz. Wykonały je Antonina Kozłowska i Zofia Szczerba – wyliczał dr Sętowski.

Dyrektor Ośrodka Dokumentacji Dziejów Częstochowy wymieniał również nazwiska księży, którzy pracowali w parafii św. Józefa, a o których nie sposób zapomnieć. To m.in. ks. Bronisław Preder, ks. Zenon Raczyński i ks. Władysław Pająk. – Ten kościół miał szczęście do proboszczów – podkreślił dr Sętowski.

Kolejnych koncertów będzie można wysłuchać we wtorek 24 września w kościele św. Barbary i św. Andrzeja Apostoła oraz dzień później w kościele Podwyższenia Krzyża Świętego w Częstochowie. Oba rozpoczną się o 19:15. Usłyszymy m.in. muzykę Romualda Twardowskiego i Franza Biebla. – Najlepiej przyjść, żeby posłuchać i przeżywać z nami muzykę na żywo – zachęcił Janusz Siadlak.

Projekt „Muzyka w Świątyniach” jest organizowany przez Instytut Rozwoju Sztuki we współpracy z Filharmonią Częstochowską. Dofinansował go Urząd Miasta Częstochowy.

2019-09-23 22:20

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Oddźwięczą się parafianom

Niedziela wrocławska 40/2020, str. IV

[ TEMATY ]

kompozytor

muzyka sakralna

muzyka organowa

Muzyka w Świątyniach

Archiwum T. Corneliusa

Mimo że T. Cornelius występuje w renomowanych salach koncertowych na całym świecie, chętnie koncertuje również dla publiczności na Dolnym Śląsku

Mimo że T. Cornelius występuje w renomowanych salach koncertowych na całym świecie, chętnie koncertuje również dla publiczności na Dolnym Śląsku

Z Thomasem Corneliusem rozmawia Małgorzata Trawka.

Małgorzata Trawka: Sprowadzenie organów do parafii Chrystusa Króla to wielka akcja i mobilizacja całej społeczności parafialnej, która na zakup i rozbudowę instrumentu zebrała niemałe środki finansowe. Podejrzewam, że Pana – jako organistę – cieszy taka postawa. Czy to jeden ze znaków, że muzyka organowa ma ciągle przed sobą przyszłość?
CZYTAJ DALEJ

Pozytywna opinia Dykasterii Nauki Wiary ws. objawień Pieriny Gilli

[ TEMATY ]

objawienia

pl.wikipedia.org

Pierina Gilli i Matka Boża jako „Mistyczna Róża – Fontanelle”

Pierina Gilli i Matka Boża jako „Mistyczna Róża – Fontanelle”

Dykasteria Nauki Wiary wydała pozytywną opinię na temat objawień, jakich doznała włoska mistyczka Pierina Gilli. Zgodnie z nowymi normami ws. zjawisk nadprzyrodzonych dykasteria stwierdziła, że w treści objawień nie znaleziono żadnych elementów bezpośrednio sprzecznych z nauczaniem Kościoła.

Objawienia miały miejsce w 1947 i 1966 roku. Maryja przedstawiła się w nich jako Mistyczna Róża i Matka Kościoła. Na swych białych szatach miała trzy róże: białą, czerwoną i żółtą, symbolizujące modlitwę, pokutę i cierpienie. Podczas drugiego objawienia Maryja wskazała Pierinie źródło wody w miejscowości Fontanelle koło Brescii jako miejsce oczyszczenia i źródło łask. W latach 60-tych ówczesny biskup Brescii Gciacinto Tredici nie wierzył w nadprzyrodzony charakter objawień. Takie samo stanowisko zajmowali też jego następcy. Dopiero w 2001 r. w dziesiątą rocznicę śmierci wizjonerki biskup wyznaczył kapłana, który miał śledzić kult rozwijający się w Fontanelle. W 2019 r. ogłoszono je diecezjalnym sanktuarium.
CZYTAJ DALEJ

Kalendarz Adwentowy: Odpoczynek dla zmęczonych serc

2025-12-09 21:00

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Karol Porwich/Niedziela

• Iz 40, 25-31 • Mt 11, 28-30
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję