Reklama

Płomień menory znakiem pokoju

Niedziela kielecka 6/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nabożeństwo biblijne w „prastarej kieleckiej świątyni” 17 stycznia br. można śmiało uznać za wydarzenie historyczne. Gospodarz miejsca - bp Kazimierz Ryczan - zaprosił wielu znamienitych gości. Przesadą byłoby twierdzić, że „bazylika pękała w szwach” (dzień roboczy, do południa), ale w nabożeństwie - jednym z najważniejszych punktów IX Ogólnopolskiego Dnia Judaizmu - licznie uczestniczyli wierni świeccy, a także młodzież szkolna.
Przewodniczył metropolita poznański abp Stanisław Gądecki, miejsca w prezbiterium zajęli także: bp Kazimierz Ryczan, bp Marian Florczyk, bp Kazimierz Gurda, ks. Mitrat Sergiusz Dziewiatowski reprezentujący Arcybiskupa Poznańsko-Łódzkiego Prawosławnego Polskiego Kościoła Autokefalicznego oraz księża z Kościołów ewangelickich.
Rozpoczęto procesją z księgą i światłem, czemu towarzyszył śpiew zespołu - czy raczej orkiestry żydowskiej - jak o sobie mówią - „Chojzes Klezmorim”. - Dzisiaj kielecka katedra jest miejscem wspólnej modlitwy chrześcijan i starszych braci w wierze, Żydów - mówił Biskup Kielecki witając przybyłych księży biskupów, kapłanów oraz prof. Stanisława Krajewskiego i ks. prof. Michała Czajkowskiego - współprzewodniczących Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów, Yackova Finkelsteina, przedstawiciela ambasadora Izraela, prof. Władysława Bartoszewskiego i innych gości.
Symbolicznie i wymownie wybrzmiała modlitwa towarzysząca zapalaniu menory - „aby jej płomień stał się dla nas, chrześcijan i żydów, wezwaniem i zobowiązaniem do rozświetlania świata światłem Bożym”. Kolejne świece na siedmioramiennej menorze zapalali: S. Krajewski, Y. Finkelstein, prof. W. Bartoszewski, bp K. Ryczan, pastor Janusz Daszuta (Kościół ewangelicko-metodystyczny).
Prof. Stanisław Krajewski rozważał, jak „można być w drodze na dwa sposoby”, przybliżał żywotność mesjańskich motywów żydowskiej religii oraz wspólny grunt. - Dzięki Chrystusowi cały świat dowiedział się o idei mesjańskiej - wspólnej - choć Żydzi się w tym nie odnaleźli - mówił. Odwoływał się do nauczania kard. J. Ratzingera, podkreślał konieczność budowania szacunku wbrew tragicznej historii.
Pierwsze czytanie, pochodzące z Pieśni nad Pieśniami, zabrzmiało najpierw w języku hebrajskim, a potem polskim.
Pasterskie słowo do zebranych w bazylice wygłosił abp Stanisław Gądecki, wiceprzewodniczący Konferencji Episkopatu Polski, inicjator Dnia Judaizmu. - Mimo wielowiekowych napięć istnieje więź duchowa pomiędzy żydami i chrześcijanami i należy się jej trzymać - podkreślał. W swoich rozważaniach Metropolita Poznański skoncentrował się na trzech aspektach w nawiązywaniu i podtrzymywaniu dialogu, tzn.: Abraham mostem Żydów ku narodom; Jezus pomostem narodów ku Żydom; oczekiwanie na dni Mesjasza.
- Krzyż nie może być postrzegany jako dający się uniknąć wypadek (...). Zgodnie z Nowym Testamentem istnieje wybawienie i pojednanie - jako jedyny skutek krzyża - mówił odwołując się do nauczania papieża Benedykta XVI i św. Pawła. - W chwili paruzji Mesjasza cały Izrael zyska odkupienie (...). Myślimy o ścieżkach, które ostatecznie się zbiegną, patrząc ku drodze, którą nadejdzie Mesjasz.
W modlitwie powszechnej proszono m.in. o to, aby „Pan uchronił nas od pogardy i nienawiści”. Nabożeństwo zakończyło błogosławieństwo Aaronowe, zapisane w Księdze Powtórzonego Prawa, ale używane także w liturgii katolickiej.
Nabożeństwu biblijnemu towarzyszył piękny śpiew w wykonaniu zespołu „Chojzes Klezmorim” oraz Chóru Seminaryjnego. A poprzedziło je otwarcie wystawy w bocznej nawie bazyliki pt. Jan Paweł II w Izraelu. Wystawa to zbiór fotogramów ukazujących wizytę polskiego Papieża w Izraelu w jej najbardziej charakterystycznych i wzruszających momentach. Izraelczycy dobrze pamiętają wszystkie symboliczne gesty naszego Papieża, a szczególnie jego bezprecedensową modlitwę przy Ścianie Płaczu w Jerozolimie - kamień węgielny na drodze dialogu. Otwarcia wystawy, będącej swoistą ilustracją kieleckich obchodów, dokonał bp Marian Florczyk.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W dzisiejszej Ewangelii mamy dwie różne sceny

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

commons.wikimedia.org

W dzisiejszej Ewangelii mamy dwie różne sceny. Pierwsza z nich ukazuje Chrystusa, który udziela apostołom daru Ducha Świętego i wraz z nim władzę odpuszczania grzechów. Mówi im: Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane. Druga z kolei scena koncentruje się na niedowiarstwie Tomasza, jednego z apostołów.

Wieczorem w dniu zmartwychwstania, tam gdzie przebywali uczniowie, choć drzwi były zamknięte z obawy przed Żydami, przyszedł Jezus, stanął pośrodku i rzekł do nich: «Pokój wam!» A to powiedziawszy, pokazał im ręce i bok. Uradowali się zatem uczniowie, ujrzawszy Pana. A Jezus znowu rzekł do nich: «Pokój wam! Jak Ojciec Mnie posłał, tak i Ja was posyłam». Po tych słowach tchnął na nich i powiedział im: «Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane». Ale Tomasz, jeden z Dwunastu, zwany Didymos, nie był razem z nimi, kiedy przyszedł Jezus. Inni więc uczniowie mówili do niego: «Widzieliśmy Pana!» Ale on rzekł do nich: «Jeżeli na rękach Jego nie zobaczę śladu gwoździ i nie włożę palca mego w miejsce gwoździ, i ręki mojej nie włożę w bok Jego, nie uwierzę». A po ośmiu dniach, kiedy uczniowie Jego byli znowu wewnątrz domu i Tomasz z nimi, Jezus przyszedł, choć drzwi były zamknięte, stanął pośrodku i rzekł: «Pokój wam!» Następnie rzekł do Tomasza: «Podnieś tutaj swój palec i zobacz moje ręce. Podnieś rękę i włóż w mój bok, i nie bądź niedowiarkiem, lecz wierzącym». Tomasz w odpowiedzi rzekł do Niego: «Pan mój i Bóg mój!» Powiedział mu Jezus: «Uwierzyłeś dlatego, że Mnie ujrzałeś? Błogosławieni, którzy nie widzieli, a uwierzyli». I wiele innych znaków, których nie zapisano w tej księdze, uczynił Jezus wobec uczniów. Te zaś zapisano, abyście wierzyli, że Jezus jest Mesjaszem, Synem Bożym, i abyście wierząc, mieli życie w imię Jego.
CZYTAJ DALEJ

Wiemy, kiedy odbędzie się pogrzeb ks. Józefa Hassa i jego siostry

2025-07-02 13:47

[ TEMATY ]

pogrzeb

archwwa.pl

Ks. prałat Józef Hass

Ks. prałat Józef Hass

Zmarł ks. prałat Józef Hass – wieloletni proboszcz parafii św. Michała w Warszawie. Pogrzeb odbędzie się w sobotę.

W latach 1986-2013 ks. Hass był proboszczem parafii św. Michała w Warszawie. W tragicznym wypadku samochodowym w piątek zginęła siostra księdza prałata, Irena Hass, a on sam dwa dni później w szpitalu w Kozienicach. Pogrzeb odbędzie się w sobotę 5 lipca w parafii św. Michała Archanioła.
CZYTAJ DALEJ

Pożar dwóch bloków mieszkalnych w Ząbkach

2025-07-03 22:24

PAP

W czwartek o godzinie 19.27 wpłynęło do straży pożarnej zgłoszenie o pożarze poddasza i czwartej kondygnacji w 4-kondygnacyjnym bloku mieszkalnym w Ząbkach - poinformował PAP rzecznik PSP Karol Kierzkowski. Policja poinformowała natomiast w mediach społecznościowych, że zabezpiecza teren objęty pożarem.

Jak poinformował rzecznik Państwowej Straży Pożarnej, w czwartek o godzinie 19.27 do stanowiska kierowania wpłynęło zgłoszenie o pożarze poddasza i czwartej kondygnacji w 4-kondygnacyjnym bloku mieszkalnym w miejscowości Ząbki w powiecie wołomińskim. Pożar objął poddasza dwóch połączonych ze sobą bloków o wymiarach 80 na 20 m.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję