Reklama

Maspeth w Nowym Jorku zatętni polskością

Niedziela w Ameryce 26/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W dniach 10 i 11 czerwca w parafii Świętego Krzyża na Maspeth odbył się XII Festiwal Kultury Polskiej. Podobnie jak w poprzednich latach plac przykościelny był szczelnie wypełniony uczestnikami. W bogatej ofercie artystycznej każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Delektując się specjałami kuchni polskiej, m.in. domowym bigosem, przygotowanym przez naszych parafian, można było oklaskiwać artystów. Sprzedawcy ofiarowali bogaty wybór polskich książek, płyt z piosenkami i filmami. Nie zabrakło także szalików, czapek, koszulek w polskich barwach. Te dodatki współgrały z wymalowanymi w tych samych barwach buziami małych dzieci.
W tym roku motyw papiesko-dziecięcy był ważnym elementem programu artystycznego festiwalowych dni. Otóż kilka miesięcy temu polskie szkoły z metropolii nowojorskiej i sąsiednich stanów zorganizowały konkurs pt. Jan Paweł II w oczach dzieci. Powstało ponad 400 prac plastycznych, wiele utworów z zakresu poezji i prozy. Konkurs obejmował także śpiew, recytacje oraz instrumentalne wykonanie utworów. 10 czerwca wieczorem laureaci tego konkursu i goście zaprezentowali piękny program wokalno-muzyczny ku czci naszego rodaka Jana Pawła II. Wystąpili: Gabryś Stryjniak, Konrad Nytko, Kamila Lipińska, Michelle Baranowski, grupa muzyczna „Te Deum”. Po koncercie nastąpiło otwarcie wystawy plastycznej, gdzie zaprezentowano kilkadziesiąt najlepszych prac konkursowych oraz portrety Papieża malowane przez Leszka Ludwinka. Ostatnim punktem sobotniego programu była zabawa taneczna, podczas której wybrano Miss Polonia z Maspeth. Została nią Katarzyna Topczewska. Wraz z marszałkami Parady Pułaskiego - Jolantą i Wisławem Woźniakiem będzie reprezentować parafię Świętego Krzyża na dorocznej Paradzie Pułaskiego w Nowym Jorku.
Papiesko-dziecięcy motyw wrócił jeszcze raz w drugim dniu festiwalu, gdy dzieci wyszły na ulicę, aby pod kierownictwem Teresy Rysztof malować na asfalcie obrazy o tematyce papieskiej. Kilkadziesiąt osób zamieniło czarny asfalt w kolorowy kobierzec. Zwycięzcą w grupie młodszej została Izabela Balewander (6 lat), a w grupie starszej - Karolina Wrześniewski (12 lat). Tymczasem na scenie pojawiali się coraz to nowi artyści. Zespół młodzieżowy „Bona To Vada” był entuzjastycznie przyjmowany przez młodzież, ale i dorośli słuchali go z przyjemnością. Z podziwem patrzyliśmy na ambitny i ciekawy program w wykonaniu dzieci z Teatru Tańca i Ruchu Radoslawa Natkańskiego. Zaś dzieci i młodzież z Klubu Tanecznego Józefa Pałki, w takt walca wiedeńskiego i innych melodii, zamieniły namiot w piękną salę balową. Scena zawirowała także w takt polskich melodii ludowych, gdy pojawił się na niej folklorystyczny zespół „Polonez Dance”. Zaś kabaret „Prima Aprilis” w humorystyczny sposób przedstawił życie Polonii, obnażając jego słabostki i absurdy. Profesjonalna gra i dobre teksty znalazły uznanie zebranych. W podobnym nastroju Jerzy Plata prezentował niektóre utwory ze swojej książki Emigracja na wesoło. Polonijny piosenkarz Zoran Gabor nastrojowymi, chwilami sentymentalnymi piosenkami świetnie bawił festiwalową publiczność.
Gdy nadszedł czas zakończenia festiwalu, trudno było się rozstać. Zespół „Mirage” pod presją zgromadzonych wykonywał coraz to nowe utwory, tak że festiwal zakończył się półtorej godziny później, niż planowano.
Późnym wieczorem, gdy przebrzmiały ostatnie takty melodii, mieliśmy świadomość, że warto organizować takie festiwale i przychodzić na nie. Organizatorzy, mimo zmęczenia, byli zadowoleni, bo widzieli wspaniały owoc swojej pracy. Na rzecz tego festiwalu pracowało około stu osób, nieodpłatnie poświęcając swój czas, samochody, pracę. Jesteśmy im za to wdzięczni. Dziękujemy także sponsorom, którzy wspierali festiwal materialnie i medialnie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Podwyższenie Krzyża Świętego

[ TEMATY ]

Święto Podwyższenia Krzyża

Karol Porwich/Niedziela

14 września Kościół w sposób szczególny czci Chrystusowy Krzyż, narzędzie męczeństwa, ale i hańby oraz pogardy w antycznym świecie.

W 324 r. matka cesarza Konstantyna - Helena, wówczas 78-letnia już kobieta, wyrusza celem ekspiacji za uczynki syna do Ziemi Świętej. Ówczesny biskup Jerozolimy - Makary - miał okazję rozmawiać z cesarzem o sytuacji, w jakiej znajdowały się święte miejsca i nakłaniał go do podjęcia na tych terenach prac badawczych. Na miejscu dawnej Jerozolimy po zburzeniu przez cesarza Hadriana w 135 r. Świątyni Jerozolimskiej powstała Aelia Capitolina. W miejscu Świętego Grobu powstała świątynia Jowisza Kapitolińskiego. Autor Historii Kościoła Euzebiusz z Cezarei mówi, iż po przybyciu na miejsce cesarzowa Helena kazała zwołać komisję, w skład której weszli kapłani i archeologowie w celu zakreślenia dokładnego planu prac wykopaliskowych. Szczęśliwie zachowane dokumenty w pewnej żydowskiej rodzinie pozwoliły na ustalenie topografii Jerozolimy przed jej zburzeniem. Koszty robót nie grały roli - Konstantyn dostarczył na te cele ogromne sumy pieniędzy. Po kilku tygodniach prac ukazał się wreszcie garb Kalwarii i grota grobu Chrystusa. Wzruszenie ogarnęło wszystkich. W częściowo zasypanym rowie odnaleziono trzy krzyże. Biskup Makary modlił się o możność poznania, na którym krzyżu Zbawiciel dokonał żywota. Podobno przyniesiono umierającą niewiastę, którą dotknięto drzewem krzyża. Przy trzecim dotknięciu kobieta wstała. Wiadomość dotarła do Konstantyna, który każe wybudować na świętym miejscu bazylikę. 14 września 335 r. odbyło się uroczyste poświęcenie i przekazanie miejscowemu biskupowi bazyliki, do której wniesiono relikwie Krzyża. Obecna Bazylika Grobu Świętego wybudowana przez krzyżowców zajmuje miejsce trzech budowli wzniesionych przez Helenę: kościoła na cześć Męki Pańskiej, na cześć Krzyża i Grobu Świętego.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Robert Sarah: trzeba pogłębić i wyjaśnić wymiar synodalny Kościoła

2025-09-13 15:49

[ TEMATY ]

kard. Robert Sarah

Kard. Sarah

Vatican Media

Uważam, że wymiar synodalny należy pogłębić i wyjaśnić - stwierdza w wywiadzie dla włoskiego dziennika katolickiego „Avvenire” emerytowany prefekt Kongregacji do spraw Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, kard. Robert Sarah, z którym rozmawiał Giacomo Gambassi.

Na wstępie kard. Sarah zaznacza, iż Leon XIV przywraca nieodzowną centralną rolę Chrystusa, ewangeliczną świadomość, że „bez Niego nic nie możemy uczynić”: ani budować pokoju, ani budować Kościoła, ani zbawić naszej duszy. „Ponadto wydaje mi się, że zwraca on inteligentną uwagę na świat, w duchu słuchania i dialogu, zawsze z rozważnym uwzględnieniem Tradycji. Tradycja jest bowiem jakby napędem dziejów: zarówno historii ogólnej, jak i historii Kościoła. Bez żywej Tradycji, która pozwala na przekazywanie Boskiego Objawienia, sam Kościół nie mógłby istnieć. Wszystko to jest w doskonałej zgodzie z nauczaniem Soboru Watykańskiego II” - zwraca uwagę kard. Robert Sarah.
CZYTAJ DALEJ

Abp Gądecki o Krzyżu Baryczków: jego istnienie w mieście skazanym na nieistnienie jest cudem

2025-09-14 13:37

[ TEMATY ]

krzyż

Łukasz Krzysztofka

Krzyż Baryczków można nazwać po trzykroć cudownym: jest cudem artystycznym; jego istnienie w mieście skazanym na nieistnienie jest cudem historycznym; a trwający pięć wieków kult jest cudem teologicznym - mówił abp Stanisław Gądecki podczas obchodów 500-lecia obecności Krzyża Baryczków w Warszawie.

Główne obchody rocznicowe 500-lecia obecności Krzyża Baryczków w Warszawie odbyły się w niedzielę w bazylice archikatedralnej św. Jana Chrzciciela.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję