Reklama

Wielkopostne refleksje z Chicago

Zrozumieć cierpienie (1)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Redaktor odpowiedzialny za „Niedzielę w Chicago”

Pokazując w Wielkim Poście cierpienie i mękę Chrystusa pragniemy ukazać jednocześnie sens wszelkiego cierpienia dotykającego człowieka. Sam fakt cierpienia jest obecny we wszystkich fazach naszego ziemskiego życia. Dlatego pytamy wciąż na nowo: dlaczego człowiek cierpi i szukamy odpowiedzi, która dałaby nam nadzieję, jeśli nie na usunięcie, to przynajmniej na usensownienie tej ludzkiej niedoli. Już grecka mitologia próbuje wytłumaczyć pochodzenie cierpienia. Według Greków cierpienie, to rzeczywistość przychodząca na człowieka z zewnątrz, przed którą nie może się on obronić. Jedynie słuszną postawą wobec cierpienia jest cierpliwe jego znoszenie. Bowiem jest ono ślepym fatum, od którego tylko bogowie mogą człowieka uwolnić. Najważniejszą cnotą, którą człowiek może osiągnąć jest nadzieja dająca mu zapewnienie o zmianie na lepsze jego nieszczęśliwej sytuacji. Stary Testament widzi dramat pojawienia się cierpienia na ziemi w grzechu pierwszych ludzi, którzy sprzeniewierzyli się Bogu i na Jego miłość odpowiedzieli nieposłuszeństwem. Egoistyczna postawa pierwszych ludzi wobec Boga została spowodowana przez zawiść diabła, który uczynił to z zazdrości widząc jak człowiek jest szczęśliwy, kiedy przebywa ze swoim Stwórcą i Panem. Z powodu nieposłuszeństwa spłynęły na ludzi nieszczęścia, choroby i wreszcie śmierć jako konsekwencja odejścia od Boga. Szatan osiągnął swój cel wobec pierwszych ludzi Adama i Ewy. W ich świadomości zaszczepił wątpliwość czy Bóg jest naprawdę Miłością, czy naprawdę kocha człowieka. Udało mu się to zrobić już na samym początku zaistnienia człowieka. Ta sama metoda podważania w człowieku pewności, że Bóg jest Miłością, i że kocha go jest stosowana do dnia dzisiejszego. Szatan oskarża nieustannie Boga wmawiając człowiekowi, że Bóg nie jest Miłością. Klasycznym przykładem tej ciągłej walki o człowieka z Bogiem jest Księga Hioba, w której zły duch nie tylko gotów jest sądzić człowieka, ale i Boga, który dopuszcza cierpienie na człowieka, co według diabła nie wynika z Miłości. Hiob odpowiada diabłu, że Bóg nie musi się wcale usprawiedliwiać wobec człowieka, bowiem On jest jego Stwórcą i Panem. „Bóg dał, Bóg wziął, niech Imię Pana będzie pochwalone”. Hiobowi wystarczyło, że Bóg jest Wszechmocny, że wszystko może uczynić i to budzi w nim nadzieje i zaufanie do swojego Pana. Dlatego Bóg, jak mówi Pismo Święte, oddaje Hiobowi za jego wierność z powrotem wszystko w dwójnasób, czy wielekroć więcej z tego, co wcześniej utracił. Hiob nie znał jeszcze Boga jako Boga Miłości, ale to mu wystarczyło, że jest Wszechmocny i że jest Mądrością. Takiemu Bogu on zaufał i nie zawiódł się. Hiob odkrył w działaniu Boga wobec historii jego życia Opatrzność, której opiekę przyjął jako swoisty dar dobroci. Hiob wierzył w Boga osobowego, który wszystko stworzył i nie można Go mieszać z materią, jak to czynili Grecy, przypisując bóstwom ludzkie cechy. Materialistyczne pomieszanie bogów z ludźmi znajdujemy jeszcze u Greków i ludów starożytnych za czasów św. Pawła, który wraz z Barnabą przybył do Listry w Azji Mniejszej. Tam po wygłoszonej nauce i dokonanym cudzie przybyli do nich ludzie z kapłanami świątyni Zeusa z kadzidłami i trybularzami uznając ich za bogów. Wtedy Paweł powiedział: „Ludzie, dlaczego to robicie! My także jesteśmy ludźmi i podlegamy cierpieniu. Nauczamy was abyście odwrócili się od marności, a zwrócili się do Boga żywego” (Dz14, 15-17). O Bogu prawdziwym, żyjącym, kochającym Ojcu opowiadał im dalej Paweł. Bóg który jest Duchem i Życiem, który zsyłał deszcz z nieba i urodzajne lata, karmił ich i radością napełniał ich serca. Ludzie jednak woleli swój wyimaginowany obraz Boga nieczułego na ludzkie cierpienia i nieszczęścia niż Boga objawionego w Piśmie Świętym. Taki zafałszowany obraz Boga mącił szczególnie wielkie umysły Oświecenia oraz dzisiejszych agnostyków. Jest to obraz Boga bezosobowego, Stwórcy dalekiego od człowieka, z którym nigdy nie będzie on miał kontaktu. Do dziś wielu ludzi oskarża Pana Boga idąc za myślą diabła, że Bóg nie jest Miłością. Nawet niektórzy odbierają Bogu sprawiedliwość, mówiąc, że gdyby był sprawiedliwy, to nie dopuściłby, aby człowiek był karany różnymi nieszczęściami, na które przecież nie zasłużył. Tylu ludzi nieuleczalnie chorych po szpitalach i dzieci upośledzonych, a przecież to nie ich wina mówią agnostycy. Dlaczego za czyjąś winę musi ktoś inny cierpieć.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ks. prałat Henryk Jagodziński nuncjuszem apostolskim w Ghanie

[ TEMATY ]

nominacja

dyplomacja

diecezja kielecka

kolegium.opoka.org

Ks. prałat dr Henryk Jagodziński – prezbiter diecezji kieleckiej, pochodzący z parafii w Małogoszczu, został mianowany przez Ojca Świętego Franciszka, nuncjuszem apostolskim w Ghanie i arcybiskupem tytularnym Limosano. Komunikat Stolicy Apostolskiej ogłoszono 3 maja 2020 r.

Ks. Henryk Mieczysław Jagodziński urodził się 1 stycznia 1969 roku w Małogoszczu k. Kielc. Święcenia prezbiteratu przyjął 3 czerwca 1995 roku z rąk bp. Kazimierza Ryczana. Po dwuletniej pracy jako wikariusz w Busku – Zdroju, od 1997 r. przebywał w Rzymie, gdzie studiował prawo kanoniczne na uniwersytecie Santa Croce, zakończone doktoratem oraz w Szkole Dyplomacji Watykańskiej. Jest doktorem prawa kanonicznego.
CZYTAJ DALEJ

Zamknięto właz do kapsuły Dragon z Polakiem na pokładzie. Kiedy powrót na Ziemię?

Zakończyła się procedura zamknięcia włazu do kapsuły Dragon Grace, którą członkowie misji Ax-4 – w tym Polak Sławosz Uznański-Wiśniewski – wrócą na Ziemię z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Za dwie godziny kapsuła odłączy się od ISS.

Wkrótce od statku Dragon zostaną odłączone przewody zapewniające zasilanie i komunikację z ISS. Na godz. 13.05 naszego czasu planowane jest odłączenie kapsuły od portu dokowania modułu Harmony ISS.
CZYTAJ DALEJ

Przewodniczący KEP zachęca do pielgrzymowania na Jasną Górę

2025-07-14 14:55

[ TEMATY ]

Jasna Góra

pielgrzymka

abp Tadeusz Wojda SAC

BP KEP

Zachęcam, aby pośród naszych wakacyjnych pielgrzymek nie zabrakło tej najważniejszej - tej, która prowadzi nas na spotkanie z Jezusem i Jego Matką - podkreślił przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Tadeusz Wojda SAC, zachęcając do pielgrzymowania na Jasną Górę. Przewodniczący Episkopatu zaznaczył, że wakacje to czas, w którym „pielgrzymi z całej Polski wyruszają do Matki Bożej Częstochowskiej, aby wypraszać potrzebne łaski dla swoich rodzin, Ojczyzny, Kościoła i bliskich”.

„To właśnie u stóp Pani Jasnogórskiej odnajdują prawdziwy pokój serca, pocieszenie w smutku, ukojenie w cierpieniu, drogę w ciemności” - podkreślił abp Wojda.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję