Reklama

SMS od Biskupa

Porównywany jest często do Karola Wojtyły. I poprzez góralskie korzenie, i nieprzeciętne zdolności, a także doskonały kontakt z ludźmi. Obaj mieli po 38 lat, gdy przyjmowali sakrę biskupią. Abp Nycz nie ukrywa, że chce iść śladami swojego nauczyciela Jana Pawła II. Jaka będzie jego droga w Warszawie, przekonamy się już wkrótce. Którędy szedł do tej pory?

Niedziela warszawska 13/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nominacja na ordynariusza warszawskiego wkrótce po niedopełnionym ingresie poprzednika też została przez dziennikarzy zestawiona z konklawe po wyjątkowo krótkim pontyfikacie Jana Pawła I. Niektórzy zarzucają jednak abp. Nyczowi, że jest zbyt otwarty dla dziennikarzy. Pozwala się przepytywać i fotografować, a on otwarcie przyznaje: „liczę na nich”.
Odpowiada bezpośrednio na wszystkie pytania, sam odbiera telefony.
Kiedy nie mógł przyjść na umówiony wywiad z redakcją „Niedzieli”, a potem wyłączył telefon, bo trwało posiedzenie Konferencji Episkopatu, przysłał SMS-a, by poczekać na niego przy Skwerze Kardynała Wyszyńskiego.

Czy media nie zawrócą mu w głowie?

Czy jednak media nie zawrócą w głowie nowemu Arcybiskupowi? Co stanie się przy okazji najmniejszej krytycznej uwagi pod ich adresem? Czy nie wykorzystają wtedy swojej siły przeciw niemu? - Lepiej jest zaczynać bez takiego szumu mediów - mówi bp Jan Szkodoń, który przez 16 lat pracował z nowym warszawskim arcybiskupem w Krakowie. - Dlatego myślę o tym z pewną troską. Liczę na jego otwartość i mądrość.
Biskup nie kryguje się jednak przed dziennikarzami. Kiedy trzeba, potrafi się nawet narazić. Podobno sam stwierdził kiedyś: - Przecież nie można do wszystkich stać przodem. Bo kiedy się stoi do jednych przodem, to do innych tyłem.
- Jest typem choleryka, a nie sangwinika - charakteryzuje go bp Szkodoń. - Trudno mówić o nim anegdoty. Ma zadaniowe podejście do życia. Jak ma coś zrobić, to robi i już.
Abp Nycz zdumiewa prostotą i pokorą. Wiadomość, że zostanie ordynariuszem warszawskim zastała go pod Ścianą Płaczu w Jerozolimie. Potem przyznał w wywiadzie dla Radia Watykańskiego, że wcale nie było mu łatwo odpowiedzieć „tak” na tę „niepojętą i trudną decyzję” Ojca Świętego. - To kwestia wyzwania, daru, który jest niewątpliwie wielki, ale dla mnie prostego, zwykłego biskupa zarazem bardzo niespodziewany i trudny - powiedział.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Dobrze chłopcy, że piszecie

Do seminarium przyjmował go arcybiskup, a potem kardynał Wojtyła. On czuwał nad kapłańską formacją ks. Kazimierza, udzielał mu święceń w 1973 r. Jako neoprezbitera posłał go potem na dwa lata do Jaworzna Szczakowej. I wreszcie to Wojtyła dostrzegł nie tylko talent duszpasterski, ale i zdolności intelektualne młodego księdza, więc skierował go na studia. Po doktoracie z katechetyki na KUL-u ks. Nycz pełnił obowiązki wizytatora katechetycznego i wykładowcy w Papieskiej Akademii Teologicznej. Jednocześnie przez kilka lat pracował jako duszpasterz w parafii w Skawinie. - Ks. Nycz nakrył nas kiedyś, jak z kolegą na płocie blisko kościoła malowaliśmy słowa „Solidarność” - wspomina Paweł Pacut z TVP Kraków, który pochodzi ze Skawiny, z parafii ks. Nycza. - Jak nas zobaczył, powiedział: „Dobrze chłopcy, że piszecie, ale czy musicie to robić właśnie tu? I znowu będzie na mnie!”.
W czerwcu 1988 r. przyjął sakrę biskupią wraz innym profesorem PAT-u, wykładowcą teologii życia wewnętrznego ks. Janem Szkodoniem. Od tej pory przez 16 lat pracowali razem. Mieszkali obok siebie na Kanoniczej. Razem wizytowali parafie, bierzmowali, przyjmowali w Kurii. - W Krakowie potrafił przechodzić od jednej pracy do drugiej niemal bez chwili odpoczynku - wspomina bp Szkodoń. - Ma niezwykłe zdolności organizacyjne, talent przywódczy. A jednocześnie, co bywa rzadkie u takich osób, potrafił słuchać i szanować ludzi.
W trakcie pielgrzymki Jana Pawła II do Krakowa w 2002 r., jako odpowiedzialny za jej organizację, pomagał dziennikarzom dotrzeć w miejsca najbardziej niedostępne. - Jak bp Nycz powiedział, że Papież będzie w Tyńcu i na Bielanach, to wiedzieliśmy, że będzie - wspomina Alina Duda, dziennikarka z TVP Kraków. - Mogliśmy tam być wcześniej i przygotować się do relacjonowania spotkania. On rozumiał naszą pracę.

Jaki jest dzwon?

Abp Nycz jest kontynuatorem stylu posługi kapłańskiej i biskupiej, jaki był typowy dla Kurii krakowskiej za czasów kard. Wojtyły, a potem Macharskiego. - To jest wyjątkowy sposób pracy. Autentyczna służba i otwartość na wszystkich ludzi - mówi Alina Duda.
Kiedy wraz z dziennikarzami pytała kard. Macharskiego o to, jakim ordynariuszem będzie w Warszawie biskup Nycz, kardynał powiedział: „Ja wiem, jaki jest dzwon. Ale nie potrafię powiedzieć, jaki w konkretnej sytuacji ten dzwon wyda ton”.
Jaki jest ten „dzwon”? - pytamy panią Alinę. - To mądrość życiowa i ludzka wrażliwość - charakteryzuje Biskupa dziennikarka.
Franciszek Ziejka, były rektor UJ, ceni w Biskupie nie tylko talent organizacyjny, mądrość. Podkreśla przede wszystkim jego pogodę ducha: - Potrafi żartować, cieszyć się serdecznie i jest w tym bardzo autentyczny - mówi profesor.
Znajduje wspólny język ze wszystkimi. Czy to wierzącymi, czy nie. Nie przecenia kontaktów z politykami. Jest świadomy ich roli, chciałby nawet, by katolicy świeccy brali większą odpowiedzialność za losy kraju, ale wie, że polityka ma cele doraźne. Misja Kościoła jest ponadczasowa. - Jest człowiekiem dialogu. Buduje mosty zamiast murów - uważa ks. Robert Nęcek, rzecznik krakowskiej Kurii.

Jak każe sumienie

W 2000 r., gdy Papież Jan Paweł II był w niektórych kręgach krytykowany, że przeprasza za błędy popełnione przez Kościół, Biskup odpowiadał: - Ten akt ma nas doprowadzić do tego, byśmy zobaczyli swoje miejsce w Kościele i potrafili osobiście powiedzieć „przepraszam” Bogu i ludziom, których nie pociągnęliśmy do dobra - mówił.
Lustracji, która przetacza się przez Polski Kościół, nie obawia się nie tylko dlatego, że sam nigdy nie dał się zwerbować. Jest świadomy, że Kościół, choć to wspólnota grzeszników, jest święty świętością Boga. Chwalony w mediach za postawę wobec bezpieki, nie chciał się jednak pokazywać i udzielać komentarzy dziennikarzom. - Zapytaliśmy go dlaczego? Byliśmy zdumieni - wspomina Alina Duda. - On powiedział: a cóż ja wielkiego zrobiłem. Postępowałem, jak nakazywało mi sumienie.
Sam nieugięty i jednoznaczny w kontaktach z SB dziś rozumie dramat tych, którzy ulegli. - Osoby starsze... nie mogą zapomnieć, a młodzi muszą pamiętać, że był taki miażdżący okres terroru i przemocy, który wymagał heroizmu od ludzi - mówił w lutym tego roku jeszcze jako Biskup Koszalińsko-Kołobrzeski w swojej katedrze w Koszalinie. - Wierzyć się nie chce, że takie miażdżenie sumień i ludzi dokonywało się zaledwie 50 lat temu! - zastanawiał się bp Nycz, gdy pierwszy raz zobaczył film o Prymasie Tysiąclecia.
W diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej czuł się dobrze. W ciągu trzech miesięcy zdążył przeprowadzić wizytacje we wszystkich, czyli ok. 220 parafiach tej terytorialnie największej diecezji w Polsce. Przeprowadził rozmowę z każdym z księży. Skąd miał siły? Czy faktycznie nie potrzebuje wypoczynku, jak sądzono w Krakowie?
- Oczywiście, że był zmęczony i potrzebował odpocząć, jak każdy normalny człowiek - mówi ks. Kazimierz Klawczyński, sekretarz bp. Nycza w diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej. - Ale skoro postanowił to zrobić, to wykonał. Taki był jego priorytet: najpierw poznać dogłębnie autentyczne problemy diecezji - dodaje ks. Klawczyński.
I za tę wnikliwość i troskę Koszalin pokochał swojego Biskupa. W niespełna trzy lata dał się poznać jako człowiek wrażliwy na biedę i codzienne realne trudności ludzi, do których został posłany. Zorganizował program stypendiów dla młodzieży uczącej się pod nazwą „Koszalińska Barka”.
W święto chorych 11 lutego 2007 r., krótko przed nominacją do stolicy, odwiedził Szpital Wojewódzki w Koszalinie. - Nie może być tak, że nie macie czym leczyć, że bieda czy niegospodarność decydują o ludzkim życiu - mówił podczas odprawionej tam Mszy św. - Nie spychajmy jeden na drugiego odpowiedzialności za opiekę nad chorymi. Wszyscy jesteśmy zobowiązani do pomagania ludziom chorym w Kościele, w szpitalu, w społeczności ludzkiej - grzmiał.
Nawiązał też do orędzia Benedykta XVI, w którym Papież zachęcał do troski o ludzi chorych terminalnie: - Wszyscy jesteśmy w stanie terminalnym - przypomniał bp Nycz. - Nasza śmierć jest najbardziej pewną rzeczą na tym świecie. Ta perspektywa jest potrzebna, żeby nadać sens swojemu życiu, zwłaszcza wtedy, kiedy jesteśmy młodzi i nic nam nie dolega.

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Bp Krzysztof Włodarczyk: szatan atakuje dziś fundamenty – kapłaństwo i małżeństwo

2024-04-28 18:43

[ TEMATY ]

Bp Krzysztof Włodarczyk

Marcin Jarzembowski

Bp Krzysztof Włodarczyk

Bp Krzysztof Włodarczyk

- Szatan atakuje dziś fundamenty - kapłaństwo i małżeństwo. Bo wie, że jeżeli uda mu się zachwiać fundamentami społeczeństwa, to zachwieje całym narodem. My róbmy swoje i nie dajmy się ogłupić - mówił bp Krzysztof Włodarczyk.

Ordynariusz zainaugurował obchody roku jubileuszowego 100-lecia bydgoskiej parafii Matki Boskiej Nieustającej Pomocy na Szwederowie. - Została ona erygowana 1 maja 1924 r. przez kard. Edmunda Dalbora. Niektórzy powiedzą, był to piękny czas. Nie było telefonów komórkowych, telewizji, Internetu, żyło się spokojniej, romantycznie, piękna idylla. Czy na pewno? Nie do końca - mówił bp Włodarczyk, zachęcając, by wejść w głąb historii i zobaczyć, czym żyli przodkowie.

CZYTAJ DALEJ

Proboszczowie z Archidiecezji Łódzkiej biorą udział w spotkaniu "Proboszczowie dla Synodu"

2024-04-30 15:39

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Wiesław Kamiński

Od wczoraj w podrzymskim Sacrofano trwa trzydniowe spotkanie, na które Ojciec Święty Franciszek zaprosił do Rzymu ponad 300 proboszczów z całego świata, aby wymienili się swoimi doświadczeniami Kościoła ewangelizacji i przeżywania wiary – tłumaczy ks. Kamiński.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję