Reklama

Dlaczego żłóbek?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Podczas świąt Bożego Narodzenia w naszych domach wszystkiego powinno być więcej: więcej modlitwy, więcej czasu, więcej czułości, więcej prezentów, więcej świątecznych potraw, więcej światła. To „więcej” kojarzy się nam z obfitością, pokojem, poczuciem bezpieczeństwa. Nie zapewniają ich jednak takie rzeczy, jak choinka czy biały obrus. One tylko wkomponowują się w relacje pomiędzy osobami. Tajemnice, które rozważamy w czasie świąt Bożego Narodzenia skupiają się właśnie wokół świata osób. I to poczucie bezpieczeństwa, pokoju i radości emanuje z ikony Świętej Rodziny wbrew zewnętrznym warunkom. Pan Jezus rodzi się przecież w wielkim ubóstwie. Maryja położyła Jezusa w ubogim żłóbku, owinęła Go w pieluszki, co tak pięknie zostało ukazane w niektórych tekstach polskich kolęd, np.: „Opuściłeś śliczne niebo, obrałeś barłogi”. Kiedy rozważamy misterium Słowa, które stało się ciałem uderza nas niezwykły kontrast: ubóstwo Jezusa, Maryi i Józefa wobec obfitości związanej z Bożym Narodzeniem. To spostrzeżenie skłania nas ku refleksji: dlaczego Bóg wybrał ubóstwo i uniżenie, skoro jest Wszechmocny? Dlaczego Bóg objawił się światu jako bezbronne Dzieciątko?

Reklama

Pierwsza i najważniejsza odpowiedź, która wszystko wyjaśnia, to miłość. Bóg z miłości do grzesznego człowieka przyszedł na ziemię i właśnie dla niego tak bardzo się uniżył: „nie skorzystał ze sposobności, aby na równi być z Bogiem, lecz ogołocił samego siebie, przyjąwszy postać sługi” (Flp 2, 6). Narodzenie było czynem zbawczym, a jednocześnie niezwykłą odpowiedzią jakiej Stwórca udzielił stworzeniu. Ludzie, którzy doświadczyli tragedii, chorób, jakiejś niesprawiedliwości mają często nawet pretensje do Boga. W sercu ludzi pojawiają się pytania: dlaczego Bóg na to pozwala? Pan Bóg jednak nie wdaje się w uczone dysputy, jak filozofowie, którzy próbują zrozumieć kondycję świata. Pan odpowiada nam w najbardziej niesamowity sposób. To On staje się ubogim człowiekiem. Nie mówi: „Cierpicie, ponieważ zgrzeszyliście!” On konsekwencje grzechu ponosi wraz z nami. Żłóbek pomaga nam zrozumieć, że Bóg nie patrzy na nas z wyższością, ale to my z miłością pochylamy się nad Bogiem-Dzieciną. Ojciec Święty w Liście do Dzieci z 1994 roku przypomina, aby żłóbek ustawiać w wielu miejscach, aby się wpatrywać w żłóbek jako wyraz tajemnicy uniżenia Boga. Żłóbek jest symbolem solidarności Boga z człowiekiem. Podobnie jak symbolem zwycięstwa stał się krzyż.

Ze żłóbkiem i Narodzinami Pana Jezusa w stajence związane są także słowa z Księgi Proroka Izajasza: „Wół rozpoznaje swego pana i osioł żłób swego właściciela; Izrael na niczym się nie zna, lud mój niczego nie rozumie” (Iz 3, 1). Te słowa wyrażają prawdę mówiącą o tym, że Lud Wybrany nie rozpoznał przychodzącego Mesjasza. Narodziny w stajence stały się wypełnieniem proroctwa. Wielu ludzi wciąż nie godzi się z obrazem słabego Boga. Nie chcą przyjąć tego, że Wszechpotężny stał ludzkim Dzieckiem, że stał się Bogiem bliskim, Bogiem z nami.

Z drugiej strony właśnie tajemnica żłóbka i stajenki powinna oddziaływać na nasze życie. Bóg przekroczył granicę między niebem a ziemią, a więc i my powinniśmy przekraczać granice naszego egoizmu, oziębłości. Podczas świąt Bożego Narodzenia zróbmy więcej miejsca dla tajemnicy żłóbka, abyśmy mogli zdać sobie sprawę, że nasze bogactwo zawdzięczamy biedzie Chrystusa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jutro przypada 1700. rocznica rozpoczęcia Soboru Nicejskiego

2025-07-18 16:12

[ TEMATY ]

Sobór Nicejski

1700. rocznica

wikipedia/Francesco Gasparetti from Senigallia, Italy

Wnętrze wybudowanej za panowania Konstantyna bazyliki w Rzymie, współcześnie Basilica dei Santi Silvestro e Martino ai Monti. Według tradycji spotkali się w niej biskupi Italii, aby uzgodnić wspólne stanowisko przed obradami w Nicei.

Wnętrze wybudowanej za panowania Konstantyna bazyliki w Rzymie, współcześnie Basilica dei Santi Silvestro e Martino ai Monti. Według tradycji spotkali się w niej biskupi Italii, aby uzgodnić wspólne stanowisko przed obradami w Nicei.

Jutro przypada 1700. rocznica rozpoczęcia Soboru Nicejskiego - pierwszego soboru chrześcijaństwa. Przyjęto na nim wyznanie wiary, potwierdzające bóstwo Chrystusa w sporze arianami, a także ustalono wspólną dla całego Kościoła datę Wielkanocy.

Pierwsze historii zgromadzenie wszystkich biskupów Kościoła, zwołane przez cesarza Konstantyna, trwało od 19 do 25 lipca 325 roku w pałacu cesarskim w Nicei (dzisiejszy Iznik w Turcji). Dokładna liczba jego uczestników nie jest znana, ale historycy na ogół przyjmują, że było ich około 220. Oprócz biskupów, byli wśród nich także przedstawiciele tych biskupów, którzy nie mogli przyjechać osobiście: tzw. chorepiskopi (dosłownie: biskupi wiejscy, reprezentujący biskupa w odległych częściach diecezji - pierwowzór dzisiejszych biskupów pomocniczych), prezbiterzy i diakoni, którzy mieli prawo głosu w imieniu swoich biskupów. Tak było w przypadku biskupa Rzymu - Sylwestra, który nie przybył do Nicei, lecz wysłał w swoim imieniu dwóch prezbiterów: Witona i Wincencjusza. Pracom soboru przewodniczył biskup Hozjusz z Kordoby, w dzisiejszej Hiszpanii.
CZYTAJ DALEJ

Co tak naprawdę powiedzieli biskupi na Jasnej Górze?

Emerytowany biskup pomocniczy Częstochowy Antoni Długosz poprowaidził w piątek (11 lipca br.) modlitwę Apelu Jasnogórskiego.

„Matko Boża, Ty wiesz, że Polacy zdali egzamin, kiedy trzeba było otworzyć drzwi dla milionów uciekających Ukraińców. A w imię miłości bliźniego potrafili zapłacić najwyższą cenę za pomoc Żydom” – powiedział biskup Antoni Długosz. Podkreślił jednocześnie, że przyjmowanie nielegalnych migrantów nie leży w interesie Polski i nie mieści w porządku miłosierdzia. Duchowny mówił o modlitwie za obrońców polskich granic.
CZYTAJ DALEJ

Francja: zmarł kard. André Vingt-Trois, emerytowany arcybiskup Paryża

2025-07-18 17:26

[ TEMATY ]

zmarły

Paryż

Notre‑Dame

kard. André Vingt‑Trois

Vatican Media

Katedra Notre-Dame w Paryżu

Katedra Notre-Dame w Paryżu

Osiemdziesiąt dwa uderzenia dzwonów we wszystkich kościołach diecezji paryskiej uczczą o godz. 17.00 pamięć o kard. André Vingt-Trois, arcybiskupie Paryża w latach 2005-2017, który zmarł wczesnym popołudniem w wieku 82 lat.

Pasterz, ojciec i przyjaciel
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję