Reklama

Z „Socratesem” o wartościach

Niedziela sosnowiecka 14/2008

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Piotr Lorenc: - Od jak dawna zajmuje się Pani programem „Socrates Comenius”?

Danuta Wilkowska: - Od 2005 r. To już druga edycja projektu. W pierwszej brali udział uczniowie z liceum, a w drugiej gimnazjaliści. W obecnym projekcie wzięły udział 3 szkoły: niemiecka Szkoła Zgromadzenia Księży Sercanów „Leoninum” w Handrup, francuski Institution Notre Dame La Riche z Tour i nasze Gimnazjum nr 5 w Sosnowcu. Tematem projektu były „Wartości edukacji w Europie”. A my z racji charakteru szkół biorących udział w projekcie skupiliśmy się na wartościach chrześcijańskich.

- Udział w projekcie jest dobrowolny, ilu uczniów zgłosiło się do przedsięwzięcia i co jest przedmiotem ich dziania?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- Grupa liczy 25 osób, ale najbardziej jest zaangażowanych 15 uczniów. Program trwał 3 lata i właśnie dobiegł końca. Po pierwszym roku podsumowanie produktu odbyło się we Francji, po drugim w Niemczech, a całość kończy się w Polsce, w Sosnowcu. Warto dodać, że w pierwszym roku w projekcie brała udział społeczność całej szkoły - Liceum i Gimnazjum im. św. Jana Bosko. Młodzież poznawała życiorysy swoich patronów, czyli sługi Bożego Jana Leona Dehona, św. Jana Bosko i św. Jana de la Salle. Uczniowie przedstawiali biogramy świętych na różne sposoby. Pisali współczesną wersję życiorysu. Musieli tak dobrać argumenty, by np. przekonać komisję ds. kanonizacji, że dana osoba może być świętą. Produktem końcowym pierwszego roku pracy było wydanie czasopisma. Nasi uczniowie zaprojektowali okładkę, która została zaakceptowana przez pozostałych uczestników z Handrup i Tour. Nie muszę dodawać, że moi wychowankowie byli bardzo dumni, że to właśnie ich projekt zyskał największe poparcie. We Francji, na podstawie tych artykułów, uczniowie wybrali wartości, które są istotne dla współczesnego człowieka, a którymi kierowali się wspomniani święci. Uczniowie wskazali 9 wartości wśród których dominowała miłość. Pracowano w zespołach międzynarodowych. Owocem dyskusji była obrona wartości przed komisją złożoną z nauczycieli. Trzy wybrane wartości stały się inspiracją do nakręcenia filmu, który był produktem finalnym drugiego roku pracy. W ostatnim roku uczniowie kręcili na podstawie wybranych zasad - reklamę.

- To są produkty finalne, a jak wygląda praca w ciągu roku?

- W pierwszym roku cała szkoła pracowała nad poznawaniem wartości. W drugim roku w naszej szkole został rozpisany konkurs na scenariusz filmowy. Uczniowie, w kilkuosobowych zespołach pisali projekty. Napłynęło 10 prac, z których wybraliśmy 3 najlepsze. Te scenariusze zostały przetłumaczone na języki niemiecki i francuski, a następnie wysłane do zaprzyjaźnionych placówek. Na podstawie naszego scenariusza uczniowie z Tour i Handrup kręcili filmy. My nakręciliśmy filmy na podstawie scenariusza francuskiego i niemieckiego. Na początku tego roku szkolnego, we wrześniu, ogłosiliśmy konkurs na scenariusz reklamy propagującej miłość, tolerancję i dobroczynność. Cennych podpowiedzi warsztatowych udzieliła nam współpracująca ze szkołą Elżbieta Laskiewicz, zawodowa aktorka. W listopadzie nauczyciele zajmujący się „Comeniusem” mieli spotkanie robocze w Tour. W ostatnich miesiącach spotykam się z uczniami, co kilkanaście dni przeglądając, dyskutując i omawiając z nimi to, co już wykonali.

- Nakręcić reklamę nie jest prostą sprawą. Czy szkoła dysponuje własnym sprzętem, czy jest on wypożyczany?

Reklama

- Mamy kamerę, którą otrzymaliśmy od wiceministra edukacji Mirosława Orzechowskiego, a przenośny komputer sponsorował „Comenius”. Prócz tego dysponujemy ekranem i rzutnikiem multimedialnym. Odpowiednie programy, legalne, darmowe uczniowie ściągnęli z sieci.

- Jakie efekty wychowawcze przynosi udział w projekcie „Socrates Comenius”?

- Po pierwsze zainteresowanie wartościami. Przyznaję, że nasi uczniowie lepiej rozpoznają wartości niż ich rówieśnicy z Niemiec czy Francji. Gdy pojechaliśmy w 2006 r. na podsumowanie do Tour, to tam przez pierwszy dzień mieliśmy warsztaty syntetyzujące pracę i okazało się, że wartości chrześcijańskie, mimo że są to katolickie szkoły, nie były dla nich aż tak oczywiste, jak dla naszych uczniów. Ponadto młodzi ludzie biorąc udział w „Comeniusie” mogli dogłębnie i na różne sposoby poznać patronów swoich szkół i przybliżyć sobie ich dokonania. Mało tego nauczyli się przekładać wartości reprezentowane przez świętych na współczesny język. I tak uczyli się, co dziś znaczy być miłosiernym, jak czynić dobro, jak być tolerancyjnym. Przenieśli to także na język czasopism, filmu i reklamy, czyli wykazali się pomysłowością i kreatywnością.

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Granice, gościnność i odpowiedzialność – spór o Ewangelię w kontekście migracji

2025-07-16 10:49

[ TEMATY ]

bp Antoni Długosz

bp senior Antoni Długosz

biskup senior Antoni Długosz

Ks. Dariusz Kowalczyk SJ/facebook.pl

Ks. Dariusz Kowalczyk SJ

Ks. Dariusz Kowalczyk SJ

W przestrzeni medialnej ponownie rozgorzał spór dotyczący postawy Kościoła wobec kwestii migracyjnych. Tym razem punktem zapalnym stały się słowa bp. Antoniego Długosza, który w jednej z wypowiedzi wyraził wdzięczność za modlitwę w intencji obrony polskich granic. Portal Onet przytoczył w odpowiedzi mocno krytyczną opinię o. Pawła Gużyńskiego OP, który zarzucił biskupowi sprzeniewierzenie się Ewangelii i uleganie propagandzie.

O. Gużyński posunął się nawet do stwierdzenia, że słowa hierarchy to „bredzenie” i „brunatna fala”. Jednocześnie przypomniał, że nikomu „nie wolno odczłowieczać drugiego człowieka” – co samo w sobie jest słuszne, lecz w kontekście jego wypowiedzi wybrzmiewa jak retoryczna sprzeczność.
CZYTAJ DALEJ

Uwaga! MEN ogłasza wielką reformę edukacji

2025-07-16 15:17

[ TEMATY ]

Ministerstwo Edukacji Narodowej

Marta Książek

Minister edukacji Barbara Nowacka

Minister edukacji Barbara Nowacka

Kilka dni temu szefowa MEN Barbara Nowacka ogłosiła wielką reformę szkolnictwa. Celem jest dopasowanie polskiej edukacji do żądań unijnych, gdyż Unia Europejska przejmuje kontrolę nad edukacją w Polsce w ramach tzw. Europejskiego Obszaru Edukacyjnego.

Uczniów czekają m.in. kolejne nowe przedmioty, zmiany w systemie ocen, nowe matury i nowe podręczniki. W ocenie Fundacji Pro-Prawo do Życia celem tej reformy jest wyrwanie dzieci spod wychowawczego wpływu rodziców i przeobrażenie szkół w "przechowalnie" dzieci i młodzieży, w których prowadzona będzie ideologizacja i deprawacja, połączana z oduczaniem samodzielnego myślenia. Fundacja publikuje analizę zapowiedzianej przez MEN reformy.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: Lepsza cząstka

2025-07-16 17:18

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

pl.wikipedia.org

Niewielka miejscowość Betania, której nazwa tłumaczy się jako „dom biednych”, była świadkiem interesujących wydarzeń w życiu Jezusa. Tu mieszkała zaprzyjaźniona z Jezusem rodzina, a dokładniej dwie siostry i brat, Maria, Marta i Łazarz. Gdy Nauczyciel pielgrzymował do Jerozolimy na uroczystości świąteczne, zatrzymywał się w ich domu.

Często pewnie rozmowy przeciągały się długo w noc, a cienie żywo dyskutujących postaci figlowały na białych ścianach w świetle oliwnych lampek. Jedną z takich scen skrupulatnie relacjonuje Łukasz: „W dalszej ich podróży przyszedł do jednej wsi. Tam pewna niewiasta, imieniem Marta, przyjęła Go do swego domu. Miała ona siostrę, imieniem Maria, która siadła u nóg Pana i przysłuchiwała się Jego mowie. Natomiast Marta uwijała się koło rozmaitych posług. Przystąpiła więc do Niego i rzekła: ‘Panie, czy Ci to obojętne, że moja siostra zostawiła mnie samą przy usługiwaniu? Powiedz jej, żeby mi pomogła’. A Pan jej odpowiedział: ‘Marto, Marto, troszczysz się i niepokoisz o wiele, a potrzeba tylko jednego. Maria obrała najlepszą cząstkę, której nie będzie pozbawiona’” (Łk 10,38-42).
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję