Reklama

Uczta dla melomanów

Koncert Krzysztofa Pendereckiego zakończył trwający od 7 marca Festiwal „Dni Muzyki nad Odrą”. Kompozytor zaliczany do grona najwybitniejszych twórców muzyki współczesnej na świecie wystąpił 19 marca w kościele pw. Ducha Świętego w Zielonej Górze

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Krzysztofowi Pendereckiemu, który w Zielonej Górze zagrał po raz pierwszy, towarzyszyły Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej, Chór Polskiego Radia z Krakowa, zespół śpiewaczy „Camerata Silesia” z Katowic oraz czworo solistów.

Niezwykły wieczór

Koncert rozpoczęto stworzonym na początku lat 60. utworem „Stabat Mater” na trzy chóry mieszane a cappella z „Pasji wg św. Łukasza”. Zaprezentowano również obszerne fragmenty „Polskiego Requiem”.
Występ Krzysztofa Pendereckiego to jeden z najważniejszych koncertów w województwie lubuskim. Docenili to zgromadzeni w kościele melomani, którzy przez ponad półtorej godziny z uwagą słuchali muzyki, a pod koniec wieczoru nie chcieli rozstać się z kompozytorem - owacje na stojąco trwały przeszło dziesięć minut, zaś Maestro kilkakrotnie wracał do publiczności.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Requiem poświęcone

Wykonane podczas koncertu „Polskie Requiem” kompozytor tworzył w latach 1980-84, w 1993 r. powstała ostatnia część „Sanctus”. Dzieło napisane na 4 głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną dzieli się na osiem części i przedstawia najnowszą historię naszego kraju, a właściwie jej najtragiczniejsze momenty i heroiczne postawy pojedynczych ludzi. Skomponowana jako pierwsza „Lacrimosa” (dla Lecha Wałęsy i „Solidarności”) zadedykowana jest pamięci poległych w grudniu 1970 r. Inne części Penderecki poświęcił m.in. kard. Stefanowi Wyszyńskiemu, św. Maksymilianowi Kolbemu, powstaniu warszawskiemu czy ofiarom Katynia. Refleksja nad tematem śmierci to motyw wielu innych dzieł 75-letniego kompozytora. Pojawia się on również w „Stabat Mater”.
„Polskie Requiem” - określane jako oratorium dramatyczne - skupia się przede wszystkim na postawie człowieka wobec śmierci oraz jego rozdarciu między wiarą i nadzieją a rozpaczą i zwątpieniem. Penderecki szuka uniwersalnych wartości i pyta o sens istnienia. W requiem Pendereckiego odnaleźć można nawiązania do innych dzieł tego gatunku, autorstwa choćby Mozarta, Berlioza, de la Rue, Verdiego czy Strawińskiego - mimo to znawcy podkreślają, że kompozytor zdołał odnaleźć swoją własną drogę i tak naprawdę nie identyfikuje się z nikim.

Perła festiwalu

Koncert Krzysztofa Pendereckiego to niewątpliwie perła tegorocznej edycji „Dni Muzyki nad Odrą”. Festiwal istnieje od 2000 r. Nastąpiło wtedy połączenie dwóch niezależnych festiwali: Frankfurckich Dni Muzyki, które odbywały się we Frankfurcie nad Odrą, i Międzynarodowych Spotkań Muzycznych Wschód-Zachód, które miały miejsce w Zielonej Górze. Podczas tegorocznych „Dni Muzyki nad Odrą” usłyszeć można było m.in. dzieła Mozarta, Straussa, Czajkowskiego, Wagnera i Strawińskiego. Berliński zespół „Nylon” zaprezentował swoje jazzowo-elektroniczne aranżacje piosenek Marleny Dietrich w sali kameralnej Filharmonii Zielonogórskiej. Kwartet saksofonowy (również z Niemiec) wykonał koncerty „Saksofon - muzyka od Bacha do Beatlesów” oraz „Od Bach do jazzu”. Imprezy odbywały się po obu stronach Odry - w Zielonej Górze, Słubicach, Sulechowie, Kożuchowie, Nowej Soli, Frankfurcie nad Odrą, Eisenhuettestadt, Beeskow i Berlinie. Na tegoroczny festiwal złożyły się 24 imprezy. Oprócz koncertów symfonicznych, oratoryjnych, kameralnych i jazzowych przygotowano również wieczory literacko-muzyczne (m.in. z baśniami Andersena) oraz projekcje filmowe. Wystąpili artyści z czterech krajów: Polski, Niemiec, Białorusi i Ukrainy.

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważanie na niedzielę: Został Świętym - nie uwierzysz, kim był!

2025-11-07 08:54

[ TEMATY ]

rozważania

Diecezja Bielsko-Żywiecka

Są takie dni, kiedy masz wrażenie, że wszystko się rozpada. Relacje, plany, spokój — wszystko wymyka się z rąk. Ale może to właśnie wtedy Bóg robi w Tobie przestrzeń na coś większego?

W Ewangelii scena oczyszczenia świątyni bywa interpretowana jako symbol porządkowania spraw wewnętrznych. W tej perspektywie „bicz wydarzeń” – kryzysy, trudności, rozczarowania – potrafi wywrócić nasze przyzwyczajenia, aby zrobić miejsce czemuś prawdziwie ważnemu. Takie ujęcie nie zachęca do cierpiętnictwa, lecz do odczytywania znaczeń ukrytych w doświadczeniach, które na pierwszy rzut oka wydają się chaosem. Porządek, który przychodzi po wstrząsie, bywa trwalszy niż ten, który obowiązywał wcześniej.
CZYTAJ DALEJ

Bp Kleszcz: Panu Bogu też pękało serce

2025-11-07 09:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Krzysztof Wichowski

XII Marsz Pamięci, poświęcony dzieciom więźniom niemieckiego obozu dla dzieci polskich przy ul. Przemysłowej w Łodzi.

XII Marsz Pamięci, poświęcony dzieciom więźniom niemieckiego obozu dla dzieci polskich przy ul. Przemysłowej w Łodzi.

W kościele Opatrzności Bożej w Łodzi sprawowana była Msza św., po której odbył się marsz pamięci upamiętniający Polskie dzieci zamordowanych przez Niemców w obozie przy ul. Przemysłowej. W uroczystości wziął udział bp Piotr Kleszcz.

W Eucharystii uczestniczyli uczniowie szkół podstawowych i średnich z wychowawcami, wierni, pracownicy Muzeum Dzieci Polskich – ofiar totalitaryzmów, siostry zakonne i kapłani, a co najważniejsze świadkowie naoczni tamtych wydarzeń.
CZYTAJ DALEJ

XX Dni Jana Pawła II

2025-11-07 22:32

Archiwum UPJPII

Sesja o „nie/pewności” i Msza św. w katedrze wawelskiej zakończyły XX Dni Jana Pawła II. 5 XI 2025

Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego, prof. dr hab. Piotr Jedynak, otwierając główną konferencję w Auli Collegium Novum UJ 5 listopada 2025 roku, zauważył, że problematyka niepewności jest głęboko zakorzeniona w całym dziele Jana Pawła II — już od jego wczesnej, świeckiej twórczości, gdzie pojawia się obok takich pojęć, jak zwątpienie, niepokój czy lęk. Rektor mówił o kryzysach współczesnego świata — od kulturowych i politycznych, po klimatyczno-ekologiczne.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję