Reklama

Duszpasterstwo służących Ojczyźnie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W przeszłości

Po kasacie Reformatów kościół i zabudowania klasztorne przeznaczono na potrzeby wojska. W budynku klasztornym najpierw urządzono szpital wojskowy, później w kościele magazyn, a w klasztorze piekarnię. W końcu klasztor rozebrano i wybudowano jeden z największych w Galicji magazynów żywnościowych. Jeszcze u schyłku XVIII wieku w Rzeszowie pojawił się austriacki garnizon wojskowy, systematycznie rozbudowywany i powiększany, by przed I wojną światową osiągnąć liczbę 3 tys. ludzi. Stacjonujące w Galicji wojsko austriackie nie posiadało kościołów garnizonowych, korzystając z miejscowych świątyń. W Rzeszowie funkcję świątyni garnizonowej pełnił kościół farny.
Po odzyskaniu niepodległości w mieście stacjonowała coraz większa liczba żołnierzy i zaczęto odczuwać brak własnego kościoła. W 1920 r. rozpoczęto więc starania o odzyskanie dawnego kościoła reformackiego i w końcu w sierpniu 1922 r. Ministerstwo Spraw Wojskowych poleciło Dowództwu Okręgu Korpusu nr X w Przemyślu, któremu podlegał garnizon rzeszowski, „oddać do dyspozycji Szefostwa Duszpasterstwa budynek kościoła poreformackiego w Rzeszowie na cele religijne tamtejszego garnizonu - z tem, że remont budynku kościelnego i przyprowadzenie go do stanu używalności zostanie przeprowadzony przez Kurię Biskupią WP we własnym zakresie”. Dzięki wielkiemu zaangażowaniu ówczesnego kapelana garnizonowego ks. mjr Franciszka Kisiela, pracy żołnierzy i parafian w 10. rocznicę odzyskania niepodległości w 1928 r. zostało dokonane poświęcenie odnowionego kościoła. Choć prace nad jego zupełnym odnowieniem trwały jeszcze kilka lat, jednak od początku bardzo mocno parafia i kościół, teraz pod wezwaniem Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski, wpisały się w dzieje tutejszego garnizonu.
Niestety, po utracie niepodległości w 1939 r. hitlerowcy ponownie zamienili kościół w magazyn. W 1946 r. wrócił on w ręce kapelanów wojskowych i zaczął ponownie pełnić rolę świątyni wojskowej. Władze PRL-u działalność duszpasterską w wojsku nieustannie ograniczały, a jednak mimo szykan duszpasterze nie stracili kontaktu z żołnierzami i zachowano tradycję obecności kapłana w Wojsku Polskim.

Żołnierska parafia

„Parafia garnizonu rzeszowskiego jest parafią cywilno-wojskową, czyli korzystają z niej zarówno żołnierze rzeszowskiego garnizonu, jak i świeccy parafianie” - mówi ks. prał. płk Tomasz Anisiewicz, proboszcz parafii i kapelan garnizonu rzeszowskiego. W 1991 r. Jan Paweł II przywrócił w Polsce Ordynariat Polowy, utworzono Kurię Polową i dekanaty dla poszczególnych rodzajów sił zbrojnych i okręgów wojskowych. W dwa lata później biskup polowy Sławoj Leszek Głódź erygował rzeszowską parafię wojskową i tym samym rozpoczął się nowy etap duszpasterstwa dla żołnierzy.
„W duszpasterstwie wojskowym ważne jest nauczanie etyki normatywnej, ponieważ wprowadza się wówczas zasady etyki żołnierskiej, albo rozwiązuje powstałe problemy” - podkreśla ks. Anisiewicz. W ramach duszpasterstwa prowadzone są na przykład kursy przedmałżeńskie. „Sposób duszpasterstwa to przede wszystkim towarzyszenie żołnierzowi, czy to na poligonie, czy w jednostce, gdzie często księża mają swoje biura i tam można zawsze przyjść porozmawiać z duszpasterzem. Kapelan ma także nieustanny kontakt z dowódcami, służy im radą i w razie potrzeby pomocą” - opowiada. Duszpasterz dla żołnierzy, jak zresztą dla każdej grupy zawodowej i społecznej, to powiernik, przyjaciel, kierownik duchowy. Bardzo często bezpośrednio na terenie jednostek organizowane są okolicznościowe Msze św. specjalnie dla żołnierzy, z odniesieniami do ich służby, ukierunkowaniem na ich problemy i potrzeby oraz spowiedzi i konferencje. Służba wojskowa ma swój rytm i ciężko znaleźć możliwość jednoczesnego pobytu żołnierzy poza jednostką, stąd duszpasterz stara się być jak najczęściej między nimi i dla nich.
Parafia wojskowa jest też łącznikiem z innymi służbami mundurowymi. Policja i straż pożarna organizują tutaj swoje święta, zapraszając równocześnie wojsko. W kościele tym, mającym specyficzną atmosferę przesiąkniętą ideałami żołnierskimi, liczne uroczystości organizują stowarzyszenia wojskowe i patriotyczne. Żołnierze wraz ze swoimi kapelanami od lat aktywnie włączają się w życie miasta, organizując choćby jeden ołtarzy na uroczystość Bożego Ciała, biorą udział w licznych imprezach miejskich czy wojewódzkich.
Kościół na Reformackiej odzyskał dany blask. Dziś nikt nie może sobie wyobrazić krajobrazu Rzeszowa bez jego charakterystycznej sylwetki i licznych znaków, mówiących o jego szczególnym znaczeniu dla wojska. Kontynuowanie wspaniałej tradycji duszpasterstwa służących Ojczyźnie jest nieodłącznym elementem historii Kościoła na tych terenach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

#PodcastUmajony (odcinek 17.): Ale nudy!

2024-05-16 20:55

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat. prasowy

Co zrobić z nudą w czasie różańca? Czy trzeba ciągle myśleć o zdrowaśkach? Co łączy różaniec z drzewem i z kroplówką? Zapraszamy na siedemnasty odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o tym, jak Maryja dokarmia duszę na różańcu.

CZYTAJ DALEJ

Nowe normy dotyczące domniemanych zjawisk nadprzyrodzonych

Od „nihil obstat” po opinię negatywną – zatwierdzony przez Papieża dokument Dykasterii Nauki Wiary zawiera 6 różnych ocen w rozeznawaniu przypadków. Zasadniczo ani biskup, ani Stolica Apostolska nie będą się wypowiadać w sprawie orzeczenia o nadprzyrodzonym charakterze danego zjawiska, a ograniczą się do zezwolenia na kult i pielgrzymki oraz ich promowania.

Uaktualnione zostają normy dotyczące rozeznawania domniemanych zjawisk nadprzyrodzonych – stanowi o tym nowy dokument Dykasterii Nauki Wiary, opublikowany w piątek 17 maja, który wejdzie w życie w niedzielę 19 maja, w uroczystość Zesłania Ducha Świętego. Tekst poprzedza szczegółowa prezentacja, dokonana przez prefekta, kard. Victora Manuela Fernandeza, po której następuje wprowadzenie i wskazanie 6 różnych możliwych rozstrzygnięć. Możliwe będzie szybsze wypowiadanie się, z poszanowaniem pobożności ludowej, i z reguły władza kościelna nie będzie już zobowiązana do oficjalnego orzekania o nadprzyrodzonym charakterze danego zjawiska, którego dogłębne przebadanie mogłoby wymagać dużo czasu. Inną nowością jest wyraźniejsze zaangażowanie Dykasterii Nauki Wiary, która będzie musiała zatwierdzić ostateczną decyzję biskupa i będzie miała prawo do interweniowania w każdej chwili poprzez motu proprio. W ostatnich dziesięcioleciach w wielu przypadkach, co do których wypowiadali się poszczególni biskupi, angażowane było dawne Święte Oficjum, jednak prawie zawsze interwencja pozostawała za kulisami, i domagano się, żeby nie podawać tego do publicznej wiadomości. Obecnie motywacją do tego wyraźnego zaangażowania Dykasterii jest m.in. trudność w ograniczeniu do poziomu lokalnego zjawisk, które w pewnych przypadkach osiągają wymiary krajowe, a nawet globalne, „tak że decyzja dotycząca jednej diecezji ma konsekwencje również gdzie indziej”.

CZYTAJ DALEJ

Czy pozwolimy sobie zabrać wolność religijną?

2024-05-18 07:00

[ TEMATY ]

wolność religijna

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

„Sejm RP wyraża zaniepokojenie decyzjami, które godzą w wolność wyznania, lekceważą prawa i uczucia ludzi wierzących oraz burzą pokój społeczny”. Nie, nie jest to fragment uchwały Sejmu z czasu kadencji Prawa i Sprawiedliwości, ale dokument podpisany przez marszałka Sejmu, Bronisława Komorowskiego z Platformy Obywatelskiej w 2009 roku, jako stanowisko krytyczne polskich posłów wobec wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka „kwestionującego podstawy prawne obecności krzyży w klasach szkolnych we Włoszech”.

W wydanej wówczas uchwale polski Sejm zwrócił się do parlamentów państw członków Rady Europy „o wspólną refleksję nad sposobami ochrony wolności wyznania w duchu wspierania wartości będących wspólnym dziedzictwem narodów Europy.”

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję