Reklama

Czy dzieła mistyków muszą być trudne?

Św. Jan od Krzyża, którego wspomnienie Kościół obchodzi 14 grudnia, pozostawił po sobie wybitne dzieła mistyczne. Często są one niezrozumiałe dla wiernych Kościoła. Poprosiliśmy o. Mariana Zawadę, karmelitę bosego, który wykłada w Karmelitańskim Instytucie Duchowości w Krakowie, o przybliżenie nam tej wielkiej postaci

Niedziela małopolska 50/2008

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Marcin Konik-Korn: - Co św. Jan od Krzyża wniósł do nauki Kościoła?

Reklama

O. Marian Zawada OCD: - Św. Jan ukazał bardzo wnikliwie drogę wiary, która jako jedyna bezpośrednio łączy z Bogiem, oraz zasady postępowania na różnych etapach życia duchowego. To zachwyciło np. młodego Karola Wojtyłę, który poświęcił temu swój doktorat.
Jan gruntownie wyjaśnił tajemnicę cierpienia w życiu duchowym, którą nazwał bardzo plastycznie „nocą ciemną”. Najtrudniejszym doświadczeniem dla człowieka kochającego Boga jest poczucie odrzucenia od Niego. Pustki niemal tak przemożnej i zatrważającej, jak zepchnięcie do piekła. Bardzo trudno było wyjaśnić, że człowiek, który doświadcza w sferze psychicznej boskiego odrzucenia, jest w istocie „najbardziej umiłowany”, ale stanowi to dramatyczną tajemnicę samego Chrystusa, który w przerażeniu wołał na krzyżu: „Boże mój, czemuś mnie opuścił”. Co więcej, „nocy ciemnej” możemy nadać jeszcze jeden sens: jest to towarzyszenie Chrystusowi podczas zstępowania do piekieł, gdzie doświadczenie zła jest bezpośrednie. Na szczęście, wiele światła na te sprawy rzuca nam w swoich listach, np. bł. Matka Teresa z Kalkuty.
Wreszcie bardzo cennym wkładem w dziedzictwo Kościoła jest rozróżnienie między darami Boga a samym Bogiem. Jest to coś, co pozwala odróżnić „bombonierkę” od darczyńcy. Jan uważa, że należy się zajmować samym Bogiem, a nie wyłącznie Jego darami.

- Jakie znaczenie dla mistyki i duchowości mają plastyczne wizje św. Jana od Krzyża?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- Rzeczywiście, św. Jan w tym zakresie jest artystą. Przywołam trzy symbole: góry, nocy i pustki. Góra kojarzy się zazwyczaj z czymś wzniosłym, co dotyka nieba, a na pewno wybija się z tego, co przyziemne i doczesne. Góry poniekąd umiłował sobie Bóg, objawiając na nich swe tajemnice. „Wchodzenie na górę”, to ryt uświęcenia, odrywania się od zagłuszającej i natarczywej doczesności, docieranie do przestrzeni „czystej”, gdzie zmysły i duch człowieka podlegają gruntownemu oczyszczeniu. Góry należy zdobywać, nie da się w nich wygodnie zamieszkać. Taka wspinaczka to forsowny duchowy alpinizm.
Drugi symbol - „noc ciemna” wiąże z naturalną nocą. Tak jak w nocy wszystko traci zarys i kształt, wiele rzeczy nie widać, tak duchowo nadprzyrodzone światło wiary, rozbłysłe kiedyś w głębi duszy pogrąża się w ciemności. Jest to jak oślepienie wywołane nadmiarem światła. W nocy, by sprawnie się poruszać, trzeba mieć coś takiego jak noktowizor. Takim noktowizorem jest właśnie wiara. Zaciemnia to, co doczesne, a jednocześnie rozświetla to, co duchowe.
Wreszcie pustka - „droga nic”. Jan uważa, że oprócz grzechu największym problemem duchowym są tzw. przywiązania, czyli kształty naszej troski. Bałagan w tym zakresie czyni nas zwykłymi niewolnikami osób, sytuacji lub siebie samych. Jan proponuje drogę radykalnej wolności, głębokiego uwolnienia od tego, co nas krępuje, czyni karłami, małostkowymi, co nie pozwala żyć na szerokich oktawach duchowej wolności dzieci Bożych. Dlatego „drogę nic” można rozumieć jako całkowite zapomnienie o sobie. To, co człowieka „boli”, co jest przyczyną wielu perypetii duchowych, to przywiązanie do samego siebie.

- Dlaczego rysunki Świętego nie odniosły sukcesu takiego jak np. znane dzieło Salvadora Daliego, wykonane na podstawie wizji św. Jana?

- Po św. Janie od Krzyża zostały m.in. dwie ważne ryciny: szkic góry i Ukrzyżowanego widzianego z nieba. Jan lubił chować się na modlitwy na ambonie, żeby go inni nie widzieli. Miał kiedyś wizję konwulsji konania Chrystusa na krzyżu właśnie z jej perspektywy, co skrzętnie naszkicował. Oczywiście, to nieudolny, lecz przejmujący szkic. Oba szkice, zarówno góry, jak i Ukrzyżowanego, miały prywatne przeznaczenie. Zdaje się, że żadnej z osób znających te szkice nie przyszło do głowy, by zamieniać ich w dzieło sztuki. Była to duchowa „dokumentacja”. Należy natomiast pogratulować Dalemu, który pomimo swych skłonności do ekscentryzmu potrafił nadać obrazowi niebywałą siłę oddziaływania. Chrystus zawieszony nad przepastnym horyzontem z bezradnym człowiekiem w łódce jest wystarczającą metaforą współczesnego zagubienia z brakiem świadomości, jak potężnego mamy Odkupiciela.

- Czy dzieła mistyków zawsze muszą być trudne, a przez to mało przystępne?

- Proszę się nie zrażać trudnościami. Osobiście zaczynałem od tego, że jako student brałem św. Jana na zimowiska i wyprawy w góry. Krótkie fragmenty, na jakie podzielony jest tekst, stanowiły pokarm i zawierały swoisty „magnetyzm”, którego nie rozumiałem. Dziś określiłbym to lepiej: teksty mistyczne „pracują” na głębokości ducha, a nie psychiki, podobnie jak teksty objawione Pisma Świętego.

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Sarah do Francuzów: Nie profanujcie Francji swoimi barbarzyńskimi i nieludzkimi prawami!

2025-07-28 06:21

[ TEMATY ]

Francja

kard. Robert Sarah

zrzut ekranu

„Nie profanujcie Francji swoimi barbarzyńskimi i nieludzkimi prawami, które głoszą śmierć, podczas gdy Bóg chce życia” – powiedział do Francuzów 26 lipca w sanktuarium Sainte-Anne-d'Auray w Bretanii kardynał Robert Sarah. Papieski wysłannik przewodniczył obchodom 400. rocznicę objawień św. Anny w trzecim pod względem liczby przybywających pielgrzymów francuskim sanktuarium.

W obecności około 30 tys. wiernych były prefekt Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów przypomniał, że Pan Bóg poprzez objawienie św. Anny chciał, aby ten skrawek Francji, był miejscem świętym. „Wybrał to miejsce, aby być tu czczony. Pragnął nam powiedzieć, że Bóg jest pierwszy, że chwała Boża poprzedza nas i nie należy do nas. Bóg stworzył nas z bezinteresownej miłości, całe stworzenie jest dziełem Jego rąk, darmowym darem Jego miłości” – stwierdził kaznodzieja. Podkreślił, iż oddawanie chwały Bogu nie jest opcjonalnym wyborem, lecz obowiązkiem, koniecznością. Bardzo ważne jest, abyśmy ponownie uświadomili sobie tę prawdę – powiedział kard. Sarah.
CZYTAJ DALEJ

Święty Szarbel - wzór modlitwy

Poświęcił całe swoje życie, by adorować Boga.

Święty Szarbel, eremita z Libanu, promieniuje na wiernych przykładem prostoty i pokory. Urodził się w ubogiej maronickiej rodzinie, w niewielkiej wiosce w górach Libanu. Już jako dziecko odznaczał się pobożnością i zamiłowaniem do modlitwy, co zrodziło w nim pragnienie poszukiwania Boga w ciszy. Zrealizował je, wstępując w 1851 r. do maronickich antonianów w Maifug, później przeniósł się do klasztoru w Annaja, gdzie – pomijając czas studiów filozoficzno-teologicznych – przebywał do 1875 r. W tym roku udał się także do górskiej samotni, gdzie odseparowany niemal od wszystkiego, co ziemskie, spędził pozostałe 23 lata życia.
CZYTAJ DALEJ

Chcę zapalać młodych ludzi do dzielenia się wiarą. Świadectwo Patryka Bożemskiego – ceremoniarza z TikToka

2025-07-28 08:04

[ TEMATY ]

świadectwo

Vatican Media

Patryk Bożemski

Patryk Bożemski

„Ceremoniarz. Nauczyciel religii. Obalam stereotypy o wierze. Miłość Boża jest doskonała” – tak przedstawia się w mediach społecznościowych Patryk, którego na popularnych platformach śledzą dziesiątki tysięcy osób, głównie młodych. Ceremoniarz.wro – bo takim nickiem się posuguje – nie lubi mówić o sobie, że jest katolickim influencerem. Chętniej przestawia się jako katolicki twórca cyfrowy, zaznaczając, że to zajęcie wybrał dla niego sam Pan Bóg.

Nazywam się Patryk Bożemski. Jestem z Wrocławia i od trzech lat tworzę w internecie treści związane z liturgią. Wiele osób nazywa mnie katolickim influencerem, chociaż ja to określenie nie za bardzo lubię, ponieważ katolicki influencer kojarzy mi się dosyć negatywnie. Podobnie z resztą, jak wielu osobom w dzisiejszych czasach. Wolę mówić: katolicki twórca.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję