Reklama

Serwis Duszpasterstwa Młodych

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Rekolekcje Wielkopostne dla szkół średnich.

Trzy pierwsze dni Wielkiego Tygodnia w wielu parafiach upłyną w atmosferze rekolekcji dla młodzieży szkół średnich. W szkołach Częstochowy młodzież odprawi swoje ćwiczenia rekolekcyjne w parafiach, na terenie których położona jest szkoła. Zgodnie z porozumieniem między państwem i Kościołem uczniowie mają prawo do trzech dni wolnych od nauki szkolnej po to, aby spędzić je na rekolekcjach. Coraz ciekawsze formy przybierają młodzieżowe ćwiczenia rekolekcyjne. Oprócz Mszy św. i nauki rekolekcyjnej, często do parafii zapraszane są osoby ze świadectwami nawróceń. Rekolekcje są też dobrą okazją do przedstawienia osiągnięć muzycznych wielu zespołów parafialnych. Księżom rekolekcjonistom pomagają też zespoły ewangelizacyjne, w skład których wchodzą często alumni Wyższego Seminarium Duchownego naszej archidieczeji.

Młodzi na Triduum Paschalnym.

Reklama

Ciągle mało jeszcze młodzieży uczestniczy w szczytowych przeżyciach liturgicznych roku, jakim są nabożeństwa sprawowane w ramach Triduum Paschalnego. Od kilku lat animatorzy Ruchu Światło-Życie przeżywają wspólnie te święte chwile w kościele św. Zygmunta w Częstochowie biorąc równocześnie udział w odmawianiu Liturgii Godzin w archikatedrze częstochowskiej. Triduum Sacrum sprawowane jest również w kaplicy akademickiej pw. św. Teresy Benedykty od Krzyża Edyty Stein przy kościele św. Wojciecha. W Wielki Czwartek studenci gromadzą się przy jednym wielkim stole i w ramach Mszy Wieczerzy Pańskiej mogą być świadkami obrzędu umywania nóg. W każdym z tych trzech dni nabożeństwa odprawiane są o godz. 19.30.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pielgrzymka maturzystów.

13 kwietnia br. odbędzie się na Jasnej Górze Pielgrzymka Maturzystów Archidiecezji Częstochowskiej. Biorą w niej coraz liczniejszy udział maturzyści z całego terenu archidiecezji. Jak zawsze rozpocznie się ona Mszą św. o godz. 10.00 w Bazylice Jasnogórskiej. Mszy św. przewodniczyć będzie abp Stanisław Nowak, metropolita częstochowski. O godz. 12.00 w sali papieskiej Jana Pawła II maturzyści wysłuchają konferencji. Na zakończenie pielgrzymki wspólnie odprawią Drogę Krzyżową.

Forum Młodych i Pielgrzymka Akademicka na Jasną Górę.

W dniach 11 i 12 maja br. Częstochowa stanie się akademicką stolicą Polski. Po raz kolejny bowiem odbędzie się tu Akademicka Pielgrzymka na Jasną Górę, która od dwóch lat odbywa się nie tylko w murach sanktuarium, ale również na terenie archikatedry częstochowskiej. W sobotę, 11 maja br., o godz. 16.30, po spotkaniu w katedrze rektorzy, profesorowie i studenci wyższych uczelni z całej Polski przejdą Alejami Najświętszej Maryi Panny na Jasną Górę. Tu, przed Szczytem Jasnogórskim wezmą udział we Mszy św. i Apelu Jasnogórskim. Tegoroczna pielgrzymka środowisk akademickich odbywać się będzie pod hasłem: Odpowiedzialni za Chrystusa. Pielgrzymkę poprzedzi trzydniowe Forum Młodych.

Kaplica dla młodych w Olsztynie.

Dobiegają już końca prace budowlane w olsztyńskim Młodzieżowym Centrum Dialogu i Modlitwy. 23 marca br. zostanie oddana do użytku młodzieży kaplica w tak zwanej "Owieczce". Obrzędu poświęcenia dokona metropolita częstochowski abp Stanisław Nowak przy udziale parafialnych delegacji wspólnot młodzieżowych, zgromadzonych w Olsztynie na Ogólnodiecezjalnym Zjeździe Młodych z okazji XVII Światowych Dni Młodzieży. W przyszłości zmodernizowany dom służyć będzie rekolekcyjnym grupom młodzieżowym z całej archidiecezji i Polski.

Przygotowania do wyjazdu do Lednicy.

Trwają już przygotowania grup młodzieżowych na kolejny Apel III Tysiąclecia nad Jeziorem Lednickim. Jak wiadomo, tegoroczne spotkanie młodych odbędzie się w nocy z 18 na 19 maja br. Grupy pielgrzymkowe organizują m.in. Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży Archidiecezji Częstochowskiej (informacje pod numerem telefonu: 0-603 65-76-99) oraz Duszpasterstwo Akademickie "Emaus" (informacje: http://www.emaus.cz.pl., tel. 0-606 20-30-44; 32-26-145). Na spotkanie należy przygotować namalowany wizerunek Matki Bożej czczonej w najbliższym sanktuarium oraz wodę z różnych miejsc Polski.

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Błogosławione w Braniewie – bolesne męczennice komunizmu

2025-05-30 19:30

[ TEMATY ]

Braniewo

siostry katarzynki

beatyfikacjia

Red

Miały od 26 do 64 lat. Ginęły po kolei – w ciągu kilku miesięcy 1945 roku. Dlatego, że do końca pozostały z dziećmi - sierotami, z pacjentami w szpitalu, z osobami starszymi, które nie miały rodzin ani opieki. Z tymi wszystkimi, którzy nie byli w stanie się bronić ani uciekać przed Armią Czerwoną, która brutalnie wkroczyła wtedy na Ziemię Warmińską. Czy można zrozumieć postępowanie sióstr katarzynek?

Pracowały na całej Warmii, w różnych domach zakonnych i w różnych miejscach: domach dziecka, szpitalach, ośrodkach opieki. Gdy żołnierze sowieccy zaczęli zajmować te ziemie, ludzie zaczęli się masowo ewakuować. Nie mogło być na tych ziemiach dzieci, które nie miały rodziców, chorych bez własnych rodzin czy najstarszych mieszkańców. Takich osób nie opuściły jednak siostry katarzynki. Mimo że były przez czerwonoarmistów bite, gwałcone, torturowane – na przykład w szpitalnej piwnicy, gdzie szukały schronienia wraz ze swymi podopiecznymi. Te, które zostały wtedy z pacjentami, były wielokrotnie wykorzystywane przez Sowietów. Niektóre więziono, a potem zesłano w głąb ZSRR. Pracowały w łagrach, zmarły z wycieńczenia. Siostra, która zorganizowała ewakuację dzieci – zgromadziła je w grupie na dworcu kolejowym, sama zaś poszła szukać dla nich wody i pożywienia. Żołnierz Armii Czerwonej zastrzelił ją, gdy tylko wyszła na zewnątrz. Były siostry, które zginęły wskutek ciągnięcia ich za samochodem po ulicach Kętrzyna. Po zajęciu Gdańska przez Sowietów pod koniec marca 1945 r. rozpoczęły się mordy, grabieże i gwałty na miejscowej ludności. Ofiarą napaści padły też siostry katarzynki, które znalazły się w mieście po przymusowej ewakuacji macierzystego domu w Braniewie. Jak podaje KAI, 58-letnia siostra Caritina Fahl, nauczycielka i ówczesna wikaria generalna Zgromadzenia, ze wszystkich sił starała się bronić młodsze siostry przed gwałtem. Została straszliwie pobita, zmarła po kilku dniach. Takie były ich losy.
CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry, Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią. Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989). Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących. Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki. Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę. 22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica. Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy. Podziel się cytatem
CZYTAJ DALEJ

Watykan: 4 października zaprzysiężenie nowych członków Gwardii Szwajcarskiej

2025-05-30 18:24

[ TEMATY ]

przysięga

Papieska Gwardia Szwajcarska

Włodzimierz Rędzioch

Zaprzysiężenie nowych gwardzistów

Zaprzysiężenie nowych gwardzistów

Tradycyjna ceremonia zaprzysiężenia nowych członków Gwardii Szwajcarskiej w Watykanie odbędzie się 4 października 2025 roku. W sposób symboliczny ta data pokrywa się z liturgicznym wspomnieniem św. Franciszka z Asyżu, poinformowała 30 maja gwardia papieska. Po śmierci papieża Franciszka 21 kwietnia zaprzysiężenie, które zwykle ma miejsce 6 maja, zostało przełożone początkowo na czas nieokreślony.

„W tych dniach żałoby i refleksji, po śmierci naszego ukochanego Ojca Świętego, papieża Franciszka, Papieska Gwardia Szwajcarska jest w pełni skupiona na swojej misji i jednoczy się w modlitwie o jego wieczny odpoczynek” - stwierdzono wówczas. W związku z ceremoniami pogrzebowymi Franciszka, Gwardia miała wiele dodatkowych zadań, w tym przy trumnie zmarłego papieża i przy jego pogrzebie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję