Reklama

Ekumenizm to nie dialog międzyreligijny

Niedziela wrocławska 39/2010

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czym różni się ekumenizm od dialogu międzyreligijnego? Chcąc rozróżnić między tymi dwiema kategoriami, warto sięgnąć po naukę Kościoła katolickiego. Dowiemy się wówczas, że termin „ekumenizm” stosowany jest tam absolutnie jednoznacznie. Oznacza ruch dążący do zjednoczenia chrześcijan. Trudno nie zauważyć jednak, że w kontekście pozakościelnym, publicystycznym i niespecjalne związanym ze środowiskami wiary, „ekumenizm” bywa używany w znaczeniu kontaktów czy spotkań międzyreligijnych dotyczących nie tylko chrześcijan, ale także np. muzułmanów, hinduistów, czy przedstawicieli przeróżnych innych religii. Tego rodzaju publicystyka przenika również do wnętrza Kościoła, a nawet do mediów katolickich, jak miało to miejsce niedawno w jednym z tygodników zapowiadających modlitwę ekumeniczną z przedstawicielami pozachrześcijańskich religii. Trzeba jednak zaznaczyć, że nie jest katolicki sposób nazwania spotkania, które mieści się w ramach dialogu międzyreligijnego.
Jaką więc postawę mogą przyjąć katolicy wobec coraz częstszych spotkań, również modlitewnych, z wyznawcami religii pozachrześcijańskich? Najbardziej wyraźny przykład, jak takie spotkania mają wyglądać, dał Jan Paweł II, organizując Światowy Dzień Modlitw o Pokój oraz papież Benedykt, który pod hasłem „Echo Asyżu” zachęca do powtarzania tego typu spotkań. W swojej encyklice o ekumenizmie „Ut unum sint” Jan Paweł II wspominał spotkanie z Asyżu z 1986 r. Ważne dla naszego rozważania wydają się zwłaszcza dwa zdania z tego dokumentu. Pisze Ojciec Święty następująco: „W 1986 w Asyżu (…) chrześcijanie różnych kościołów i wspólnot kościelnych jednym głosem błagali Pana historii o pokój dla świata (…)”. Kiedy przyjrzymy się bliżej treści tego zdania, zauważymy, że jest wspólna modlitwa «błagania jednym głosem», ale co ważne, chrześcijan - katolików, prawosławnych, protestantów. A po nim następuje kolejne zdanie: „Tego samego dnia modlili się o pokój - w sposób odrębny, ale równolegle z nami - również Żydzi i przedstawiciele innych religii niechrześcijańskich połączeni wspólnotą uczuć (…)”. Zatem chrześcijan łączy wspólna modlitwa, a z przedstawicielami innych religii łączy nas wspólnota uczyć, a więc element ludzki. Tak wygląda prawidłowe spotkanie w ujęciu Jana Pawła II z udziałem przedstawicieli religii chrześcijańskich i niechrześcijańskich. Jeśli więc przeżywamy podobne spotkania np. we Wrocławiu, koniecznie powinniśmy się na tym wzorować.
Czy więc dobrym miejscem spotkań międzyreligijnych są świątynie katolickie? Świątynia katolicka jest miejscem kultu katolickiego i nie ma szczególnego powodu, aby mieli się w niej modlić przedstawiciele innych religii. Należałoby przedstawicielom odrębnych wyznań zaproponować inne miejsce. Kościół nie jest salą do dowolnego użytku, jego używanie uświęcone jest zwyczajem i przepisami kościelnymi. Bywa, że kościoły są wykorzystywane do koncertów, ale z reguły są one współbrzmiące z kultem czy propagowaniem kultury chrześcijańskiej.

Oprac. Krzysztof Kunert

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Duch Święty jest światłem, które rozjaśnia ludzkie mroki

2025-05-21 08:48

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Działanie Ducha Świętego w Kościele jest wielostronne. Nie sposób go wyliczyć ani nawet sobie wyobrazić. Próbuje to robić teologia, lecz bez większych sukcesów. Odkrywają je natomiast dusze mistyczne. Uczą one, że działanie Ducha Świętego polega najpierw na usuwaniu wszelkich ograniczeń w myśleniu wierzących.

Jezus powiedział do swoich uczniów: «Jeśli Mnie kto miłuje, będzie zachowywał moją naukę, a Ojciec mój umiłuje go i przyjdziemy do niego, i mieszkanie u niego uczynimy. Kto nie miłuje Mnie, ten nie zachowuje słów moich. A nauka, którą słyszycie, nie jest moja, ale Tego, który Mnie posłał, Ojca. To wam powiedziałem, przebywając wśród was. A Paraklet, Duch Święty, którego Ojciec pośle w moim imieniu, On was wszystkiego nauczy i przypomni wam wszystko, co Ja wam powiedziałem. Pokój zostawiam wam, pokój mój daję wam. Nie tak jak daje świat, Ja wam daję. Niech się nie trwoży serce wasze ani się nie lęka. Słyszeliście, że wam powiedziałem: Odchodzę i przyjdę znów do was. Gdybyście Mnie miłowali, rozradowalibyście się, że idę do Ojca, bo Ojciec większy jest ode Mnie. A teraz powiedziałem wam o tym, zanim to nastąpi, abyście uwierzyli, gdy się to stanie».
CZYTAJ DALEJ

Kim są kobiety w bieli obecne na inauguracji pontyfikatu Leona XIV?

2025-05-19 10:18

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

kobiety w bieli

inauguracja pontyfikatu

Hello Fotografia

Kobiety w bieli obecne na inauguracji pontyfikatu Leona XIV

Kobiety w bieli obecne na inauguracji pontyfikatu Leona XIV

18 maja, w piękne wiosenne przedpołudnie Leon XIV odprawił Mszę św. inaugurującą jego pontyfikat. O wadze tego wydarzenia świadczy fakt, że w liturgii na placu św. Piotra uczestniczyło ponad 150 delegacji państwowych z całego świata. A wśród nich kilka "niestandardowo" - jak na tę okoliczność - ubranych kobiet. Jakie znaczenie miał ich biały strój?

Sektor po lewej stronie ołtarza zajęli kardynałowie i biskupi, natomiast sektor po prawej stronie był zarezerwowany dla delegacji państwowych. Szczególnie liczne były delegacje państw związanych z Leonem XIV: Włochy – Papież jest Biskupem Rzymu; Stany Zjednoczone, gdyż Papież Prevost jest obywatelem amerykańskim; Peru - Robert Prevost przez wiele lat pracował w Peru, gdzie był biskupem diecezji Chiclayo. W zdecydowanej większości osoby, które wypełniły sektor delegacji państwowych były ubrane na czarno, dlatego tym bardziej rzucały się w oczy białe suknie kilku kobiet zasiadających w pierwszym rzędzie.
CZYTAJ DALEJ

Siostra zakonna sekretarzem Dykasterii ds. Życia Konsekrowanego

2025-05-22 12:57

[ TEMATY ]

Watykan

Vatican Media

S. Tiziana Merletti

S. Tiziana Merletti

Ojciec Święty Leon XIV mianował sekretarzem Dykasterii ds. Instytutów Życia Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego s. Tizianę Merletti, byłą przełożoną generalną Sióstr Franciszkanek Ubogich.

S. Tiziana Merletti urodziła się 30 września 1959 r. w Pineto (prowincja Teramo). W 1986 r. złożyła pierwsze śluby zakonne w Instytucie Sióstr Franciszkanek Ubogich. W 1984 r. uzyskała tytuł magistra prawa na Uniwersytecie Abruzji „Gabriele d’Annunzio” w Teramo, a w 1992 r. stopień doktora prawa kanonicznego na Papieskim Uniwersytecie Laterańskim w Rzymie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję