Reklama

Watykan

Watykan nie wyraża zgody na wspólnotę eucharystyczną katolików i protestantów

Watykan udzielił uzasadnionej teologicznie odmowy wzajemnego zapraszania katolików i protestantów do wspólnoty eucharystycznej. Różnice w rozumieniu Eucharystii i urzędu kościelnego są „jeszcze tak istotne”, że w chwili obecnej interkomunia między katolikami i ewangelikami jest wykluczona.

[ TEMATY ]

Watykan

Adobe Stock

Nie ma też podstaw do „indywidualnej decyzji sumienia”, głosi cytowany przez agencję KNA list Kongregacji Nauki Wiary adresowany do przewodniczącego Konferencji Biskupów Niemieckich, bp. Georga Bätzinga. Do listu załączone jest wyjaśnienie teologiczne, krytycznie analizujące poszczególne punkty dokumentu Ekumenicznej Grupy Roboczej teologów katolickich i ewangelickich (ÖAK).

W ten sposób Kongregacja Nauki Wiary wyraziła swoje zastrzeżenia wobec wspólnego dokumentu ÖAK dotyczącego interkomunii katolików i ewangelików. Ogłoszony we wrześniu 2019 roku tekst „Wspólnie przy stole Pańskim”, którego sygnatariuszem był m.in. bp. Bätzing, miał przyczynić się do przełamania wieloletniej „blokady”. Niedawno bp Bätzing zapowiedział, że ten model zostanie zastosowany na Ekumenicznym Zjeździe Kościołów w przyszłym roku we Frankfurcie.

Reklama

List z datą 18 września podpisali kard. Luis Ladaria Ferrer, prefekt Kongregacji Nauki Wiary oraz jej sekretarz abp Giacomo Morandi. Ich zdaniem niemiecki dokument „w sposób niedostateczny wyjaśnia” kwestie „katolickiego pojęcia Kościoła, Eucharystii i urzędu”. W obecnym stanie rzeczy otwarcie na wspólnotę eucharystyczną z Kościołem ewangelickim w Niemczech stworzyłoby „nieuchronnie nowe przeszkody w dialogu ekumenicznym z Kościołem prawosławnym” poza granicami Niemiec.

Konkretnie Watykan uważa, że niedoceniana jest „relacja między Eucharystią a Kościołem”. Nie zostały też wystarczająco docenione „zasadnicze i niezbędne twierdzenia teologiczne” Soboru Watykańskiego II (1962-1965) oraz wspólna tradycja z prawosławiem. W tekście nie znalazło wyrazu rozumienie Eucharystii i posługi, które nie raz było wyrażane na międzynarodowych forach dialogu katolicko-luterańskiego.

Kongregacja wskazała, że również Konferencja Episkopatu Niemiec sama widzi „konieczność dalszego teologicznego pogłębienia niektórych zasadniczych tematów, takich jak kwestia rzeczywistej obecności Jezusa i pojęcie ofiary Eucharystii”. Wiąże się z tym także kwestia święceń kapłańskich oraz związek pomiędzy chrztem, Eucharystią i wspólnotą Kościoła.

Reklama

Kongregacja Nauki Wiary wyjaśniła, że zajęła się sprawą po tym, jak 20 maja otrzymała z Kongregacji ds. Biskupów prośbę o ocenę tekstu „Wspólnie przy stole Pańskim”. Wcześniej Stanowisko Ekumenicznej Grupy Roboczej omówili niemieccy biskupi katoliccy na wiosennym zebraniu plenarnym oraz komisja ekumeniczna konferencji episkopatu.

Rzecznik Konferencji Biskupów Niemieckich Matthias Kopp potwierdził, że list z Watykanu wpłynął i będzie przedmiotem dyskusji na jesiennym zebraniu plenarnym episkopatu w przyszłym tygodniu w Fuldzie.

2020-09-21 12:25

Ocena: +13 -4

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przedłużono umowę między Stolicą Apostolską a Chinami

2020-10-22 18:44

[ TEMATY ]

Watykan

Chiny

umowa

Vatican News

Na kolejne dwa lata przedłużone zostało tymczasowe Porozumienie pomiędzy Stolicą Apostolską a Chińską Republiką Ludową dotyczące nominacji biskupów. Specjalny komunikat watykańskiego Biura Prasowego podkreśla, że pozytywne wdrażanie w życie tej umowy, o fundamentalnym znaczeniu kościelnym i duszpasterskim, było możliwe dzięki dobrej komunikacji i współpracy między stronami. Stąd decyzja Stolicy Apostolskiej, by „dalej kontynuować otwarty i konstruktywny dialog z korzyścią dla Kościoła katolickiego i dobra narodu chińskiego”.

Informacja o przedłużeniu tymczasowego Porozumienia została podana w dniu, w którym miało ono wygasnąć. Watykańskiemu komunikatowi towarzyszy długi artykuł „L'Osservatore Romano”, w którym wyjaśniono przyczyny tej decyzji. W artykule czytamy, że „obie strony oceniły różne aspekty jego stosowania i uzgodniły, w drodze oficjalnej wymiany not werbalnych, o przedłużeniu jego ważności na kolejne dwa lata, do dnia 22 października 2022 roku”.

Głównym celem Porozumienia jest „wspieranie i promowanie głoszenia Ewangelii” w Chinach „poprzez odbudowę pełnej i widzialnej jedności Kościoła”. Kwestia nominacji biskupów i ich jedności z Następcą św. Piotra „ma żywotne znaczenie dla życia Kościoła, zarówno lokalnego, jak i powszechnego”. Właśnie ten element „zainspirował negocjacje i był punktem odniesienia przy opracowywaniu tekstu Porozumienia”, aby zapewnić „stopniowo zarówno jedność wiary i komunię między biskupami, jak i pełną służbę dla wspólnoty katolickiej w Chinach. Już dziś, po raz pierwszy od wielu dziesięcioleci, wszyscy biskupi w Chinach pozostają w jedności z biskupem Rzymu i dzięki realizacji Porozumienia nie będzie już nielegalnych święceń”.

Artykuł wyjaśnia, że Porozumienie „nie stawia czoła wszystkim otwartym kwestiom lub sytuacjom, które nadal budzą troskę Kościoła”, ale „wyłącznie kwestii nominacji biskupich”. Nawiązując do przemówienia kard. Pietro Parolina, na sympozjum Papieskiego Instytutu Misji Zagranicznych w Mediolanie, watykański dziennik przypomina, że w tej kwestii „doszło do pewnych nieporozumień”. Wiele z nich wynikało z przypisania Porozumieniu „celów, których ono nie posiada” lub powiązania go „z kwestiami politycznymi, które nie mają nic wspólnego z samym Porozumieniem”.

Podpisanie tymczasowego Porozumienia w Pekinie we wrześniu 2018 roku „jest zwieńczeniem długiej drogi”, ale „jest też przede wszystkim punktem wyjścia dla szerszych i bardziej dalekowzrocznych umów”. Tymczasowe Porozumienie, którego tekst „ze względu na jego eksperymentalny charakter, za obopólną zgodą został utrzymany w tajemnicy, jest owocem otwartego i konstruktywnego dialogu”. Ta „postawa dialogu, karmiona szacunkiem i przyjaźnią, jest bardzo pożądana i promowana” przez Papieża Franciszka, który „doskonale zdaje sobie sprawę z ran zadanych komunii Kościoła w przeszłości, i po latach długich negocjacji, zainicjowanych i prowadzonych przez jego poprzedników, i w niewątpliwej ciągłości z ich nauczaniem, przywrócił pełną komunię z chińskimi biskupami wyświęconymi bez papieskiego mandatu i upoważnił podpisanie Porozumienia w sprawie nominacji biskupów, którego projekt został już zatwierdzony przez Papieża Benedykta XVI”.

„Ze strony niektórych sektorów polityki międzynarodowej - czytamy w artykule «L'Osservatore Romano» - podjęto próbę analizy działań Stolicy Apostolskiej głównie według hermeneutyki geopolitycznej. Jednak w przypadku zawarcia tymczasowego Porozumienia, dla Stolicy Apostolskiej jest to kwestia głęboko eklezjologiczna”. Co więcej, „istnieje pełna świadomość”, że dialog ten „sprzyja bardziej owocnym poszukiwaniom dobra wspólnego z korzyścią dla całej społeczności międzynarodowej”.

Jeśli chodzi o dotychczas osiągnięte rezultaty, to mianowanych zostało dwóch nowych biskupów, „podczas gdy przygotowywanych jest kilka innych nowych nominacji biskupich”. Nawet jeśli „statystycznie rzecz biorąc, może się to nie wydawać wielkim osiągnięciem, stanowi to jednak dobry początek, w nadziei na stopniowe osiągnięcie innych pozytywnych celów”. Również dlatego, że wywołany pandemią stan zagrożenia sanitarnego wpłynął na kontakty między obiema stronami i na realizację Porozumienia.

„Wprowadzanie w życie Porozumienia, przy efektywnym i coraz aktywniejszym udziale chińskiego episkopatu, ma zatem wielkie znaczenie dla życia Kościoła katolickiego w Chinach, a w konsekwencji dla całego Kościoła powszechnego – podkreśla l’Osservatore Romano. – W ten kontekst wpisuje się także duszpasterski cel Stolicy Apostolskiej, aby pomóc podzielonym przez długi czas chińskim katolikom dawać znaki pojednania, współpracy i jedności dla odnowionego i skuteczniejszego głoszenia Ewangelii w Chinach”.

Artykuł w watykańskim dzienniku zaznacza, że „słusznie należy uznać, iż jest jeszcze wiele sytuacji ogromnego cierpienia. Stolica Apostolska jest tego głęboko świadoma, bierze to pod uwagę i nie omieszka zwrócić uwagi chińskiego rządu na obecną sytuację, tak by przyczynić się do bardziej owocnego korzystania z wolności religijnej. Droga jest jeszcze długa i niepozbawiona trudności”. Stolica Apostolska ma nadzieję, że tymczasowe Porozumienie i jego przedłużenie „przyczynią się do rozwiązania wciąż otwartych kwestii będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, ze szczególnym uwzględnieniem życia wspólnot katolickich w Chinach, jak również do promowania międzynarodowego horyzontu pokoju, w czasie, gdy doświadczamy tak licznych napięć na świecie”.

CZYTAJ DALEJ

We wszystkich kościołach w Polsce limit 1 osoby na 7 m2

2020-10-23 11:58

[ TEMATY ]

koronawirus

BOŻENA SZTAJNER

Jak zapowiedział premier Mateusz Morawiecki, cała Polska znajdzie się w czerwonej strefie. Zgodnie z zasadami obowiązującymi w tej strefie, w kościołach przebywać może 1 osoba na 7 m2. Jak zapowiedział premier, decyzja o ewentualnym zamknięciu cmentarzy na 1 listopada podjęta zostanie w przyszłym tygodniu.

Zgodnie z zasadami obowiązującymi w "Strefie czerwonej" jeśli wydarzenie religijne odbywa się w kościele, osoby w nim uczestniczące mają obowiązek zakrywania ust i nosa, z wyłączeniem osób sprawujących kult. W kościołach może przebywać 1 osoba na 7 m2.

Jak zapowiedział premier, decyzja o ewentualnym zamknięciu cmentarzy podjęta zostanie w przyszłym tygodniu. Niezależnie od tego, czy cmentarze zostaną zamknięte czy też nie, Mateusz Morawiecki zaapelował o pozostanie w domu 1 listopada w uroczystość Wszystkich Świętych i odwiedzenie grobów najbliższych kilka dni wcześniej lub kilka dni a nawet kilka tygodni później. Pozwoli to uniknąć tłumów na cmentarzach.

CZYTAJ DALEJ

Wskazania na Wszystkich Świętych. Odpust za zmarłych przez cały listopad

Wydział Duszpasterstwa Ogólnego Diecezji Bielsko-Żywieckiej opublikował wskazania na uroczystość Wszystkich Świętych oraz Wspomnienie Wszystkich Wiernych Zmarłych.

Z racji tego, że wzrasta liczba zachorowań na koronowirusa Covid-19 także w diecezji bielsko-żywieckiej, potrzeba jeszcze większej ostrożności i odpowiedzialności podczas odwiedzania cmentarzy.

Wydział Duszpasterstwa Ogólnego Diecezji Bielsko-Żywieckiej przypomniał, że nawiedzanie cmentarzy i modlitwa nad grobami bliskich zmarłych jest pięknym i potrzebnym znakiem naszej wiary w zmartwychwstanie. Stąd też w tym trudnym czasie zmagań z koronawirusem Wydział zachęca wszystkich, aby nawiedzanie grobów swoich bliskich rozłożyć na cały listopad, zachowując przy tym wszystkie obostrzenia ze względu na dobro, zdrowie i życie swoje i innych osób.

Jednocześnie Wydział Duszpasterstwa Ogólnego Diecezji Bielsko-Żywieckiej poinformował, że papież Franciszek w związku z pandemią wydał dekret wydłużający na cały listopad okres zyskania odpustu za zmarłych, który można uzyskać, modląc się za zmarłych i nawiedzając cmentarze.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję