Reklama

Kielczanie ratowali Żydów

Do wciąż odnawianej publicznie dyskusji na temat sytuacji Żydów w Polsce podczas drugiej wojny światowej, warto dorzucić kilka faktów dotyczących ratowania obywateli wyznania Mojżeszowego przez mieszkańców diecezji kieleckiej i ludzi bardzo blisko związanych z Kościołem

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Biskup Czesław Kaczmarek udzielił schronienia artyście rzeźbiarzowi pochodzenia niemieckiego - Mieczysławowi Lubelskiemu, autorowi m.in. pomnika lotników na Mokotowie w Warszawie. Na bezpośrednią prośbę Biskupa rzeźbiarz otrzymał pracę w Kieleckich Marmurach, gdzie cieszył się uznaniem - nie objęła go nawet redukcja przeprowadzona przez okupanta. Gdy ktoś doniósł o jego żydowskim pochodzeniu, bp Kaczmarek przejął rzeźbiarza pod swoją opiekę i ukrył na Karczówce u redemptorysty o. Karola Szranta. Gdy sprawa ucichła, kapelan bp. Kaczmarka ks. St. Wojas przeprowadził M. Lubelskiego na pociąg do Warszawy. Tam rzeźbiarz włączył się w działalność konspiracyjną, potem przedostał się do Anglii, ale utrzymywał kontakt listowy z diecezją kielecką. Po wojnie na polecenie ks. A. Szafrańskiego wykonał kilka prac do kościołów kieleckich: epitafium bp. Szczepana Sobalkowskiego w Świętej Trójcy, w katedrze - epitafium bp. Czesława Kaczmarka. Z czasów okupacji pochodzi jego epitafium bp. Augustyna Łosińskiego. Na ten temat pisali m.in. ks. prof. Jan Śledzianowski, ks. Daniel Wojciechowski, ks. A.L. Szafrański (głównie ustne relacje, zanotowane przez badaczy tematu).
Siostry ze Zgromadzenia Córek Maryi Niepokalanej, prowadząc sierociniec św. Tomasza przy ul. Wesołej, którym opiekował się bp. Jan Jaroszewicz - ratowały dzieci polskie i żydowskie. „Siostra Brunona Gut, wychowawczyni chłopców, wspomina o przyjęciu do sierocińca 5 chłopców z Płocka, wychowanków mariawitów, i o podrzuconym chłopcu z informacją na kartce: >na imię mu Romek<. Było to małe dziecko żydowskie” - pisze ks. Daniel Wojciechowski w „Duchowni kieleccy i wierni wobec eksterminacji Żydów” (Jedność, Kielce, 2006). Podaje także przykład rodzeństwa Zasiecznych oraz trojga innych żydowskich dzieci w wieku 3-13 lat. Gdy sierocińcem kierowała s. Józefa Ryszlewska, ta grupa znacznie się zwiększyła. S. Benigna Zofia Polak we „Wspomnieniu o śp. Biskupie Janie Jaroszewiczu” (KPD, 2004) podkreśla, że „Dom Dziecka był otwarty na podrzucane i przynoszone dzieci żydowskie, które po pewnym czasie umieszczano w rodzinach”. W to dzieło ratowania dzieci żydowskich włączały się także siostry kanoniczki z Chmielnika, Buska-Zdroju, Pacanowa i Proszowic. W Pacanowie np. 5 rodzin żydowskich otrzymywało od zgromadzenia żywność i opał, w Busku-Zdroju przez 2 lata u sióstr mieszkała dziewczynka żydowska.
Tego typu akcje odbywały się w największej tajemnicy - tylko bardzo wąskie grono osób wiedziało o narodowości żydowskiej dziecka, stąd wiele przypadków do dzisiaj nie jest udokumentowanych.

A.D.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

“Chrystus spowity całunem” wystawiony w Rzymie

2025-04-18 22:00

[ TEMATY ]

Rzym

Chrystus spowity całunem

niezwykła rzeźba

Włodzimierz Rędzioch

“Chrystus spowity całunem”

“Chrystus spowity całunem”

W samym sercu Neapolu, w Kaplicy Sansevero znajduje się jedna z najbardziej niezwykłych rzeźb jaką kiedykolwiek wykuto w marmurze – to „Chystus spowity całunem” („Cristo Velato”). Jej twórcą jest włoski rzeźbiarz Giuseppe Sammartino, który skończył swoje dzieło w 1753 r. Ludziom trudno było uwierzyć, że można było z twardego marmuru „wydobyć” przezroczysty całun, który lekko pokrywał ciało zmarłego Chystusa. Ponieważ zleceniodawcą rzeźby był książe Raimondo di Sangro, sławny alchemik, powstała legenda, że całun powstał w alchemicznym procesie „marmoryzacji” tkaniny.

Warto dodać, że w okresie późnego baroku Sammartino był jednym z najwybitniejszych włoskich rzeźbiarzy – pracował w Neapolu, tworząc rzeźby o tematyce religijnej, a Chrystus z kaplicy Sansevero jest jego najsłynniejszym dziełem.
CZYTAJ DALEJ

Grób Pański na Jasnej Górze - kilkumetrowy krzyż, kamień z Golgoty i stare wrota

2025-04-19 11:41

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Karol Porwich/Niedziela

Ustawiony w centralnym miejscu, tuż przy figurze Chrystusa, kilkumetrowy drewniany krzyż ze stułą, wkomponowany w drewnianą kolumnę kamień z Golgoty oraz mnóstwo zieleni – to główne elementy wystroju Bożego Grobu w Kaplicy Matki Bożej na Jasnej Górze. Jego tło stanowią stare wrota.

„Kamień z Golgoty, Jezus w Grobie, Najświętszy Sakrament, krzyż, dalej już tylko niebo” - opisywał odpowiedzialny za dekorację Grobu brat Dawid Respondek, cytowany przez biuro prasowe Jasnej Góry.
CZYTAJ DALEJ

Rozmowa z Ojcem: Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego

2025-04-19 10:37

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

Karol Porwich/Niedziela

Jak wygląda życie codzienne Kościoła, widziane z perspektywy metropolii, w której ważne miejsce ma Jasna Góra? Co w życiu człowieka wiary jest najważniejsze? Czy potrafimy zaufać Bogu i powierzyć Mu swoje życie? Na te i inne pytania w cyklicznej audycji "Rozmowy z Ojcem" odpowiada abp Wacław Depo.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję