Reklama

Byłam w sercu Kościoła na beatyfikacji Jana Pawła II

Kiedy 1 maja z sześćdziesięcioosobową grupą - tyle bowiem dusz liczyła nasza pielgrzymka, którą zorganizowali ks. Sebastian Oszurko (Lubsko) i ks. Tadeusz Petrus (Gaworzyce) - stanęliśmy o świcie pod Zamkiem Anioła, wiedzieliśmy, że nie mamy co marzyć o przedostaniu się na pl. św. Piotra. Wszędzie więcej ludzi niż powietrza. Razem z dwójką znajomych cofam się więc i pod prąd zmierzam do bocznej uliczki. Opłaciło się! Policjanci co jakiś czas odsuwają metalowy płotek i pojedynczy pielgrzymi otaksowani bazyliszkowym wzrokiem stróżów porządku pędzą na via Conciliazione

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przed nami z ogromnego tłumu niczym z ruchomych piasków wynurza się bryła Piotrowej Bazyliki. Moi towarzysze chcą zostać pod pierwszym telebimem, ale zmuszam ich, by opuścili ten dość wygodny punkt. Suniemy nie wiem, jakim cudem przed siebie. Odbieram telefon od przyjaciół. Zapewniają o pamięci i proszą o modlitwę. Jasne! Takich próśb niosę cały worek i to chyba on wypycha mnie do przodu. Kolejne rusztowanie. Tym razem z głośnikami. Nie mamy wyjścia - wspinamy się na metalową wieżę. Wspaniała panorama! Canaletto byłby usatysfakcjonowany, ale ja - nie! Wiszę jak gwizdek na jakiejś rurze i zastanawiam się, jak zareagowaliby na ten widok moi uczniowie. I raptem przypominam sobie Zacheusza. Wypisz, wymaluj - scena jak z Ewangelii, a ja kręcę nosem. Wiadomo: dać kurze grzędę… I zupełnie jak biblijny bohater zsuwam się z rusztowania, bo właśnie widzę, że środek ulicy zaczyna płynąć. Wessana w ten ludzki potok i zupełnie sama (znajomi jednak zawiesili się na amen) unoszę się w stronę Watykanu. Zatrzymuję się niemal na jego granicy, w… śmietniku. To, co zrobiliśmy z Wiecznego Miasta, woła o pomstę do nieba. Gazety, kartony, niedopite butelki z wodą, wszystko plącze się pod nogami i trzeba bardzo uważać, by nie upaść - pobożni pielgrzymi rozdepczą i nawet tego nie zauważą.

Bezpieczna przystań

Reklama

Zatrzymuję się pośrodku ulicy przy barierce, która tworzy sztuczny korytarz. Poruszają się nim dziennikarze, służby medyczne i wolontariusze. Roznoszą wodę, obrazki beatyfikacyjne (chwytam, ile się da), książeczki z mszalnymi obrzędami (trudno, nie można mieć wszystkiego), wynoszą omdlałych. Świetny punkt! Widać znakomicie, chociaż kamienny pylon zasłania mi krawędź portretu Papieża (kto postawił ten słup na środku placu?!), a SMS od bratowej: „Uważaj na siebie” przesądza sprawę. Nie idę dalej. Obok mnie jakaś telewizja dorwała Brazylijczyków, jeden z nich - przysadzisty i śniady typ - hałaśliwie tłumaczy i prezentuje wielki proporzec. Przede mną para Włochów. Mają książeczkę, więc zapuszczam żurawia. Zauważyli i pozwolili przeczytać polskie teksty: akt beatyfikacyjny i fragment Dziejów Apostolskich. Muszę być ostrożna, bo właśnie pod moimi nogami kokoszą się dwie maleńkie zakonnice. Azjatki, ale mówią po włosku. Usiłują rozstawić stołeczki i usiąść. Nie mają szans, by cokolwiek zobaczyć. Czasami jednak lepiej być długim niż krótkim. Więc w akcie wdzięczności odsuwam się od barierki i pozwalam, by się tam umościły, będą bezpieczniejsze. Ten dobry uczynek natychmiast procentuje, bo teraz widzę wyraźnie portret Błogosławionego. Dookoła dwukolorowy las: polskie flagi, chorągwie i transparenty. Właśnie jeden z napisem: „Białystok” zasłonił mi połowę telebimu. No nie! Rodacy, zmiłujcie się!

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Święty entuzjazm

Reklama

Tymczasem pochmurne niebo błękitnieje. Wygrzebuję z plecaka kapelusz, a ślicznej Włoszce daję biało-czerwoną apaszkę. Dziewczyna uśmiecha się wdzięcznie i zawiązuje chusteczkę na głowie. Ta słoneczna kąpiel to na pewno prezent od naszego bł. Papieża. Rozpoczyna się Eucharystia, witamy Ojca Świętego, który wjeżdża na plac. A kiedy wreszcie ogłasza, że Jan Paweł II jest „beatus”, na portrecie podnosi się zasłona i… ogromna euforia z hukiem zwala się na ten Kościół pielgrzymujący. Już nie widzę bazyliki - utonęła w lawinie flag, głównie naszych, chociaż i inne nacje wtopiły się w słowiański gąszcz. W chórze okrzyków słyszę: „Subito, dziękujemy, Deo gratias”. Nieustający grzmot oklasków, który jest dzisiaj międzynarodowym językiem katolików, niesie tę świętą radość w niebo. Żaden z Polaków nigdy nie był tak kochany i podziwiany. Żadnemu Polakowi tak nie wiwatowano i przed żadnym świat nie klękał w pokorze i czci. A ja jestem tego świadkiem! Wprost puchnę z dumy. Nie dziwi mnie wcale, że stojący obok płaczą z radości. Krępy Brazylijczyk otwartymi dłońmi ociera mokrą twarz i spotyka mój wzrok. Nie wiem, co bardziej mnie wzrusza - męskie łzy czy podniosła chwila, ale czuję, że zaraz pójdę w jego ślady. „Polaco?” - pyta, a gdy potwierdzam, obejmuje i jak małą dziewczynkę głaszcze po głowie. Chlipię wespół w zespół. Obok szaleją Włosi, wiwatują jacyś czarnoskórzy księża, wrzeszczą Polacy i tylko małe siostrzyczki uczepione barierki zachowują się przyzwoicie; klaszczą konwencjonalnie.

Msza św.

Wreszcie słyszymy komunikat o schowaniu transparentów i rzeczywiście - nawet butni rodacy zwijają chorągwie, co przywraca mi zdolność widzenia. Trwa Liturgia. Jej etapy śledzę z Włochami, którzy podsuwają mi swoją książeczkę. Korzystam bardziej z uprzejmości, bo przecież Eucharystia nie odbywa się po polsku i muszę przede wszystkim skoncentrować się, by nie zgubić rytu Mszy. Kiedy Papież wygłasza homilię, wyciągam różaniec i do każdego paciorka doczepiam bliskie mi osoby i ich sprawy. Właściwie dobrze, że jestem tu sama - nikt mi nie przeszkadza i nie rozprasza, mogę spokojnie targować się z Panem Bogiem. I naprawdę czuję, że nieźle na tym wyjdę! Homilia trwa krótko. Tylko jedną część Różańca. A może tak mi się wydaje? Wkrótce w wewnętrznym korytarzyku pojawiają się księża z Panem Jezusem. Wiem, że Włosi przyjmują Komunię na rękę, więc i ja wyciągam swoją. Wyglądamy jak dziady proszalne. Uzmysławiam sobie, że nie ma w tym żadnej metafory. Czyż nie otrzymaliśmy wszystkiego z Bożej łaski? Prawdziwi z nas żebracy. Przecież każdy przybył tu po prośbie! I chociaż cieszymy się z nowego Błogosławionego, to cały Kościół - jak tu jesteśmy - chce coś uszczknąć dla siebie! Niestety, żaden z kapłanów nie udziela Komunii na rękę, musimy więc nieźle się nagimnastykować, by nakarmić się Pańskim Ciałem. Potem jeszcze czeka mnie dodatkowa ekwilibrystyka, bo trzeba przecież przebić się przez tę żywą ścianę ludu Bożego, aby dotrzeć na miejsce zbiórki.

Pożegnanie

Nazajutrz jedziemy na Monte Cassino. Zwiedzamy klasztor i odprawiamy Mszę św., co wcale nie jest łatwe. Z ziemi polskiej do włoskiej przybyły tabuny. Kto został w kraju? Wracamy potem do Rzymu i ustawiamy się w kolejce do bazyliki. Mamy nadzieję, że uda nam się pożegnać z bł. Janem Pawłem II, zanim złożą go w kaplicy św. Sebastiana. Ale z minuty na minutę ta nadzieja gaśnie. Ludzi nie ubywa, za to czasu - owszem. Już tylko godzina dzieli nas od zamknięcia świątyni, a my wciąż stoimy po zewnętrznej stronie kolumnady. Nie ma co się łudzić, nie zdążymy. I właśnie wtedy, gdy większość z nas straciła nadzieję, otwiera się barierka i Szwajcarzy - do dziś nie rozumiem dlaczego - wpuszczają właśnie nas! Niemalże ostatni przekraczamy granice Watykanu. Dostojne mury bazyliki bezgłośnie snują nabożne opowieści. W półmroku wleczemy się niemrawo, by jak najdłużej oddychać świętą tajemnicą. Strażnicy nawet za bardzo nie poganiają, za drzwiami już nie ma kotłowaniny, możemy przeżegnać się i zatopić w myślach. Trochę zazdroszczę młodemu grekokatolikowi, który właśnie bije pokłony - dla niego to forma modlitwy. My musimy zatrzymać się i uklęknąć, by ją przeżyć. Wielu właśnie tak robi. Nawet w tej świętej gonitwie trzeba przystanąć choć na chwilę. Mimo tłumu w kościele rozciąga się namacalna cisza. Nabrzmiała milionami niewypowiedzianych słów i wszystkimi odcieniami wzruszeń - wchłania i przenika. Szczęście i lęk, radość i łzy, nadzieja i zwątpienie mieszają się w nas tak, że nie wiemy: chodzimy po morzu czy stąpamy twardo po ziemi?

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Boże Ciało i wianki

Niedziela łowicka 21/2005

www.swietarodzina.pila.pl

Boże Ciało, zwane od czasów Soboru Watykańskiego II Uroczystością Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, jest liturgicznym świętem wdzięczności za dar wiecznej obecności Jezusa na ziemi. Chrześcijanie od początków Kościoła zbierali się na łamaniu Chleba, sławiąc Boga ukrytego w ziemskim chlebie. Święto jest przedłużeniem Wielkiego Czwartku, czyli pamiątki ustanowienia Eucharystii. A z tego wynika, że uroczystość ta skryta jest w cieniu Golgoty, w misterium męki i śmierci Jezusa.

Historia święta Bożego Ciała sięga XIII wieku. W klasztorze w Mont Cornillon, w pobliżu Liege we Francji, przebywała zakonnica Julianna, która wielokrotnie miała wizję koła na wzór księżyca, a na nim widoczną plamę koloru czarnego. Nie rozumiała tego, więc zwróciła się do przełożonej. Gdy ta ją wyśmiała, Julianna zaczęła się modlić i pewnego razu usłyszała głos, oznajmiający, że czarny pas na tarczy księżyca oznacza brak osobnego święta ku czci Eucharystii, które ma umocnić wiarę, osłabioną przez różne herezje. Władze kościelne sceptycznie odnosiły się do widzeń prostej Zakonnicy. Jednak kolejne niezwykłe wydarzenie dało im wiele do myślenia. W 1263 r. w Bolsenie, niedaleko Rzymu, kapłan odprawiający Mszę św. zaczął mieć wątpliwości, czy to możliwe, aby kruchy opłatek był Ciałem Pańskim. I oto, gdy nastąpił moment przełamania Hostii, zauważył, że sączy się z niej krew i spada na białe płótno korporału na ołtarzu. Papież Urban IV nie miał już wątpliwości, że to sam Bóg domaga się święta Eucharystii i rok po tym wydarzeniu wprowadził je w Rzymie, a papież Jan XXII (1334 r.) nakazał obchodzić je w całym Kościele. Do dziś korporał z plamami krwi znajduje się we wspaniałej katedrze w Orvieto, niedaleko Bolseny. Wybudowano ją specjalnie dla tej relikwii. W Polsce po raz pierwszy święcono Boże Ciało w 1320 r., za biskupa Nankera, który przewodził diecezji krakowskiej. Nie było jednak jeszcze tak bogatych procesji, jak dziś. Dopiero wiek XVI przyniósł rozbudowane obchody święta Bożego Ciała, zwłaszcza w Krakowie, który był wówczas stolicą. Podczas procesji krakowskich prezentowały się proporce z orłami na szkarłacie, obecne było całe otoczenie dworu, szlachta, mieszczanie oraz prosty lud z podkrakowskich wsi. W czasie procesji Bożego Ciała urządzano widowiska obrzędowe lub ściśle teatralne, aby przybliżyć ich uczestnikom różne aspekty obecności Eucharystii w życiu. Nasiliło się to zwłaszcza pod koniec XVI wieku, kiedy przechodzenie na protestantyzm znacznie się nasiliło i potrzebna była zachęta do oddania czci Eucharystii. W okresie rozbiorów religijnemu charakterowi procesji Bożego Ciała przydano akcentów patriotycznych. Była to wówczas jedna z nielicznych okazji do zademonstrowania zaborcom żywej wiary. W procesjach niesiono prastare emblematy i proporce z polskimi godłami, świadczące o narodowej tożsamości. Najpiękniej jednak Boże Ciało obchodzono na polskiej wsi, gdzie dekoracją są łąki, pola i zagajniki leśne. Procesje imponowały wspaniałością strojów asyst i wielką pobożnością prostego ludu, wyrażającego na swój sposób uwielbienie dla Eucharystii. Do dziś przetrwał zwyczaj zdobienia ołtarzy zielonymi drzewami brzóz i polnymi kwiatami. Kiedyś nawet drogi wyścielano tatarakiem. Do dziś bielanki sypią też przed kroczącym z monstrancją kapłanem kolorowe płatki róż i innych kwiatów. Boże Ciało to również dzień święcenia wianków z wonnych ziół, młodych gałązek drzew i kwiatów polnych. Wieniec w starych pojęciach Słowian był godłem cnoty, symbolem dziewictwa i plonu. Wianki z ruty i kwiatów mogły nosić na głowach tylko dziewczęta. Na wsiach wierzono, że poświęcone wianki, powieszone na ścianie chaty, odpędzają pioruny, chronią przed gradem, powodzią i ogniem. Dymem ze spalonych wianków okadzano krowy, wyganiane po raz pierwszy na pastwisko. Zioła z wianków stosowano też jako lekarstwo na różne choroby. Gdzieniegdzie do poświęconych wianków dodawano paski papieru, z wypisanymi słowami czterech Ewangelii. Paski te zakopywano następnie w czterech rogach pola, dla zabezpieczenia przed wszelkim złem. Dziś Boże Ciało to jedna z niewielu już okazji, aby przyodziać najpiękniejszy strój świąteczny - strój ludowy. W Łowickiem tego dnia robi się tęczowo od łowickich pasiaków. Kto wie, czy stroje ludowe zachowałyby się do dziś, gdyby nie możliwość ich zaprezentowania podczas uroczystości kościelnych. Chwała zatem i wielkie dzięki tym duszpasterzom, którzy kładą nacisk, aby asysty procesyjne występowały w regionalnych strojach. Dzięki temu procesje Bożego Ciała są jeszcze wspanialsze, okazalsze, barwniejsze. Ukazują różnorodność bogactwa sztuki ludowej i oby tak było jak najdłużej. W ostatni czwartek oktawy Bożego Ciała, oprócz święcenia wianków z ziół i kwiatów, szczególnym ceremoniałem w naszych świątyniach jest błogosławieństwo małych dzieci. Kościoły wypełniają się najmłodszymi, często także niemowlętami, by i na nich spłynęło błogosławieństwo Boże. Wszak sam Pan Jezus mówił: „Pozwólcie dzieciom przychodzić do Mnie, nie przeszkadzajcie im, do takich bowiem należy królestwo Boże. Zaprawdę, powiadam wam: Kto nie przyjmie królestwa Bożego jak dziecko, ten nie wejdzie do niego” (Mk 10, 13-15).
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa z serca

2025-06-10 13:53

Niedziela Ogólnopolska 24/2025, str. 56-57

[ TEMATY ]

koncert

Rzeszów

Jednego Serca Jednego Ducha

jednegoserca.pl/Tadeusz Poźniak

Największy koncert muzyki chrześcijańskiej w Europie, łączący w sobie spotkanie, śpiew i uwielbienie, odbędzie się w Boże Ciało w Rzeszowie.

Koncert Jednego Serca Jednego Ducha jest fenomenem na skalę światową. Miał być wydarzeniem jednorazowym, tymczasem w tym roku muzycy w jego ramach zagrają już po raz dwudziesty trzeci. Koncert ten jest modlitwą wyrażoną muzyką i śpiewem, przy których jednoczą się ludzie z różnych rejonów Polski i świata. Jak zauważa pomysłodawca wydarzenia – Jan Budziaszek, kompozytorzy i muzycy „robią z zapomnianych starych pieśni kościelnych prawdziwe perły, które zadziwiają świat”, co skłania każdą z osób uczestniczących w koncercie – zarówno na scenie, jak i przed nią – do wspólnego śpiewu i modlitwy. – Najważniejszym i najcenniejszym wykonawcą tego spotkania, spośród kilkudziesięciu tysięcy zebranych, jest jednak ten, kto w swoim sercu wyemanował najwięcej miłości. Ktoś, komu udało się chociaż raz stanąć w środku tłumu i uczestniczyć w tej modlitwie, na pewno będzie marzył o tym, aby za rok w uroczystość Ciała i Krwi Pana naszego Jezusa Chrystusa przyjechać do Rzeszowa, do parku Sybiraków, by znowu to przeżyć i jeszcze kogoś przyprowadzić – dodaje Jan Budziaszek.
CZYTAJ DALEJ

NA ŻYWO: Koncert Jednego Serca Jednego Ducha 2025

2025-06-19 17:48

[ TEMATY ]

koncert

Rzeszów

transmisja

Jednego Serca Jednego Ducha

Ks. Adam Stachowicz

Jednego Serca Jednego Ducha

Jednego Serca Jednego
Ducha

Zapraszamy wszytskich na transmisję NA ŻYWO z największego koncertu muzyki chrześcijańskiej w Europie! Na rzeszowskiej scenie każdego roku staje ponad 200 artystów, by uwielbiać Boga śpiewem i wspólną modlitwą. Już dziś o godzinie 19:00.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję