Reklama

Piękno w drewnie ukryte

Niedziela przemyska 31/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Unikatowy zespół zabudowań plebańskich wraz z średniowiecznym kościołem pw. Wszystkich Świętych z XV wieku, położony jest w miejscowości Blizne, przy drodze na Sanok, a zatem po drodze w piękne Bieszczady. Zespół ten położony na niewielkim wzniesieniu, otoczony drzewami, w 2003 r. został wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Urokliwy drewniany kościółek postawiono przed 1470 r. jako fundację jednego z przemyskich biskupów: Piotra z Chrząstowa (1436-52) lub Mikołaja Błażejowskiego (1452-74). Wzniesiono go na tzw. zrąb i postawiono na kamiennej podmurówce. To obiekt jednonawowy z węższym, trójbocznie zamkniętym prezbiterium na planie prostokąta. Ściany świątyni pokrywa wspaniała polichromia. Najstarsze są tzw. zacheuszki, malowane krzyże konsekracyjne wpisane w okrąg. Na północnej ścianie nawy możemy podziwiać monumentalną scenę „Sąd Ostateczny” pochodzącą z 1549 r. Ponad sto lat później powstały malowidła ufundowane przez bogatych mieszkańców wsi - Macieja Skarbka i jego żony Doroty, przedstawiające m.in. „Cud św. Walentego”, „Męczeństwo św. Bartłomieja”, „Męczeństwo św. Szymona”, a na ścianie zachowały się podpisy fundatorów. Pod chórem oglądamy malowidła przedstawiające „Męczeństwo św. Piotra, św. Pawła i Jakuba Starszego” - co ciekawe postacie oprawców posiadają orientalną fizjonomię, zapewne w związku z częstymi w owym czasie napadami Tatarów na te okolice. Osiemnastowieczne protokoły wizytacji biskupów mówią o istnieniu pod prezbiterium kościoła w Bliznem krypt grzebalnych: jednej dla duchownych (zapewne plebanów tutejszego kościoła) oraz możnych świeckich. Krypty te są obecnie zasypane (w związku z rozporządzeniem zaborczych władz austriackich, zakazujących grzebania zmarłych w obrębie miast i w kościołach z XVIII wieku) i niedostępne.
W prezbiterium znajduje się obecnie barokowy ołtarz z obrazem z połowy XVII wieku „Adoracja Matki Bożej przez Wszystkich Świętych” - obraz powstał w kręgu artystów związanych z warsztatem weneckiego mistrza pracującego w Polsce - Tomasza Dolabelli. Wcześniej w tym miejscu znajdowało się prawdopodobnie późnogotyckie retabulum ołtarzowe przedstawiające „Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie”. Figura Matki Bożej z Bliznego koło Brzozowa została pomyślana jako część retabulum ołtarzowego. Drewniana figurka Maryi dzisiaj umieszczona jest w lewym bocznym ołtarzu. Powstała około 1515 r. i wyrzeźbiono ją w drewnie lipowym, podobno wedle jednej z rycin Albrechta Durera, która w sposób podobny przedstawiała postać Maryi i mogła stać się inspiracją dla nieznanego dzisiaj artysty rzeźbiącego postać Matki Bożej. W XVIII wieku podczas wymiany wyposażenia kościoła usunięto ołtarz, a figurkę po pewnym czasie, kiedy to używano jej w procesjach, przeniesiono... na strych kościelny. Podobno jednej z parafianek Madonna przyśniła się i prosiła, aby umieścić ją w kapliczce wydrążonej w drzewie. Tak też się stało. Jest rzeczą niezwykłą, że kiedy przypadkowo wybuchł ogień i spalił drewniany pień, figurka cudownie ocalała. W XX wieku na nowo umieszczono ją w jednej z kapliczek, już wtedy cieszyła się czcią okolicznych mieszkańców. W 1970 r., po poddaniu jej konserwacji, została umieszczona w jednym z bocznych ołtarzy wewnątrz świątyni. 30 stycznia 1976 r. Kuria Biskupia w Przemyślu zatwierdziła oficjalnie kult Matki Bożej Pełnej Łaski z Bliznego. Specjalną modlitwę na cześć Madonny ułożył biskup przemyski, Stanisław Jakiel. Maryja, odziana w pofałdowany złoty płaszcz, klęczy składając dłonie w modlitewnym geście. Jej łagodna, lekko uśmiechnięta twarz zdaje się wypowiadać słowa modlitwy w imieniu klęczących u jej stóp pielgrzymów. Miejscowi mieszkańcy jak i odwiedzający świątynię turyści otrzymują za Jej przyczyną wiele łask o czym świadczą liczne wota...
Po lewej stronie prezbiterium napotykamy na ambonę datowaną na pierwsze dziesięciolecie XVII wieku. Na belce tęczowej znajduje się barokowa Grupa Ukrzyżowania pochodząca z I poł. XVII wieku. Przy tęczy oprócz ołtarza, w którym znajduje się późnogotycka figurka Maryi, po przeciwnej stronie znajduje się ołtarz z XVII wieku, poświęcony św. Franciszkowi. W zwieńczeniu tegoż ołtarza „Męczeństwo św. Erazma”.
W kościele znajdujemy także grupę barokowych obrazów z XVII-XIX stulecia, m.in.: św. Kazimierz, św. Sebastian, Michał Archanioł, Najświętsza Maryja Panna adorowana przez św. Franciszka, Memento Mori, Ostatnia Wieczerza, Święci Joachim i Anna, a także przemalowany z XVII-wiecznego portretu jakiegoś biskupa, portret proboszcza Sebastiana Foltowicza. Wokół kościoła znajdują się: pochodząca z końca XVIII wieku stara plebania (wikarówka), budynek szkoły parafialnej z XIX wieku oraz organistówka również z XIX wieku. W kościele znajdują się także kropielnice kamienne z XVII i XVIII wieku. W I poł. XVII wieku dobudowano wieżę, o której wzmiankuje protokół wizytacyjny biskupa przemyskiego Pawła Piaseckiego z 1646 r., a na niej zachowany jest dzwon o wadze 280 kg z 1545 r. Stanowiła ona doskonały punkt obserwacyjny, zwłaszcza podczas napadów Tatarów. Z ok. 1745 r. pochodzi zachowana do dziś wieżyczka na sygnaturkę. W 1811 r. przeprowadzono remont kościoła m.in. rozebrano soboty, do południowej części kościoła dostawiono kruchtę. Kościół otacza drewniany parkan z czterema kaplicami, stanowiąc tzw. „Kalendarz Ludowy”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Memoriał Kusocińskiego - Andrejczyk wygrała konkurs rzutu oszczepem

2025-05-23 18:10

[ TEMATY ]

Memoriał Kusocińskiego

Maria Andrejczyk

rzut oszczepem

PAP/Michał Meissner

Maria Andrejczyk w konkursie rzutu oszczepem podczas lekkoatletycznego Memoriału Janusza Kusocińskiego

Maria Andrejczyk w konkursie rzutu oszczepem podczas lekkoatletycznego Memoriału Janusza Kusocińskiego

Maria Andrejczyk wynikiem 58,82 wygrała konkurs rzutu oszczepem podczas lekkoatletycznego Memoriału Janusza Kusocińskiego w Chorzowie. Drugie miejsce zajęła Litwinka Liveta Jasiunaite - 58,38, a trzecia była Gabriela Andrukonis - 52,36.

Był to pierwszy start Andrejczyk w tym sezonie. Już w niedzielę najlepsza polska oszczepniczka wystartuje w mityngu Diamentowej Ligi w Rabacie.
CZYTAJ DALEJ

Kim są kobiety w bieli obecne na inauguracji pontyfikatu Leona XIV?

2025-05-19 10:18

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

kobiety w bieli

inauguracja pontyfikatu

Hello Fotografia

Kobiety w bieli obecne na inauguracji pontyfikatu Leona XIV

Kobiety w bieli obecne na inauguracji pontyfikatu Leona XIV

18 maja, w piękne wiosenne przedpołudnie Leon XIV odprawił Mszę św. inaugurującą jego pontyfikat. O wadze tego wydarzenia świadczy fakt, że w liturgii na placu św. Piotra uczestniczyło ponad 150 delegacji państwowych z całego świata. A wśród nich kilka "niestandardowo" - jak na tę okoliczność - ubranych kobiet. Jakie znaczenie miał ich biały strój?

Sektor po lewej stronie ołtarza zajęli kardynałowie i biskupi, natomiast sektor po prawej stronie był zarezerwowany dla delegacji państwowych. Szczególnie liczne były delegacje państw związanych z Leonem XIV: Włochy – Papież jest Biskupem Rzymu; Stany Zjednoczone, gdyż Papież Prevost jest obywatelem amerykańskim; Peru - Robert Prevost przez wiele lat pracował w Peru, gdzie był biskupem diecezji Chiclayo. W zdecydowanej większości osoby, które wypełniły sektor delegacji państwowych były ubrane na czarno, dlatego tym bardziej rzucały się w oczy białe suknie kilku kobiet zasiadających w pierwszym rzędzie.
CZYTAJ DALEJ

Bp Kleszcz: chcemy dawać Bogu swoje życie!

2025-05-24 12:10

[ TEMATY ]

Dzień Życia Konsekrowanego

archidiecezja łódzka

Julia Saganiak

-Chcemy być osobami, które dają Bogu swoje życie - młodość, zdolności, prywatność - mówił bp Piotr Kleszcz do osób konsekrowanych archidiecezji łódzkiej.

We wspomnienie Najświętszej Maryi Panny, Wspomożycielki Wiernych w Seminarium oo. Franciszkanów w łódzkich Łagiewnikach odbył się dzień wspólnoty osób konsekrowanych z archidiecezji łódzkiej. Mszy św. rozpoczynającej spotkanie przewodniczył bp. Piotr Kleszcz.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję