Reklama

Port z żołnierską tradycją bije rekordy

Dynamicznie rośnie ruch pasażerski w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach - sierpień br. był jeszcze lepszy niż rekordowy lipiec, kiedy lotnisko pobiło historyczny rekord polskich portów regionalnych w liczbie odprawionych pasażerów, w ciągu jednego miesiąca obsługując 338 019 pasażerów. W sierpniu wynik ten został poprawiony: odprawiono 343 007 pasażerów, tj. o ponad 30 tys. więcej (+10%) niż w tym samym miesiącu ub.r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W sierpniu br. w porównaniu z sierpniem 2010 r. wzrost zanotowano zarówno w ruchu czarterowym, jak i regularnym. W ruchu czarterowym odprawiono 169 569 pasażerów, co stanowi wzrost o 21%. Z usług przewoźników regularnych na rejsach z Katowice Airport skorzystało 172 831 pasażerów - o 0,4% więcej niż w sierpniu zeszłego roku. Od początku 2011 r. w Katowice Airport odprawiono o ponad 90 tys. więcej pasażerów (+5,5%, czyli 1 740 987), niż przez pierwsze osiem miesięcy zeszłego roku. Prognozuje się, że do końca tego roku na pyrzowickim lotnisku zostanie odprawionych 2,55 mln pasażerów. Będzie to najlepszy wynik w historii lotniska.

Żołnierska tradycja

W miejscu, gdzie obecnie znajduje się Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach i gdzie codziennie przewija się tysiące podróżnych - pasażerów linii lotniczych, pierwsi byli żołnierze. W roku 1940 niemiecka Luftwaffe rozpoczęła na łąkach wokół Pyrzowic budowę lotniska polowego. Niemcy wytyczyli trzy bitumiczno-betonowe pasy o długości od 1000 do 1500 m, jednakowej szerokości 50 m. Lotnisko służyło do przeładunku materiałów wojskowych z samolotów lecących z głębi III Rzeszy, zaopatrujących oddziały na froncie wschodnim. W końcowym okresie II wojny światowej na lotnisku testowano samoloty rakietowe Messerschmitt 163 Komet. Od 1945 r. do 1951 r. na lotnisku stacjonowali żołnierze Armii Czerwonej. Na początku lat 50. czerwonoarmiści przekazali lotnisko Ludowemu Wojsku Polskiemu. Rozpoczął tu stacjonowanie utworzony 17 kwietnia 1951 r., 39. Pułk Lotnictwa Myśliwskiego. Po raz pierwszy Pyrzowice zostały udostępnione dla ruchu pasażerskiego 6 października 1966 r., kiedy to z lotniska wystartował pierwszy samolot Polskich Linii Lotniczych LOT do Warszawy. W tym czasie piloci samolotów pasażerskich korzystali z wojskowych pomocy nawigacyjnych oraz byli prowadzeni przez wojskowych kontrolerów przestrzeni powietrznej. Wraz z uruchomieniem połączeń pasażerskich w Pyrzowicach rozpoczęły się pierwsze inwestycje w infrastrukturę cywilną. Do końca 1969 r. powstał niewielki terminal pasażerski (o powierzchni 550 m kw.), drogi kołowania i przeddworcowa płyta postojowa. Ciągle niewielki ruch pasażerski odbywał się do 28 października 1990 r., kiedy to z Pyrzowic odleciał do Warszawy ostatni rejsowy samolot PLL LOT. Rozpoczął się okres zastoju, spowodowanego zawirowaniami politycznymi w Polsce, związanymi ze zmianą systemu. W celu budowy, właściwie od podstaw, komunikacji lotniczej Górnego Śląska z resztą kraju i świata, władze wojewódzkie wyszły z propozycją powołania spółki mającej rozwinąć tę zaniedbaną, a jakże ważną dla rozwoju regionu gałąź transportu. W pierwszym kwartale 1991 r. powstało Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Po półwieczu przerwy

Dzięki staraniom władz GTL SA, 2 lipca 1992 r. PLL LOT wznowiły połączenie lotnicze z Warszawą, a 27 marca 1993 r. niemieckie linie lotnicze Lufthansa lotem do Frankfurtu zainaugurowały po 54 latach przerwy pierwsze połączenie zagraniczne z pyrzowickiego lotniska. Wraz z powolnym wzrostem ruchu, rozpoczęto prace nad rozbudową cywilnej infrastruktury, wtedy jeszcze współużytkowanego wraz z wojskiem lotniska. Prace te zdecydowanie przyspieszyły po przekazaniu 1 maja 1994 r. lotniska w zarząd Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA. 7 października 1994 r. otwarto uroczyście zmodernizowany terminal pasażerski. W sierpniu 1996 r. rozpoczęto prace nad budową hal cargo, które uroczyście otwarto w lutym roku 1997. We wrześniu 1998 r. zakończono drugi etap budowy hal cargo. W 2000 r. zakończono pierwszy etap rozbudowy płyt postojowych, dróg kołowania oraz pasa startowego. Ostateczne zakończenie prac nad wydłużeniem o 420 m drogi startowej nastąpiło w lipcu 2001 r. Aktualnie liczy ona 2800 m długości. W 2004 r. nastąpiła inauguracja lotów z MPL Katowice węgierskiej niskokosztowej linii lotniczej Wizz Air. W sierpniu 2004 r. zakończono rozbudowę terminalu pasażerskiego, zwiększając jego powierzchnię do 7 600 m kw., co przełożyło się na wzrost przepustowości do 1,7 mln pasażerów.

Rozwoju ciąg dalszy

Gwałtowny wzrost ruchu pasażerskiego w MPL Katowice, spowodowany wejściem Polski do Unii Europejskiej i pojawieniem się na polskim niebie niskokosztowych przewoźników lotniczych, wymusił zintensyfikowanie prac nad rozbudową infrastruktury MPL Katowice. Jednym z ważnych elementów było poprawienie dojazdu do portu z centrum konurbacji górnośląskiej. W związku z powyższym rozpoczęto budowę drogi ekspresowej S1. Oddaną ją do użytku 20 listopada 2006 r. Połączyła ona port lotniczy w Pyrzowicach z węzłem drogowym w Podwarpiu i zapewniła łatwy, szybki i komfortowy dojazd do lotniska. Największą ze wszystkich inwestycji realizowanych przez ponad 16 lat funkcjonowania Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, jest oddany oficjalnie do użytku 30 lipca 2007 r. Terminal Pasażerski B. Dzięki niemu na pyrzowickim lotnisku może zostać rocznie odprawionych w komfortowych warunkach do 3,6 mln pasażerów. Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice cały czas się rozwija. W niedalekiej przyszłości planowana jest kolejna rozbudowa płyt postojowych, budowa trzeciego terminalu pasażerskiego oraz nowej drogi startowej.

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Abp Wojda na Jasnej Górze: chrześcijańska tożsamość jest nam potrzebna

2024-05-03 13:28

[ TEMATY ]

Jasna Góra

abp Wacław Depo

abp Tadeusz Wojda SAC

Karol Porwich/Niedziela

O tym, że chrześcijańska tożsamość jest nam potrzebna mówił na Jasnej Górze abp Tadeusz Wojda. Przewodniczący Episkopatu Polski, który przewodniczył Sumie odpustowej ku czci Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski apelował, by stawać w obronie „suwerenności naszego sumienia, naszego myślenia oraz wolności w wyznawaniu wiary, w obronie wartości płynących z Ewangelii i naszej chrześcijańskiej tradycji”. Przypomniał, że „życie ludzkie ma niepowtarzalną wartość i że nikomu nie wolno go unicestwiać, nawet jeśli jest ono niedoskonałe”.

W kazaniu abp Wojda, przywołując obranie Matki Chrystusa za Królową narodu polskiego na przestrzeni naszej historii, od króla Jana Kazimierza do św. Jana Pawła II i nas współczesnych, podkreślił że nasze wielowiekowe złączenie z Maryją nie ogranicza się jedynie do wymiaru historycznego a jego wymowa jest znacznie głębsza i „mówi o więzi miedzy Królową i Jej poddanymi, miedzy Matką a Jej dziećmi”. Wskazał, że dla nas „doświadczających słabości, niemocy, kryzysów duchowych i ludzkich, Maryja jest prawdziwym wzorem wiary, mamy więc prawo i potrzebę przybywania do Niej”.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Węgrzyniak: miłość owocna i radosna dzięki wzajemności

2024-05-04 17:05

Archiwum ks. Wojciecha Węgrzyniaka

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Najważniejszym przykazaniem jest miłość, ale bez wzajemności miłość nigdy nie będzie ani owocna, ani radosna - mówi biblista ks. dr hab. Wojciech Węgrzyniak w komentarzu dla Vatican News - Radia Watykańskiego do Ewangelii Szóstej Niedzieli Wielkanocnej 5 maja.

Ks. Węgrzyniak wskazuje na „wzajemność" jako słowo klucz do zrozumienia Ewangelii Szóstej Niedzieli Wielkanocnej. Podkreśla, że wydaje się ono ważniejsze niż „miłość" dla właściwego zrozumienia fragmentu Ewangelii św. Jana z tej niedzieli. „W piekle ludzie również są kochani przez Pana Boga, ale jeżeli cierpią, to dlatego, że tej miłości nie odwzajemniają” - zaznacza biblista.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję