Reklama

Dom, który tętni życiem

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W kościołach naszej diecezji 11 grudnia zostanie przeprowadzona doroczna zbiórka na Diecezjalny Dom Księży Emerytów, który od wielu lat jest miejscem odpoczynku kapłanów, którzy całe dziesięciolecia spędzili w służbie Kościołowi, w niełatwych czasach. Ksiądz po przejściu na emeryturę wszak gdzieś powinien zamieszkać. Niektórzy zostają rezydentami w parafiach, inni zamieszkają u swoich rodzin, choć zdarzają się też planujący inne miejsce zamieszkania, ale są przede wszystkim tacy, którzy decydują się zamieszkać w Diecezjalnym Domu Księży Emerytów (DKE). Położony na niewielkim wzniesieniu pod lasem budynek znajduje się na terenie parafii pw. Miłosierdzia Bożego w Zielonej Górze, choć jest swoistą „enklawą” - żyje swoim rytmem i czasem.

Dom się wciąż zmienia

Urokliwe położenie domu bardzo ceni sobie ks. kan. Stanisław Garncarz, jeden z mieszkańców: - Otoczenie jest przepiękne, mamy tu doskonałe warunki spacerowe, to wymarzone miejsce na tego rodzaju dom. To prawdziwa oaza spokoju i piękna przyrody. A jednocześnie nie mieszkamy na odludziu, niedaleko biegnie ruchliwa droga, blisko jest do centrum miasta. To świetne miejsce dla ludzi starszych, zmęczonych, chorych.
- Przez lata zmieniał się charakter tego domu. Kiedy mieszkało tu kilku księży, jego funkcjonowanie wyglądało zupełnie inaczej - opowiada dyrektor DKE ks. kan. Piotr Bortnik. - Od kilku lat przebywa tu średnio 19 księży seniorów, więc prowadzimy już całkiem spory dom. Jeszcze cztery lata temu prawie wszyscy byli „czynni”, sprawowali Mszę św., głosili homilie. Dzisiaj ta liczba „czynnych” znacznie się zmniejszyła. Dom się zmienia, bo czas go dotyka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Nie ma mowy o samotności

W Domu Księży Emerytów pracują panie, dbające o kuchnię i porządek (a samych korytarzy i schodów jest tu niemało), oraz siostry albertynki, z których każda jest dyplomowaną pielęgniarką. - Staramy się im pomagać, kiedy np. trzeba któregoś księdza zawieźć do lekarza czy szpitala. Ale często księża sami sobie nawzajem służą pomocą i to jest dowód na to, że wciąż jeszcze są w stanie wiele zrobić dla drugiego człowieka. I to jest piękne, bo dzięki temu jesteśmy jak w rodzinie - mówi ks. Piotr.
Księża - choć musieli opuścić swoje parafie - nie trafili do obcych. - Spotkałem tu swoich kolegów, niektórzy byli nawet moimi wikariuszami - opowiada ks. kan. Stanisław Garncarz. - W starości człowiek najbardziej się boi zostać sam. A my tutaj nie czujemy się samotni.
Dom może przyjąć dwudziestu kilku księży seniorów, większa liczba utrudniłaby znacząco jego funkcjonowanie, szczególnie w przypadku chorych mieszkańców. Myli się jednak każdy, kto kojarzy DKE ze szpitalem. W budynku znajdują się 1- i 2-pokojowe mieszkania z przedpokojem i łazienką, które każdy mebluje według uznania w porozumieniu z dyrektorem domu. Nawet „pokój chorego” przeznaczony dla osoby wymagającej nieustannej opieki nie przypomina szpitalnej sali. - Dużym błędem byłoby stwierdzenie, że ten dom to hospicjum. Owszem, mamy tu co jakiś czas księży, którzy leżą już cały czas w łóżkach, oraz takich, którzy wymagają nieustannej opieki i nadzoru. Jednak jest to przede wszystkim dom, gdzie księża po kilkudziesięcioletniej pracy w diecezji mogą zamieszkać i dalej samodzielnie funkcjonować. Ten dom żyje dzięki ich obecności i zaangażowaniu - tłumaczy ks. Bortnik.

Reklama

O dom dbają wszyscy

Księża seniorzy nie tylko urządzają własne mieszkania, zależy im również na pięknym domu i jego otoczeniu, sami np. posadzili niektóre drzewka. To z inicjatywy mieszkańców pojawiły się altana w ogrodzie, ławki oraz oczko wodne, a także część figur w kaplicy. - Któregoś dnia przywiozłem figurę św. Józefa i postawiliśmy ją wśród drzew. Księża jednak stwierdzili, że należy jej się godniejsze miejsce i tak powstał cokół i tablica z wezwaniem. Św. Józef jest szczególnym patronem tego domu. Jest też patronem dobrej śmierci i widzę, że wielu naszych księży zatrzymuje się przed jego figurą, żeby odmówić modlitwę. To piękne chrześcijańskie świadectwo tego, że śmierć jest czymś nieuniknionym i nie należy się jej bać - mówi Dyrektor domu.
Księża mają wiele pomysłów i niemałe doświadczenie, w końcu przez wiele lat pracowali w parafiach. - Czasami jest to nawet trochę uciążliwe - żartuje Ksiądz Dyrektor - bo odkąd tu jestem, jeszcze nie zdarzył mi się remont, przy którym nie usłyszałbym, że można coś było zrobić inaczej. No ale w końcu mamy tu prawie 20 proboszczów, a każdy z nich coś w życiu wybudował czy wyremontował i każdy ma swoje spojrzenie na gospodarcze sprawy.
- Takiego posłuszeństwa na stare lata trzeba się też trochę uczyć, zwłaszcza jeśli kiedyś kierowało się parafiami - mówi ks. Garncarz. - Ale tak naprawdę mamy tu wielką swobodę i na pewno ręka dyrektora nie jest dla nas uciążliwa.

Reklama

„Swój” biskup

W 2008 r. w DKE zamieszkał biskup senior Adam Dyczkowski. - Atmosfera jest tu wspaniała. Dobrze jest mieszkać z takimi kulturalnymi ludźmi. I choć niektórym z nich coś już doskwiera, są pełni humoru, życzliwości. Niezrównane są też nasze siostry i opiekują się nami bardzo solidnie - podkreśla. - Jako biskup mogę potwierdzić, że księża seniorzy są bardzo potrzebni w diecezji i chętnie ruszają w teren.
Bp Adam co prawda wiele czasu spędza poza domem, posługując w diecezji, jednak kiedy tylko może, włącza się w życie DKE. - Mój następca, z którym znamy się od wielu lat, prosił, bym nadal obsługiwał trzecią część diecezji. Więc choć odpadła mi już finansowa, administracyjna i personalna odpowiedzialność za diecezję, wciąż jeszcze jeżdżę do naszych parafii.
Fakt mieszkania pod jednym dachem z biskupem zrobił na księżach wielkie wrażenie. - Mówią nawet, że mają „swojego” biskupa w domu - opowiada ks. Bortnik.

Reklama

Wciąż otwarci na świat

W domu znajdują się trzy kaplice. Codziennie odprawiana jest Msza św., są też nabożeństwa z okazji okresów liturgicznych. - Mieszkańcy nigdy nie zapominają o tym, że to nie jest po prostu dom emeryta. Tu mieszkają kapłani, dla których niezwykle ważne jest życie modlitewne. Kiedy słucha się ich rozmów, to człowiek widzi, że oni cały czas żyją Kościołem, ani na chwilę się z tego nie wyłączają - opowiada Ksiądz Dyrektor. - Nasi księża bardzo się interesują tym, co dzieje się w kraju, na świecie, w naszej diecezji. Informacje czerpią z prasy katolickiej, z Radia Maryja, TV Trwam. Oczywiście, prowadzą na te tematy burzliwe dyskusje i ktoś patrzący z boku mógłby się bardzo zdziwić, że jeszcze tyle energii w tym domu drzemie.
- Nieraz te rozmowy są dość ostre - potwierdza ks. Garncarz. - Ale w końcu nie oderwaliśmy się tak całkiem od świata, też różne wydarzenia przeżywamy. A że pojawiają się między nami różnice w ocenie, to cóż - po męsku się je przedstawia.
Wspólne są nabożeństwa i posiłki, resztę dnia każdy spędza, jak ma na to ochotę. Ci księża, którym pozwala na to zdrowie, pomagają w parafiach, np. sprawując Eucharystię albo posługując w konfesjonale.
- To wszystko, czego tu codziennie doświadczam, przekonuje mnie, że ten dom jest naprawdę potrzebny. Jeden z mieszkających tu księży powiedział kiedyś o swoim koledze, który zmarł poza swoją parafią: „Gdyby tutaj mieszkał, to do dzisiaj by żył”. Po prostu to środowisko kapłańskie aktywizuje ich nawzajem, sprawia, że mogą tu być szczęśliwi - uważa Dyrektor domu.

* * *

KS. PIOTR BORTNIK:
- 11 grudnia w kościołach naszej diecezji zostanie przeprowadzona doroczna zbiórka na Diecezjalny Dom Księży Emerytów (DKE), który od wielu lat jest miejscem odpoczynku kapłanów, którzy całe dziesięciolecia spędzili w służbie Kościołowi, w niełatwych czasach. Zbiórka diecezjalna na potrzeby Diecezjalnego Domu Księży Emerytów odbywa się dwa razy do roku: w Środę Popielcową oraz w III Niedzielę Adwentu. Księża zamieszkujący w DKE mają udział w opłatach, ale to nie pokrywa nawet kosztów utrzymania. Każda wpłata jest cenna. Wszyscy wiemy, że w tych czasach koszty żywności znacznie wzrosły. Za każdą „ofiarę” dziękujemy. Ten dom jest ważny i jego funkcjonowanie stanowi wyraz wdzięczności dla posługi jego mieszkańców, którzy służyli Kościołowi przez wiele lat.

ADRES DLA KONTAKTU:
Diecezjalny Dom Księży Emerytów - w korespondencji do mieszkańców należy podać najpierw imię i nazwisko, os. Kaszubskie 8, 65-548 Zielona Góra; tel. ogólny (68) 320-11-88; dke@kuria.zg.pl - w mailu trzeba podać do kogo informacja jest skierowana.

2011-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Piotrowski: duchowni byli ostoją polskości

2024-04-29 11:42

[ TEMATY ]

bp Jan Piotrowski

duchowni

archiwum Ryszard Wyszyński

Odsłonięcie i poświęcenie pamiątkowej tablicy przy ścianie śmierci - z nazwiskami kilkunastu duchownych katolickich, którzy zginęli w obozie Gross- Rosen w Rogoźnicy

Odsłonięcie i poświęcenie pamiątkowej tablicy przy ścianie śmierci - z nazwiskami kilkunastu duchownych katolickich, którzy zginęli w obozie Gross- Rosen w Rogoźnicy

Duchowni byli ostoją polskości, co uniemożliwiało skuteczne wyniszczenie narodu, zgodnie z niemieckim planem - mówił dzisiaj w kieleckiej bazylice bp Jan Piotrowski, sprawując Mszę św. przy ołtarzu Matki Bożej Łaskawej, z okazji Narodowego Dnia Męczeństwa Duchowieństwa Polskiego.

- To duchowni, według Niemców, byli grupą niezwykle niebezpieczną, ponieważ poprzez swoją pracę duszpasterską wspierali wszystkich Polaków - podkreślał biskup w homilii. - Od początku wojny byli wyłapywani, torturowani, niszczeni i mordowani - dodał. Jak zauważył, „sakramentalne kapłaństwo było dla Niemców, Rosjan, a potem komunistów znakiem sprzeciwu”.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Meksyk: Porwanie biskupa słynącego z prób mediacji między kartelami narkotykowi

2024-04-30 09:24

[ TEMATY ]

Meksyk

Episkopat Flickr

Emerytowany biskup rzymskokatolicki, który zasłynął z prób mediacji między kartelami narkotykowymi w Meksyku, został porwany – poinformowała w poniedziałek Meksykańska Rada Biskupów.

Przywódcy kościoła w Meksyku powiedzieli, że ks. Salvador Rangel zaginął w sobotę i w oświadczeniu wezwali porywaczy do jego uwolnienia.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję