Reklama

Wielki Post - czas przyspieszyć

Wielki Post rozgrywa się na dwóch płaszczyznach - wspólnotowej i osobistej. Pierwsza dotyczy przybliżenia się do prawd wiary tak, aby rozumem i sercem odkryć tajemnicę Odkupienia

Niedziela warszawska 9/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W ostatni dzień zapustów (ostatki) dwanaście uderzeń zegara o północy we wtorek oznaczało nadejście Środy Popielcowej, a wraz nią okresu Wielkiego Postu. Z czasu zabawy i szaleństwa trzeba przejść do czasu zadumy. Taka nagła zmiana niejednego z nas może uczynić smutnym.
Tak jak smutny jest klown na obrazie Carla Spitzwega pt. „Środa Popielcowa” (1857 r.). W miejscu centralnym siedzi człowiek, który ma na sobie strój kolorowy w kratkę, taką, jakie jest życie - raz szczęśliwe, raz nie. Ma się wrażenie, że jeszcze przed chwilą czerpał on z życia pełnymi garściami. Teraz wydaje się, że osiągnął jakiś kres, bowiem siedzi smutny w zakratowanej celi. Sytuacja zdaje się być bez wyjścia. Malarz pozostawił jednak nadzieję - przez zakratowane okno pada na pogrążonego w smutku klowna snop światła.
Środa Popielcowa wbrew pozorom wnosi do naszego umęczonego życia grzechem i niewiernością nadzieję, owy snop światła.
Tradycja polska nieraz podkreślała tę zasadniczą zmianę. Dla przykładu pierwsze śniadanie w Środę Popielcową było maślane. Nazywano je „podkurkiem”, a to z tego względu, że powinno się je spożyć jeszcze przed świtem, pierwej nim kur zapieje. Po głośnym rozstaniu się z mięsem i wszelkiego rodzaju zabawami pojawiały się jaja, mleko i śledzie. W ten sposób podkreślano, że w najbliższych tygodniach właśnie te potrawy będą królować na stołach.
Na początku w Środę Popielcową posypywano głowy popiołem pokutnikom, ludziom, którzy podejmowali publiczną pokutę. Zwyczaj ten wyrażał żałobę i żal za grzechy. W liturgii pojawił się on w VIII wieku. Papież Urban II ok. 1091 r. wprowadził ten obrzęd do całego Kościoła. Środa Popielcowa obok Wielkiego Piątku jest ścisłym dniem postu. Obowiązuje post ścisły i wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych. W praktyce oznacza to, że jeden posiłek może być do syta.

Popielcowa brama

Papież Benedykt XVI nazywa Środę Popielcową „Bramą Wielkiego Postu”. Od niej wszystko się zaczyna, liturgiczny czas nawrócenia i pokuty. Wielki Post rozgrywa się na dwóch płaszczyznach - wspólnotowej i osobistej. Pierwsza dotyczy przybliżenia się do prawd wiary tak, aby rozumem i sercem odkryć tajemnicę Odkupienia.
W tradycji Kościoła często zwracano uwagę na cud tajemnicy stworzenia, aby podkreślić, że choć jest ona czymś niezwykle doniosłym, to jednak największym Bożym cudem jest Odkupienie. Stąd w centrum wiary chrześcijańskiej znajduje się nie Boże Narodzenie, choć może ono bardziej przemawiać do naszych uczuć niż Wielkanoc, lecz Misterium Paschalne: męka, śmierć i zmartwychwstanie Jezusa. W celu zgłębienia tak niepojętej tajemnicy, która decyduje o wieczności człowieka, wierni gromadzą się w kościele, rozważają Słowo Boże i uczestniczą w nabożeństwach Drogi Krzyżowej oraz „Gorzkich żalach”. Drogę Krzyżową zawdzięczamy Bernardynom (XV wiek) z Grobu Pańskiego w Jerozolimie, „Gorzkie żale” zaś Misjonarzom (XVIII wiek) z kościoła Świętego Krzyża w Warszawie. „Gorzkie żale” są iście „polskim wynalazkiem”, którego poza granicami naszego kraju się nie spotyka.
Na płaszczyźnie osobistej Wielki Post jest czasem nawrócenia, duchowego wzrostu, walką z własnymi wadami, wojną z grzechem. Św. Jan Chryzostom, biskup Konstantynopola, zwracał uwagę, że „grzech prowadzi do najstraszliwszej tyranii, do najgorszego zniewolenia”, w jakie człowiek może popaść. Jego miłość polega na tym, że On nas „z tego wewnętrznego więzienia już oswobodził”. Jak o tym mówić współczesnemu człowiekowi, który „śmieje się z grzechu”, uważa go za „przedmiot pożądania” i „cieszy się z tego, że zgrzeszył”?

Pokuta i nawrócenie

Wielki Post odważnie podejmuje tematykę pokuty i nawrócenia. Głowy posypywane popiołem na słowa wypowiadane przez kapłana „prochem jesteś i proch się obrócisz” mają się pochylić. Być może ten gest jest przyczyną owego smutku klowna, człowieka, który na różne okazje zakłada tysiące różnych masek i nigdy nie jest sobą.
Wezwanie do pokuty „nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię”, choć może zasmucać, to jest to niezwykle skuteczna terapia, jaką w tych dniach proponuje nam Kościół. Na początku mogą pojawić się łzy, nie należy się tym martwić, bowiem na końcu będzie radość i wesele z odnalezienia Boga.
Liturgia w Wielkim Poście jest wyciszona, nastawiona bardziej na „słuchanie niż na gadanie”, ma w sobie elementy zadumy. Kolor szat liturgicznych jest fioletowy, znika hymn „chwała na wysokości Bogu” (z wyjątkiem uroczystości św. Józefa - 19 marca i Zwiastowania Pańskiego - 25 marca), nie śpiewa się „alleluja”. W jego miejsce pojawia się aklamacja „Chwała Tobie, Królu wieków” albo „Chwała Tobie, Słowo Boże”. Ołtarza nie przystraja się kwiatami, instrumenty muzyczne nie mają przewodzić, lecz podtrzymywać śpiew. Dzwony w tym czasie zasadniczo milczą.
Katolicy nie biorą udziału w zabawach. Organizuje się kilkudniowe rekolekcje wielkopostne, których celem jest przygotowanie do dobrego przeżycia Wielkiego Postu. W wielu kościołach można spotkać zwyczaj ustawiania krzyża w miejscu centralnym. Ma to na celu modlitwę, często na klęczkach, z ucałowaniem ran Chrystusa. Obok stoją świece i kwiaty. W soboty nie obchodzi się wspomnienia Najświętszej Maryi Panny.
Wielki Post jest czasem, w którym „z oczyszczoną duszą radośnie oczekujemy Świąt Wielkanocnych, aby gorliwie oddając się modlitwie i dziełom miłosierdzia przez uczestnictwo w sakramentach odrodzenia, osiągnąć pełnię dziecięctwa Bożego”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Jędraszewski: usiłuje się niedobre ideologie wprowadzać do szkół, a nawet do serc małych dzieci

2024-04-27 09:57

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

Abp Marek Jędraszewski

Abp Marek Jędraszewski

- Nie możemy dopuścić do tego, by żyć bez Chrystusa. Nie możemy pozwalać obojętnie na to, by Chrystusa wyrywać z naszych sumień w imię nowych ideologii i „postępowej wizji świata” - mówił abp Marek Jędraszewski 26 kwietnia podczas 40-lecia parafii i 30-lecia konsekracji kościoła św. Jana Chrzciciela w Pyzówce.

Na początku Mszy św. proboszcz, ks. Andrzej Wiktor, przypomniał historię powstania tej wspólnoty i świątyni. - Dwa pokolenia chrześcijan wyrosły z tej świątyni. I w tej niewielkiej wspólnocie, która, jak czytamy w Dziejach Apostolskich, „Trwa na modlitwie, Eucharystii, łamaniu chleba i w nauce apostołów” - zaznaczył.

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Czego uczy nas świętość Jana Pawła II? Msza św. z okazji obchodów 10. rocznicy kanonizacji papieża

2024-04-27 17:55

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

@VaticanNewsPL

Odważny, zdecydowany, konsekwentny, człowiek pokoju, obrońca rodziny, godności każdego ludzkiego życia, prawdziwy i szczery przyjaciel młodych oraz wielka pobożność Maryjna - tak scharakteryzował św. Jana Pawła II kard. Angelo Comastri. Emerytowany archiprezbiter bazyliki watykańskiej w homilii podczas Mszy św. w Bazylice św. Piotra z okazji obchodów 10. rocznicy kanonizacji papieża Polaka starał się odpowiedzieć na pytanie: Czego uczy nas świętość Jana Pawła II - niezwykłego ucznia Jezusa w XX wieku?

Hierarcha nawiązał do dnia pogrzebu Jana Pawła II, 8 kwietnia 2005 roku na Placu Świętego Piotra, wspominając księgę Ewangelii, której strony zaczął przewracać wiatr. "W tym momencie wszyscy zadaliśmy sobie pytanie: `Kim był Jan Paweł II? Dlaczego tak bardzo go kochaliśmy?`" - powiedział kardynał i dodał: "Niewidzialna ręka przewracająca Ewangeliarz zdawała się mówić nam: `Odpowiedź jest w Ewangelii! Życie Jana Pawła II było nieustannym posłuszeństwem Ewangelii Jezusa, i z tego powodu - mówił nam wiatr! - z tego powodu go umiłowaliście!`"

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję