Reklama

Zróbcie Mu miejsce, Pan idzie z nieba…

Już w czwartek wyruszymy na ulice miast i drogi naszych wiosek. W tym pochodzie odrodzonych przez chrzest święty i odkupionych Męką i Zmartwychwstaniem Jezusa będzie nam przewodził On sam. Nasza obecność to obecność świadków i ludzi wdzięcznych za Odkupienie i za te odwiedziny. Roześmiani będziemy się pozdrawiać, dostrzeżemy w procesji twarze znajomych, których już dawno nie widzieliśmy, uśmiechnięte dzieci. Dzień radości i wewnętrznego pokoju.
Dzięki dociekliwości i archiwalnemu trudowi ks. prof. Henryka Borcza będziemy mogli na łamach naszej „Niedzieli” zapoznać się z historią tego święta. Na początek proponujemy chwile wspomnień z czasów, kiedy zabraniano Jezusowi wędrowania po ulicach miast i drogach wsi.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W roku 1953 rzeszowskie władze administracyjne ponowiły wydane wcześniej zakazy odbywania procesji Bożego Ciała poza placami przykościelnymi. Dotknęły one licznych parafii diecezji przemyskiej, w tym wszystkie parafie i kościoły rzeszowskie. Proboszcz parafii farnej w Rzeszowie, ks. Jan Stączek, usłyszał od urzędnika wyznaniowego, który wręczał mu zakaz, że nie może on poprowadzić procesji Bożego Ciała ulicami miasta, ponieważ „Rzeszów stoi na madzie, wali się i niektóre ulice zamknięto”. Rzeszowskie władze administracyjne także i w późniejszych latach konsekwentnie blokowały rzeszowskim parafiom możliwość odbywania procesji eucharystycznych po ulicach miasta i w związku z tym musiano je ograniczać do ciasnych placów przykościelnych. W parafii jasielskiej, w roku 1952, tamtejszy proboszcz, ks. Jan Bazan, z ogromną trudnością uzyskał pozwolenie na odbycie procesji Bożego Ciała po rynku miasta. Kiedy zwrócił się do miejscowego radiowęzła o wyłączenie na czas procesji głośników umieszczonych na rynku, otrzymał zapewnienie, że jego prośba zostanie spełniona. Ale kiedy procesja eucharystyczna dotarła do rynku, włączono megafony, zagłuszając całkowicie głośną muzyką śpiewy liturgiczne.
Pomysłowość funkcjonariuszy komunistycznych w profanowaniu uroczystości Bożego Ciała była niezwykła. W 1950 r. na ten uroczysty czwartkowy dzień powiatowe władze oświatowe w Przemyślu wyznaczyły w miejscowym Liceum Pedagogicznym egzamin maturalny. W roku 1963 pretekstem do wydania zakazu urządzania procesji Bożego Ciała na obszarze całego ówczesnego województwa rzeszowskiego było rzekome zagrożenie epidemią jakiejś choroby. Z kolei w roku 1979 ówczesny komunistyczny prezydent Krosna, niejaki Tadeusz Alibożek, chcąc wykazać się „czujnością i pryncypialnością” wobec swoich partyjnych zwierzchników z warszawskiej centrali, odmówił tamtejszej parafii farnej odbycia procesji Bożego Ciała na rynek miasta. W uzasadnieniu tej decyzji nie silił się na oryginalność, powtarzając pokrętne argumenty z repertuaru używanych niejednokrotnie przy takich okazjach przez reżim: „Obecny stan Starówki i ciągów komunikacyjnych (Krosna) ze względu na bezpieczeństwo ludzi, nie pozwala na organizowanie imprez o charakterze masowym, zarówno religijnych jak i świeckich”.
W kontekście mnożących się kategorycznych zakazów proboszczowie, nie mając jakiejkolwiek możliwości uzyskania pozwolenia władz, bardzo często decydowali się prowadzić mimo wszystko procesje po ulicach przyległych do kościołów bądź po drogach wiejskich. Oczywiście takie fakty były skwapliwie wychwytywane przez tajnych agentów bezpieki, skutkiem czego duszpasterze byli dotkliwie karani za rzekome „łamanie prawa”. O zakresie inwigilacji Kościoła katolickiego, a także o próbach wciągnięcia Kurii Biskupiej w Przemyślu w dyscyplinowanie księży, świadczy pismo (ostrzeżenie), jakie w roku 1985 skierował do Kurii Biskupiej w Przemyślu kierownik Wydziału ds. Wyznań w Rzeszowie, Jan Duda. Informował w nim, że na terenie ówczesnego województwa rzeszowskiego „niektórzy proboszczowie organizują uroczystości Bożego Ciała poza obrębem miejsc przeznaczonych do kultu, przez co naruszyli obowiązujący porządek prawny” i występował o „wydanie poleceń dyscyplinujących”.
Wiadomości o represjach spadających na duchownych za „nielegalne” procesje Bożego Ciała gromadzone były w Kurii Biskupiej w Przemyślu. W jednej z takich relacji, spisanej w 1979 r. przez ówczesnego proboszcza w Dynowie, ks. Józefa Ożoga, czytamy: „za urządzenie procesji Bożego Ciała poza kościołem w dniu 25 maja 1978 kolegium do spraw wykroczeń przy Urzędzie Miasta i Gminy w Dynowie wymierzyło mi karę w wysokości 1500 zł. W dniu 26 lipca zrobiłem odwołanie do kolegium przy Urzędzie Wojewódzkim w Przemyślu. Skutek był taki, że podwyższono grzywnę do 3500 zł. W dniu 5 września wysłałem pismo w tej sprawie do wojewody. Wojewoda podtrzymał decyzje kolegium, uzasadniając, że były one zgodne z obowiązującymi przepisami. Grzywny nie płaciłem. Dnia 12 listopada 1978 komornik zajął wersalkę. Dopiero 3 lipca 1979 przyszło 3 egzekutorów z Przemyśla... Nie chcieli zajętej wersalki - żądali gotówki... pod groźbą przymusowej rewizji w budynku plebanii, za zgodą Rady Parafialnej została zapłacona grzywna w wysokości 3600 zł, nałożona za odbycie procesji Bożego Ciała w ubiegłym roku (1978)”. I nieco dalej: „W tym roku (1979) przed Bożym Ciałem zawiadomiłem Urząd Miasta i Gminy o tradycyjnej procesji. Otrzymałem odpowiedź negatywną. Mimo to procesja odbyła się poza kościołem. Dowiedziałem się nieoficjalnie od czynników kompetentnych, że kolegium ma mi wymierzyć karę w wysokości 1500 zł”.
Podobna relacja, sporządzona 30 sierpnia 1979 r. wpłynęła od ówczesnego proboszcza w Pruchniku, ks. Władysława Płouchy: „Niniejszym zawiadamiam, że za procesję na Boże Ciało (w Pruchniku) zostałem ukarany na kolegium w Przemyślu grzywną w wysokości 4000 zł i 100 zł koszty postępowania. Uzasadnienie: Kolegium I instancji (w Pruchniku) wymierzyło karę grzywny niską w stosunku do społecznej szkodliwości popełnionego wykroczenia. Czyn (czytaj: procesja Bożego Ciała) jest ewidentnym przykładem nieprzestrzegania porządku prawnego i jako taki nie zasługuje na pobłażliwość”.
Kary wymierzane księżom (parafiom) przez komunistyczne Kolegia ds. wykroczeń za tzw. „nielegalne procesje Bożego Ciała” były niezwykle dotkliwe. Parafia Chrystusa Króla w Rzeszowie za urządzenie procesji Bożego Ciała w 1979 r. zapłaciła 5000 zł kary, proboszcz w Laszkach k. Jarosławia, ks. Julian Jakieła, z tego samego tytułu został ukarany dwukrotnie grzywną po 5000 zł, parafia Ujezna - 2000 zł, parafia Wacławice - 5000 zł, parafia Kuńkowce k. Przemyśla - 1500 zł, parafia Nehrybka - 3000 zł, ks. Edward Stochla proboszcz w Hadlach Szklarskich k. Kańczugi - 1500 zł, parafia Nowosielce - 3500 zł.
Karanie księży za „nielegalne procesje Bożego Ciała” było zjawiskiem nagminnym w Polsce pod rządami komunistycznymi. W samej tylko diecezji przemyskiej grzywny wymierzone duchownym z tego tytułu sięgały wielu milionów złotych, nie licząc zrabowanego im przy takich okazjach mienia osobistego. Krzywdy te (i inne) jak dotąd nie zostały naprawione, a ich sprawcy nigdy nie przeprosili za nie, chociaż wielu z nich jeszcze żyje, nadal czynnie włączając się w walkę z Kościołem.

* * *

Zmieniają się czasy i przychodzą nowe pokolenia ludzi. Przemiany, jakie nastąpiły w Polsce po roku 1989, przyniosły Kościołowi spory zakres wolności i nowe możliwości działania. Urządzanie procesji Bożego Ciała nie napotyka już (jak na razie) na przeszkody administracyjne. Metody walki z Kościołem katolickim zmieniły się bowiem na bardziej wyrafinowane. I chociaż część ludzi ulega podstępnej antyreligijnej propagandzie liberalno-masońskiej, to jednak zdecydowana większość naszych rodaków trwa niewzruszenie przy Chrystusie, a idąc za przykładem swoich praojców, z odwagą manifestuje swoją wiarę m.in. poprzez gremialny udział w procesjach Bożego Ciała. Dzięki temu również i w naszych czasach cześć dla Eucharystii w Polsce i archidiecezji, ożywiana głęboką wiarą i inwencją kolejnych pokoleń wierzących, wykazuje ogromną żywotność i bogactwo form.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Katarzyna ze Sieny

Niedziela łowicka 41/2004

[ TEMATY ]

św. Katarzyna

Sailko / pl.wikipedia.org

Grób św. Katarzyny w rzymskiej bazylice Santa Maria Sopra Minerva, niedaleko Piazza Navona

Grób św. Katarzyny w rzymskiej bazylice Santa Maria Sopra Minerva, niedaleko Piazza Navona

25 marca 1347 r. Mona Lapa, energiczna żona farbiarza ze Sieny, urodziła swoje 23 i 24 dziecko, bliźniaczki Katarzynę i Joannę. Bł. Rajmund z Kapui napisał we wstępie do życiorysu Katarzyny: „Bo czyż serce może nie zamilknąć wobec tylu i tak przedziwnych darów Najwyższego, kiedy patrzy się na tę dziewczynę, tak kruchą, niedojrzałą wiekiem, plebejskiego pochodzenia...”.

Rezolutność i wdzięk małej Benincasy od początku budziły zachwyt wśród tych, z którymi się stykała. Matka z trudnością potrafiła utrzymać ją w domu. „Każdy z sąsiadów i krewnych chciał ją mieć u siebie, by słuchać jej rozumnych szczebiotów i cieszyć się jej dziecięcą wesołością”
CZYTAJ DALEJ

W piątek 2 maja w niektórych diecezjach dyspensa

[ TEMATY ]

post

Bożena Sztajner/Niedziela

Niektórzy polscy biskupi udzielili na terenie podległych im diecezji dyspensy od wstrzemięźliwości od spożywania pokarmów mięsnych w piątek 2 maja. Zdecydował tak m.in. Prymas Polski, kard. Kazimierz Nycz czy metropolici częstochowski i gdański uwzględniając racje duszpasterskie. Żołnierzom, funkcjonariuszom i pracownikom służb mundurowych dyspensy udzielił biskup polowy.

Prymas Polski abp Józef Kowalczyk udzielił wiernym archidiecezji gnieźnieńskiej oraz osobom przebywającym na jej terenie dyspensy od zachowania wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych w piątek, dnia 2 maja br. Podobnie uczynił metropolita warszawski kard. Kazimierz Nycz, który „mając na względzie, że piątek 2 maja przypada między dwoma dniami ustawowo wolnymi od pracy, co – jak stwierdził - sprzyja organizowaniu w tym czasie rodzinnych i towarzyskich spotkań oraz radosnemu przeżywaniu tych dni, po rozważeniu słusznych racji duszpasterskich, udzielił zgodnie z kan. 87 § 1 Kodeksu Prawa Kanonicznego, wszystkim osobom przebywającym w granicach archidiecezji warszawskiej, dyspensy od zachowania nakazanej w piątek wstrzemięźliwości od spożywania pokarmów mięsnych”. Osoby korzystające z dyspensy zobowiązał do modlitwy w intencjach Ojca Świętego. Racjami duszpasterskimi kierował się również metropolita częstochowski abp Wacław Depo, który udzielił dyspensy „wszystkim osobom przebywającym w granicach archidiecezji częstochowskiej” w piątek 2 maja. Zobowiązał te osoby do modlitwy w intencjach Ojca Świętego, jałmużny lub uczynków chrześcijańskiego miłosierdzia. „Biorąc pod uwagę typowo wypoczynkowy i turystyczny charakter drugiego dnia miesiąca maja (długi weekend), udzielam wszystkim wiernym na terenie archidiecezji gdańskiej dyspensy od obowiązku zachowania wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych” – napisał w specjalnym dekrecie również metropolita gdański abp Sławoj Leszek Głódź. Dyspensy udzielił również administrator diecezji siedleckiej bp Piotr Sawczuk, który uwzględnił fakt, że „piątek 2 maja br. przypada między dwoma dniami ustawowo wolnymi od pracy, kiedy to w sposób szczególny dziękujemy Bogu za dar wolnej Ojczyzny, co sprzyja organizowaniu spotkań patriotycznych, rodzinnych i towarzyskich” Potrawy mięsne można będzie spożywać też na terenie diecezji bielsko-żywieckiej, gdzie dyspensy udzielił bp Roman Pindel. Ponadto z dyspensy od pokutnego charakteru piątku 2 maja będą mogli skorzystać wierni ordynariatu polowego. „Święto Flagi Narodowej obchodzone w naszej Ojczyźnie w dniu 2 maja, w przeddzień uroczystości Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski, przeżywane jest w sposób uroczysty, szczególnie w Wojsku Polskim. W związku z tym, że w bieżącym roku dzień ten przypada w piątek, zgodnie z kanonem 87 Kodeksu Prawa Kanonicznego oraz art. II § 1 Konstytucji Apostolskiej Spirituali Militum Curae, niniejszym udzielam dyspensy wszystkim wiernym Ordynariatu Polowego od przestrzegania pokutnego charakteru tego dnia, zwalniając z obowiązku zachowania wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych” – napisał w wydanym dziś dekrecie bp Józef Guzdek. W Kościele katolickim w Polsce, wstrzemięźliwość od spożywania mięsa lub innych pokarmów należy zachowywać we wszystkie piątki w roku Dyspensa jest zawsze jednorazowym zwolnieniem z przestrzegania konkretnego przykazania kościelnego, natomiast od przykazań Bożych nikt nie może dyspensować. Dyspensa może być udzielona tylko w pewnych okolicznościach i dla konkretnej osoby lub konkretnej grupy osób. Najczęściej dotyczy ona zwolnienia z obowiązku powstrzymania się od spożywania potraw mięsnych i od zabawy w piątki. Biskup udziela też różnego rodzaju dyspens związanych z zawieraniem małżeństw. W większości wypadków biskupi udzielili swoim diecezjanom dyspens na podstawie kanonu 87 § 1 Kodeksu Prawa Kanonicznego (KPK), który głosi: „Biskup diecezjalny może dyspensować wiernych - ilekroć uzna to za pożyteczne dla ich duchowego dobra - od ustaw dyscyplinarnych, tak powszechnych, jak i partykularnych, wydanych przez najwyższą władzę kościelną dla jego terytorium lub dla jego podwładnych, jednak nie od ustaw procesowych lub karnych ani od których dyspensa jest specjalnie zarezerwowana Stolicy Apostolskiej lub innej władzy”.
CZYTAJ DALEJ

Św. Franciszek - "poślubił Panią Biedę"

2025-04-29 20:59

[ TEMATY ]

Św. Franciszek z Asyżu

Archiwum parafii

Jego młodzieńcze ambicje? Zostać poetą. Jeszcze lepiej – rycerzem, który jest poetą. Jego styl życia? Zabawy z przyjaciółmi i kosztowne ubiory. Światowiec i trzpiot? Niekoniecznie, skoro świetnie radzi sobie w interesach prowadzonych przez ojca. Zapewne nie tylko przejmie rodzinny biznes, ale i rozwinie go, zapewniając sobie status jednej z ważniejszych osób w mieście.

KSIĄŻKA DOSTĘPNA W NASZEJ KSIĘGARNI: ksiegarnia.niedziela.pl.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję