Reklama

Z dziejów obchodu uroczystości Bożego Ciała (1)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obchody uroczystości Bożego Ciała (Najświętszego Ciała i Krwi Pańskiej), niezwykle silnie zakorzenione od wielu już stuleci w tradycji Kościoła katolickiego, należą obecnie (szczególnie w Polsce) do najbardziej spektakularnych przejawów kultu eucharystycznego. Procesje urządzane z tej okazji w parafiach, wiodące ulicami miast i pomiędzy domostwami wiejskimi do czterech ołtarzy, nabierają charakteru wielkich manifestacji religijnych, gromadząc nierzadko wielotysięczne rzesze uczestników. Zamierzchłe początki tej czcigodnej tradycji sięgają XI stulecia i łączą się ściśle z rozwojem w Kościele w tamtym czasie kultu Najświętszego Sakramentu poza Mszą św. Zrodził się on jako owoc nowego nurtu pobożności, kładącego duży nacisk na adorację konsekrowanej Hostii. Była to reakcja na szerzące się wówczas w niektórych środowiskach poglądy zaprzeczające rzeczywistej obecności Chrystusa pod postaciami chleba i wina. Już przy końcu XII wieku zostało wprowadzone podniesienie Ciała Pańskiego, będące manifestacją wiary ludu w rzeczywistą obecność Chrystusa pod postaciami eucharystycznymi. Powszechne pragnienie oglądania Hostii doprowadziło do przyjęcia praktyki wystawiania Najświętszego Sakramentu w czasie Mszy św. oraz podczas różnych nabożeństw. Na gruncie tej właśnie pobożności eucharystycznej zrodziło się święto Bożego Ciała i nastąpił rozwój zewnętrznych obchodów.
Bezpośrednią przyczyną ustanowienia święta Bożego Ciała były objawienia bł. Julianny de Retine, mniszki w Cornillon z początku XIII wieku. Pod ich wpływem bp Robert ustanowił w 1246 r. taką uroczystość dla diecezji Liège w dzisiejszej Belgii. Natomiast papież Urban IV (1261-64) przygotował w roku 1264 bullę „Transiturus de hoc mundo”, która wprowadzała święto Bożego Ciała w całym Kościele (obchodzić je należało w czwartek po niedzieli Trójcy Świętej). Miało to być zadośćuczynienie za znieważanie przez ludzi Chrystusa w Najświętszym Sakramencie, błędy heretyków oraz uczczenie pamiątki ustanowienia Najświętszego Sakramentu przez Chrystusa w Wielki Czwartek. Papież nakazywał duchowieństwu, aby w niedzielę poprzedzającą święto pouczało wiernych o sposobie jego obchodu. Wierni poprzez nawiedzenie kościołów, modlitwę, jałmużnę i spowiedź mieli się przygotować do owocnego przyjęcia Komunii św. Śmierć Urbana IV w 1264 r. przeszkodziła ogłoszeniu bulli i dopiero papież Jan XXII (1316-34) ogłosił ją w 1317 r.
Po tej dacie nastąpiło powszechne przyjęcie święta Bożego Ciała w różnych krajach Europy, tym bardziej, że papież Bonifacy IX w roku 1391 polecił wprowadzić je wszędzie tam, gdzie dotąd nie było jeszcze obchodzone. Od XIV stuleciu przyjął się zwyczaj odprawiania Mszy św. w święto Bożego Ciała i w oktawie wobec Najświętszego Sakramentu, natomiast od końca XV stulecia w wielu diecezjach polskich i niemieckich wprowadzono uroczyste błogosławieństwo Najświętszym Sakramentem we Mszy św. podczas śpiewu sekwencji „Chwal Syjonie”.
W Polsce po raz pierwszy wprowadził święto Bożego Ciała bp Nanker w diecezji krakowskiej w 1320 r. Nowe święto, obchodzone z oktawą, przyjęło się wkrótce również i w innych diecezjach. W diecezji przemyskiej uroczystość ta znana była już u schyłku XIV stulecia, zaś na początku XV, w ramach jej obchodu, urządzano wystawienie Najświętszego Sakramentu w puszkach, bądź też w specjalnie do tego przeznaczonych okazałych monstrancjach.
Procesja w uroczystość Bożego Ciała i w jego oktawie, tak silnie związana obecnie z obchodem, wprowadzona została w Kościele później niż samo święto a swoje źródło miała w procesyjnym uroczystym zanoszeniu Najświętszego Sakramentu do chorych. Procesja Bożego Ciała urządzana początkowo w Niemczech w Kolonii (1265-75), rozpowszechniła się w XIV stuleciu również i w innych krajach Europy. W diecezji przemyskiej taka procesja zaprowadzona została prawdopodobnie za rządów biskupa Janusza z Lubienia (1420-35) wkrótce po tym, kiedy jego staraniem diecezja uzyskała odpis bulli papieża Marcina V z roku 1429, w której zatwierdzał on i pomnażał odpusty nadane wcześniej wiernym (1264) przez papieża Urbana IV z okazji obchodu święta Bożego Ciała. Na mocy postanowienia papieskiego wierni w tym dniu mieli możliwość uzyskania odpustu za udział w procesji z Najświętszym Sakramentem, jak też za udział we Mszy św., brewiarzu oraz za przyjęcie Komunii św.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: ponad 1,5 tys. relacji o współczesnych męczennikach

2025-09-12 13:14

[ TEMATY ]

męczennicy

Watykan

Vatican Media

Istnieje 1624 relacji o osobach zabitych z nienawiści do wiary, udokumentowanych przez komisję watykańską złożoną z historyków, teologów i ekspertów, która w ciągu ostatnich 18 miesięcy przeprowadziła dokładne i dogłębne badania wspierane przez organizację „Pomoc Kościołowi w Potrzebie”.

Dane te uzupełniają badania zainicjowane przez św. Jana Pawła II w 2000 roku z okazji Jubileuszu, dając przegląd tego zjawiska w ciągu ostatnich 25 lat. Regina Lynch, prezes wykonawczy „Pomocy Kościołowi w Potrzebie” twierdzi, że „dane te odzwierciedlają to, co widzimy na co dzień, towarzysząc wspólnotom zagrożonym w swoim istnieniu”.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Sarah zachęca Polaków do wierności dziedzictwu chrześcijańskiemu

O współczesnych zagrożeniach dla człowieka i znaczeniu nauczania św. Jana Pawła II mówił dziś w Warszawie kard. Robert Sarah. Były prefekt Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów był gościem konferencji na temat miejsca polskiego katolicyzmu w Europie i w świecie, zorganizowanej z okazji 1000-lecia koronacji Bolesława Chrobrego przez Zakon Rycerski Świętego Grobu w Jerozolimie (bożogrobców).

Pochodzący z Gwinei purpurat zwrócił uwagę, iż święty Jan Paweł II przypomina nam, że chrześcijaństwo jest fundamentem zachodniej antropologii. Mówiąc o człowieku wskazuje na znaczenie jego czynów i odpowiedzialności. Przeciwstawia się wizjom oddzielającym człowieka od jego tożsamości cielesnej, teoriom jakoby dopuszczalne byłoby oddzielanie płci biologicznej od płci kulturowej (gender). Jednocześnie wskazuje na znaczenie duchowości dla rozwoju naszego człowieczeństwa. „Im bardziej bowiem zbliżamy się do Boga, tym bardziej stajemy się ludźmi” - podkreślił kard. Sarah.
CZYTAJ DALEJ

„Pilecki–Wyszyński. Portret podwójny” – ważna wystawa w Warszawie

2025-09-12 19:34

[ TEMATY ]

bł. kard. Stefan Wyszyński

rtm. Witold Pilecki

Vatican Media

Przed Świątynią Opatrzności Bożej w Warszawie otwarto wystawę „Pilecki–Wyszyński. Portret podwójny”. Ekspozycja przybliża niezwykle ważne postacie dla najnowszej historii Polski – rotmistrza Witolda Pileckiego i bł. prymasa Stefana Wyszyńskiego. Choć urodzili się w tym samym roku i byli związani z ziemią ostrowską, nigdy się nie spotkali. Pozostają jednak duchowo bliscy, a łączy ich wierność, odwaga i niezłomność.

Wystawa powstała z inicjatywy Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego oraz Muzeum Domu Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję