– Nawrócenie może się dokonać tylko przez post, jałmużnę i modlitwę – powiedział w Środę Popielcową w homilii ks. Jarosław Boral, proboszcz parafii św. Barbary w Wieluniu.
Wstępem do rozważań na temat postu, jałmużny i modlitwy stał się fragment Ewangelii wg św. Mateusza, w którym Jezus przypomniał, „by nie spełniać dobrych uczynków na oczach ludzi po to, by je podziwiano”.
– Wielki Post to czas systematycznej pracy nad sobą, czas ćwiczeń duchowych, czas odmawiania sobie czasami drobnych rzeczy, czas ascezy od swoich nałogów i przyzwyczajeń. Dlaczego? Bo Wielki Post przypomina o tym, że Jezus będzie cierpiał i poniesie śmierć za to, czego nie popełnił, a co popełniłem ja sam – podkreślił ks. Boral. – Dlatego posypmy głowy popiołem i z pokorą powiedzmy: „Panie zgrzeszyłem” – zachęcił.
Okres Wielkiego Postu ma być naszym przygotowaniem do świętowania Paschy Chrystusa. W pierwszą niedzielę Wielkiego Postu przyjęliśmy Jego słowa, które wypowiedział na początku swojej publicznej działalności: „Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię” (Mk 1,15b). Słowa te – jak wiemy – są hasłem duszpasterskim całego roku 2015. W tegorocznym Wielkim Poście chcemy je połączyć z życiem rodzinnym, z racji jesiennego zwyczajnego Synodu Biskupów w Rzymie na ten temat, a także ze św. Janem Pawłem II, z racji zbliżającej się dziesiątej rocznicy jego śmierci i pierwszej rocznicy kanonizacji.
Zaledwie pięć lat po zakończeniu II wojny światowej, 1 listopada 1950 roku, kiedy świat doświadczył totalnego zła, kiedy szał śmierci i okrucieństwa siał zwątpienie w człowieka i krzyczał o nieobecności Boga, papież Pius XII ogłasza ex cathedra dogmat Maryjny. W nieomylną definicję dogmatyczną ubiera prawdę wyznawaną i czczoną w liturgii od starożytności. Co to znaczy, że Maryja jest wniebowzięta? Jakie są podstawy tej doktryny?
W Kościele nikt jej nie podważał, była obecna w różańcowych tajemnicach, w rozwijającym się prężnie kulcie Niepokalanego Serca Maryi. Ta doktryna nie stanowiła nawet problemu w dialogu z prawosławnymi. Co dogmat o Wniebowzięciu Najświętszej Maryi Panny miał dać człowiekowi dotkniętemu traumami XX wieku? Co znaczy dla nas dziś?
Nadal nie ma postępu w sporze o zamrożone konta finansowe między Kościołem greckoprawosławnym a administracją miasta Jerozolimy. Według niemieckiej agencji katolickiej KNA, ma to związek z długotrwałym sporem o podatki miejskie. Kościoły chrześcijańskie ubiegają się o to, by - podobnie jak instytucje żydowskie - uzyskać zwolnienia od podatku, jeśli przedmiotowe nieruchomości służą celom społecznym.
Patriarchat greckoprawosławny oskarża administrację miasta Jerozolimy, że wbrew zapewnieniom zablokowano im 6 sierpnia konta kościelne, naruszając tym samym obowiązujące od XIX wieku nieformalne porozumienie o prawach instytucji religijnych. Zdaniem Patriarchatu, krok ten zagraża również majątkowi wszystkich innych Kościołów chrześcijańskich w Jerozolimie.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.