Reklama

Dni Wielkiego Jubileuszu - Katechezy o Eucharystii (1)

Eucharystia najwyższą ziemską celebracją "chwały"

Niedziela Ogólnopolska 42/2000

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1. Ten Rok Jubileuszowy uroczystej celebracji Wcielenia, zgodnie z kierunkami nakreślonymi przez Tertio millennio adveniente, winien być rokiem "głęboko eucharystycznym" (TMA 55). Dlatego też, po przyjrzeniu się chwale Trójcy Świętej, która jaśnieje na drodze człowieka, rozpoczynamy katechezę o wielkiej, a zarazem pokornej celebracji Bożej chwały, jaką jest Eucharystia.
Jest ona wielka, gdyż jest podstawowym wyrazem obecności Chrystusa pośród nas "przez wszystkie dni, aż do skończenia świata" (Mt 28, 20); pokorna natomiast, albowiem wyraża się w prostych, codziennych znakach chleba i wina, zwyczajnego pokarmu i napoju na ziemi Jezusa oraz w innych regionach. W tej codzienności pożywienia Eucharystia wprowadza nie tylko obietnicę, ale i "rękojmię" przyszłej chwały: futurae gloriae nobis pignus datur (św. Tomasz z Akwinu, Officium de festo Corporis Christi).
Aby zrozumieć wielkość tajemnicy eucharystycznej, rozważamy dzisiaj temat chwały Bożej oraz działania Boga w świecie, objawiającego się czy to w wielkich wydarzeniach zbawczych, czy to ukrytego w pokornych znakach, które tylko oko wiary może dostrzec.
2. W Starym Testamencie hebrajskie słowo kaboQd wskazuje objawienie się chwały Bożej oraz na obecność Boga w historii i w stworzeniu. Chwała Pana jaśnieje na szczycie Synaju, w miejscu objawienia Słowa Bożego (por. Wj 24, 16). Jest obecna nad świętym namiotem oraz w liturgii Ludu Bożego, pielgrzymującego przez pustynię (por. Kpł 9, 23). Króluje w świątyni, miejscu zamieszkania - jak mówi Psalmista - "gdzie przebywa [Jego] chwała" (Ps 26, 8). Otacza jakby płaszczem światła (por. Iz 60, 1) cały naród wybrany. Również św. Paweł jest świadom, że "do Izraelitów należą przybrane synostwo, chwała i przymierza..." (Rz 9, 4).
3. Ta chwała Boża, która objawia się w sposób szczególny Izraelowi, jest obecna w całym wszechświecie, jak usłyszał prorok Izajasz z ust serafinów w chwili swego powołania: "Święty, Święty, Święty jest Pan Zastępów. Cała ziemia pełna jest Jego chwały" (Iz 6, 3). Pan objawia również swoją chwałę wszystkim narodom, jak czytamy w Psałterzu: "Wszystkie ludy widzą Jego chwałę" (Ps 97, 6). Blask światła chwały ma zatem wymiar uniwersalny, dlatego też cała ludzkość może odkrywać obecność Bożą w kosmosie.
Przede wszystkim objawienie to dokonuje się w Chrystusie, gdyż jest On "odblaskiem chwały" Bożej (Hbr 1, 3). Jest nim również przez swoje dzieła, jak zaświadcza Jan Ewangelista, interpretując znak w Kanie: Chrystus "objawił swoją chwałę i uwierzyli w Niego Jego uczniowie" (J 2, 11). Rozlewa On Bożą chwałę również przez swoje słowo, które jest Słowem Bożym: "Ja im przekazałem Twoje słowo" - mówi Jezus do Ojca; "chwałę, którą Mi dałeś, przekazałem im" (J 17, 14. 22). Jeszcze radykalniej Jezus objawia chwałę Bożą przez swoje człowieczeństwo przyjęte we Wcieleniu: "Słowo stało się ciałem i zamieszkało wśród nas. I oglądaliśmy Jego chwałę, chwałę, jaką Jednorodzony otrzymuje od Ojca, pełen łaski i prawdy" (J 1, 14).
4. Ziemskie objawienie Bożej chwały osiąga swój szczyt w wydarzeniu Paschy, która w pismach Janowych i Pawłowych jest przedstawiana przede wszystkim jako uwielbienie Chrystusa po prawicy Ojca (por. J 12, 23; 13, 31; 17, 1; Flm 2, 6-11; Kol 3, 1; 1 Tm 3, 16). Teraz zaś misterium paschalne, wyraz "doskonałego uwielbienia Boga" (Sacrosanctum Concilium, 7), uobecnia się w Ofierze Eucharystycznej, pamiątce śmierci i zmartwychwstania, powierzonej przez Chrystusa Kościołowi, swojej umiłowanej Oblubienicy (por. SC 47). Przykazaniem: " To czyńcie na moją pamiątkę" (Łk 22, 19) Jezus zapewnia obecność chwały paschalnej w każdym sprawowaniu Eucharystii, które będzie wyznaczać bieg ludzkiej historii.
"Przez świętą Eucharystię wydarzenie Paschy Chrystusa rozszerza się na cały Kościół (...). Wierni, przez przyjmowanie Ciała i Krwi Chrystusa, wzrastają w tajemniczym przebóstwieniu, które dzięki Duchowi Świętemu pozwala im mieszkać w Synu jako dzieciom Ojca" (Jan Paweł II oraz Motran Mar Ignatius Zakka I Iwas, Wspólna deklaracja, 23 czerwca 1984 r., nr 6: EV 9, 842).
5. Jest oczywiste, że najwyższą celebrację chwały Bożej mamy dziś w liturgii. "Ponieważ śmierć Chrystusa na krzyżu i Jego zmartwychwstanie stanowią treść codziennego życia Kościoła i zapowiedź wiecznej Paschy, pierwszym zadaniem liturgii jest niestrudzone wprowadzanie nas na paschalną drogę, otwartą przez Chrystusa, na której człowiek godzi się umrzeć, aby mieć życie wieczne" (List apostolski Vicesimus quintus annus, 6).
Obecnie zadanie to realizuje się przede wszystkim przez sprawowanie Eucharystii, która czyni obecną Paschę Chrystusa i przekazuje jej dynamizm wierzącym. W ten sposób kult chrześcijański jest najżywszym wyrazem spotkania między chwałą Bożą a uwielbieniem, jakie wznosi się z ust i serca człowieka. Tak więc "chwale Pana, która wypełniła przybytek" świątyni Jego świetlaną obecnością (por. Wj 40, 44), winno odpowiadać nasze "wychwalanie Pana hojnym darem" (por. Syr 35, 7).
6. Winniśmy również uwielbiać Boga w naszym ciele, jak przypomina nam św. Paweł, to znaczy całym naszym istnieniem, gdyż nasze ciało jest świątynią Ducha Świętego, który w nas mieszka (por. 1 Kor 6, 19. 20). W tym świetle można mówić również o kosmicznej celebracji chwały Bożej. Świat stworzony, "często jeszcze zniekształcony przez egoizm i zachłanność", ma w sobie "potencjał eucharystyczny": " jest on przeznaczony do tego, by być wywyższony w Eucharystii Pana, w Jego tajemnicy Paschy obecnej w ofierze ołtarza" (Orientale lumen, 11). Unoszeniu się chwały Pana, która "sięga ponad niebiosa" (Ps 113, 4) i rozlewa się na wszechświat, winna więc odpowiadać w harmonijnym współbrzmieniu chóralna pieśń stworzenia, aby "we wszystkim był uwielbiony Bóg przez Jezusa Chrystusa. Jemu chwała i moc na wieki wieków! Amen" (1 Pt 4, 11).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Trwa walka ze zdejmowaniem krzyży w... Niemczech. Jest wyrok sądu

Nie powinno się zdejmować krzyży w bawarskich szkołach - oświadczył w piątek Alexander Dobrindt, polityk bawarskiej CSU, minister spraw wewnętrznych RFN. Jego zdaniem to symbol nie tylko religijnej, ale i społecznej tożsamości Bawarii.

Taki komentarz padł ze strony ministra po środowym wyroku sądu administracyjnego w Monachium. Uznaje on, że dyrekcja liceum w Wolznach w Górnej Bawarii bezprawnie odmówiła zdjęcia krzyża przy głównym wejściu do szkoły w Wolznach w Górnej Bawarii. Wnioskowała o to dwójka uczniów, argumentując że chrześcijański symbol narusza ich wolność religijną. Gdy dyrekcja nie zgodziła się z nimi, złożyli pozew.
CZYTAJ DALEJ

Open Doors: w 78 krajach prześladowanych jest 380 mln chrześcijan

2025-07-11 20:33

[ TEMATY ]

prześladowania chrześcijan

Adobe Stock

Z szacunków organizacji Open Doors wynika, że obecnie w 78 krajach prześladowanych jest 380 mln chrześcijan. Według Światowego Indeksu Prześladowań w 2025 r. w 50 krajach poziom prześladowań jest wysoki bądź ekstremalnie wysoki. Pierwsze miejsce w rankingu zajęła Korea Północna, drugie - Somalia, trzecie - Jemen.

Podczas konferencji prasowej, która odbyła się w piątek w Warszawie, dyrektor polskiego biura Open Doors Leszek Osieczko przekazał, że w ciągu ostatnich trzech dekad z Korei Północnej uciekło 34 tys. Koreańczyków, a około miliona zostało zawróconych.
CZYTAJ DALEJ

Włochy: odrestaurowano sześćsetletni fresk Fra Angelico, przedstawiający Ukrzyżowanie Chrystusa

2025-07-12 10:03

[ TEMATY ]

Włochy

commons.wikimedia.org

Fra Angelico: Ukrzyżowanie (San Marco, Florencja).

Fra Angelico: Ukrzyżowanie (San Marco, Florencja).

Sześćsetletni fresk, przedstawiający Ukrzyżowanie Chrystusa, autorstwa bł. Fra Angelico (1395-1455) - jednego z najwybitniejszych malarzy wczesnego Odrodzenia, pieczołowicie odrestaurowano w przyklasztornym kościele św. Dominika we Fiesole koło Florencji. Dzieło, ukryte pod wieloma warstwami farb, odzyskało swój pierwotny blask dzięki wsparciu amerykańskiej organizacji non‑profit Friends of Florence (Przyjaciele Florencji).

Dominikanin Guido di Pietro, w zakonie - Jan z Fiesole, znany jako Fra Angelico, zwany „Malarzem Anielskim” ze względu na swój subtelny, wręcz eteryczny sposób używania barw i światła, łączył średniowieczną duchowość z technicznymi osiągnięciami Renesansu. Jego obrazy były nie tylko wyrazem kunsztu artystycznego, lecz także aktem głębokiego oddania i modlitwy. 3 października 1982 św. Jan Paweł II wyniósł go na ołtarze, ale nie była to klasyczna beatyfikacja, lecz potwierdzenie kultu przez wprowadzenie jego imienia do mszału.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję