Istnieją różne symbole, personifikacje często pełne poetyckiego
wdzięku, jak np. biała gołębica - symbol Ducha Świętego, lilia -
czystość, drogocenna perła uosabia wartości ewangeliczne, grube,
splątane ciernie symbolizują Mękę Pańską itp., które pozwalają zrozumieć
głębokie prawdy wiary. Jedną z takich wielkich prawd wciela figurka
Dzieciątka Jezus.
Dziecię Jezus - Osoba Jezusa Chrystusa (Boga Człowieka)
przedstawiona w wieku do lat 12.
Dla uczczenia tajemnicy Jego narodzenia oraz okresu dzieciństwa
rozwinął się kult: dzieła sztuki, literatura, liczne bractwa i stowarzyszenia
oraz zgromadzenia zakonne. Teologiczne pogłębienie czci Dzieciątka
Jezus formułowali Ojcowie Kościoła. Człowieczeństwo Boga związane
z początkiem i końcem Jego ziemskiego życia wpłynęło na równoległe
rozwijanie się z kultem Narodzenia kultu Męki Pańskiej.
Kult Narodzonego Jezusa kształtuje się już w średniowieczu,
a jego ożywienie nastąpiło dzięki św. Franciszkowi z Asyżu w XIII
wieku.
Św. Franciszek kontemplował miłość do Małego Chrystusa
i pragnął naśladować jego cnoty: ubóstwo, uniżenie, prostotę. Św.
Franciszek - poeta Boży odtwarza w Greccio scenerię Narodzenia Pańskiego
w żłóbku. Dał też początek nowym formom kultu poprzez dramaty liturgiczne
- jasełka. Wielcy święci potrafili głęboko przeżyć kult Dzieciątka,
np. św. Teresa z Avila nie rozstawała się z figurką Dzieciątka Jezus
i zabierała ją ze sobą w każdą podróż.
W Europie już od schyłku średniowiecza zaczyna się szerzyć
zwyczaj ustawiania w okresie Bożego Narodzenia rzeźbionych figurek
Dzieciątka Jezus na ołtarzach - na miejscu krzyża, co ma symboliczne
znaczenie. Np. w kościołach Saksonii już pod koniec XV wieku taka
rzeźbiona drewniana figurka Dzieciątka (Bornkinnl), ubrana w szatki
kunsztownie zdobione haftem i szlachetnymi kamieniami, pojawia się
na ołtarzach. Często nosi koronę, trzyma w jednej rączce kulę ziemską
z krzyżem - czyli jabłko królewskie - symbol panowania, lub winne
grono - symbol Eucharystii, a drugą wznosi gestem błogosławieństwa.
Szczególny nastrój wywołuje ta figurka Dzieciątka wystawiana podczas
Pasterki na głównym ołtarzu, oświetlona blaskiem licznych świec,
wśród dymu kadzideł i kolęd śpiewanych przez przybyłych wiernych.
W tej części Europy (Saksonia) w okresie świąt Bożego Narodzenia
ziemia najczęściej pokryta jest grubą warstwą śniegu. Jego skrząca
się biel ozdabia kościoły, drzewa i pobliskie miasta i miasteczka.
Taki pejzaż śniegowy szczególnie piękny jest w części zwanej Saksonią
Szwajcarską wśród lasów i gór. Dziecię Jezus (Bornkinnl) - Bóg Objawiony
błogosławi ludziom w te śnieżne dni teraz, w święta Narodzenia, i
na nadchodzący szczęśliwy Nowy Rok, i na zawsze.
Przez inne części roku liturgicznego figurki Dzieciątka
były przechowywane na plebaniach lub w zakrystiach. Istniały też
na dworze w Dreźnie (nie przetrwały do naszych czasów) figury srebrne
Bornkinnl i były ofiarowywane w okresie świąt Bożego Narodzenia dzieciom
z arystokracji. Niektórzy z saksońskich rodzimych rzeźbiarzy jeździli
na studia do Rzymu. Tam mogli czerpać wzorce szczególnie od znanego
w epoce baroku, działającego w Rzymie Flamanda, twórcy fryzu Nad
strumieniem, którego zachwyceni Włosi nazywali "fattore di putti"
- twórca puttów. Putta poznaliśmy w farze w Kazimierzu nad Wisłą.
Stoją na balustradzie przed organami i niosą nasze zasługi do Boga.
Są może mniej doskonałe niż te z Rzymu, ale bliższe naszemu odczuwaniu,
bo swojskie. Jeden z ważniejszych ośrodków kultu Bambino Gesu (wł.
Dzieciątka Jezus) w Europie i na świecie istnieje w Rzymie na sławnym
Kapitolu, na najwyższym wzniesieniu wzgórza kapitolińskiego, w bazylice
Santa Maria Dell´ Ara Coeli. Sama bazylika pochodzi z ok. VI wieku (
w miejscu tym znajdowała się niegdyś świątynia Junony). We wnętrzu
w nawę główną zostały wkomponowane kolumny pochodzące z różnych świątyń
antycznych, jest ich 22. Dekoracyjny, bogato rzeźbiony i złocony
strop czyni to wnętrze bardzo okazałym. (Powstał już w czasach papieża
Grzegorza XIII.) W jednej z bocznych kaplic jest przechowywana figurka
czczonego Bambino Gesu. Jest to rzeźba drewniana pochodzenia hiszpańskiego,
z XVI wieku. Figurka jest okryta szczelnie brokatową szatką, skrzącą
się od drogich kamieni i wyrobów sztuki złotniczej (są to liczne
wota), została też ukoronowana jako personifikacja Słowa Wcielonego.
W okresie świąt Bożego Narodzenia Bambino jest wystawiane na tle
monumentalnego żłóbka (presepe), żłóbek ten przez cały rok liturgiczny
jest zamknięty. Przed Bambino Gesu, w okresie bożonarodzeniowym,
aż do Trzech Króli, głoszą "kazania" włoskie dzieci, posługując się
naiwną retoryką popartą teatralnymi gestami. Dzieci, przekrzykując
się, mówią w rzeczywistości krótkie modlitewki i wierszyki do Dzieciątka.
Ich głosy stwarzają miły zgiełk, a przy rzęsistym świetle świec patronuje
temu Mały Dawca Pokoju i Łaski.
Będąc w Rzymie, nawiedzałam Bambino Gesu. W moim domu
przechowuje się Jego figurkę z brązu (kopię pomniejszoną z XIX w.)
. Mój mąż nie rozstawał się z malutkim obrazkiem Bambino Ara Coeli,
który mu przywiozłam z Rzymu.
Inne o doniosłym znaczeniu sanktuarium Dzieciątka Jezus
istnieje w Czechach, w Pradze, a kult zaczął rozwijać się w okresie
baroku. W Pradze w zabytkowej dzielnicy na tzw. Malej Stranie, w
kościele pw. Najświętszej Maryi Panny Zwycięskiej czczone jest Dzieciątko,
czyli Milostne Jezulatko. Jest to figurka woskowa (na drewnianym
rdzeniu) pochodzenia hiszpańskiego. Prawdopodobnie pochodzi z klasztoru
pomiędzy Cordobą a Sevillą i jest kopią czczonej tam drewnianej figurki;
tam otrzymała ją Dona Izabela de Lara y Mendoza, której córka wyszła
za mąż za Czecha Wratysława z Persztejna i przywiozła Jezulatko do
Pragi. Figurka praskiego Dzieciątka została (nie od razu) umieszczona
na marmurowym ołtarzu (1776 r.) w środkowej części kościoła. Znakomitą
oprawę plastyczną ołtarza z figurami Matki Bożej i św. Józefa wykonał
Piotr Prachner. Figurka (z wosku) wyobraża 4-letniego Jezusa w koronie,
trzymającego w lewej rączce kulę ziemską, zakończoną krzyżem, i błogosławiącego
prawą, w brokatowej (zabytkowej) sukience i bogato zdobionym płaszczu.
Siostry Karmelitanki od Dzieciątka Jezus, pracujące przy kościele,
przebierają je w różne zabytkowe szatki, z których jedną własnoręcznie
uszyła, wyhaftowała i ofiarowała (1743 r.) cesarzowa Maria Teresa.
Współcześnie napływają szatki dla Jezulatka z wielu stron świata.
Kult Praskiego Dzieciątka nie ustawał pomimo różnych meandrów historii,
zmieniało się tylko jego natężenie.
Za ognisko i światowe centrum kultu Dzieciątka Jezus
uważa się Karmel francuski. Podstawy teologiczne tworzyli oratorianie
francuscy, np. H. de Renty, a formy zorganizowała karmelitanka Małgorzata
od Najświętszego Sakramentu (Marguerite Parigot). Dzieciątko Jezus (
Petit Roi de graQce) czczone jest w klasztorze Beaune (Burgundia),
w diademie na głowie, z berłem w lewej dłoni, a prawą błogosławiące.
Wymienię tylko jedną z wielu praktyk kultowych Dzieciątka Jezus.
Jest nią intronizacja figurki w celi zakonnicy karmelitanki w dniu
jej obłóczyn. Św. Franciszek Salezy zalecał rozważania o Dzieciątku
Jezus jako metodę rekolekcji, a dziecięctwo Jezusa jako wzór życia
zakonnego.
Niezmiernie trudno jest opisać ogromną ilość form działalności
charytatywnej, jakiej patronowały bractwa i zgromadzenia zakonne
pw. Dzieciątka Jezus, i to w różnych punktach naszego globu. Na pewno
głównym ich motywem było i jest opuszczone dziecko, dziecko skrzywdzone.
Nad nim to rozpościera opiekę Dzieciątko Jezus.
Dzieciątko - Słowo Wcielone - nosi wiele imion w różnych
krajach: "Bambino Gesu", "Milostne Jezulatko", "Petit Roi de graQce", "
Bornkinnl", "Il Nin]o", "Boże Dzieciątko" - jest to zawsze ten sam
Jezus, który się uniża dla nas, któremu góralscy kolędnicy z Beskidu
składają hołd i użalają się nad Jego dolą (spójrz też na str. 1 i
6 Niedzieli):
...Hej, co się więc takiego, takiego
Tobie, Panie, stało,
Zeć się na ten kiepski świat, kiepski świat
Przychodzić zachciało...
Jolanta Wyleżyńska
Pomóż w rozwoju naszego portalu