Liturgiczne wspomnienie ofiarowania Najświętszej Maryi Panny (21 listopada) ma swoje zakorzenienie w idei Bożego wybrania.
To właśnie Bóg wybrał Ją na Matkę swego Syna. Innym słowy, całe jej życie podporządkowane jest spełnieniu woli Pana Boga. Maryja w całości powierza się planom Najwyższego. Choć główna myśl ofiarowania Najświętszej Maryi Panny odwołuje się do tekstów pozabiblijnych, to jednak Sobór Watykański II (1962-65) nie zniósł tego liturgicznego wspomnienia. Jego bowiem głęboka teologia odwołuje się do pełni łaski, jak to mówimy w codziennym pacierzu, który Stwórca obdarował Maryję.
Historycznie rzecz ujmując, już VIII stuleciu w całym Bizancjum obchodzono pamiątkę ofiarowania Matki Bożej w świątyni jerozolimskiej. W kościele zachodnim święto przyjęło się od XII wieku (Anglia). Potem stopniowo rozpowszechniło się w całej Europie. Papież Sykstus IV w 1472 r. uroczyście aprobował je w Rzymie. Wspominając zatem ofiarowanie Najświętszej Maryi Panny, uświadamiamy sobie tę teologiczną prawdę, że Matka Jezusa z Nazaretu zawsze była otwarta na Pana Boga.
Na co dzień bowiem realizowała Jego wolę. Wpatrzeni w Jej niedościgły wzór, chcemy tak żyć, by Bóg zawsze był w naszym życiu na pierwszym miejscu. Szczególnie w dzisiejszych, zlaicyzowanych czasach nasza postawa może sprawić, że wielu ludzi odnajdzie drogę do Boga. Aby tak się stało, nie ustawajmy w pracy nad sobą i przyzywajmy wstawiennictwa Tej, która stoi najbliżej Bożego tronu.
Słusznie chlubimy się w Polsce, że nasza wiara i jej przeżywanie są naznaczone głębokim odniesieniem do Maryi – Matki Jezusa Chrystusa, naszego Zbawiciela. Nasza chluba wynika z tego, że maryjność wskazuje na prawdziwą wiarę i na autentyczne jej przeżywanie.
Już w starożytności byli o tym przekonani Ojcowie Kościoła. Święty Atanazy z Aleksandrii podkreślał, że prawda, iż Maryja jest Matką Bożą (Theotokos), należy do „perspektywy wiary”, czyli stanowi jej konieczny punkt odniesienia. Święty Grzegorz z Nazjanzu stwierdził, że „kto nie uznaje Świętej Bogarodzicy, ten jest poza boskością”, czyli rozmija się z Bogiem. W późniejszym okresie takie same co do treści wypowiedzi powracają z coraz większą intensywnością. Na ich gruncie narodził się kult Matki Bożej wyrażający się w liturgii, potem rozwinęła się pobożność maryjna, a w końcu narodziła się także duchowość maryjna. Wszystkie te przejawy maryjności wiary i życia kościelnego wspiera mariologia, czyli teologia, której przedmiotem jest Matka Boża i Jej misja w dziejach zbawienia. Zwróćmy uwagę na te zasadnicze przejawy maryjności w Kościele. Pomocne będzie tu udzielenie odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób odzwierciedlają się one w życiu Kościoła w Polsce i co mają nam do powiedzenia oraz do zaproponowania?
W 2024 r. do seminariów diecezjalnych i zakonnych wstąpiło 301 mężczyzn, o 21 więcej niż w 2023 r. Żeński nowicjat zakonny rozpoczęło 66 kobiet, a w klasztorach kontemplacyjnych przybyło 15 mniszek, o 12 mniej niż rok wcześniej – poinformowała Krajowa Rada Duszpasterstwa Powołań.
Z danych przekazanych PAP przez Krajową Radę Duszpasterstwa Powołań (KRDP) wynika, że w 2024 r. formację rozpoczęło 301 mężczyzn, w tym w seminariach diecezjalnych 196, a w zakonnych 105. Rok wcześniej było to 280 mężczyzn, w tym w diecezjalnych 195 i 85 w zakonnych. To o 21 mężczyzn więcej niż rok wcześniej.
Diecezja gliwicka analizuje sprawę zwrotu ponad 27,3 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej przez parafię Św. Jacka w Bytomiu. Rzecznik diecezji ks. Krystian Piechaczek powiedział w rozmowie z PAP, że dla parafii "udźwignięcie takiego ciężaru jest rzeczą niemożliwą".
Postępowania administracyjne, dotyczące zwrotu ponad 27,3 mln zł dofinansowania z UE przez parafię Św. Jacka, zostały wszczęte w celu odzyskania nieprawidłowo wykorzystanego wsparcia.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.