Reklama

Włocławek

Słuchając muzyki organowej w katedrze (3)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

3 czerwca gościliśmy w murach świątyni artystę, dzięki któremu katedralne organy zaistniały jako instrument koncertowy: to właśnie prof. Andrzej Chorosiński zainicjował przed laty we włocławskiej katedrze koncerty organowe i jego nazwisko przyciągało tu innych artystów.

W 1972 r. Andrzej Chorosiński ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie prof. Feliksa Rączkowskiego. W tym samym roku ukończył kurs mistrzowski w Belgii i otrzymał nagrodę specjalną na konkursie improwizacji organowej w Kolonii. Koncertował prawie we wszystkich krajach Europy oraz w USA, Kanadzie, Korei i Japonii. Dokonał licznych nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych w kraju i zagranicą. Znaczące miejsce w działalności A. Chorosińskiego zajmuje praca pedagogiczna. W latach 90. sprawował godność rektora Akademii Muzycznej w Warszawie. Obecnie jest profesorem klasy organów w Akademii w Warszawie i Wrocławiu. W wielu krajach prowadził kursy improwizacji organowej. Był jurorem wielu konkursów organowych. Od 1997 r. jest dyrektorem artystycznym Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.

Koncert był dedykowany wszystkim Matkom, z racji niedawno minionego Dnia Matki.

Na początku wysłuchaliśmy wariacji na podstawie popularnej w Austrii pieśni kościelnej Bądź pochwalony w wieńcu chwały Johanna Christiana Heinricha Rincka (1770-1846), rówieśnika Beethovena, kompozytora i pedagoga działającego w Darmstadzie. Wariacje - to forma muzyczna oparta na zmianach tematu. Rinck dokonał przekształceń tematu pieśni polegających na zmianach harmonicznych i zmianach rytmu.

Następnie A. Chorosiński wykonał Sonatę g-moll Carla Philippa Emanuela Bacha (1714-80), syna Jana Sebastiana. Carl kształcił się u ojca, zwłaszcza w zakresie kompozycji i gry na instrumentach. Był twórcą wszechstronnym, uprawiającym niemal wszystkie gatunki muzyki okresu przejściowego między barokiem i klasycyzmem.

Później wnętrze bazyliki wypełniły dźwięki Wielkiej fantazji i Fugi g-moll BWV 542 Jana Sebastiana Bacha, dzieła o wielkim ładunku ekspresji, jednego z najdoskonalszych kompozycji organowych Bacha. Jako ostatni utwór, A. Chorosiński zagrał Suitę gotycką Leona Boellmanna, kompozytora francuskiego żyjącego w drugiej połowie XIX w.

Publiczność pożegnała artystę gorącymi brawami i bukietem róż. Wielki aplauz wzbudziło zapewnienie Profesora, że w przyszłym roku także odwiedzi Włocławek, by wystąpić z koncertem.

* * *

Tydzień później, 10 czerwca melomani witali Adama Klareckiego, mieszkańca naszego grodu, organistę bazyliki katedralnej, pedagoga i nauczyciela prowadzącego klasę organów w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia we Włocławku.

A. Klarecki urodził się w Świdnicy na Dolnym Śląsku. Szkołę Muzyczną II stopnia ukończył w Wałbrzychu, a studia w 1994 r. we Wrocławiu, w klasie prof. A. Chorosińskiego. Koncert rozpoczęła Elżbieta Woleńska, studentka Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie fletu prof. J. Mrozika, wykonując Fantazję X na flet solo Georga Philippa Telemanna (1681-1767), kompozytora niemieckiego, a następnie kompozycję Claude Debussy´ego przeznaczoną na flet solo: popisowy dla instrumentalisty utwór Syrinx, skomponowany w 1913 r.

W wykonaniu A. Klareckiego wysłuchaliśmy koncertu organowego d-moll transkrybowanego przez J. S. Bacha z koncertu orkiestrowego Antonio Vivaldiego. Bach chętnie transkrybował (opracowywał kompozycję na inny niż przewidziano w oryginale instrument) utwory innych kompozytorów. Nie troszczył się przy tym zbytnio o wierność w stosunku do opracowywanego dzieła, stosował "swobodną transkrypcję", tworząc właściwie nowe dzieło.

Nie wszyscy wiedzą, że z końcem baroku nastąpiło zmniejszenie zainteresowania muzyką organową. W XIX w. belgijski kompozytor, a właściwie pianista - wirtuoz Cesar Franck (1822-90) przywrócił znaczenie tej muzyce. Będąc profesorem klasy organów, wykształcił wielu kompozytorów. Jego utwory organowe charakteryzuje wyjątkowa głębia i powaga. Słuchacze mogli się o tym przekonać, słuchając jego Chorału h-moll.

Następnie E. Woleńska i A. Klarecki wykonali arię z opery Orfeusz i Eurydyka w transkrypcji na flet i organy. Autor opery Christoph Willibald Gluck (1714-87), kompozytor niemiecki pochodzenia czeskiego, skomponował ponad 100 dzieł scenicznych: oper, baletów i pantomim.

Ostatnim utworem podczas koncertu była Litanies kompozytora francuskiego Hehana Alaina (1911-40). Zdaniem współczesnych krytyków miał zadatki na wielkiego artystę. Bohaterska śmierć na froncie II wojny światowej przerwała jego dobrze zapowiadającą się karierę. Pośmiertnie został odznaczony Orderem Legii Honorowej.

Po koncercie na placu przed katedrą artyści przyjęli podziękowanie, jakie w imieniu własnym i publiczności złożył proboszcz parafii katedralnej - ks. prał. Stanisław Waszczyński.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świdnica. Pogrzeb dzieci nienarodzonych

2025-10-15 11:38

[ TEMATY ]

Świdnica

Dzień Dziecka Utraconego

ks. Mirosław Rakoczy

pogrzeb dzieci

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Ks. kan. Mirosław Rakoczy, diecezjalny duszpasterz rodzin, przewodniczył obrzędowi pochówku dzieci nienarodzonych na cmentarzu komunalnym przy ul. Słowiańskiej w Świdnicy.

Ks. kan. Mirosław Rakoczy, diecezjalny duszpasterz rodzin, przewodniczył obrzędowi pochówku dzieci nienarodzonych na cmentarzu komunalnym przy ul. Słowiańskiej w Świdnicy.

W Dzień Dziecka Utraconego 15 października, na cmentarzu komunalnym przy ul. Słowiańskiej w Świdnicy odbył się pogrzeb dzieci martwo urodzonych ze świdnickiego szpitala. W uroczystym obrzędzie uczestniczyli rodzice, kapłani i mieszkańcy miasta, którzy przyszli, by wspólnie modlić się i okazać solidarność z rodzinami dotkniętymi stratą.

Inicjatywę wspólnie podjęły Fundacja „Małżeństwo Rodzina”, Diakonia Życia Ruchu Światło-Życie oraz Wydział Duszpasterstwa Rodzin Diecezji Świdnickiej. Od 2021 roku tego rodzaju pochówki w Świdnicy mają charakter religijny, poprzedzony modlitwą i liturgią, której przewodniczy diecezjalny duszpasterz rodzin ks. kan. Mirosław Rakoczy.
CZYTAJ DALEJ

„Towarzysze, mamy problem” – tak komuniści reagowali na wybór Karola Wojtyły

2025-10-15 10:07

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

Vatican News

Kard. Wojtyła papieżem, 16.10.1978

Kard. Wojtyła papieżem, 16.10.1978

I sekretarz KC PZPR Edward Gierek wybór Polaka-Kardynała Karola Wojtyły na papieża skomentował słowami „Towarzysze, mamy problem”. Dla komunistów był to rzeczywiście duży problem, a ich reakcje zupełnie odmienne niż reszty społeczeństwa – mówi historyk dr hab. Ewa Rzeczkowska z Instytutu Historii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.

W poniedziałek, 16 października 1978 roku, około godziny 19.00 świat obiegła informacja o wyborze Ojca Świętego. Gdy zgromadzeni na Placu Świętego Piotra zobaczyli postać nowo wybranego papieża byli mocno zdziwieni, bo nie wiedzieli kto to jest. Polak Kardynał Karol Wojtyła, który przybrał imię Jan Paweł II przemówił do zgromadzonych wiernych po włosku z właściwym dla siebie poczuciem humoru. - I już wtedy Polak z dalekiego kraju natychmiast zyskał zaufanie i sympatię tłumu wiernych -mówi historyk dr hab. Ewa Rzeczkowska.
CZYTAJ DALEJ

Prezydent w rocznicę wyboru K. Wojtyły na papieża: Polak, który zmienił świat

2025-10-16 08:43

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

Prezydent Karol Nawrocki

Vatican Media

16 października 1978 roku Polak, Karol Wojtyła, został papieżem; Jan Paweł II stał na straży prawdy i wolności, konsekwentnie upominając się o poszanowanie podstawowych wartości; zmienił świat – napisał w czwartek na portalu X w czwartek prezydent Karol Nawrocki.

„16 października 1978 roku Polak – Karol Wojtyła – został papieżem. Z wolnej duszy zniewolonej Polski popłynęło słowo, które pokonało komunistyczną dyktaturę” – dodał prezydent.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję