Reklama

Jaki jest Kościół?... Boży i ludzki..., święty i grzeszny...

Niedziela Ogólnopolska 29/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

AGNIESZKA RACZYŃSKA-LOREK: - Ostatnio dość często pojawia się temat Kościoła, okazjonalnie przywoływany przez mass media. Może więc trzeba postawić pytanie: Czemu Kościół zawdzięcza owo zainteresowanie?

KS. DR JAN KOCLĘGA: - Trzeba powiedzieć, że Kościół zawsze cieszył się dużym zainteresowaniem, ale jest faktem oczywistym, że XX stulecie można nazwać stuleciem Kościoła głównie za sprawą Soboru Watykańskiego II, który odpowiedział na pytania: Kościele, kim jesteś? Co mówisz sam o sobie? Mimo że od zakończenia Soboru upłynęło już kilkadziesiąt lat, to ciągle jeszcze mamy brak właściwej aplikacji, tj. zastosowania w życiu soborowej eklezjologii. Wydaje się więc, że owo zainteresowanie Kościołem, w szerokim tego słowa znaczeniu, jest pewną próbą aplikacji określenia, czym i kim jest Kościół.

- Czym jest Kościół?

- Na to pytanie trudno jest odpowiedzieć jednym zdaniem. Wszystkich zainteresowanych odsyłam do Konstytucji dogmatycznej o Kościele Lumen gentium, a zwłaszcza do jej dwóch pierwszych rozdziałów.

- A czym dla Księdza Doktora jest Kościół?

- Najprościej mówiąc - jest Wspólnotą ludzi z Bogiem, jest Ludem nowego i wiecznego Przymierza, w którym zapoczątkowana jest już eschatologiczna przyszłość. Kościół jest sakramentem zbawienia, jest społecznością hierarchiczną, wyposażoną w liczne dary Boże, ale jednocześnie posiada postać tego przemijającego świata.

- Ale przecież człowiek może zupełnie inaczej rozumieć Kościół.

- Naturalnie, bardzo często ktoś pojmuje Kościół w sposób li tylko instytucjonalny, ziemski, jeszcze inni chcą widzieć Kościół daleko od życia publicznego albo odwrotnie - zatopiony w różnego rodzaju akcjach. Niestety, dość często dzisiaj człowiek w pojmowaniu Kościoła zapomina o jego misji, a przecież ta misja niejako określa sam Kościół.

- Jaka była i jaka jest misja Kościoła dziś?

- Misja Kościoła jest zawsze taka sama: być sakramentem zbawienia dla świata, kontynuować dzieło Chrystusa, być jako znak i narzędzie zjednoczenia z Bogiem i między ludźmi.

- Można więc powiedzieć, że Kościół jest Boży i ludzki?

- Owszem, można nawet powiedzieć więcej: ten sam Kościół jest święty i grzeszny.

- Jak rozumieć ową świętość i grzeszność Kościoła?

- Kościół jest święty, ponieważ działa w nim Duch Święty i posiada liczne dary Boże, jak sakramenty i sakramentalia. Jest ciałem Chrystusa, tzn. głową Kościoła jest Jezus, a my wszyscy właśnie dzięki Chrystusowi jesteśmy jego członkami. Co więcej, do Kościoła należą wszyscy święci w niebie wraz z Niepokalaną Dziewicą Maryją. Ale jednocześnie Kościół jest grzeszny; bo należę do niego ja - człowiek grzeszny; bo jest on ciągle w drodze do swej pełni i posiada postać przemijającą tego świata.

- Czy Kościół potrafi dziś być znakiem i przemawiać do współczesnego człowieka?

- Bez wątpienia tak, ale problem jest po stronie właśnie tego współczesnego człowieka, tzn. czy człowiek potrafi dostrzec dziś Kościół jako znak i czy nie jest głuchy na jego wołanie. Patrząc na otaczającą rzeczywistość, mam wrażenie, że świat w znacznej mierze jest głuchy i ślepy.

- A może właśnie dziś potrzebna jest Kościołowi reforma...

- Dobrze rozumiana reforma jest zawsze potrzebna, i to nie tylko Kościołowi. Dzisiaj pojawiają się różnego rodzaju pomysły na reformy w Kościele. Co jakiś czas pojawia się "reformator" i w masce zatroskania o Kościół łaje wszystkich i wszystko, co nie mieści się w jego koncepcji, a w imię dobra jest w stanie zrobić wszystko, zapominając, że cel nie uświęca środków. Natomiast prawdziwa reforma, której potrzeba, to reforma naszych serc, tzn. świętość członków Kościoła powiększa jego świętość, ale i grzeszność członków wspólnoty wierzących powiększa grzeszność Kościoła. Trzeba więc w tym miejscu powiedzieć o odpowiedzialności, jaką każdy wierzący ponosi za Kościół.

- Co znaczy odpowiedzialność za Kościół Chrystusa?

- To jest obiektywne zatroskanie o zbawienie człowieka i świata, to odpowiedzialność za misję Kościoła. Trzeba więc czynić wszystko, aby wzrastała świętość, aby moje życie było godne przynależności do Kościoła.

- Jak być odpowiedzialnym chrześcijaninem?

- Być wiernym Jezusowi.

- Jaki będzie Kościół jutra?

- Na to pytanie trzeba odpowiedzieć w dwojaki sposób. Kościół jutra w kontekście eschatologicznym będzie wspaniały, niewypowiedzianie piękny, będzie w pełni z Panem. Natomiast w kontekście czasowego pielgrzymowania - Kościół będzie kontynuował swoją misję w wymiarze widzialnym instytucji, będzie ewoluował proporcjonalnie do ewolucji świata. Kościół jutra będzie taki, jacy będą jego członkowie. Można więc powiedzieć, że Kościół jutra będzie ciągle Boży i ludzki..., święty i grzeszny, do momentu, aż przyjdzie Pan.

- Dziękuję za rozmowę.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Ocena: 0 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bratanek Józefa Ulmy o wujku: miał głęboką wiarę, silny moralny kręgosłup i niezależność myśli

2024-03-24 08:43

[ TEMATY ]

Ulmowie

Zbiory krewnych rodziny Ulmów

Wiktoria i Józef Ulmowie

Wiktoria i Józef Ulmowie

Bratanek błogosławionego Józefa Ulmy, Jerzy Ulma, opisał swojego wujka jako mężczyznę głębokiej wiary, którego cechował mocny kręgosłup moralny i niezależność myśli. O ciotce, Wiktorii Ulmie powiedział, że była kobietą niezwykle energiczną i pełną pasji.

W niedzielę przypada 80. rocznica śmierci Józefa i Wiktorii Ulmów oraz ich dzieci. Zostali oni zamordowani przez Niemców 24 marca 1944 r. za ratowanie Żydów, których Niemcy zabili jako pierwszych.

CZYTAJ DALEJ

„Napełnił naczynie wodą i zaczął umywać uczniom nogi” (J 13, 5)

Niedziela warszawska 15/2004

[ TEMATY ]

Wielki Tydzień

pl.wikipedia.org

Mistrz Księgi Domowej, "Chrystus myjący nogi apostołom", 1475

Mistrz Księgi Domowej,

1. Wszelkie „umywanie”, „obmywanie się” lub kogoś albo czegoś kojarzy się ściśle z faktem istnienia jakiegoś brudu. Umywanie to akcja mająca na celu właśnie uwolnienie się od tego brudu. I jak o brudzie można mówić w znaczeniu dosłownym i przenośnym, taki też sens posiada czynność obmywania; jest to oczyszczanie się z fizycznego brudu albo akcja symboliczna powodująca uwolnienie się od moralnego zbrukania. To ten ostatni rodzaj obmycia ma na myśli Psalmista, kiedy woła: „Obmyj mnie całego z nieprawości moich i oczyść ze wszystkich moich grzechów …obmyj mnie a stanę się bielszy od śniegu” (Ps 51, 4-9). Wszelkie „bycie brudnym” sprowadza na nas złe, nieprzyjemne samopoczucie, uwolnienie się zaś od owego brudu przez obmycie przynosi wyraźną ulgę.
Biblia mówi wiele razy o obydwu rodzajach zarówno brudu jak i obmycia, czyli oczyszczenia. W rozważaniach niniejszych zajmiemy się obmyciami z brudu w znaczeniu moralnym.

CZYTAJ DALEJ

Palmowe warsztaty

2024-03-28 16:54

Wiktoria Stanek

W warsztatach uczestniczyło ponad 30 osób!.

W warsztatach uczestniczyło ponad 30 osób!.

    W parafii pw. św. Michała Archanioła w Pawlikowicach odbyły się etno-warsztaty robienia palm wielkanocnych.

    Inicjatorem wydarzenia było Stowarzyszenie „Od Przeszłości Ku Przyszłości”, którego celem jest kultywowanie tradycji i proekologiczna działalność, integrująca lokalną społeczność. Ponad 30 osób zgromadziło się w sobotę, 23 marca, by wspólnie tworzyć palmy, poznając przy tym znaczenie zawartych w nich elementów i symbolikę kolorów. Wielkanocne ozdoby powstały przy użyciu głównie naturalnych materiałów. Jak podkreśla przedstawicielka stowarzyszenia Małgorzata Przetaczek, celem organizowanych warsztatów jest wzmocnienie więzi wśród parafian. – Budowanie wzajemnych relacji jest spoiwem dla wspólnoty parafialnej – zaznacza.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję