Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach

Pieśń radości i zwycięstwa

Niedziela Ogólnopolska 8/2003

Grzegorz Gałązka

Na audiencji generalnej 12. lutego br. wystąpił przed Ojcem Świętym Zespół Pieśni i Tańca "Lublin" im. Wandy Kaniorowej

Na audiencji generalnej 12. lutego br. wystąpił przed Ojcem Świętym Zespół Pieśni i Tańca Lublin im. Wandy Kaniorowej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 118 [117] - z Jutrzni na niedzielę IV tygodnia
Audiencja generalna, 12 lutego 2003 r.

1. We wszystkie najważniejsze święta starożytny judaizm - szczególnie podczas obchodów Paschy - śpiewał Psalmy od 113 [112] do 118 [117]. Ta seria hymnów pochwalnych i dziękczynnych nazywana była Hallellem egipskim, ponieważ w Psalmie 114 [113 A] przywołane zostało, w formie poetyckiej, wyjście Izraela z ziemi ucisku, z Egiptu faraonów, oraz cudowny dar Bożego przymierza. Ostatnim Psalmem, który zamyka ten Hallel egipski, jest właśnie Psalm 118 [117], którego przed chwilą wysłuchaliśmy i teraz podejmiemy w medytacji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

2. Pieśń ta wskazuje na wykorzystywanie języka liturgicznego w świątyni jerozolimskiej. W jej treści zauważamy jakby przesuwała się procesja liturgiczna, rozpoczynająca się wśród "namiotów ludzi sprawiedliwych" (w. 15), to znaczy w domach ludzi wierzących. Wychwalają oni Bożą opiekę, zdolną strzec wszystkiego, co jest sprawiedliwe i pełne zaufania, również gdy doświadcza się ataku złośliwych wrogów. Obraz, jakiego używa Psalmista, jest bardzo znaczący: "Otoczyły mnie w krąg jak pszczoły, paliły jak ogień ciernie, lecz starłem je na proch w imię Pańskie" (por. Ps 118 [117], 12).
Wobec tego niebezpieczeństwa, którego lud Boga uniknął, zanosi on "okrzyki radości i wybawienia" (por. w. 15) na cześć "prawicy Pańskiej wysoko wzniesionej, która moc okazuje" (por. w. 16). Mamy zatem świadomość, że nigdy nie jesteśmy sami, zdani na łaskę burzy, którą powodują ludzie źli. Ostatnie słowo zawsze należy do Boga, który dopuszcza doświadczenie swego wiernego, ale nigdy nie skazuje go na śmierć (por. w. 18).

3. Wydaje nam się, że w tej chwili procesja osiąga cel, o którym mówi Psalmista, przywołując obraz "bramy sprawiedliwości" (por. w. 19), to znaczy świętej bramy świątyni Syjonu. Procesji towarzyszy bohater, któremu Bóg dał zwycięstwo. Prosi on, aby otworzono mu bramy, gdyż chce "złożyć dzięki Panu" (por. w. 19). Razem z nim "wchodzą sprawiedliwi" (por. w. 20). Aby wyrazić trudne doświadczenie, które przeżył, oraz uwielbienie, którego był świadkiem, porównuje siebie do "kamienia odrzuconego przez budujących", który później "stał się kamieniem węgielnym" (por. w. 22).
Chrystus przytacza ten obraz oraz te słowa, gdy na końcu opowieści o zabójcach w winnicy ogłosi swoją mękę i swoją chwałę (por. Mt 21, 42).

4. Odnosząc ten Psalm do samego siebie, Chrystus otwiera nam drogę chrześcijańskiej interpretacji tego Psalmu ufności i wdzięczności wobec Pana za Jego hesed, to znaczy za Jego pełną miłości wierność, której echo słyszymy w całym Psalmie (por. Ps 118 [117], 1-4. 29).
Ojcowie Kościoła przyjęli tu dwa symbole. Jest to przede wszystkim "brama sprawiedliwości", którą św. Klemens Rzymski w swoim Liście do Koryntian tak komentuje: "Liczne są otwarte bramy, lecz brama sprawiedliwości jest w Chrystusie. Błogosławieni są ci, którzy przez nią wchodzą i kierują swoje kroki ku świętości i sprawiedliwości, wszystko czyniąc w pokoju" (48, 4: I Padri Apostolici, Rzym 1976, s. 81).

5. Inny symbol, ściśle złączony z poprzednim, to skała. Zakończmy więc te rozważania słowami św. Ambrożego z jego Interpretacji Ewangelii według św. Łukasza. Komentując wyznanie wiary Piotra w Cezarei Filipowej, przypomina on, że "Chrystus jest skałą" oraz że "także swojemu uczniowi Chrystus nie odmówi tego imienia, aby również on był Piotrem (skałą) i miał jak skała moc wytrwania i niezachwianą wiarę".
Św. Ambroży wprowadza więc wezwanie: "Podejmij wysiłek, abyś ty również był skałą. Nie szukaj jednak tego poza sobą, szukaj w sobie. Twoją skałą są twoje uczynki, twoją skałą jest twoje myślenie. Na tej skale zbudowany jest twój dom, aby nie zniszczyła go żadna plaga złych duchów. Jeżeli będziesz skałą, będziesz w Kościele, ponieważ Kościół zbudowany jest na skale. Jeżeli będziesz w Kościele, bramy piekieł nigdy cię nie zwyciężą" (VI, 97-99: Opere esegetiche, IX/II, Mediolan - - Rzym 1978, Saemo 12, s. 85).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dziewczynka we wrocławskim Oknie Życia

2025-06-12 13:45

Marzena Cyfert

Okno Życia przy ul. Rydygiera we Wrocławiu

Okno Życia przy ul. Rydygiera we Wrocławiu

12 czerwca przed południem zadzwonił dzwonek w Oknie Życia przy ul. Rydygiera 22-28, w budynku Kongregacji Sióstr Miłosierdzia św. Karola Boromeusza.

Siostry boromeuszki znalazły w nim kilkudniową dziewczynkę, której nadały imię Joanna, a przy niej pampersy i butelkę z mlekiem. Zgodnie z procedurami dziewczynka została zabrana do szpitala na badania. – To już 24. dziecko w Oknie Życia. Cieszymy się z każdego znalezionego tutaj dziecka i zawsze jesteśmy gotowe w takich sytuacjach pomagać. Ale apelujemy, by zanim dziecko zostanie przyniesione do Okna Życia, sprawdzić wszystkie inne możliwości. My też w tym pomożemy. Jeśli ktoś ma problemy, może znaleźć u nas pomoc i wsparcie. Zawsze robimy wszystko, by znaleźć jak najlepsze rozwiązanie. Przed taką decyzją jak oddanie dziecka do Okna Życia dobrze jest też z kimś porozmawiać – mówi „Niedzieli” s. Ewa Jędrzejak, boromeuszka, prezes fundacji Evangelium Vitae, która prowadzi Okno Życia.
CZYTAJ DALEJ

"Był inny” - brat papieża wspomina małego Leona XIV

2025-06-12 17:58

[ TEMATY ]

rodzeństwo

Papież Leon XIV

Vatican Media

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV

„Nie tylko dziecko w rodzinie, ale już jako dziecko ze szczególnym charyzmatem” - tak Louis Prevost opisuje swojego brata, papieża Leona XIV, w wywiadzie dla katolickiej agencji OSV News.

„Może nawet miał już aureolę jako dziecko - po prostu nie byliśmy wystarczająco uważni”, zażartował najstarszy z trzech braci Prevostów. „Od najmłodszych lat, kiedy zaczął chodzić i mówić, był inny” - powiedział Louis Prevost. „W jego naturze było coś, co promieniowało” - stwierdził.
CZYTAJ DALEJ

Prezydent Duda wróci z Singapuru inną drogą. Lot opóźniony z uwagi na atak Izraela na Iran

2025-06-13 11:39

[ TEMATY ]

Prezydent Andrzej Duda

Singapur

podróż lotnicza

opóźnienie

zmiana trasy

Adobe Stock

Lot prezydenta Andrzeja Dudy został opóźniony

Lot prezydenta Andrzeja Dudy został opóźniony

Z uwagi na sytuację międzynarodową na Bliskim Wschodzie lot powrotny prezydenta Andrzeja Dudy z wizyty oficjalnej w Singapurze został opóźniony ze względu na konieczność zmiany trasy - poinformowała prezydencka kancelaria w piątek na platformie X.

Izrael rozpoczął w piątek nad ranem ataki na Iran, deklarując, że ich celem są obiekty nuklearne i wojskowe. Według irańskich mediów i urzędników, operacja była wymierzona m.in. w kluczowy zakład wzbogacania uranu w Natanz w środkowej części Iranu oraz obiekt w Parczin, gdzie, w ocenie ekspertów, prowadzone są badania nad bronią jądrową.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję