Sudan Południowy: przywódcy religijni apelują o przerwanie przemocy
Przedstawiciele religii obecnych w Sudanie Południowym wydali oświadczenie potępiające przemoc w Ekwatorii Zachodniej i wezwali rząd do podjęcia natychmiastowych działań w celu przywrócenia pokoju. „Podpalenia, morderstwa i grabieże nie przyniosą żadnych zmian. Służą jedynie skorumpowanym politykom, którzy manipulują ludźmi dla własnych korzyści” – czytamy w komunikacie.
Sudan Południowy znajduje się na skraju przepaści. Ciężko wywalczona wolność jest zagrożona, a ludzie są zmęczeni pustymi obietnicami polityków. Apelujemy do rządzących i wszystkich obywateli o opamiętanie i zaprzestanie przemocy” – czytamy w oświadczeniu podpisanym m.in. przez bp. Eduardo Hiiboro Kussalę, jednego z członków Międzyreligijnej Rady na rzecz Pokoju. Tworzą ją przedstawiciele religii obecnych w Sudanie Południowym, od samego początku zaangażowani w negocjacje pomiędzy zwaśnionymi stronami. Dzięki ich pracy udało się powstrzymać część krwawych walk.
Według przywódców religijnych, gdy tylko do kraju powróci spokój, rządzący powinni jak najszybciej zająć się analizowaniem powodów konfliktu. Tylko to pozwoli uniknąć przemocy w przyszłości. Głównymi przyczynami jej wybuchu były ich zdaniem: korupcja, upadek moralny, lekceważenie prawa i tragiczne warunki ekonomiczne, które dodatkowo pogarsza pandemia koronawirusa.
Ekwatoria Zachodnia jest jednym z dziesięciu stanów Sudanu Południowego, w którym w połowie czerwca doszło do konfliktu międzyplemiennego. Jest on częścią wojny, trwającej w kraju od czasu uzyskania niepodległości przed dziesięcioma laty. Na przestrzeni ostatnich kilkunastu tygodni tysiące ludzi w tym regionie straciło życie lub musiało opuścić swoje domy.
Porzucane dzieci przez rodziców, którzy nie są w stanie ich wyżywić i ponad milion uciekinierów z kraju do wrogiego Sudanu - to sytuacja, do jakiej doprowadził brak jedzenia w najmłodszym i jednym najbiedniejszych państw Afryki. W akcję pomocy społeczności ogarniętej kataklizmem humanitarnym angażuje się m.in. Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej oraz Salezjański Wolontariat Misyjny.
- W efekcie blisko 50 letniej wojny domowej, ponad 10 tysięcy dzieci znalazło się na ulicach miast Sudanu Południowego. Zdecydowały się one na opuszczenie swoich domów na wioskach, gdyż ich rodziny nie są w stanie zaspokoić ich podstawowych potrzeb takich jak jedzenie, dostęp do edukacji czy ubrań - informują salezjańscy wolontariusze. Wskazują, że dzieci, pozostawione bez opieki i dachu nad głową zmuszone są do kradzieży, aby przetrwać kolejny dzień. Wiele z nich cierpi z powodu skrajnego wyczerpania, wygłodzenia i ciężkich chorób.
- Model libański obejmuje wartości chrześcijańskie i muzułmańskie, dlatego możliwe jest pokojowe współżycie. Chcemy, by tak pozostało i aby wszyscy Libańczycy, chrześcijanie i muzułmanie, pozostali w kraju. To samo dotyczy Syrii i Iraku. Chcemy, aby chrześcijanie i muzułmanie pozostali, bo wspólne życie prowadzi do umiarkowanego islamu. Jeśli wszyscy wyjadą - kto będzie rządził Syrią, Irakiem, Egiptem? Tego nikt nie wie - mówi Kardynał Bechara.
Jako przykład współistnienia podaje edukację. W 2024 roku, papieska organizacja Pomoc Kościołowi w Potrzebie wspierała ponad 160 szkół w regionie. W Libanie wielu muzułmanów posyła dzieci do szkół katolickich - są one bowiem wzorem wspólnego życia.
Fra Angelico: Ukrzyżowanie (San Marco, Florencja).
Sześćsetletni fresk, przedstawiający Ukrzyżowanie Chrystusa, autorstwa bł. Fra Angelico (1395-1455) - jednego z najwybitniejszych malarzy wczesnego Odrodzenia, pieczołowicie odrestaurowano w przyklasztornym kościele św. Dominika we Fiesole koło Florencji. Dzieło, ukryte pod wieloma warstwami farb, odzyskało swój pierwotny blask dzięki wsparciu amerykańskiej organizacji non‑profit Friends of Florence (Przyjaciele Florencji).
Dominikanin Guido di Pietro, w zakonie - Jan z Fiesole, znany jako Fra Angelico, zwany „Malarzem Anielskim” ze względu na swój subtelny, wręcz eteryczny sposób używania barw i światła, łączył średniowieczną duchowość z technicznymi osiągnięciami Renesansu. Jego obrazy były nie tylko wyrazem kunsztu artystycznego, lecz także aktem głębokiego oddania i modlitwy. 3 października 1982 św. Jan Paweł II wyniósł go na ołtarze, ale nie była to klasyczna beatyfikacja, lecz potwierdzenie kultu przez wprowadzenie jego imienia do mszału.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.