W tym roku Radom obchodzi stulecie urodzin i dwudziestolecie śmierci swego najwybitniejszego malarza - ks. Władysława Paciaka (1903-83). Z okazji wielkiej wystawy w miejscowym
Muzeum, która była czynna do połowy października br., ukazał się album poświęcony artyście. Większość jego wystawionych prac pochodziła z galerii Wyższego Seminarium Duchownego w Radomiu.
Ks. Paciak, absolwent Akademii Krakowskiej i historyk sztuki, większą część swego życia spędził na plebanii parafii Opieki Najświętszej Maryi Panny (dziś katedralnej), gdzie przyjaźnił
się z wybitnym naukowcem - ks. Włodzimierzem Sedlakiem.
Ks. Paciak we wczesnym etapie swej twórczości kopiował wielkich mistrzów, zauroczony był Rembrandtem. Podróżował po Francji i Włoszech. Zawsze pasjonował się tematyką religijną,
choć w późniejszej jego twórczości znaczny udział ma martyrologia czasów II wojny światowej.
Ks. Paciak miał autentyczny talent rasowego malarza, był wrażliwym kolorystą i jednocześnie dążył do monumentalności formy. Pociągała go skrajna często ekspresja. Poszukiwał na różnych
obszarach sztuki współczesnej. Jako artysta był jednak nierówny. Mocniejszy wydaje mi się w tym, co silniej zakorzenione w tradycji. Jego skłonność do groteski, widoczna zwłaszcza
w świetnych rysunkach, w malarstwie prowadziła często do zbytniej ekspresji. To wielki talent, któremu nie wyszło na dobre przejęcie się nowoczesnością, w której bywał
nowatorem.
Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
Autorstwa Jarosław Wąsowicz/commons.wikimedia.org/
Ks. Jarosław Wąsowicz
Politycy mogliby się wiele nauczyć od kibiców pielgrzymujących na Jasną Górę, chociażby tego, że możemy się nie zgadzać, ale istnieją wartości ważne dla wszystkich Polaków, obojętnie po której stronie sporu politycznego stoją – powiedział PAP kapelan prezydenta Karola Nawrockiego, ks. Jarosław Wąsowicz.
PAP: Wielokrotnie współorganizował ksiądz pielgrzymki środowiska kibiców na Jasną Górę. Dlaczego zdecydował się ksiądz objąć duchową opieką właśnie to środowisko?
Kościół pw. Ducha Świętego w Montpellier został uhonorowany przez francuskie ministerstwo kultury oznakowaniem „Wyróżniająca Się Architektura Współczesna”. Poświadczająca to tablica pamiątkowa została odsłonięta dziś wieczorem w obecności miejscowego arcybiskupa Norberta Turiniego i architekta-wizjonera Marcela Pigeire’a, który za swój projekt sprzed pół wieku nie wziął honorarium.
Świątynia w dzielnicy Cévennes w Montpellier powstała w 1965 roku, gdy kończący się Sobór Watykański II chciał zbliżyć wiernych do ołtarza. 35-letni wówczas Pigeire stworzył kościół mogący pomieścić 700 wiernych, na planie centralnym, pełen światła. Wyróżnia się on trójkątnymi fasadami, symbolizującymi Trójcę Świętą, podobnie jak trzy kolumny podtrzymujące strop na wysokości 17 metrów.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.