Reklama

Sesja na Jasnej Górze

Na 400-lecie urodzin przeora Kordeckiego

13 grudnia 2003 r. na Jasnej Górze odbyła się, zorganizowana przez Ojców Paulinów, sesja naukowa na temat „Przemiany religijno-społeczne w dobie kontrreformacji do połowy XVII wieku”. W ten sposób uczczono 400-lecie urodzin o. Augustyna Kordeckiego (1603-73). Znaczna część sesji poświęcona była kultowi maryjnemu w okresie kontrreformacji.

Niedziela Ogólnopolska 1/2004

Sesja przedpołudniowa - prowadzi ks. prof. dr hab. Ryszard Knapiński

Sesja przedpołudniowa - prowadzi ks. prof. dr hab. Ryszard Knapiński

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sesja zainaugurowana została Mszą św. w Kaplicy Cudownego Obrazu Matki Bożej, którą odprawił o. Tomasz Ciołek - wikariusz generalny Zakonu Paulinów. W programie sesji były wykłady, dyskusje oraz promocja książki Czesława Ryszki Przeor Kordecki. Zaprezentowano następujące wykłady: s. prof. dr hab. Aleksandra Witkowska (KUL, Lublin) - Przeobrażenia w kulcie maryjnym po Soborze Trydenckim; prof. dr hab. Antoni Jackowski (UJ, Kraków) - Życie religijne społeczeństwa polskiego w Małopolsce na przełomie XVI i XVII wieku - temat opracowany wraz z dr Izabelą Sołjan (UJ, Kraków); prof. dr hab. Marceli Kosman (UAM, Poznań) - Kult maryjny na Litwie i jego implikacje w Koronie; prof. dr hab. Jan Dzięgielewski (UW, Warszawa) - O ustrojowo politycznych aspektach orderu Niepokalanego Poczęcia i uznaniu Najświętszej Maryi Panny Królową Korony Polskiej; ks. prof. dr hab. Ryszard Knapiński (KUL, Lublin) - Ikonografia maryjna w okresie kontrreformacji; dr Zofia Rozanow i dr Ewa Smulikowska (IS PAN, Warszawa) - Korony Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej jako plastyczny przekaz historii kultu Królowej Korony Polskiej; o. Janusz Zbudniewek (UKSW, Warszawa) - Paulini przełomu XVI i XVII wieku i ich rola w propagowaniu kultu maryjnego; mgr Grzegorz Prus - Piśmiennictwo o. Andrzeja Gołdonowskiego w dziedzinie propagowania kultu maryjnego; o. prof. dr hab. Zachariasz Jabłoński (UKSW, Radom) - O. Augustyn Kordecki - przeor Jasnej Góry, obrońca praw człowieka i narodu; dr Barbara Skowron - O. Kordecki w sztukach plastycznych; prof. dr płk Ryszard Bochenek (Warszawa) - Rola twierdzy jasnogórskiej u jej genezy i w rzeczywistości połowy XVII wieku.
Żywiołowy rozwój mariologii i bogactwo form czci Bogarodzicy zahamowała myśl reformacji. Marcin Luter zatrzymał tytuł „Bogarodzica” i wychwalał Ją jako „Niewiastę ponad wszystkie niewiasty”, ale odrzucił pozabiblijne źródła mariologii i same formy tego kultu. Reformacja we wszystkich swoich nurtach i odmianach była wyrazem kryzysu Kościoła jako instytucji. Przyczyniła się do rozbicia jedności uniwersalnej kultury średniowiecznego chrześcijaństwa, a tym samym do uformowania się w Europie kultur narodowych. Badania nad elitarnymi i ludowymi treściami oraz formami czci Bogarodzicy w katolickiej społeczności polskiej XVI i XVII wieku, o których mówili prelegenci, ukazują problem obrony czci Najświętszej Maryi Panny przed zarzutami polemistów reformacyjnych oraz Jej miejsce w ówczesnej religijności polskiej.
W obrazie religijności polskiej kontrreformacji pobożność maryjna zajmowała wyjątkowo ważne miejsce. Jak podkreślono w wykładach, przeobrażenia, jakie dokonały się w kulcie Bogarodzicy po Soborze Trydenckim (1545-64), pozostawały w ścisłym związku z całokształtem ogólnych zmian zachodzących wówczas w polskiej kulturze religijnej. W naszym rodzimym katolicyzmie dominował nurt narodowy. Rozumiano potrzebę przystosowania pojęć i symboli religijnych do mentalności polskiej - nie tylko szlacheckiej, ale i plebejskiej. Obserwujemy dwa sprzężone ze sobą zjawiska: złotemu wiekowi kultury polskiej Kościół odpowiedział sarmatyzacją kultury religijnej. Broniono wówczas czci Maryi, należnej z tytułu Bożego Macierzyństwa, oraz współudziału w zbawczym dziele Chrystusa. Twórczość takich teologów, jak: Jan z Szamotuł, Stanisław Hozjusz, Stanisław z Łowicza, Piotr Skarga, Hieronim Powodowski, Szymon Starowolski, poświęcona głównie zagadnieniom Niepokalanego Poczęcia i Wniebowzięcia Maryi, nie pomijała problematyki Jej pośrednictwa i współodkupicielstwa, królewskości i duchowego macierzyństwa.
Zasadnicze znaczenie w kształtowaniu się nowych treści kultu maryjnego miała ogólna atmosfera napięć społecznych i religijnych. Rozszerzył się zakres orędownictwa Maryi. Prosi się Ją o pomoc nie tylko w potrzebach indywidualnych, lecz i społecznych, prosi się Ją o zwycięstwo w walkach z niewiernymi, o ratunek w niebezpieczeństwach klęsk żywiołowych, zwłaszcza często nawiedzających kraj epidemii. Jako Różańcowa i Szkaplerzna (oba święta powstały w drugiej połowie XVI wieku) - jest Pośredniczką, Wspomożeniem Wiernych, Zwycięską Matką Pocieszenia i Miłosierdzia. Następuje „rozbicie” jednego teologicznego i dogmatycznego obrazu Maryi; czci się Tę z Jasnej Góry, Gidel, Kalwarii, Sokala, a każdej przypisuje się specjalne misje i obdarowywanie specjalnymi łaskami.
Od połowy XVI wieku rozwija się powszechnie kult cudownych obrazów, współtworzących ok. 250 miejsc pątniczych na ziemiach Polski. I tak na przykład na mapie pielgrzymkowej zachodniej Małopolski wyróżniał się zwłaszcza Kraków, który posiadał wówczas zaszczytne miano „drugiego Rzymu” czy „Miasta świętego”. Przewodnik z 1603 r. opisuje 45 kościołów i kaplic na terenie ówczesnego Krakowa posiadających czczone święte wizerunki (jak się przypuszcza, 11 z nich w świadomości wiernych uchodziło za łaskami słynące). Do innych ośrodków zaliczyć można np.: Tuchów, Myślenice, Bochnię, Jasło, Gaj oraz Stary Sącz. Te ostatnie informacje podał prof. Jackowski, który znacznie rozszerzył wstępnie zapowiedziany temat wykładu.
Po zaprezentowaniu referatów charakteryzujących życie religijne społeczeństwa polskiego (a szczególnie maryjnego kultu) w okresie kontrreformacji, dokładniej ukazano rolę Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej, paulinów oraz Jasnej Góry. Osobę o. Augustyna Kordeckiego - przeora tego sanktuarium (wybieranego na ten urząd 6-krotnie), którego 400-lecie urodzin uczczono tą naukową sesją - przedstawiono jako obrońcę praw człowieka i narodu. Ukazano go jako tego, który podjął się obrony Jasnej Góry przed zalewem wojsk nie tylko szwedzkich, ale również protestanckich, wyraził sprzeciw wobec szargania świętością.
Na przykładach omówionych dzieł malarskich i rzeźbiarskich przedstawiających osobę o. Augustyna uczestnicy sesji zrozumieli, że wszystkie one służyły podkreśleniu roli Jasnej Góry i jej przeora w trudnych dziejowych wydarzeniach „potopu” szwedzkiego. Dzieła te powstawały najczęściej w związku z rocznicami urodzin lub śmierci autora Nowej Gigantomachii, by zawsze w czasach niewoli narodowej budziły wśród Polaków ducha patriotyzmu. Od o. Kordeckiego każdy może i powinien uczyć się męstwa, które zadecydowało o podjęciu obrony Jasnej Góry. Uczyć się wiary i nadziei, które piszą dzieje Kościoła i Polski. Zasługa o. Augustyna polegała na tym, że bezgranicznie zawierzył mocy Najświętszej Maryi Panny. Prawdę tę głosi napis umieszczony na pomniku wielkiego Przeora Na Skałce w Krakowie: „Gdy większość narodu zwątpiła i omdlała, On wierzył, kochał, walczył i zwyciężył”.
Podobną myśl zawarła w swoim wystąpieniu jedna z prelegentek. Przytoczyła cytat z tekstu, jaki powstał przed 100 laty, a więc w 300. rocznicę urodzin wielkiego Przeora. Wiersz Kordecki Jana Kasprowicza to rozważania nad urną z prochami bohatera:

Prochem - li jesteś, prochem, więcej niczem,
Kamienna urno! A jednak przed twojem,
Żałobą wieków okrytem obliczem
Staje ma dusza z dziwnym niepokojem,
Albowiem czuje, że w twem tajemniczem
Wnętrzu odnajdzie coś, co nie jest rojem
Zmarłych - li wspomnień, ale życia treścią,
Uwitą z wielkich tęsknic, karmionych boleścią...

Na zakończenie sesji zarówno organizatorzy, prelegenci, jak i słuchający wyrazili radość, że to naukowe spotkanie doszło do skutku. Pokazało, że także dzisiaj mają miejsce ataki na pobożność maryjną, która wywiera wpływ na współczesny Kościół, sprawy narodowe i kształtowanie patriotyzmu oraz wyróżnia naród polski od innych narodów. Obecni wyrazili nadzieję, że wymiana doświadczeń na polu historycznych badań nad kultem maryjnym oraz przywołanie bohatera naszych dziejów w osobie o. Kordeckiego pozwoli także dzisiaj zapewnić zwycięstwo duchowi wolności - wolności sumienia i wyznawania wiary. Pozwoli również skupić większą uwagę na autentyczności i prawdziwości współczesnego przekazu ikonograficznego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Administracja Trumpa odbiera Harvardowi 60 mln dolarów grantów

2025-05-20 07:46

[ TEMATY ]

Ameryka

wikipedia.org

Massachusetts Hall, najstarszy budynek na kampusie Harvarda, wzniesiony w 1720 roku

Massachusetts Hall, najstarszy budynek na kampusie Harvarda, wzniesiony w 1720 roku

Administracja prezydenta USA Donalda Trumpa nie wypłaci Uniwersytetowi Harvarda 60 mln dolarów grantów, gdyż, jej zdaniem, uczelnia nie podjęła działań przeciw antysemityzmowi i dyskryminacji etnicznej na kampusie – zapowiedziało w poniedziałek amerykańskie ministerstwo zdrowia.

Podziel się cytatem W ostatnich tygodniach administracja Trumpa zamroziła lub wygasiła uniwersytetowi federalne granty i umowy na sumę blisko 3 mld dolarów.
CZYTAJ DALEJ

Papież mianował wielkiego kanclerza Instytutu Jana Pawła II dla Nauk o Małżeństwie i Rodzinie

2025-05-19 13:51

[ TEMATY ]

Rzym

Papież Leon XIV

kard. Baldassare Reina

Instytut Teologiczny Jana Pawła II

Vatican Media

Kard. Baldassare Reina

Kard. Baldassare Reina

Papież Leon XIV mianował wielkiego kanclerza Papieskiego Instytutu Teologicznego Jana Pawła II dla Nauk o Małżeństwie i Rodzinie w Rzymie. Został nim kard. Baldassare Reina, wikariusz generalny diecezji rzymskiej, a zarazem wielki kanclerz Papieskiego Uniwersytetu Laterańskiego.

Instytut założony przez św. Jana Pawła II w 1981 r. i zreformowany w 2017 r. przez papieża Franciszka, jest częścią Papieskiego Uniwersytetu Laterańskiego. Jego rektorem jest od 2021 r. francuski teolog moralista, prał. Philippe Bordeyne, były rektor Instytutu Katolickiego w Paryżu.
CZYTAJ DALEJ

W Senacie zaprezentowano rękopis listu biskupów polskich do biskupów niemieckich

2025-05-20 16:58

[ TEMATY ]

senat

Tomasz Zielenkiewicz

Historyczne oryginały trzech ważnych dla polsko-niemieckiego pojednania dokumentów: rękopis listu biskupów polskich do biskupów niemieckich, ostateczną wersję tego Orędzia i odpowiedź hierarchów niemieckich zaprezentowano w Senacie. Wystawie towarzyszyła konferencja zatytułowana „Pojednanie dla Europy”.

W prezentacji wystawy wzięli udział Marszałek Senatu Małgorzata Kidawa-Błońska, senator Halina Bieda i senator Kazimierz Michał Ujazdowski. Dr Andrzej Jerie, dyrektor Centrum Historii Zajezdnia w rozmowie z Radiem Watykańskim – Vatican News podkreślał, jak ważne było Orędzie biskupów polskich do niemieckich z 1965 roku i jak wyjątkowa jest ekspozycja. „Po raz pierwszy udało nam się pokazać te trzy ważne dokumenty razem. Jest to rękopis autorstwa arcybiskupa Bolesława Kominka, oryginał listu biskupów polskich do biskupów niemieckich podpisany 18 listopada 1965 roku w Rzymie i odpowiedź biskupów niemieckich, która też powstała w Rzymie. To dla nas bardzo ważny moment, że w tak prestiżowym miejscu, tak istotnym dla polskiego życia politycznego społecznego, możemy mówić o tym przesłaniu” – zaznaczył.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję