Reklama

Sesja na Jasnej Górze

Na 400-lecie urodzin przeora Kordeckiego

13 grudnia 2003 r. na Jasnej Górze odbyła się, zorganizowana przez Ojców Paulinów, sesja naukowa na temat „Przemiany religijno-społeczne w dobie kontrreformacji do połowy XVII wieku”. W ten sposób uczczono 400-lecie urodzin o. Augustyna Kordeckiego (1603-73). Znaczna część sesji poświęcona była kultowi maryjnemu w okresie kontrreformacji.

Niedziela Ogólnopolska 1/2004

Sesja przedpołudniowa - prowadzi ks. prof. dr hab. Ryszard Knapiński

Sesja przedpołudniowa - prowadzi ks. prof. dr hab. Ryszard Knapiński

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sesja zainaugurowana została Mszą św. w Kaplicy Cudownego Obrazu Matki Bożej, którą odprawił o. Tomasz Ciołek - wikariusz generalny Zakonu Paulinów. W programie sesji były wykłady, dyskusje oraz promocja książki Czesława Ryszki Przeor Kordecki. Zaprezentowano następujące wykłady: s. prof. dr hab. Aleksandra Witkowska (KUL, Lublin) - Przeobrażenia w kulcie maryjnym po Soborze Trydenckim; prof. dr hab. Antoni Jackowski (UJ, Kraków) - Życie religijne społeczeństwa polskiego w Małopolsce na przełomie XVI i XVII wieku - temat opracowany wraz z dr Izabelą Sołjan (UJ, Kraków); prof. dr hab. Marceli Kosman (UAM, Poznań) - Kult maryjny na Litwie i jego implikacje w Koronie; prof. dr hab. Jan Dzięgielewski (UW, Warszawa) - O ustrojowo politycznych aspektach orderu Niepokalanego Poczęcia i uznaniu Najświętszej Maryi Panny Królową Korony Polskiej; ks. prof. dr hab. Ryszard Knapiński (KUL, Lublin) - Ikonografia maryjna w okresie kontrreformacji; dr Zofia Rozanow i dr Ewa Smulikowska (IS PAN, Warszawa) - Korony Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej jako plastyczny przekaz historii kultu Królowej Korony Polskiej; o. Janusz Zbudniewek (UKSW, Warszawa) - Paulini przełomu XVI i XVII wieku i ich rola w propagowaniu kultu maryjnego; mgr Grzegorz Prus - Piśmiennictwo o. Andrzeja Gołdonowskiego w dziedzinie propagowania kultu maryjnego; o. prof. dr hab. Zachariasz Jabłoński (UKSW, Radom) - O. Augustyn Kordecki - przeor Jasnej Góry, obrońca praw człowieka i narodu; dr Barbara Skowron - O. Kordecki w sztukach plastycznych; prof. dr płk Ryszard Bochenek (Warszawa) - Rola twierdzy jasnogórskiej u jej genezy i w rzeczywistości połowy XVII wieku.
Żywiołowy rozwój mariologii i bogactwo form czci Bogarodzicy zahamowała myśl reformacji. Marcin Luter zatrzymał tytuł „Bogarodzica” i wychwalał Ją jako „Niewiastę ponad wszystkie niewiasty”, ale odrzucił pozabiblijne źródła mariologii i same formy tego kultu. Reformacja we wszystkich swoich nurtach i odmianach była wyrazem kryzysu Kościoła jako instytucji. Przyczyniła się do rozbicia jedności uniwersalnej kultury średniowiecznego chrześcijaństwa, a tym samym do uformowania się w Europie kultur narodowych. Badania nad elitarnymi i ludowymi treściami oraz formami czci Bogarodzicy w katolickiej społeczności polskiej XVI i XVII wieku, o których mówili prelegenci, ukazują problem obrony czci Najświętszej Maryi Panny przed zarzutami polemistów reformacyjnych oraz Jej miejsce w ówczesnej religijności polskiej.
W obrazie religijności polskiej kontrreformacji pobożność maryjna zajmowała wyjątkowo ważne miejsce. Jak podkreślono w wykładach, przeobrażenia, jakie dokonały się w kulcie Bogarodzicy po Soborze Trydenckim (1545-64), pozostawały w ścisłym związku z całokształtem ogólnych zmian zachodzących wówczas w polskiej kulturze religijnej. W naszym rodzimym katolicyzmie dominował nurt narodowy. Rozumiano potrzebę przystosowania pojęć i symboli religijnych do mentalności polskiej - nie tylko szlacheckiej, ale i plebejskiej. Obserwujemy dwa sprzężone ze sobą zjawiska: złotemu wiekowi kultury polskiej Kościół odpowiedział sarmatyzacją kultury religijnej. Broniono wówczas czci Maryi, należnej z tytułu Bożego Macierzyństwa, oraz współudziału w zbawczym dziele Chrystusa. Twórczość takich teologów, jak: Jan z Szamotuł, Stanisław Hozjusz, Stanisław z Łowicza, Piotr Skarga, Hieronim Powodowski, Szymon Starowolski, poświęcona głównie zagadnieniom Niepokalanego Poczęcia i Wniebowzięcia Maryi, nie pomijała problematyki Jej pośrednictwa i współodkupicielstwa, królewskości i duchowego macierzyństwa.
Zasadnicze znaczenie w kształtowaniu się nowych treści kultu maryjnego miała ogólna atmosfera napięć społecznych i religijnych. Rozszerzył się zakres orędownictwa Maryi. Prosi się Ją o pomoc nie tylko w potrzebach indywidualnych, lecz i społecznych, prosi się Ją o zwycięstwo w walkach z niewiernymi, o ratunek w niebezpieczeństwach klęsk żywiołowych, zwłaszcza często nawiedzających kraj epidemii. Jako Różańcowa i Szkaplerzna (oba święta powstały w drugiej połowie XVI wieku) - jest Pośredniczką, Wspomożeniem Wiernych, Zwycięską Matką Pocieszenia i Miłosierdzia. Następuje „rozbicie” jednego teologicznego i dogmatycznego obrazu Maryi; czci się Tę z Jasnej Góry, Gidel, Kalwarii, Sokala, a każdej przypisuje się specjalne misje i obdarowywanie specjalnymi łaskami.
Od połowy XVI wieku rozwija się powszechnie kult cudownych obrazów, współtworzących ok. 250 miejsc pątniczych na ziemiach Polski. I tak na przykład na mapie pielgrzymkowej zachodniej Małopolski wyróżniał się zwłaszcza Kraków, który posiadał wówczas zaszczytne miano „drugiego Rzymu” czy „Miasta świętego”. Przewodnik z 1603 r. opisuje 45 kościołów i kaplic na terenie ówczesnego Krakowa posiadających czczone święte wizerunki (jak się przypuszcza, 11 z nich w świadomości wiernych uchodziło za łaskami słynące). Do innych ośrodków zaliczyć można np.: Tuchów, Myślenice, Bochnię, Jasło, Gaj oraz Stary Sącz. Te ostatnie informacje podał prof. Jackowski, który znacznie rozszerzył wstępnie zapowiedziany temat wykładu.
Po zaprezentowaniu referatów charakteryzujących życie religijne społeczeństwa polskiego (a szczególnie maryjnego kultu) w okresie kontrreformacji, dokładniej ukazano rolę Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej, paulinów oraz Jasnej Góry. Osobę o. Augustyna Kordeckiego - przeora tego sanktuarium (wybieranego na ten urząd 6-krotnie), którego 400-lecie urodzin uczczono tą naukową sesją - przedstawiono jako obrońcę praw człowieka i narodu. Ukazano go jako tego, który podjął się obrony Jasnej Góry przed zalewem wojsk nie tylko szwedzkich, ale również protestanckich, wyraził sprzeciw wobec szargania świętością.
Na przykładach omówionych dzieł malarskich i rzeźbiarskich przedstawiających osobę o. Augustyna uczestnicy sesji zrozumieli, że wszystkie one służyły podkreśleniu roli Jasnej Góry i jej przeora w trudnych dziejowych wydarzeniach „potopu” szwedzkiego. Dzieła te powstawały najczęściej w związku z rocznicami urodzin lub śmierci autora Nowej Gigantomachii, by zawsze w czasach niewoli narodowej budziły wśród Polaków ducha patriotyzmu. Od o. Kordeckiego każdy może i powinien uczyć się męstwa, które zadecydowało o podjęciu obrony Jasnej Góry. Uczyć się wiary i nadziei, które piszą dzieje Kościoła i Polski. Zasługa o. Augustyna polegała na tym, że bezgranicznie zawierzył mocy Najświętszej Maryi Panny. Prawdę tę głosi napis umieszczony na pomniku wielkiego Przeora Na Skałce w Krakowie: „Gdy większość narodu zwątpiła i omdlała, On wierzył, kochał, walczył i zwyciężył”.
Podobną myśl zawarła w swoim wystąpieniu jedna z prelegentek. Przytoczyła cytat z tekstu, jaki powstał przed 100 laty, a więc w 300. rocznicę urodzin wielkiego Przeora. Wiersz Kordecki Jana Kasprowicza to rozważania nad urną z prochami bohatera:

Prochem - li jesteś, prochem, więcej niczem,
Kamienna urno! A jednak przed twojem,
Żałobą wieków okrytem obliczem
Staje ma dusza z dziwnym niepokojem,
Albowiem czuje, że w twem tajemniczem
Wnętrzu odnajdzie coś, co nie jest rojem
Zmarłych - li wspomnień, ale życia treścią,
Uwitą z wielkich tęsknic, karmionych boleścią...

Na zakończenie sesji zarówno organizatorzy, prelegenci, jak i słuchający wyrazili radość, że to naukowe spotkanie doszło do skutku. Pokazało, że także dzisiaj mają miejsce ataki na pobożność maryjną, która wywiera wpływ na współczesny Kościół, sprawy narodowe i kształtowanie patriotyzmu oraz wyróżnia naród polski od innych narodów. Obecni wyrazili nadzieję, że wymiana doświadczeń na polu historycznych badań nad kultem maryjnym oraz przywołanie bohatera naszych dziejów w osobie o. Kordeckiego pozwoli także dzisiaj zapewnić zwycięstwo duchowi wolności - wolności sumienia i wyznawania wiary. Pozwoli również skupić większą uwagę na autentyczności i prawdziwości współczesnego przekazu ikonograficznego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież przed „Anioł Pański” wzywa rządzących, by słuchali głosu sumienia

2025-09-07 12:08

[ TEMATY ]

Anioł Pański

Papież Leon XIV

głos sumienia

Vatican Media

Kanonizacja Carla Acutisa i Pier Giorgio Frassatiego

Kanonizacja Carla Acutisa i Pier Giorgio Frassatiego

Na zakończenie liturgii kanonizacyjnej Leon XIV zawierzył wstawiennictwu nowych świętych i błogosławionych pokój na świecie. Przypomniał, że wczoraj do chwały ołtarzy wyniesione zostały dwie ofiary sowieckiego reżimu: katolicki biskup w Estonii oraz młoda Węgierka, która zginęła z rąk czerwonoarmisty, broniąc się przed gwałtem.

W mocnych słowach Leon XIV zwrócił się też do liderów politycznych na świecie:
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: Z perspektywy wieży

2025-09-02 09:26

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

Adobe Stock

Krzywa Wieża w Pizie

Krzywa Wieża w Pizie

Jeśli na wydziałach architektury ktoś dziś jeszcze mówi o budowaniu wież, ogranicza się raczej do zagadnień konstrukcyjnych. To zresztą zrozumiałe. Źle skonstruowana lub postawiona na grząskim gruncie wieża może budzić odczucia romantyczne, których nie brakuje turystom odwiedzającym Pizę, jednak wcale nie zapewnia im bezpieczeństwa.

Jezus, choć był obeznany przynajmniej z podstawami architektury (zobacz przypowieść o budowaniu na skale), twierdzi, że warto zwrócić także uwagę na aspekt ekonomiczny: „Któż z was, chcąc zbudować wieżę, nie usiądzie najpierw i nie oblicza wydatków, czy ma na wykończenie? Inaczej, gdyby założył fundament, a nie zdołałby wykończyć, wszyscy, patrząc na to, zaczęliby drwić z niego: Patrzcie, ten człowiek zaczął budować, a nie zdołał wykończyć!”(Łk 14,28-29).
CZYTAJ DALEJ

Rozpoczęła się nowenna przed uroczystością Matki Bożej Bolesnej – Patronki Wałbrzycha

2025-09-07 20:53

[ TEMATY ]

Wałbrzych

Matka Boża Bolesna

ks. Wiesław Rusin

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w Wałbrzychu – modlitwa podczas pierwszego dnia nowenny przed uroczystością Patronki Miasta

Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w Wałbrzychu – modlitwa podczas pierwszego dnia nowenny przed uroczystością Patronki Miasta

W Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w Wałbrzychu rozpoczęła się wielka nowenna przygotowująca do uroczystości patronalnej miasta.

Pierwszego dnia 7 września modlitwom przewodniczył ks. kan. Wiesław Rusin, prepozyt Wałbrzyskiej Kapituły Kolegiackiej i proboszcz parafii Świętych Aniołów Stróżów.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję