Reklama

„Pasja”

„Passio” - znaczy cierpienie, ale i miłość

„Dzień po dniu byłem opluwany, bity, chłostany, zmuszany do niesienia ciężkiego krzyża w przenikliwym chłodzie. To było brutalne przeżycie, aż brak słów, by je opisać. Jednak ponad wszystko warto było zagrać tę rolę” - powiedział James Caviezel odtwarzający postać Jezusa w słynnej już „Pasji” Mela Gibsona.

Niedziela Ogólnopolska 11/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Musi być autentycznie

Pasja - to film o 12 ostatnich godzinach życia Jezusa z Nazaretu.
Zaczyna się od modlitwy w Ogrójcu. Potem jest kuszenie przez szatana, zdrada Judasza, aresztowanie, rozmowa - najpierw z żydowskimi kapłanami Wysokiej Rady, potem z Rzymianinem Poncjuszem Piłatem, biczowanie, droga krzyżowa ulicami miasta, Golgota, przybicie do krzyża, śmierć...
Każdy chrześcijanin doskonale zna te wydarzenia. Jednak film Mela Gibsona to coś więcej. Coś więcej niż arcydzieło - jak mówi William Peter Baltty - coś, co wprawia w zachwyt wiarą, zapałem i odwagą w realizacji.
Scenariusz powstał na podstawie Ewangelii. To nic nowego, ponieważ wszystkie produkcje filmowe dotyczące życia Jezusa opierały się na tym jedynym wiarygodnym przekazie o życiu i nauczaniu Chrystusa. Gibson poszedł dalej. Zależało mu na maksymalnej wiarygodności. Jezus mówi więc językiem swoich czasów - po aramejsku, Piłat - uliczną łaciną.

Scenografia i kostiumy

Reklama

Film kręcono we Włoszech, w mieście Matera, którego okolice jako żywo przypominają okolice Jerozolimy sprzed 2000 lat, oraz w legendarnych rzymskich studiach filmowych, które słyną w całym filmowym świecie z niewiarygodnej maestrii swych ekip. To Włosi wybudowali Amerykanom gigantyczną i zachwycającą jerozolimską Świątynię i pałac Piłata z dziedzińcem, gdzie biczowano Jezusa. W studiu wybudowano kawałek Jerozolimy o powierzchni 2,5 akra. Gibson ściągnął z Hollywood „oskarowych” speców od charakteryzacji z Keithem Vanderlaanem na czele, który zanim przystąpił do odtwarzania kolejnych etapów umęczenia ciała Jezusa, sam studiował zmiany zachodzące w organizmie człowieka podczas ukrzyżowania. Reżyser domagał się maksimum realizmu, wiedząc, że to twarz Jezusa gra w filmie główną rolę. W efekcie aktora odtwarzającego Jezusa charakteryzowano przez 7-10 godzin dziennie, tatuując mu np. plecy w pręgi nabiegłe krwią. Ekipa od charakteryzacji godzinami przygotowywała realistyczne pokazanie kolejnych etapów drogi krzyżowej. Podobne zadanie mieli kostiumolodzy. Stroje szyto z naturalnych materiałów, znanych w starożytności, i wykonywano je ręcznie. Gibson, oczarowany malarstwem Caravaggia, skrócił paletę barw strojów do czerni, brązu i beżu. Żydzi chodzą więc w filmie w wełnianych płaszczach z kapturami, a dla Rzymian odlewano napierśniki i hełmy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zdjęcia jak obrazy Caravaggia

„Ma być jak u Caravaggia” - tłumaczył reżyser Calebowi Deschanelowi, światowej sławy operatorowi. To kunsztowi tego człowieka zawdzięczamy „niesamowitość” scen w Pasji. Połowę ujęć kręcono nocą, połowę w półmroku, co tworzy klimat tajemniczości i niezwykłości wydarzeń, ale gdy trzeba, kamera niemal wchodzi w aktorów, by pokazać rozpacz, ból, cierpienie.
Gibson nie chciał w filmie gwiazd, szukał „odkrycia” i takim odkryciem zapewne jest odtwarzający postać Jezusa James Caviezel. Reżyser na początku nie wiedział, że aktor ma 33 lata i jest praktykującym katolikiem, ale z pewnością zauważył, że James często modlił się podczas przerw w zdjęciach. Sam aktor przyznał, że rola Jezusa zmieniła jego życie, a gdy cudownie ocalał po tym, jak uderzył w niego piorun, głośno mówi o opiece Najwyższego.
Ponad 2 tygodnie trwało kręcenie tylko scen ukrzyżowania, podczas których aktor musiał dźwigać krzyż ważący 50 kg (prawdziwy ważył dwa razy więcej), a potem godzinami wisieć na nim. W ostatnich dniach, by ulżyć aktorowi, zastępowano go manekinem. James, by wytrzymać fizycznie trudy roli, godzinami ćwiczył mięśnie nóg i pleców. W środku włoskiej zimy, tylko w przepasce na biodrach, niemal zamarzał na planie. Ogrzewano mu wtedy jedynie usta, tak by był w stanie wypowiadać swoje kwestie. Aktor przeszedł zapalenie płuc, wyrwanie barku, niemal zemdlał po tym, jak bicz z rzymskiego narzędzia tortur, którym katowano Jezusa, ześlizgnął się na nieosłonięte ciało aktora. „Nie sądziłem, że tyle będę się musiał modlić, by utrzymać właściwą perspektywę” - powiedział po zakończeniu zdjęć.
Do roli Matki Jezusa zaangażowano znaną bułgarską aktorkę, ponieważ Gibson był przekonany, że tylko Maia Morgenstern jest w stanie samą twarzą zagrać rozpacz, nadzieję i miłość. Aktorka przyznała, że scenariusz przeczytała 200 razy, by sprostać roli.

Reżyser

Mel Gibson - megagwiazda kina, od 12 lat myślał o nakręceniu tego filmu. Obsypany Oskarami za film Waleczne serce, uwierzył wreszcie, że może stworzyć poruszający obraz z życia Jezusa Chrystusa. Na jego realizację wyłożył z własnej kieszeni 25 mln dolarów, bo zależało mu na artystycznej niezależności. Zaangażował najlepszych z najlepszych, by osiągnąć realistyczne przedstawienie męki i śmierci Jezusa Chrystusa. Udało się. The Wall Street Journal napisał, że przy Pasji Gibsona inne filmowe wizje ukrzyżowania Jezusa to „hollywoodzka tandeta”.
„Chciałem wyrazić ogrom ofiary oraz całą jej grozę. Pragnąłem także, aby film nie był pozbawiony liryzmu i piękna, stałego poczucia miłości, bo przecież jest to opowieść o wierze, nadziei i miłości. To, moim zdaniem, najwspanialsza historia, jaką można opowiedzieć” - stwierdził Mel Gibson.

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Symbol łez i krwi. Relikwiarz sióstr katarzynek

2025-05-30 08:34

[ TEMATY ]

beatyfikacja

relikwiarz

siostry katarzynki

©niedziela.pl

Relikwiarz, stworzony przez Andrzeja Adamskiego, znanego złotnika z Braniewa

Relikwiarz, stworzony przez Andrzeja Adamskiego, znanego złotnika z Braniewa

Już 31 maja 2025 roku Braniewo stanie się miejscem szczególnej duchowej uroczystości. Po dwudziestu latach procesu beatyfikacyjnego, Kościół wyniesie na ołtarze piętnaście sióstr katarzynek, które oddały życie, trwając przy swoich podopiecznych w ostatnich miesiącach II wojny światowej. Zginęły z rąk żołnierzy Armii Czerwonej, nie opuszczając szpitali, przytułków i domów opieki – miejsc, gdzie były najbardziej potrzebne.

Braniewska beatyfikacja to nie tylko akt wyniesienia do chwały ołtarzy, ale również głęboka lekcja wiary, odwagi i bezgranicznego oddania drugiemu człowiekowi. Męczeństwo sióstr długo nie było historią znaną powszechnie. Dziś mówi się o niej coraz głośniej. W lutym i marcu 1945 roku braniewskie zakonnice ze Zgromadzenia Sióstr św. Katarzyny wybrały pozostanie w mieście, przez które przetaczała się ofensywa Armii Czerwonej. Były świadome zagrożenia, jakie niosło ze sobą nadejście wojsk sowieckich, ale postanowiły zostać. Ich ofiara była cicha, lecz ogromna w znaczeniu. Wyniesienie ich na ołtarze to przypomnienie, że świętość rodzi się często z codziennej służby i z heroizmu w najtrudniejszych chwilach.
CZYTAJ DALEJ

Wniebowstąpienie kończy to, co zapoczątkowało Wcielenie

2025-05-29 09:04

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Monika Książek

Wniebowstąpienie kończy to, co zapoczątkowało Wcielenie. Chrystus, który narodził się w Betlejem, przyjmując naszą ludzką naturę, lecz bez grzechu, wraca teraz do Siebie, skąd przyszedł. Wniebowstąpienie jest dokończeniem misterium paschalnego, a więc dzieła odkupienia.

Jezus powiedział do swoich uczniów: «Tak jest napisane: Mesjasz będzie cierpiał i trzeciego dnia zmartwychwstanie; w imię Jego głoszone będzie nawrócenie i odpuszczenie grzechów wszystkim narodom, począwszy od Jeruzalem. Wy jesteście świadkami tego. Oto Ja ześlę na was obietnicę mojego Ojca. Wy zaś pozostańcie w mieście, aż będziecie przyobleczeni w moc z wysoka». Potem wyprowadził ich ku Betanii i podniósłszy ręce, błogosławił ich. A kiedy ich błogosławił, rozstał się z nimi i został uniesiony do nieba. Oni zaś oddali Mu pokłon i z wielką radością wrócili do Jeruzalem, gdzie stale przebywali w świątyni, wielbiąc i błogosławiąc Boga.
CZYTAJ DALEJ

Już 50 lat niosą Boga ludziom

2025-05-31 19:34

Magdalena Lewandowska

Złoci jubilaci z abp. Józefem Kupnym

Złoci jubilaci z abp. Józefem Kupnym

– Wasze życie pokazuje, że kapłaństwo to nie zawód, ale przymierze, to nie stanowisko, ale służba – mówił w jubileusz 50-lecia kapłaństwa ks. Paweł Cembrowicz.

Złoty jubileusz kapłaństwa świętowali w katedrze wrocławskiej kapłani wyświęceni tam 50 lat temu – 26 diakonów przyjęło wtedy świecenia prezbiteratu z rąk bpa Wincentego Urbana. Uroczystej Eucharystii pół wieku później przewodniczył abp Józef Kupny. – Święcenia kapłańskie przyjęliście w 1975 roku. Dla mnie również ten rok jest bardzo ważny, dlatego, że właśnie wtedy rozpoczynałem studia teologiczne – wspominał abp Kupny. – Kapłaństwo to coś wspaniałego i im bardziej sytuacja zewnętrzna sprawia, że jest kapłaństwo jest w jakiś sposób atakowane, tym bardziej powinno nas to mobilizować, żebyśmy byli czytelnym znakiem Bożej miłości – podkreślał metropolita wrocławski. Przypomniał, że kiedy rodził się protestantyzm, kiedy masowo odchodzono od Kościoła, właśnie wtedy Kościół podjął ważny wysiłek ukazywania piękna kapłaństwa, by przyciągnąć ludzi młodych do służby Bogu. – Przeżywając z wami ten piękny jubileusz, chcemy prosić o liczne powołania kapłańskie i zakonne, by nie zabrakło pracowników na żniwie Pana. Gratuluję wam 50-lecia kapłaństwa i dziękuję za waszą wierną posługę, oddanie. Proszę wszystkich kapłanów, żebyśmy byli widocznym znakiem Bożej miłości, Bożego przebaczenia. Żebyśmy tak żyli, aby wierni, którzy się w nas wpatrują, odzyskiwali nadzieję – przemawiał abp Kupny.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję