Reklama

Media a paideia

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Żyjemy w epoce dominacji mediów. Dziś wiemy, że słowa, dźwięki, obrazy mają wielką moc wpływania na nasze widzenie świata, na nasze poglądy, postawy, opinie. Jest to fakt oczywisty. Ale mimo tej oczywistości wiele osób nie odróżnia własnych sądów od tych, które zostały wyrażone za pomocą środków masowego przekazu. Mass media zajmują nie tylko bardzo dużo miejsca w naszym życiu, lecz, niestety, zajmują także miejsce ważne. Niestety, ponieważ to, co mass media oferują odbiorcy, jest często przeciwne realnemu dobru człowieka i godzi w moralność. Wyjątki wszyscy z łatwością dostrzegamy, a to dlatego, że odbiegają od zasadniczej tendencji.
Właśnie mediom i ich roli w kulturze poświęciliśmy najnowszy, dziewiąty numer Cywilizacji. Zatytułowaliśmy go Media a paideia. W związku z tak szerokim i głębokim zarazem oddziaływaniem mediów, chcemy zachęcić do refleksji, jak żyć we współczesnej kulturze. Co robić, by media służyły dobru człowieka, respektując prawdę o nim, i przez to były też nakierowane na dobro społeczności, w których człowiek żyje? Jest pilna potrzeba, by media, wytwarzały atmosferę sprzyjającą wzrostowi każdej osoby ludzkiej. Muszą one przede wszystkim respektować godność człowieka, bo bez niej człowiek stanie się narzędziem. Ważne jest zatem, by twórcy związani z mediami - dziennikarze, artyści - byli szczególnie wrażliwi na to, kim jest człowiek. Na nich bowiem spoczywa odpowiedzialność za kształt życia indywidualnych ludzi i całego społeczeństwa. W oderwaniu od człowieka niemożliwe jest wytworzenie kultury sprawiającej jego wzrost. Tylko człowiek odpowiednio ukształtowany w cnotach intelektualnych i moralnych będzie zdolny do dobrego działania, do tworzenia ładu. Ten numer Cywilizacji ma być pomocny w korzystaniu z mediów tak, by budować kulturę humanistyczną, a także przygotowywać przyszłych twórców mediów, by swoją pracę traktowali jako służbę człowiekowi w kontekście jego godności i celu ostatecznego jego życia.

Kwartalnik można zamówić w Redakcji „Cywilizacji”: ul. 3 Maja 22/9, 20-078 Lublin, fax (0-81) 743-75-15, e-mail: cywilizacja@ien.pl

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Mazowieckie: Będzie badanie psychiatryczne księdza, który zamordował znajomego

2025-09-17 13:49

[ TEMATY ]

morderstwo

Adobe Stock

Proboszcza z gminy Tarczyn, który zaatakował siekierą, a następnie podpalił swojego znajomego, mają zbadać psychiatrzy. Prokurator chce się upewnić, czy ksiądz w chwili dokonania zabójstwa był poczytalny – poinformowała rzeczniczka Prokuratury Okręgowej w Radomiu Aneta Góźdź.

– Użycie siekiery, którą ksiądz przewoził w bagażniku, a następnie podpalenie krwawiącego znajomego – to okoliczności, które rodzą pytanie o poczytalność oskarżonego – powiedziała prok. Góźdź.
CZYTAJ DALEJ

Św. abp Zygmunt Szczęsny Feliński

[ TEMATY ]

święty

Warszawa

metropolita

św. Zygmunt Szczęsny Feliński

Wikimedia

Św. abp. Zygmunt Szczęsny Feliński

Św. abp. Zygmunt Szczęsny Feliński

Św. abp. Zygmunt Szczęsny Feliński (1822-1895) przeszedł do historii jako metropolita warszawski okresu powstania styczniowego, który za radykalny sprzeciw wobec represji carskich został zesłany w głąb Rosji na 20 lat. Założył Zgromadzenie Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi.

Zygmunt Szczęsny Feliński urodził się 1 listopada 1822 r. w Wojutynie, na Wołyniu, jako syn ziemianina Gerarda Felińskiego i Ewy z Wendorffów, kobiety wielkiego umysłu i serca, patriotki, pisarki. Wzrastał w latach terroru, rusyfikacji, prześladowania Kościoła i narodu, ale też w atmosferze epoki romantyzmu i zrywów wolnościowych. Z domu rodzinnego wyniósł mocny fundament wiary i moralności. Gdy miał 11 lat zmarł mu ojciec. Gdy miał 16 lat jego matka została zesłana na Syberię za włączenie się w konspiracyjną działalność patriotyczną Szymona Konarskiego. Po konfiskacie majątku przez rząd carski, dziećmi Ewy Felińskiej zajęła się rodzina i bliscy.
CZYTAJ DALEJ

Krótki przewodnik po wykazie lektur szkolnych - zniknęła np. „Legenda o św. Aleksym” czy „Kwiatki św. Franciszka z Asyżu”

2025-09-17 20:04

[ TEMATY ]

edukacja

lektura

Adobe Stock

W szkolnej rzeczywistości już dość dawno nastąpiło odejście od rozumienia kanonu kultury, w tym kanonu literackiego, jako wzorca i miary, z którą należy się wciąż na nowo konfrontować na naszej drodze ku mądrości. W tzw. wykazie lektur, zawartym w podstawie programowej języka polskiego, tylko niektóre tytuły można byłoby uznać za kanoniczne w tym właśnie sensie. Kwestia zawartości owego spisu lektur od dawna budzi emocje i rodzi szereg pytań w tej materii - pisze Artur Górecki na stronie Ordo Iuris.

Zmiany, które przygotowało i częściowo już wdrożyło Ministerstwo Edukacji Narodowej pod kierownictwem Barbary Nowackiej (dalsze zmiany są zapowiadane jako „Reforma26”) to prawdziwa destrukcja tego, co ze spraw ważnych, związanych z kulturą zakorzenienia, jeszcze w polskiej szkole zostało.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję