Reklama

Tydzień Powszechnej Modlitwy o Jedność Chrześcijan 18-25 stycznia 2005 r.

Hasło: „Chrystus jedynym fundamentem Kościoła” (por. 1 Kor 3, 11)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Co roku w dniach od 18 do 25 stycznia Kościół w „ruchu ekumenicznym” modli się o zjednoczenie wyznawców Jezusa Chrystusa, nawiązując do Modlitwy Arcykapłańskiej Zbawiciela, zanoszonej do Ojca: „Oby się tak zespolili w jedno, aby świat poznał, żeś Ty Mnie posłał...” (J 17, 23). Ma to być zjednoczenie umysłów, serc i działań w Jezusie Chrystusie. Ogromnie to ważny i trudny do realizacji postulat. To, co po ludzku wydaje się dążeniem niedościgłym, wierzymy, że może być osiągnięte w Bogu, dla którego „wszystko jest możliwe” (Mt 19, 26). Posłannictwo Apostołów i ich następców wraz z cudem zjednoczenia Kościoła Chrystusowego może zaowocować pod działaniem Ducha Świętego. Ta jedność - jako ideał - ma być odzwierciedleniem jedności trynitarnej między Ojcem a Synem w Duchu - Pocieszycielu.
Ekumenizm - hasło na wskroś ewangeliczne i pozytywne - w różnych wyznaniach chrześcijańskich różnie pojmowane. Ten sam Chrystus w tej samej Ewangelii to samo głosi: „Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody... Ja jestem z wami przez wszystkie dni aż do skończenia świata” (Mt 28, 19-20), ale Jego zobowiązujące posłanie różnie bywa pojmowane i realizowane. Dziękujmy jednak Boskiemu Nauczycielowi, że wlewa w nasze serca przynajmniej pragnienie zjednoczenia, dążenie do tego, „aby wszyscy stanowili jedno”. W tym właśnie duchu, w tym samym celu od czasów apostolskich usiłowano osiągnąć owoc tej oto modlitwy: „Błagaj Boga serc, by serce twoje i serce twoich braci złączył w jedno w Sercu Jezusa” (Modlitwa św. Jana de La Salle).
Nie wolno zapominać - zwłaszcza w tygodniu ekumenicznych aspiracji - o pouczeniu Katechizmu Kościoła Katolickiego, że o „przywrócenie jedności powinien troszczyć się «cały Kościół, zarówno wierni, jak i ich pasterze» (DE 5). Trzeba jednak mieć świadomość, że «ten święty plan pojednania wszystkich chrześcijan w jedności jednego i jedynego Kościoła Chrystusowego przekracza ludzkie siły i zdolności». Dlatego więc pokładamy całą naszą nadzieję «w modlitwie Chrystusa za Kościół, w miłości Ojca ku nam, w mocy Ducha Świętego» (DE 24)” (KKK 822). Te słowa Katechizmu zawierają tekst Soboru Watykańskiego II, tekst Dekretu o ekumenizmie Unitatis redintegratio z roku 1964.
Zainicjowany przez papieża Jana XXIII, a kontynuowany przez Pawła VI, Sobór Watykański II stawiał sobie właśnie - jako szczególne dążenie - przezwyciężenie podziałów w łonie Kościoła Chrystusowego. Tak pojmowanym ekumenizmem nazywamy poglądy i postawy wyrażające dążenie do zjednoczenia wszystkich rzetelnych chrześcijańskich wyznań w jednym Kościele Chrystusowym, przy zachowaniu wielorakości teologicznej i wyznaniowej. W aspekcie psychologicznym wszystkie Kościoły powinny dostrzegać swoją winę za to bolesne rozdarcie i dlatego, zamiast się wzajemnie oskarżać, winny raczej prosić o przebaczenie i dążyć do ponownego utworzenia jedynego Kościoła, założonego przez Jezusa Chrystusa.
Wielu teologów katolickich uważa ekumenizm za ruch podejmowany we wszystkich wspólnotach chrześcijańskich, by przez dialog, współpracę, zbliżenie osób i instytucji, a zwłaszcza przez wspólną modlitwę dążyć do zjednoczenia i połączenia ich przerwanej tradycji w celu przywrócenia optymalnej pełni Mistycznego Ciała Chrystusa. Ten właśnie kierunek rozumienia ekumenizmu znalazł swój wyraz w soborowym dekrecie Unitatis redintegratio. Dekret ten kończy się optymistycznym i ufnym akcentem, który mówi, że „ruch ekumeniczny” jest działalnością delikatną i wymagającą wielkiej cierpliwości i umiejętności. Może być ona prowadzona przez nas, członków Kościoła katolickiego, tylko w całkowitej wierności prawdzie otrzymanej od Apostołów i Ojców i ma zmierzać do tej pełni, którą Pan zlecił Kościołowi. Wymagana wierność jest zatem wiernością dynamiczną, zmierzającą naprzód, usiłującą dzięki natchnieniu Ducha Świętego odnaleźć żywe prawdy Bożego Objawienia, prawdy zawarte w Słowie Bożym, w Piśmie Świętym i Tradycji.
O doniosłości „ruchu ekumenicznego” przekonują się zwłaszcza duszpasterze działający na terenach misyjnych, gdzie brak jedności bywa wielkim utrudnieniem w ewangelizacji. O tym właśnie mówi Sobór w Dekrecie o działalności misyjnej Kościoła Ad gentes divinitus: „O ile pozwalają warunki religijne, działalność ekumeniczną należy tak rozwijać, aby katolicy po bratersku współpracowali z braćmi odłączonymi według norm Dekretu o ekumenizmie, przez wspólne w danym razie wyznawanie wobec narodów wiary w Boga i w Jezusa Chrystusa oraz przez współpracę zarówno na polu społecznym i technicznym, jak też kulturalnym i religijnym z wykluczeniem jednak wszelkiego pozoru indyferentyzmu i pomieszania pojęć, jak też niezdrowej rywalizacji. Niech współpracują przede wszystkim dla Chrystusa, swojego Pana: Jego imię niech ich jednoczy. Tę współpracę należy zaprowadzić nie tylko między prywatnymi osobami, lecz również, według uznania ordynariusza miejscowego, między Kościołami lub Wspólnotami kościelnymi i ich dziełami” (por. DM 15).
Hasło tegorocznego Tygodnika Ekumenicznego: Chrystus jedynym fundamentem Kościoła - wskazuje na Tego, który łączy chrześcijan. Świadomość przynależności do Chrystusa, jako fundamentu, pomaga przezwyciężyć podziały, aby stanowić jedno w Kościele Chrystusowym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ksiądz, powstaniec, patriota. Powieszony przez Niemców na swojej własnej stule

W ciągu 63 dni Powstania Warszawskiego oprócz wielu żołnierzy i ludności cywilnej, wzięli w nim udział również duchowni, którzy stale towarzyszyli walczącym.

Zajmowali się organizowaniem Eucharystii i wspólnych modlitw, udzielali sakramentów, towarzyszyli poległym na ostatniej drodze, a niejednokrotnie oddawali własne życie w walce o wolność Ojczyzny.
CZYTAJ DALEJ

Kustodia Ziemi Świętej: uznanie państwa palestyńskiego to krok w kierunku pokoju

Uznanie państwa palestyńskiego przez kolejne kraje świata to krok w kierunku pokoju w Ziemi Świętej - jest o tym przekonany o. Ibrahim Faltas z franciszkańskiej Kustodii (prowincji) Ziemi Świętej. Zakonnik przypomina, że Stolica Apostolska uznała państwowość Palestyny przed dziesięciu laty jako prawo narodu palestyńskiego.

W ostatnich dniach państwo palestyńskie zostało uznane m.in. przez Francję, Wielką Brytanię, Australię, Kanadę, Portugalię, Belgię, Luksemburg, Monako. Nie zrobiły tego Włochy i Niemcy, choć opowiadają się za rozwiązaniem dwupaństwowym (Izrael i Palestyna) dla Ziemi Świętej. W sumie Palestynę uznaje już 156 państw członkowskich ONZ (około 70 proc.).
CZYTAJ DALEJ

Toruń: Zmarł ks. prałat Stanisław Kardasz, działacz społeczny i opozycyjny

2025-09-23 18:29

[ TEMATY ]

działacz społeczny

opozycjonista

ks. prałat Stanisław Kardasz

Diecezja toruńska

Zmarł ks. prałat Stanisław Kardacz

Zmarł ks. prałat Stanisław Kardacz

Zmarł ks. prałat Stanisław Kardasz, wieloletni proboszcz parafii pw. Matki Bożej Zwycięskiej i Świętego Jerzego w Toruniu, działacz społeczny i opozycyjny związany z Solidarnością. Miał 88 lat – poinformowała we wtorek kuria diecezji toruńskiej.

Ks. Kardasz urodził się 29 października 1936 r. w Gdyni. W 1960 r. ukończył Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie, a w 1968 r. – historię na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Był m.in. wikariuszem parafii św. Jakuba w Toruniu i parafii św. Krzyża w Grudziądzu, a w latach 1976-2013 proboszczem parafii pw. Matki Bożej Zwycięskiej i Świętego Jerzego w Toruniu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję