Egipt: nowe przepisy dotyczące statusu prawnego chrześcijan
Długo oczekiwana ustawa o statusie prawnym chrześcijan w Egipcie ma zostać wkrótce zatwierdzona przez egipski parlament. Opracowanie nowych przepisów dotyczących wrażliwych kwestii związanych z prawem rodzinnym, było długim procesem, który rozpoczął się w 2014 roku. Ustawa powinna zostać przedyskutowana wkrótce po otwarciu nowej sesji parlamentu 23 stycznia.
Parlament Egiptu ma zatwierdzić niedługo nowe przepisy, opracowane we współpracy z lokalnymi Kościołami chrześcijańskimi, dotyczące statusu prawnego chrześcijan w tym kraju. Ministerstwo Sprawiedliwości zakończyło proces redagowania nowego prawa w czerwcu 2021 r. po 16 sesjach, podczas których konsultowało się z ekspertami prawnymi, urzędnikami państwowymi i przedstawicielami Kościoła, aby osiągnąć konsensus co do brzmienia tekstu ustawy. Dyskusje koncentrowały się w szczególności na kwestiach takich jak rozwód i separacja prawna, do których poszczególne Kościoły mają różne podejście. Przywódcy chrześcijańscy przekazali władzom egipskim wspólne propozycje 15 października 2020 r.
Chrześcijanie stanowią około 10 proc. z 87-milionowej populacji Egiptu. Współpraca przy tworzeniu ustawy potwierdza dobre relacje między lokalnymi Kościołami a obecnym rządem egipskim kierowanym przez prezydenta Abda al-Fattaha as-Sisiego, który od momentu objęcia władzy w 2014 roku wykonał szereg przyjaznych gestów w kierunku lokalnych Kościołów, zwłaszcza ortodoksyjnego Kościoła koptyjskiego, największej wspólnoty chrześcijańskiej w kraju.
As-Sisi jest pierwszym egipskim prezydentem, który uczestniczył w prawosławnych koptyjskich liturgiach bożonarodzeniowych i niejednokrotnie określał wspólnotę koptyjską jako istotną część egipskiej tożsamości. Ponadto, w 2015 roku, mocno zareagował na ścięcie 21 egipskich chrześcijan koptyjskich przetrzymywanych przez tzw. Państwo Islamskie w Libii, a w lipcu 2016 roku zapowiedział, że zaostrzy kary wobec osób podżegających do przemocy na tle religijnym. 30 sierpnia tego samego roku egipski parlament zatwierdził nowe prawo mające ułatwić budowę nowych kościołów w Egipcie, co przez lata było głównym powodem napięć z muzułmańską większością, zwłaszcza na południu kraju.
Koptyjski patriarcha Aleksandrii Ibrahim Isaac Sidrak
Ewangelista Mateusz pisze, że po wizycie Trzech Króli Święta Rodzina musiała uciekać do Egiptu: „Oto anioł Pański ukazał się Józefowi we śnie i rzekł: «Wstań, weź Dziecię i Jego Matkę i uchodź do Egiptu; pozostań tam, aż ci powiem; bo Herod będzie szukał Dziecięcia, aby Je zgładzić». On wstał, wziął w nocy Dziecię i Jego Matkę i udał się do Egiptu; tam pozostał aż do śmierci Heroda” (Mt 2, 13-15). Egipt stał się więc dla chrześcijan ziemią uświęconą obecnością Dzieciątka Jezus, Ziemią Świętą
Z koptyjskim katolickim patriarchą Aleksandrii Ibrahimem Isaakiem Sidrakiem rozmawia Włodzimierz Rędzioch
Gdy w grudniu 2010 r. w Tunezji rozpoczęły się protesty przeciwko władzy, nikt nie mógł przewidzieć, że zapoczątkują one całą serię rozruchów i konfliktów społecznych w całym regionie, które przeszły już do historii jako „arabska wiosna”, chociaż biorąc pod uwagę negatywne konsekwencje tych gwałtownych przemian, należałoby mówić raczej o „arabskiej zimie”. Drugim po Tunezji krajem, w którym doszło do gwałtownych zamieszek, był Egipt – 11 lutego 2011 r. pod presją społeczną ustąpił ze stanowiska prezydent Husni Mubarak, a władzę przejęło wojsko. W zorganizowanych w następnym roku wyborach prezydenckich wygrał związany z Bractwem Muzułmańskim Muhammad Mursi, który został zaprzysiężony na prezydenta 30 czerwca 2012 r. Niestety, rozszerzył on swe prerogatywy prezydenckie oraz wprowadził, we współpracy z islamistycznym rządem, kontrowersyjną konstytucję z elementami prawa koranicznego. Arogancja nowej władzy, islamizacja kraju, a do tego nieudolność w zarządzaniu państwem i kryzys ekonomiczny doprowadziły do nowych protestów społeczeństwa, które było rozczarowane rządami Mursiego. W czerwcu 2013 r. zaczęły się masowe demonstracje – na ulice egipskich miast wyszły miliony ludzi. W tej sytuacji interweniowało wojsko (nie po raz pierwszy w historii kraju), które 3 lipca 2013 r. pozbawiło Mursiego władzy i zawiesiło konstytucję. Następnie sąd zakazał działalności Bractwu Muzułmańskiemu.
Ponad 2 tysiące kilometrów, pięć krajów i morze intencji niesionych w sercu – tak wyglądała rowerowa pielgrzymka do Rzymu Dariusza Cara. Dziennikarz „Radia i” Archidiecezji Białostockiej postanowił wyruszyć na dwóch kółkach do Watykanu z okazji Roku Jubileuszowego. W trakcie sobotniej audiencji jubileuszowej mógł spotkać się twarzą w twarz z Papieżem Leonem XIV.
Wyprawa rozpoczęła się 18 sierpnia i prowadziła przez Polskę, Czechy, Słowację, Austrię i Włochy. Pielgrzym wiózł ze sobą namiot, karimatę i sakwy, ale przede wszystkim intencje – własne i powierzone mu przez słuchaczy.
Apel Metropolity Przemyskiego o modlitwę w intencji pokoju
2025-09-12 10:23
przemyska.pl
Krzysztof Świertok/Biuro Prasowe Jasnej Góry
Na Jasnej Górze rozpoczęła sie peregrynacja relikwii rodziny Ulmów po polskich diecezjach, która potrwa do września 2024 r.
Metropolita Przemyski, abp Adam Szal, kieruje specjalny apel o modlitwę w intencji pokoju na świecie i zachęca do modlitwy w intencji Ojczyzny. – Zachęcam aby od niedzieli 14 września, przez dziewięć kolejnych dni, podczas każdej Mszy świętej odśpiewać z wiernymi „Suplikacje” w intencji pokoju na świecie i dołączyć stosowne wezwanie do modlitwy wiernych – napisał w apelu hierarcha.
Poniżej publikujemy pełną treść apelu Metropolity Przemyskiego i propozycję modlitw za Ojczyznę.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.