Reklama

Rok liturgiczny

Do kiedy można się nawrócić?

Rozważanie do Ewangelii Łk 13, 1-9

[ TEMATY ]

ks. Paweł Rytel‑Andrianik

rozważanie

Sr. Amata CSFN

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1. Czas nawrócenia

Nawrócenie to jest być albo nie być dla człowieka. Pewnie każdy z nas myśli, że mamy jeszcze czas na nawrócenie. To jest jedna z najbardziej przebiegłych pokus. Jezus w Ewangelii mówi do kiedy można się nawrócić.

2. Słowa Klucze

Jeśli się nie nawrócicie, wszyscy podobnie zginiecie

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Co to znaczy nawrócić się?

Odpowiedź znajdziemy w oryginalnych językach biblijnych, hebrajskim i greckim. Po hebrajsku słowo „shuv” nawrócić się to „zawrócić”, „powrócić do Boga”, czyli odnowić swoją osobistą relację z Bogiem, która została utracona przez grzech.

Greckie słowo „metanoeo” to nawrócenie się w znaczeniu „zmiany myślenia”. Stąd słowo „metainoia” – „przemiana”. To ma głębokie znaczenie, bo zmiana życia zaczyna się od zmiany naszego myślenia.

Pewien człowiek miał zasadzony w swojej winnicy figowiec; przyszedł i szukał na nim owoców, ale nie znalazł. Rzekł więc do ogrodnika: „Oto już trzy lata, odkąd przychodzę i szukam owocu na tym figowcu, a nie znajduję. Wytnij go, po co jeszcze ziemię wyjaławia?” Lecz on mu odpowiedział: „Panie, jeszcze na ten rok go pozostaw, aż okopię go i obłożę nawozem; i może wyda owoc. A jeśli nie, w przyszłości możesz go wyciąć”.

Reklama

Te słowa Jezusa w kontekście nawrócenia mają ogromne znaczenie dla każdego z nas. Pan Bóg nam daje tak wiele szans na powrót do Niego, na uporządkowanie naszego życia rodzinnego, relacji z bliźnimi. Dla naszego dobra mówi jednak, czas na nawrócenie się skończy i to jest przecież zazwyczaj szybciej, niż ktoś myśli.

3. Dziś

Najlepszym nawróceniem jest miłość Boga i bliźniego. Ks. Jan Twardowski napisał kiedyś bardzo słynny i głęboki wiersz:

„Śpieszmy się kochać ludzi tak szybko odchodzą
zostaną po nich buty i telefon głuchy
tylko co nieważne jak krowa się wlecze
najważniejsze tak prędkie że nagle się staje
Nie bądź pewny że czas masz bo pewność niepewna”

2022-03-19 23:40

Oceń: +11 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rzecznik Episkopatu: ochrona nienarodzonych to nie kwestia polityczna, ale prawo do życia

[ TEMATY ]

ks. Paweł Rytel‑Andrianik

Pixabay.com

Ochrona poczętych dzieci nie powinna podlegać ustaleniom politycznym, to podstawowe prawo człowieka do życia, gwarantowane także przez konstytucję. Życie rozpoczyna się od poczęcia, to fakt naukowy. Przez USG można zobaczyć dziecko w łonie matki – podkreśla rzecznik Konferencji Episkopatu Polski, ks. Paweł Rytel-Andrianik.

„Dzięki nowoczesnym technologiom medycznym możemy obserwować rozwój dziecka w okresie płodowym już od poczęcia do narodzin. W drugim miesiącu ciąży zaczyna bić serce i tworzy się mózg. W trzecim miesiącu powstają wszystkie narządy, widać nos i oczy. Dziecko zaczyna się poruszać, otwiera usta, a nawet ssie kciuk. Dlatego Kościół katolicki, biorąc pod uwagę nie tylko kwestie moralne, ale także wiedzę naukową i medyczną, zdecydowanie staje w obronie życia, jako nadrzędnej wartości i podstawowego prawa człowieka, w tym wypadku totalnie bezbronnego” – podkreślił rzecznik Episkopatu. Podziel się cytatem
CZYTAJ DALEJ

Kiedy troska o dusze staje się samowolą [Felieton]

2025-09-13 23:34

Karol Porwich/Niedziela

W piątkowe popołudnie opublikowany został list otwarty do abp. Józefa Kupnego autorstwa ks. Karla Stehlina FSSPX, przełożonego polskiego dystryktu. List, w którym możemy odnaleźć słowa stanowiące wyraz troski o „misję ratowania dusz” i niepodważalnej wierności tradycji. Zauważyć też można, że działanie Bractwa to nic innego jak heroizm wobec „upadającego Kościoła”. Kapłani Bractwa chcą chronić wiernych przed „zepsutymi rytami” po Soborze Watykańskim II. Brzmi heroicznie, dramatycznie wręcz. Tylko że… wierność w Kościele katolickim obejmuje nie tylko gorliwość o liturgię i nauczanie, ale również pełne posłuszeństwo papieżowi i biskupom.

W Liście padają słowa, że “Stolica Apostolska wydała wiele zarządzeń, które potwierdzają słuszność naszej misji od samego początku.” Podkreślony jest fakt, że papież Franciszek w liście apostolskim “Misericordia et misera” udzielił kapłanom Bractwa jurysdykcji do ważnego słuchania spowiedzi i rozgrzeszania. Jednak wkrada się w to pewna wybiórczość. Bo przecież w 12 punkcie czytamy: „Dla duszpasterskiego dobra wiernych, kierowanych wolą wyjścia naprzeciw ich potrzebom i zapewnienia im pewności co do możliwości otrzymania rozgrzeszenia, postanawiam z własnej decyzji udzielić wszystkim kapłanom Bractwa Św. Piusa X upoważnienia do ważnego i godziwego udzielania sakramentu pojednania.” Kluczowe są tutaj dwa elementy. Pierwszy to: dla duszpasterskiego dobra wiernych” – Papież Franciszek nie mówi, że czyni to jako „uznanie misji” Bractwa, lecz ze względu na dobro duchowe wiernych, którzy korzystają z ich posługi. Chodzi o to, by nie mieli wątpliwości co do ważności i godziwości sakramentu spowiedzi. Drugi: „udzielam upoważnienia” – papież nie stwierdza, że Bractwo ma je z mocy prawa czy własnej misji. Przeciwnie – uznaje, że takiego upoważnienia nie mieli i dlatego nadaje je swoją decyzją.To rozróżnienie jest istotne: papież działa z troski o wiernych, a nie jako potwierdzenie „kanonicznej misji” Bractwa. Właśnie dlatego Benedykt XVI pisał wcześniej, że „dopóki Bractwo nie ma statusu kanonicznego, jego duchowni nie pełnią żadnej posługi w sposób legalny”. Franciszek nie zmienił tego faktu, lecz zrobił wyjątek dla sakramentów: Pokuty i Pojednania oraz Małżeństwa, aby wierni nie żyli w niepewności co do sakramentów. Innymi słowy – to akt miłosierdzia wobec wiernych, a nie potwierdzenie misji Bractwa.
CZYTAJ DALEJ

Warszawa: Episkopat powoła radę ekonomów diecezjalnych

2025-09-15 17:27

[ TEMATY ]

KEP

Episkopat News

Rada ekonomów diecezjalnych ma powstać przy Biurze Ekonoma Konferencji Episkopatu Polski. To jeden z efektów spotkania ekonomów, które odbyło się w poniedziałek w Sekretariacie Konferencji Episkopatu Polski. - Tak jak wspólnoty zakonne musimy działać razem. Możemy tworzyć grupy zakupowe czy instytucje, które mają siłę nabywczą i stają się podmiotem negocjacji z dostawcami. Siła jest w jedności i do tej jedności dążymy - powiedział KAI ks. dr Marcin Kokoszka, ekonom Konferencji Episkopatu Polski.

Spotkanie, jak poinformował ekonom KEP, zostało zainicjowane przez samych ekonomów diecezjalnych. - Chcemy wspólnie pracować i przekazywać sobie to, co jest przedmiotem naszej codziennej troski - powiedział KAI ks. dr Marcin Kokoszka.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję