Dwa tygodnie temu zaanonsowałem, że dzisiejsza część naszego biblijnego cyklu będzie dotyczyła psalmów. Literaturoznawcy definiują je zwykle jako hymniczne pieśni religijne, w których starotestamentowi autorzy sławili Boga. Teksty te odnosiły się także do ceremonii królewskich, obrzędów żałobnych, dziękczynnych lub pokutnych.
Te poetyckie utwory często były pisane językiem, który niekiedy bywa trudny w interpretacji. Niekiedy spotykamy w nich wiele wyrażeń symbolicznych albo też hiperbolicznych (hiperbola jest wyolbrzymioną przenośnią). Jako przykład niech posłuży nam choćby Ps 114,3n, gdzie jest mowa o wydarzeniach związanych z wyjściem narodu izraelskiego z Egiptu: „Ujrzało morze i uciekło, Jordan bieg swój odwrócił. Góry skakały jak barany, pagórki - niby jagnięta”. Psalmista, wykorzystując hiperbolę, ucieka się w tym przypadku również do personifikacji. Dlatego też zarówno morze czy rzeka, jak i góry czy pagórki są traktowane jako osoby ludzkie, którym można śmiało przypisać człowiecze cechy. Ps 98,8n jeszcze bardziej obrazuje nam ten literacki zabieg: „Niech rzeki klaszczą w dłonie, niech góry razem wołają radośnie przed obliczem Pana...”.
Zasadniczo psalmy obecne w Starym Testamencie, których jest 150, powstawały między IX a III stuleciem przed Chrystusem. Wiemy jednak, choćby z odkryć qumrańskich dokonanych w połowie ubiegłego stulecia na zachodnim brzegu Morza Martwego, że Psałterz hebrajski mógł liczyć więcej tego typu utworów, niż do tej pory sądzono.
W każdym razie psalmy, jako swoisty rodzaj literacki, zajmują wyjątkową pozycję w Piśmie Świętym. Biblijni autorzy co rusz odwołują się do nich w swoich utworach. Psalmy bardzo często są przytaczane w Nowym Testamencie. Ich cytowanie niejednokrotnie potwierdza autentyczność, prawdziwość i wyjątkowość chrześcijańskiego orędzia, którego centrum jest zawsze osoba Jezusa Chrystusa. Są one również świadectwem wiary ludu Bożego Starego Testamentu. Mogą też być dla nas doskonałą pomocą w życiu duchowym, gdyż praktycznie każdy z nich jest już gotową modlitwą, dzięki której możemy komunikować się ze Stwórcą. Zachęcam zatem nie tylko do lektury psalmów, lecz także do modlitwy za ich pomocą.
W okresie dziewięciu dni żałoby po śmierci Ojca Świętego (Novemdiales) sprawowane będą przez różne grupy Msze św. za zmarłego papieża. Należy przypomnieć, że zawarte w komunikacie Biura Papieskich Ceremonii Liturgicznych odniesienie do byłych wysokich dostojników Kurii Rzymskiej przypomina, że wraz ze śmiercią papieża przestali oni pełnić swoje funkcje.
Msza św. koncelebrowana za Papieża Franciszka, w pierwszym dniu Novemdiales, odbędzie się 26 kwietnia 2025 r. o godz. 10.00 na dziedzińcu bazyliki Świętego Piotra.
„Przełom kardynalski” zrewolucjonizował wybory papieskie w kwestii
tego, kto wybiera biskupa Rzymu. Jednak zreformowane przepisy wciąż
nie nadążały za rzeczywistością. Nawet zawężone do kardynałów grono
elektorskie nie było do końca odporne na ingerencje władzy świeckiej
oraz na zabiegi wielkich rzymskich rodów. I jedni, i drudzy szybko
odnaleźli się w nowej rzeczywistości. Ich reprezentantów było coraz
więcej w gronie kardynałów i prawdę mówiąc, na tę chorobę jeszcze
przez wieki będzie szukane lekarstwo.
Nie brakowało także podwójnych elekcji, a więc i antypapieży. Czas
sede vacante wciąż się przedłużał, zanim po śmierci papieża zdołano
wybrać nowego. Ale źródło tych problemów było już inne: o ile
w pierwszym tysiącleciu był to raczej brak stałych reguł, o tyle później
błędy wynikały z nieprzestrzegania przyjętych zasad. Potrzebne było
coś jeszcze, co miało temu zaradzić. Tym pomysłem było cum clave,
klauzura, zamknięcie na klucz. Z biegiem lat pomysł ten nadał wyborom papieskim niepowtarzalną nazwę: konklawe.
Niepublikowane wcześniej nagranie audio wywiadu z papieżem Franciszkiem zostało wyemitowane przez kanał telewizyjny Telenoche w jego rodzinnej Argentynie po śmierci papieża. Franciszek opowiada w nim o swoim zdrowiu psychicznym, nawykach związanych ze snem i konsultacjach z psychiatrą w czasach argentyńskiej dyktatury wojskowej. Wywiad został przeprowadzony przez argentyńskiego dziennikarza i lekarza Nelsona Castro w 2019 roku w ramach pracy nad książką o zdrowiu papieży. Franciszek zastrzegł jednak, że wywiad może zostać wyemitowany dopiero po jego śmierci. Castro opublikował fragmenty wywiadu w argentyńskiej gazecie w 2021 roku.
Podziel się cytatem
Franciszek przypomniał, jak pierwsze oznaki możliwego wyboru dotarły do niego podczas konklawe, kiedy niektórzy kardynałowie zaczęli zadawać mu konkretne pytania. Mimo to „dobrze spał podczas sjesty”, odmawiał różaniec i był w stanie wewnętrznego spokoju. Po jego wyborze, kardynał Cláudio Hummes szepnął mu do ucha: „Nie zapominaj o biednych” - moment, który zainspirował go do wybrania imienia Franciszek.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.