Reklama

Andrea Mantegna w 500. rocznicę śmierci

W minionym roku wydarzeniem na skalę światową były uroczyste obchody we Włoszech 500. rocznicy śmierci malarza włoskiego quattrocento (wiek XV) - Andrei Mantegny (1430-1506)

Niedziela Ogólnopolska 1/2007, str. 22-23

La Camera degli Sposi

La Camera degli Sposi

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Andrea Mantegna - to wspaniały i niezwykły malarz. Jego osobowość artystyczna wydaje się i dziś bardzo nowoczesna, nie tylko w czasach renesansu, kiedy tworzył w sposób prekursorski i oryginalny. Siły jego sztuki nie zniszczył czas. Mantegna podlegał wielu fascynacjom. Interesował go początkowo człowiek widziany jako rzeźba antyczna, bo antyk był właśnie jedną z jego pasji.W miarę upływu czasu takie rzeźbiarskie, nieco twarde przedstawienie postaci ludzkiej uległo złagodnieniu.
Antyk - świat miniony, niejako utracony - Mantegna kreuje na nowo w duchu romantycznym. W jego malarstwie występują ruiny antyczne, fragmenty, a nawet szczątki posągów z minionej epoki świetności czasów rzymskich. Jak ulubiona fraza muzyczna.
Typowymi przykładami mogą być tu dwa wizerunki św. Sebastiana ze zbiorów Wiednia i z paryskiego Luwru. Bardzo wyrazistymi przykładami, będącymi jedyną w XV wieku próbą rekonstrukcji świata starożytnego z naukową dokładnością, są ogromne kompozycje (dziewięć) „Triumfu Cezara”. To monumentalny pochód żołnierzy i jeńców (dziś w zbiorach królewskich w Anglii).
Jeszcze jedną z wielu pasji Mantegny była perspektywa. Takim wspaniałym studium perspektywy jest np. „Modlitwa w Ogrójcu” (dziś w National Gallery w Londynie). Tak też w scenie „Zaśnięcia Maryi” artysta ukaże nam przez okno studium pejzażu - w pastelowych kolorach, w bezbłędnym ujęciu perspektywicznym.
Nigdy jednak poszukiwania nie zaćmiły w dziełach Mantegny treści duchowych.
Najbardziej znanym całemu światu dziełem tego artysty jest „Christo Morto” - Zmarły Chrystus ze zbiorów Pinakoteki Brera w Mediolanie. Chrystus zmarły leży na marmurowej ławie i ukazany jest w niewiarygodnym skrócie - od stóp z widocznymi śladami ich przebicia. Ciało Chrystusa częściowo spowite jest białym, pofałdowanym całunem. Oblicze już posiniałe, z wyrazem umęczenia i spokoju jednocześnie, przykuwa uwagę i wzbudza dojmujący żal. Chrystusa opłakują trzy niewiasty - trzy ujęcia profilowe, wśród nich jest Przenajświętsza Matka. Obraz ten emanuje nastrojem mistycznym, trudno więc pamiętać, że ponadto jest popisem ujęcia perspektywicznego.
W swojej błyskotliwej, zawrotnej wprost karierze artystycznej, której tu nie charakteryzuję, Mantegna w pewnym okresie zostaje malarzem dworu Gonzagów w Mantui. Powstają wtedy malarskie freski w delikatnym kolorycie i łagodnym wyrazie. Poznajemy tu jeszcze inne cechy talentu wielkiego mistrza.
W jednej z komnat, nazywanej „Camera degli Sposi” (czyli w sypialni), na ścianie prawej przedstawia w sposób, który uznano za najlepszy, ważne wydarzenie dla rodziny książęcej Gonzaga. Można by zatytułować te sceny: „Czytanie listu z zapowiedzią wizyty” - chodzi o wizytę kard. Franciszka Gonzagi. Jest to moment, kiedy zebrani dowiadują się o tej nowinie. Gonzagowie zostali przedstawieni w sposób godny, naturalny i wytworny, jednak bez patosu. Markiz trzyma „list z zapowiedzią wizyty”, pod fotelem markiza siedzi jego pies, w pobliżu stoi karzeł. Dalej - dziewczynka zwracająca się do markizy z pytaniem, czy może zjeść jabłko; markiza jednak zainteresowana jest listem, a jej spojrzenie zwraca się ku markizowi. Wszystkie postacie modelowane są miękko, bez tak częstej u Mantegny linearnej rzeźbiarskości. Kolory są tu pastelowe i harmonijne, a szaty pełne delikatnych ornamentów. Z tego dzieła emanuje nieuchwytny nastrój poezji i nieśmiertelności.
Jest to Mantegna, który odkrywa zasłonę, aby ukazać fragment życia renesansowego dworu z niewątpliwą dozą epickiego realizmu, ale i z zamyśleniem i melancholią.
Tyle o dworze Gonzagów, z którego pochodziła polska królowa - żona Władysława IV, a później Jana Kazimierza - Maria Ludwika z domu de Nevers (1611-67). Zawdzięczamy jej bardzo wiele, choćby sprowadzenie do Polski Panien Wizytek z Francji. W warszawskim kościele Panien Wizytek znajduje się także wizerunek krewnego królowej - markiza Alojzego Gonzagi, namalowany na zlecenie królowej przez wybitnego gdańskiego malarza Daniela Schultza (1615-83). Alojzy Gonzaga (1568-91), święty, w pewnym okresie był księciem Mantui; w Polsce otoczony jest kultem.
O Mantegnie można by pisać wiele, np. w tejże sypialni książęcej na dworze w Mantui artysta pokaże - po raz pierwszy w historii malarstwa - iluzjonistycznie namalowany otwór sklepienny, wywołując wrażenie błękitu nieba z obłokami.
Mantegna ulegał oddziaływaniu sztuki wielkiego rzeźbiarza epoki włoskiego renesansu - Donatella, szczególne znaczenie miały dlań płaskorzeźby tego artysty, które z kolei porównywano z malarstwem. Wrażenie tych dzieł znalazło odbicie w pracach graficznych Mantegny, które podziwiają pokolenia znawców.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jakie znaczenie ma wybór imienia przez papieża?

2025-05-06 13:03

[ TEMATY ]

konklawe

Vatican Media

Zastąpienie imienia chrzcielnego papieskim zakorzeniło się na przestrzeni wieków w historii Kościoła jako pierwsza decyzja, którą podejmuje nowowybrany papież. I choć w pierwszym tysiącleciu niewielu papieży posługiwało się innym, niż chrzcielne, imieniem, to tradycje tej zmiany sięgają początków chrześcijaństwa i opisanej na kartach Ewangelii sceny, w której Jezus zmienił imię swojego pierwszego przyszłego następcy, apostoła Szymona na imię Piotr.

„Jeśli nie pojadę ja, na pewno pojedzie Jan XXIV” - tymi słowami Papież Franciszek odpowiedział na pytanie o możliwość podróży apostolskiej do Wietnamu, które zadał mu jeden z dziennikarzy, podczas konferencji prasowej w samolocie, 4 września 2023 r., w drodze powrotnej z Mongolii. I choć dziś powraca pytanie o to, czy takie właśnie imię wybierze kolejny następca św. Piotra, faktem pozostaje, że będzie to jego osobista decyzja.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Gerhard Müller: Wydarzenia w Polsce wołają o pomstę do nieba!

2025-05-04 13:24

[ TEMATY ]

kard. Gerhard Müller

Karol Porwich/Niedziela

Kard. Gerhard Ludwig Müller

Kard. Gerhard Ludwig Müller

Kilka dni przed rozpoczęciem konklawe kard. Gerhard Müller, były prefekt Kongregacji Nauki Wiary i nadzieja konserwatywnych katolików na całym świecie, udzielił wywiadu Adamowi Sosnowskiego z wydawnictwa Biały Kruk. Kard. Müller nawiązał do wielu kluczowych kwestii dotyczących wyboru papieża – kim powinien być nowy biskup Rzymu oraz jaki będzie jego stosunek do pontyfikatu Franciszka.

Kardynał odniósł się jednak także do wyzwań stojących przed Kościołem globalnie – i doskonale jest zorientowany w tym, co się dzieje w Polsce. Krytykował antydemokratyczne działania rządu Donalda Tuska, a jego działania wobec księży nazwał wprost – torturą. I co najważniejsze – te kwestie przedstawiane są na obradach kardynałów i mają istotny wpływ na konklawe!
CZYTAJ DALEJ

Portugalia: nowy rekord - 55 meczetów w całym kraju

2025-05-06 22:24

[ TEMATY ]

meczet

Portugalia

PackShot/Fotolia.com

Na terenie Portugalii działa rekordowa liczba meczetów - co najmniej 55, wynika z najnowszych statystyk władz tego kraju. Większość z muzułmańskich świątyń działa na terenie stolicy kraju, Lizbony, bądź na jej przedmieściach.

Jak odnotowują portugalskie media w zdominowanej przez katolików Portugalii, przybywa nie tylko wyznawców islamu, głównie imigrantów zarobkowych z Azji Środkowej, jak też muzułmańskich domów modlitewnych. Część z planowanych meczetów jest, jak odnotowują media, blokowane przez władze samorządowe w związku z brakiem odpowiednich decyzji urzędowych. Zaznaczono, że w niektórych gminach, jak np. w Samora Correia, w środkowej Portugalii, nasilają się protesty lokalnej społeczności, zdominowanej przez katolików, przeciwko budowie meczetu. Jedną z kontestowanych przez okoliczną ludność kwestii jest lokalizacja meczetu, który miałby stanąć naprzeciwko jednostki straży pożarnej, co zdaniem krytyków tej budowli, zagrozi bezpieczeństwu mieszkańców portugalskiej gminy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję