Reklama

IV Konferencja nt. „Rodzina polska poza granicami kraju”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W dniach 23-24 listopada 2007 r. odbyła się w Warszawie na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego kolejna już konferencja poświęcona rodzinie. Tym razem poruszony został temat: „Najnowsza migracja Polaków po roku 2004 do Europy Zachodniej i jej konsekwencje dla rodziny”.
Organizatorem Konferencji była Komisja Rodziny przy Polskiej Radzie Duszpasterskiej Europy Zachodniej we współpracy z Komisją Rodziny i Spraw Społecznych Senatu RP, Stowarzyszeniem „Wspólnota Polska”: Oddział Krajowy, Oddział Warszawa i Oddział Białystok, Instytutem Polskim Akcji Katolickiej w Anglii, Stowarzyszeniem Polskich Rodzin Katolickich w Niemczech, Stowarzyszeniem Polskich Rodzin Katolickich w Austrii, Ateneum - Szkołą Wyższą w Gdańsku (Katedra Nauk o Rodzinie) oraz Towarzystwem Naukowym „Fides et Ratio”.
W konferencji wzięło udział ok. 100 uczestników, w tym 18 osób z zagranicy: Austrii, Białorusi, Litwy, Niemiec, Szwecji, Danii i Wielkiej Brytanii. W obradach uczestniczyli przedstawiciele Senatu RP ubiegłej i obecnej kadencji, m.in. sen. Kazimierz Jaworski i sen. Antoni Szymański, a także minister Romuald Łanczkowski - zastępca Dyrektora Kancelarii Senatu RP, który odczytał list marszałka Senatu Bogdana Borusewicza skierowany do zebranych. W obradach wzięli również udział przedstawiciele Ministerstwa Spraw Zagranicznych: zastępca Dyrektora Departamentu Konsularnego i Polonii Joanna Kozińska-Frybes oraz pracownicy tego departamentu: Bożena Retelewska i Barbara Kozioł. Stowarzyszenie „Wspólnota Polska” reprezentował Andrzej Chodkiewicz - dyrektor Biura Zarządu Krajowego. Cieszy szeroki udział w pracach konferencji przedstawicieli środowisk naukowych z Warszawy, Krakowa, Lublina, Gdańska i Opola. Cenne były wypowiedzi prelegentów z Anglii i Danii.
Bp Ryszard Karpiński, delegat Konferencji Episkopatu Polski ds. duszpasterstwa emigracji, wygłosił referat inauguracyjny na temat: „Wydarzenia z życia Kościoła w 2008 r. dotyczące polskich rodzin na emigracji”. W ramach sześciu sesji plenarnych przedstawiono 26 referatów dotyczących prawno-politycznych, społeczno-psychologicznych, duszpasterskich i edukacyjno-wychowawczych aspektów migracji oraz znaczenia wielospecjalistycznego poradnictwa rodzinnego dla rodzin dotkniętych rozłąką w kraju oraz rodzin poza krajem.
Uczestnicy Konferencji wystosowali apel do Parlamentu UE, Prezydenta RP, Premiera RP oraz Marszałków Sejmu i Senatu RP w sprawie uwzględnienia przez sygnatariuszy ratyfikowania Karty Praw Podstawowych prawa do rodziny opartej na małżeństwie składającym się z tradycyjnego związku mężczyzny i kobiety. Uważają oni, że renesans tradycyjnych i chrześcijańskich wartości w Europie jest możliwy, lecz taka aspiracja winna być wzmacniana przez działania polityków. Domagano się wsparcia rodziny prawidłowej, zanim się ona rozpadnie pod naporem utopijnych ideologii (np. Gender Mainstreaming) i trudnych warunków ekonomicznych, zmuszających do opuszczenia ziemi ojczystej. Małżeństwo naturalne mężczyzny i kobiety oraz rodzina na nim zbudowana przyczyniają się do przetrwania człowieka w ogóle; to najlepszy i najtańszy sposób przeciw „zimie demograficznej” Europy i dlatego wymaga preferencji w obecnej chwili historycznej.
Jednocześnie stanowczo zaprotestowano przeciwko zrównaniu praw małżeńskich z prawami związków tej samej płci. Z zapisów art. 9 i 21 Karty Praw Podstawowych można wyprowadzić prawną podstawę dla „małżeństw” ludzi jednej płci czy zmieniających płeć na życzenie. Takiego poważnego zagrożenia egzystencji państwa poprzez podkopanie jego fundamentu - podstawowej komórki, jaką jest małżeństwo i rodzina, w historii Polski i Europy jeszcze nie było. Wyrażono zaniepokojenie poważnym załamaniem cywilizacyjnej roli małżeństwa i rodziny w zachodnim świecie, negatywnymi zmianami ideowymi promowanymi i prawnie legalizowanymi wbrew wiedzy i woli zwykłych ludzi oraz narzucanymi przybyłym emigrantom.
Zwrócono się do rządu polskiego o objęcie opieką milionowej rzeszy Polaków, którzy wyjechali z kraju po 2004 r., tak by dzięki poczynaniom dyplomatów polskich w Europie mieli praktyczną możliwość migrowania całymi rodzinami, nie narażając więzi małżeńskiej z powodu rozłąki (por. Karta Praw Rodziny, art. 12). Apelowano o zapobieganie migracji szkodliwej dla państwa polskiego i udrożnienie powrotów do ojczyzny. Zauważono potrzebę opracowania Raportu o stanie rodziny polskiej, w tym rodziny w Polsce rozłączonej migracją, rodziny polonijnej żyjącej w krajach Europy Zachodniej i rodziny polskiej poza granicami kraju, zwłaszcza na Białorusi.
Wskazano na konieczność przygotowania rządowych programów wsparcia, umożliwiających systematyczne, a nie akcyjne czy przypadkowe, projekty pomocy, w tym pogłębione badania naukowe. Proszono o zwrócenie szczególnej uwagi na negatywne skutki wychowawcze, rozwojowe i psychologiczne u dzieci pozostawionych bez należytej opieki i troski przez rodziców migrujących do pracy za granicę (zjawisko tzw. eurosierot).
Podkreślono rangę i ogromne znaczenie działalności i rozwoju placówek duszpasterstwa polonijnego w krajach osiedlenia nowej emigracji dla podtrzymania tradycji religijnych, rodzinnych, narodowych migrantów oraz wartość współpracy odpowiedzialnych za łączność senatorów, posłów RP i pracowników MSZ z Polonią i Polską Misją Katolicką w Europie Zachodniej.
Szczególną uwagę zwrócono na potrzebę i znaczenie tworzenia sieci wielospecjalistycznych poradni rodzinnych w Polsce (m.in. dla rodzin dotkniętych migracją) i w krajach emigracji zarobkowej Polaków. Apelowano o tworzenie w Polsce ruchu przeciwdziałania masowej emigracji ekonomicznej godzącej w więzi rodzinne (wymiar postawy patriotycznej i chrześcijańskiej). Doradzano tworzenie ruchów samopomocowych wśród rodzin polskich rozdzielonych migracją (przykład warszawskiego ruchu „Przymierze Rodzin” z okresu emigracji solidarnościowej Polaków).
Postulowano objęcie opieką dzieci polskich emigrantów zarobkowych w wychowaniu ku polskości poprzez nowoczesne formy szkolnictwa polskiego na emigracji z pozyskiwaniem na ten cel środków Unii Europejskiej. Zwrócono się także do Konferencji Episkopatu Polski z prośbą o przeanalizowanie zjawiska migracji zarobkowej jako „znaku czasu” i podjęcie działań w celu rozwinięcia duszpasterstwa rodzin polonijnych.

Z komunikatu końcowego Konferencji

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kapłan rodzi się z miłości, nie z obowiązku czy przymusu

2025-05-08 09:19

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Kapłan rodzi się z miłości, nie z obowiązku czy przymusu. O miłość zaś trzeba zabiegać. Trzeba o nią prosić i troszczyć się, kiedy zaczyna kiełkować, aby się pięknie i bujnie rozwijała.

Jezus powiedział: «Moje owce słuchają mego głosu, a Ja znam je. Idą one za Mną, a Ja daję im życie wieczne. Nie zginą na wieki i nikt nie wyrwie ich z mojej ręki. Ojciec mój, który Mi je dał, jest większy od wszystkich. I nikt nie może ich wyrwać z ręki mego Ojca. Ja i Ojciec jedno jesteśmy».
CZYTAJ DALEJ

Konklawe i najpilniej obserwowany komin świata

2025-05-07 21:12

[ TEMATY ]

konklawe

PAP/EPA/FABIO FRUSTACI

Choć to jeden z głównych symboli konklawe, to jego tradycja sięga jedynie nieco ponad 100 lat. Biały dym z komina zamontowanego na Kaplicy Sykstyńskiej obwieszcza światu wybór papieża. Fumata bianca weszła też na stałe do języka włoskiego jako synonim rozwiązania jakiejś sprawy, zakończenia oczekiwania.

Po raz pierwszy biały dym zwiastował wybór papieża 3 września 1914 roku, gdy wybrano kardynała Giacomo della Chiesa, który przybrał imię Benedykta XV. Wcześniej wybór papieża oznaczał… brak dymu, bowiem karty ze skutecznego głosowania archiwizowano. Dłuższa jest historia czarnego dymu. We wcześniejszych wiekach, niezależnie od tego czy konklawe odbywało się w Watykanie, czy na rzymskim Kwirynale (gdy istniało Państwo Kościelne) czerń z komina była znakiem, że wakat na Stolicy Apostolskiej trwał.
CZYTAJ DALEJ

Urzędnicy chcą zwrotu 27 mln zł dofinansowania UE od parafii w Bytomiu

2025-05-08 12:44

[ TEMATY ]

Unia Europejska

diecezja gliwicka

Bytom

parafia św. Jacka

swjacek.bytom.pl/

Parafia św. Jacka w Bytomiu

Parafia św. Jacka w Bytomiu

Diecezja gliwicka analizuje sprawę zwrotu ponad 27,3 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej przez parafię Św. Jacka w Bytomiu. Rzecznik diecezji ks. Krystian Piechaczek powiedział w rozmowie z PAP, że dla parafii "udźwignięcie takiego ciężaru jest rzeczą niemożliwą".

Postępowania administracyjne, dotyczące zwrotu ponad 27,3 mln zł dofinansowania z UE przez parafię Św. Jacka, zostały wszczęte w celu odzyskania nieprawidłowo wykorzystanego wsparcia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję