Osady zwane redukcjami wyrażają ideę zmniejszenia, zredukowania ucisku feudalnego przez łączenie Indian w społeczność chrześcijańską. Osady te były nie tylko w Paragwaju, gdzie powstały najpierw, lecz rozprzestrzeniły się na obszarach Boliwii, Urugwaju i północnej Argentyny, które były koloniami hiszpańskimi, a także w portugalskiej Brazylii.
Obecnie przez trzy lata obchodzony jest przez Jezuitów paragwajskich jubileusz 400-lecia istnienia Prowincji Paragwajskiej Towarzystwa Jezusowego, powstałej w 1607 r. Ponadto w ubiegłym roku Jezuici obchodzili 80. rocznicę powrotu do Paragwaju (1927). Jan Paweł II był w Paragwaju w 1987 r. i kanonizował trzech jezuitów paragwajskich, w tym Roque Gonzáleza, pierwszego Paragwajczyka, syna Indianki z plemienia Guarani i Hiszpana.
W 2009 r. odbędzie się uroczystość 400-lecia fundacji pierwszej „redukcji” jezuickiej San Ignacio Guasú (1609), inaugurującej liczne późniejsze fundacje „redukcji” indiańskich, które były jednocześnie osadami misyjnymi.
„Redukcje” paragwajskie stanowiły niezależne państewka, w których władzę świecką i duchowną sprawowali zakonnicy. Oprócz działalności chrystianizacyjnej prowadzili oni niezwykle ważną działalność cywilizacyjną - uczyli posługiwania się narzędziami żelaznymi, takimi jak: siekiera, lemiesz, harpuny i haczyki do połowu ryb. Z czasem nauczyli budowy domów i wytwarzania różnych sprzętów, jak np. meble czy wielkie łodzie. Prowadzili działalność oświatową, zakładali szkoły; nauczyli druku i wydawali np. Biblię w języku indiańskim.
Jezuici starali się zachować zwyczaje indiańskie, o ile nie kolidowały one z chrześcijaństwem. Działalność kulturotwórcza Jezuitów obejmowała również takie dziedziny, jak muzyka, śpiew, taniec. Prymitywne osady złożone z szałasów przekształciły się z czasem w miasta budowane z kamienia, gdzie w centrum był kościół i rynek.
„Redukcje” stały się państwami w państwie, co prowokowało intrygi polityczne ze strony władz świeckich. W 1767 r. Jezuici zostali usunięci z Paragwaju, a w drugiej połowie XVIII wieku również z innych terenów. W 1773 r. zakon został zniesiony (a odnowiony w 1814 r.).
Niestety „redukcje” trwale zaprzestały działalności. Osady zostały porzucone przez Indian, popadły w ruinę i porosły dżunglą. Stały się ciekawostką turystyczną jako „umarłe miasta”.
Monstrancja – srebro, złoto, odlew, kameryzowanie, grawerowanie, cyzelowanie. Wykonana przez Leonharda Wildera, Wiedeń, ok. 1662 rok
Jedna z najpiękniejszych barokowych monstrancji w Europie oraz osiem naczyń liturgicznych z katedry świdnickiej odzyskały dawny blask dzięki gruntownej renowacji.
W ostatnich tygodniach ks. kan. Marcin Gęsikowski, proboszcz katedry, odebrał z płockiej pracowni odrestaurowaną monstrancję oraz osiem naczyń liturgicznych – cztery kielichy i cztery puszki. – Bardzo serdecznie dziękuję ofiarodawcom imiennym i anonimowym – powiedział ks. Gęsikowski w ramach niedzielnych ogłoszeń parafialnych, informując wiernych o kosztach renowacji, które wyniosły trzydzieści trzy tysiące złotych.
Z wielkoczwartkowej mowy pożegnalnej Jezusa w dzisiejszą niedzielę czytamy tylko wstęp. Jezus w swojej mowie do uczniów skupia się na tym, co było w danej chwili najbardziej dla nich istotne.
Po wyjściu Judasza z wieczernika Jezus powiedział: «Syn Człowieczy został teraz otoczony chwałą, a w Nim Bóg został chwałą otoczony. Jeżeli Bóg został w Nim otoczony chwałą, to i Bóg Go otoczy chwałą w sobie samym, i to zaraz Go chwałą otoczy. Dzieci, jeszcze krótko jestem z wami. Przykazanie nowe daję wam, abyście się wzajemnie miłowali, tak jak Ja was umiłowałem; żebyście i wy tak się miłowali wzajemnie. Po tym wszyscy poznają, że jesteście uczniami moimi, jeśli będziecie się wzajemnie miłowali».
„Nie da się zbudować Kościoła, którego fundamenty kruszeją w wyniku takich czy innych podziałów” - mówił Prymas Polski abp Wojciech Polak podczas uroczystości 100-lecia parafii w Złotnikach Kujawskich. Jak dodał, przełamywanie podziałów, budowanie jedności i pojednania zaczyna się najpierw w naszych sercach i rodzinach.
Uroczystość odbyła się 17 maja w kościele parafialnym, którego patronami są: św. Antoni z Padwy i św. Andrzej Bobola, którego nazywa się patronem jedności narodowej. Gdy bowiem w 2002 r. został on ogłoszony patronem naszej Ojczyzny, polscy biskupi w swoim liście przypomnieli, że św. Andrzej jest również patronem ewangelizacji w trudnych czasach. Odzyskana wolność polityczno-społeczna stanowi bowiem ciągłe wyzwanie i wymaga pogłębienia przez odnowę religijną i moralną. Potrzebujemy - napisali biskupi - duchowego odrodzenia, zarówno w obliczu podziałów, ujawnionych po upadku komunizmu, jak i w perspektywie nowej ewangelizacji jednoczącej się Europy. A jedność i pojednanie w Kościele i w naszej Ojczyźnie - dodał w homilii abp Wojciech Polak - muszą zaczynać się od jedności i pojednania w naszych sercach, w naszych rodzinach, w naszych wspólnotach.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.