Reklama

Sztuka

Poznań/Gala wręczenia nagród i koncert laureatów zakończyły 16. Konkurs Wieniawskiego

Japonka Hina Maeda odebrała pierwszą nagrodę i złoty medal 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego podczas gali i koncertu laureatów, które odbyły się w piątek w Auli Uniwersyteckiej w Poznaniu.

[ TEMATY ]

konkurs

Poznań

PAP/Jakub Kaczmarczyk

Skrzypaczka, zwyciężczyni 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego Hina Maeda

Skrzypaczka, zwyciężczyni 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego Hina Maeda

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W trakcie gali wręczono także pozostałe nagrody i wyróżnienia oraz nagrody pozaregulaminowe; Hina Maeda otrzymała nagrody specjalne za najlepsze wykonanie koncertu Henryka Wieniawskiego, kaprysu Henryka Wieniawskiego oraz za najlepsze wykonanie sonaty.

Laureatów 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego ogłoszono w nocy z czwartku na piątek, po trwających od 8 października trzyetapowych przesłuchaniach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jury pod przewodnictwem francuskiego skrzypka i dyrygenta Augustina Dumay przyznało trzy główne nagrody i trzy równorzędne wyróżnienia. Drugą nagrodą została uhonorowana Meruert Karmenova z Kazachstanu. Trzecia nagroda trafiła do reprezentanta Chin Qingzhu Weng.

W trakcie piątkowej gali odczytany został list wicepremiera, ministra kultury i dziedzictwa narodowego Piotra Glińskiego. "Przez kilka ostatnich dni Aula Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza po raz kolejny gościła młodych wirtuozów, stając się centrum światowej wiolinistyki, w którym odbywało się długo wyczekiwane muzyczne święto" – napisał wicepremier Gliński.

Jak podkreślił, dziedzictwo patrona konkursu, wybitnego kompozytora i wirtuoza "jest niepodważalną i jedną najcenniejszych wartości w kulturze narodowej, która stała się osią zainteresowań najwybitniejszych polskich oraz zagranicznych instrumentalistów, inspirując kolejne pokolenia".

Reklama

Wicepremier podkreślił, że odbywający się od ponad 80 lat konkurs zgromadził okazały dorobek, sławiąc i chroniąc od zapomnienia rodzimą literaturę skrzypcową, wspierając młodych i wybitnie uzdolnionych muzyków w ich artystycznym rozwoju oraz umożliwiając słuchaczom obcowanie ze sztuką najwyższej próby.

Laureatom konkursu wicepremier Gliński życzył "niesłabnącej satysfakcji z realizacji dalszych planów i zamierzeń, które wzbogacą sztukę wykonawczą o wybitne kreacje artystyczne, przemawiające do serc publiczności całego świata".

Łączna pula nagród regulaminowych wyniosła 115 tys. euro; laureatka pierwszej nagrody otrzymała złoty medal i 50 tys. euro. W piątek Hina Maeda odebrała także nagrodę specjalną prezesa Telewizji Polskiej za najlepsze wykonanie koncertu Henryka Wieniawskiego w wysokości 6 tys. euro, nagrodę specjalną Polskiego Radia za najlepsze wykonanie kaprysu Henryka Wieniawskiego w wysokości 4 tys. euro oraz nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie sonaty w wysokości 2 tys. euro.

Nagrodę specjalną im. Wandy Wiłkomirskiej za najlepsze wykonanie kompozycji Karola Szymanowskiego w wysokości 3 tys. euro otrzymała Meruert Karmenova. Nagrodę w wysokości 5 tys. euro dla najwyżej sklasyfikowanego uczestnika reprezentującego Polskę otrzymał Wojciech Niedziółka.

Laureatów 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego czeka 30 koncertów w Polsce i 30 za granicą. Hina Maeda wystąpi z orkiestrami w Europie, w krajach Azji, obu Ameryk i Afryki.

W koncercie laureatów nagrodzonym towarzyszyła Orkiestra Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza. 23 października w Warszawie odbędzie się II Koncert Laureatów.

Reklama

Hina Maeda urodziła się w 2002 r. Ukończyła College of Music High School w Tokio i kontynuuje swoją edukację na tokijskim College of Music. W swojej karierze zdobyła m.in. I miejsce i nagrodę publiczności w Tokyo Music Competition w 2020 r., II miejsce i nagrodę publiczności w Music Competition of Japan w 2019 r. oraz I miejsce, Virtuoso Prize i Sponsorship Prize w Kloster Schoental Violin Competition w swojej grupie wiekowej w 2015 r. Została również˙ wybrana artystką Chanel Pygmalion Days 2020. Jako solistka występowała m.in. z Kansai Philharmonic Orchestra i Osaka Philharmonic Orchestra.

Konkurs Wieniawskiego organizowany jest przez Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu we współpracy z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca, ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wydarzenie odbywa się przy wsparciu samorządów Wielkopolski i Poznania.

Konkurs im. Wieniawskiego to najstarszy międzynarodowy konkurs skrzypcowy na świecie. Po raz pierwszy odbył się w 1935 r. w Warszawie. Drugi z kolei zorganizowano po 17 latach, w 1952 r. w Poznaniu. Od tamtej pory konkurs odbywa się w stolicy Wielkopolski co pięć lat. Wśród laureatów nagród i wyróżnień przyznanych na przestrzeni lat byli m.in. Ginette Neveu, Dawid Ojstrach i Ida Haendel.

17. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego odbędzie się w Poznaniu w 2026 roku. (PAP)

autor: Rafał Pogrzebny

rpo/ aszw/

2022-10-21 20:51

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Gimnazjaliści ze Stalowej Woli i Jaty najlepsi

Niedziela sandomierska 23/2015, str. 6

[ TEMATY ]

konkurs

Zdjęcia ze zbiorów Autora

21 maja w auli Zespołu Szkół w Jeżowem odbył się finał IV Konkursu Twórczości Literackiej „Gdy słowa dojrzewają”. Werdykt jury zadecydował, że najlepszymi spośród 76 gimnazjalnych twórców, którzy wzięli udział w konkursie, zostały: Natalia Rusin i Katarzyna Porębska ze Stalowej Woli (w kategorii poezji) oraz Monika Bieleń z Jaty (w kategorii prozy)

Cieszący się od początku dużym zainteresowaniem konkurs literacki, skierowany do młodzieży gimnazjalnej, zgromadził liczne grono uczestników z kilku powiatów Podkarpacia. Oceniło ich jury, któremu po raz kolejny przewodniczyła wiceprezes rzeszowskiego oddziału Związku Literatów Polskich Małgorzata Żurecka ze Stalowej Woli. Ponadto zasiadały w nim: Marta Gdula-Żukowicz, przez kilka lat prezes Stowarzyszenia Literackiego „Witryna” w Stalowej Woli oraz Irena Czyżowska-Smusz, polonistka Zespołu Szkół w Jeżowem oraz Liceum Ogólnokształcącego w Kamieniu. Patronami konkursu byli także: rzeszowski oddział Związku Literatów Polskich, kwartalnik literacko-artystyczny „Fraza” w Rzeszowie, który wydawany jest przez pracowników naukowych Uniwersytetu Rzeszowskiego, Stowarzyszenie Literackie „Witryna” oraz Gminne Centrum Kultury w Jeżowem.
CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry, Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią. Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989). Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących. Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki. Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę. 22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica. Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy. Podziel się cytatem
CZYTAJ DALEJ

Świadek zdarzenia może podać lek – weszła w życie nowa definicja pierwszej pomocy

2025-05-30 07:13

[ TEMATY ]

pierwsza pomoc

Osoba udzielająca pierwszej pomocy może zgodnie z prawem podać dostępny na miejscu lek wydawany na receptę – w piątek weszły w życie przepisy, które zmieniły definicję pierwszej pomocy.

Na problem braku przepisów uwzględniających podawanie leków wydawanych na receptę w ramach pierwszej pomocy od lat zwracali uwagę rodzice dzieci zagrożonych wstrząsem anafilaktycznym. Nawet jeśli dziecko uczęszczające do przedszkola lub szkoły miało przy sobie adrenalinę, np. w tzw. epipenie, to jej podanie wymagało wcześniejszego upoważnienia rodziców i zgody nauczyciela. Jeśli w szkole nie było pielęgniarki lub innej osoby uprawnionej do podania leku, świadkowie czekali na przyjazd karetki.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję